Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 27 augustus 2014, 07:06   #101
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Ik zie nog best veel systemen zonder sequencers.(?) Grappig is dat, dat was voor mij juist de reden om met een modular te beginnen. De betaalbare sequencer van Doepfer...

Zou best een modular grid plaatje willen maken trouwens maar heb te veel DIY waardoor het een beetje een blank panel festijn word.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2014, 09:37   #102
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

M'n huidige project case;

Met bijbehorende skiff;

“...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...”
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2014, 10:43   #103
Ridder

Ridder's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Allert Bekijk bericht
Rack 1:
http://www.modulargrid.net/e/racks/view/82406
Rack 2:
http://www.modulargrid.net/e/racks/view/82412

En dan moet je er nog een VCO2RM en ADSR-VC2 bij bedenken.
Gelukkig is er iemand een nieuw rack voor me ah bouwen.
Nice! + mooi setje doepfer kabels ze zijn al binnen toch?
Een custom case?
Ridder is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2014, 10:44   #104
Ridder

Oorspronkelijk geplaatst door PWM Bekijk bericht
Ik zie nog best veel systemen zonder sequencers.(?) Grappig is dat, dat was voor mij juist de reden om met een modular te beginnen. De betaalbare sequencer van Doepfer...

Zou best een modular grid plaatje willen maken trouwens maar heb te veel DIY waardoor het een beetje een blank panel festijn word.
Heb er 3,5 sequencer in hangen + nog een cirklon met cv out... maar kan altijd nog meer bij
Je kunt ook zelf modules uploaden ;-)
Oud 27 augustus 2014, 10:48   #105
Ridder

Oorspronkelijk geplaatst door Hanz Bekijk bericht
M'n huidige project case;

Met bijbehorende skiff;
West Coast baby
Hoe is die ER-101? Beetje eenvoudig sequences mee te maken? Ziet er namelijk wel complex uit
Oud 27 augustus 2014, 13:23   #106
Allert
One Louder

Allert's schermafbeelding

Yep! Als t thuis weer op orde is na de verhuizing ga ik er weer eens mee aan de slag, zeker als m'n case (die JW Hagenbeek aan t maken is) eind september komt
Sequencers: Ik heb een Cirklon (+ euro bob) en mag van mezelf voorlopig geen andere sequencers kopen… Heheh… die periode zit er bijna op.
Allert is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2014, 13:30   #107
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Ridder Bekijk bericht
West Coast baby
Hoe is die ER-101? Beetje eenvoudig sequences mee te maken? Ziet er namelijk wel complex uit
Eigenlijk West Coast light, want ik gebruik er een quantizer bij...

Die ER-101 vind ik erg goed in het gebruik, ben er zeer content mee. Ziet er ingewikkelder uit dan-ie is.
Er is duidelijk goed nagedacht over de gebruikers interface, en er zitten ook niet teveel complexe toeters en bellen op die afleiden.
Ik heb de handleiding wel eerst nodig gehad, maar daarna hoef ik 'm er niet meer naast te hebben. Bij Analog Four en MN René heb ik dat toch vaak weer nodig voor de details.

“...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...”
Oud 27 augustus 2014, 13:37   #108
Leo
monkey on my back

ik ben maar een beginner he, dus misschien domme vraag.. maar is niet bijna alles dat uit de USA komt westcoast? wat is er verder nog?
ik zie trouwens (ook bij Hanz) steeds dingen waarvan ik denk: waarom kan ik zonder, doe ik iets verkeerd?
misschien moet ik me eens in klok signalen gaan verdiepen.
Leo is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2014, 13:57   #109
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
ik zie trouwens (ook bij Hanz) steeds dingen waarvan ik denk: waarom kan ik zonder, doe ik iets verkeerd?

Je doet ongetwijfeld van alles verkeerd.. Maar vast niet in je modular. Dat is toch heel specifiek aan wat je voor wensen hebt.
Zo snap ik niet dat er maar weinig mensen de PS-3100 Resonators hebben, zou niet zonder willen!
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: mp3 OuterSpaceCello.mp3‎ (2,78 MB, 32x gelezen)

PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2014, 14:06   #110
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Maar hoe zit het als je een patch zou willen vastleggen? Het lijkt mode te zijn om geen schaalverdelingen voor de knoppen op het front te printen. Fotograferen?

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2014, 14:29   #111
Ridder

Oorspronkelijk geplaatst door Hanz Bekijk bericht
Eigenlijk West Coast light, want ik gebruik er een quantizer bij...

Die ER-101 vind ik erg goed in het gebruik, ben er zeer content mee. Ziet er ingewikkelder uit dan-ie is.
Er is duidelijk goed nagedacht over de gebruikers interface, en er zitten ook niet teveel complexe toeters en bellen op die afleiden.
Ik heb de handleiding wel eerst nodig gehad, maar daarna hoef ik 'm er niet meer naast te hebben. Bij Analog Four en MN René heb ik dat toch vaak weer nodig voor de details.

Zal nog eens paar vids checken van de ER-101. Blijft interessant bakkie!
Oud 27 augustus 2014, 14:30   #112
Ridder

zijn er weleens eurorack synth meetings in Nederland?
misschien domme vraag maar ik kon ze zo snel ff niet vinden
Oud 27 augustus 2014, 14:32   #113
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
ik ben maar een beginner he, dus misschien domme vraag.. maar is niet bijna alles dat uit de USA komt westcoast? wat is er verder nog?
Het is maar een heel ruwe onderverdeling, maar goed:

Beide stijlen zijn ongeveer tegelijk begonnen eind jaren 60, vrij onafhankelijk van elkaar.
Westcoast rond Californie, Eastcoast rond New York. (oeps... kaartblindheid )

Westcoast = oorspronkelijk Buchla & Serge, Make Noise hoort er ook bij.
Abstracter, minder tonaal georieneerd - bediening door touchplates, meer ruimte voor 'random' / self generating patches.
Klank vormgeving door audio range modulatie (AM/FM), AR 'transient' envelopes, wavefolders en vactrol 'low pass gates' (voor de beroemde 'Buchla bongo').
Typerende artiest in deze stijl: Morton Subotnick.

