Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 25 april 2017, 22:15   #41
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

Ja, en het is meer tov bv Ableton, dat is echt onvergelijkbaar. X is beter dan 9, dat is absoluut een feit.

prairie doggin'
154 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 april 2017, 23:13   #42
funkaholic1972

funkaholic1972's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Space-Echo Bekijk bericht
Cubase 9 is wel even andere koek al cubase 5 ja.
Ik gebruik abl9 naast cb9.

Vind cb9 het sterkst, maar dat is persoonlijke smaak.
Ik heb laatst de upgrade gedaan van Cubase 5 naar Pro 9 en moet zeggen dat ik er geen spijt heb, afgezien van het feit dat die 300 euro wel ff pijn deed. De workflow is ontzettend verbeterd en vind ik heel erg prettig vergeleken met 5. De basisdingen zijn gemakkelijk aan te leren en als je dieper wil gaan, zijn de mogelijkheden vrijwel onbeperkt.

Ook in vergelijking met Live vind ik dat Pro 9 prima overeind blijft, ik heb in het afgelopen jaar een aantal keer met Ableton gewerkt en het heeft allebei voor- en nadelen.

Maar ja, ik ben Cubase gewend en heb al mijn projecten in hun format en dat gaf bij elkaar voor mij de doorslag om toch maar door te gaan met Cubase. De functie dat je nu ook 'undo' hebt voor je plugin settings vind ik ook een zeer prettige aanwinst trouwens!
funkaholic1972 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2017, 05:55   #43
MikeJarod
ziet ze vliegen

MikeJarod's schermafbeelding

Vwb Ableton vind ik de session view en de manier waarop effecten en instrumenten werken / groepbaar zijn / templates te maken zijn fantastisch. Maar ik kan maar niet wennen aan de arrangement view, voor mij te veel afleidingen en dingen die voor mij niet lekker werken. Daarin vond ik Cubase altijd veel fijner werken (wel enkel ervaring tot 8 jaar terug ofzo).
MikeJarod is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2017, 07:45   #44
specimanx

Cubase vind ik heerlijk. Van artist 8.5 naar 9 gegaan. Erg fijn. De mixconsole is erg fijn ook. Ik houd van hardware koppelen en dan daw controllers gebruiken voor transport en andere workflows. Gaat perfect echt :-).

Dynaudio BM12aIII | UA Apollo Quad/DSP Quad | Cubase Artist 8.5 | Win10(32GB,Xeon E3V2) | Steinberg CMC | Motu Midi express 128 | Roland A800Pro | Roland V-Piano | Roland JV1080 + Techno exp | Roland JP8080 | Waldorf Blofeld | DSI Tetra4 | Kawai K1 MK2 | Radial Engineering J48 | Rode NT-5 pair | Superlux CM-H8C | Hurdy gurdy | Farida FH-69 TFB | Challenger Tele | UAD API Vision, ATR-102, OWS, Lex 224, AMS RX16, Teletronix, Pulteq, UA610 | Waldorf Edition2 LE | Korg Wavestation | VSL SE 1 & 4
specimanx is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2017, 10:36   #45
The Unholy
Hard lid

The Unholy's schermafbeelding

Ik ben van Cubase naar Ableton gegaan en zou nooit meer terug willen. Zeker sinds de Push 2 is het gewoon heerlijk om mee te spelen, ik heb sindsdien weer meer plezier