Eastcoast = oorspronkelijk Moog, later ook ARP etc.
Klanken meer imitatief van aard, en meer tonaal / harmonisch - bediening door 'piano toetsen' of traditionele sequencing met voltage control.
Klank vormgeving door substractieve synthese: VCO -> VCF -> VCA met ADSR envelopes.
Typerende artiest in deze stijl: Walter (later Wendy) Carlos.

Citaat:
Noem eens een voorbeeld?
Wogglebug = een typisch voorbeeld van een Random module. Afhankelijk van je stijl kan je wel of niet zonder.
QMMG = vactrol mixer / low-pass gate. Vactrols voegen een heel eigen geluid toe, een beetje 'hout' of 'trommel' achtig.
Maths = complex transient generator, voor envelopes of clocks, ook met voltage processing mogelijkheid (shifting/scaling). Een zwitsers zakmes... behoorlijk essentieel voor mij (ik heb er twee...)
RCD = musical clock divider. Met clock dividers (zeker de minder 'evenwijdige' stages) kan je interessante self-generating patches maken, of in ieder geval met meer complexe events.
uScale = quantizer. Daarmee kan je het geheel nog een beetje binnen 'tonale' grenzen houden.
Pressure Points = touchplate bediening, dus om verschillende modules binnen de modular 'direct' te bespelen, ook met pressure sensitivity. Niet noodzakelijk alleen te gebruiken als 'piano', maar ook als alles ertussen. Met Brains uitbreiding ook een eenvoudige sequencer.

Citaat:
misschien moet ik me eens in klok signalen gaan verdiepen.
Zeker doen, er is daar ook nog een boel te ontdekken.
Helemaal zodra je ontdekt dat een klok ook een directe gate (transient) kan zijn (dus in plaats van een envelope - erg mooi met vactrols)
Of, met wat slimme attenuatie ook weer een control voltage bron, dus om een oscillator aan te sturen.

Laatst gewijzigd door Hanz; 27 augustus 2014 om 14:52
Oud 27 augustus 2014, 14:33   #114
Ridder

is het niet andersom?
Oud 27 augustus 2014, 14:40   #115
Leo
monkey on my back

Zo snap ik niet dat er maar weinig mensen de PS-3100 Resonators hebben, zou niet zonder willen!
die zou ik dus graag willen, greep er pas naast op ebay (toen ik t nog niet zeker wist), maar dat is zelfbouw toch? kan ik niet. helaas.
Oud 27 augustus 2014, 14:41   #116
Leo
monkey on my back

is het niet andersom?
ik dacht ook meteen, goede uitleg, maar de kaart ondersteboven gehouden...
Oud 27 augustus 2014, 14:43   #117
Leo
monkey on my back

OK, ik dacht dat east vs west veel recentere indeling was en met modular te maken had, dus arp en moog buiten beschouwing..

voorbeelden zijn inderdaad de maths, maar zeker ook de 4ms rcd (of scd) - die bleken echter te diep voor mijn kastje. maar ik zal nog s kijken.
Oud 27 augustus 2014, 14:44   #118
Ridder

http://www.soundonsound.com/sos/apr1...lar-synths.htm

met veel verwijzing naar east en west coast
Oud 27 augustus 2014, 14:45   #119
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Zal nog eens paar vids checken van de ER-101. Blijft interessant bakkie!
Dit was de video die me over de streep trok; http://vimeo.com/74516226

Ik heb dat van east en west even gecorrigeerd... oeps...
Wat wel belangrijk is om in het achterhoofd te houden - east en west coast is weliswaar begonnen als een historisch technologisch verschil (met ieder unieke modules), maar het is vooral een keuze als muzikale stijl.
Focus je daarbij dus minder op de modules (want met bijv. Make Noise kan je beide stijlen prima maken) - tegenwoordig wordt ook wel gesproken van 'no coast', maar meer bij de artiesten die de stromingen beinvloed hebben.
Dus echt even een keer luisteren naar Subotnick 'Silver Apples of the Moon / The Wild Bull', je hoeft het niet mooi te vinden (zal waarschijnlijk aanvankelijk ook niet) maar het verklaart meer dan ik hier kan uitleggen.

De Maths vind ik een essentiele module, en méér dan 2x een MN Function. De Wogglebug evengoed zo, al duurt het daar vaak langer voordat je 'm volledig gaat waarderen (heb ik het niet eens over doorgronden).
De RCD is in een nieuwere versie veel minder diep dan de eerste versie. Past gewoon in een Enclave, bijv.

Over essentiele modules en resonators gesproken: ik zou trouwens ontzettend graag nog eens zo'n Grove Audio polymoog resonator hebben.
Deze: http://www.groveaudio.com/synthstore...&product_id=55
Maar ik hoor slechte verhalen over enorme wachtttijden en leverbetrouwbaarheid. Jammer genoeg ook alleen directe levering (tegen fikse verzendkosten) en geen dealers die 'm stocken...
Als iemand nog een tip heeft hiervoor, houd ik me aanbevolen!

Laatst gewijzigd door Hanz; 27 augustus 2014 om 15:01
Oud 27 augustus 2014, 14:59   #120
Leo
monkey on my back

meteen maar op de wishlist...

http://www.modulargrid.net/e/racks/view/118023
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Modulaire synthesizers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten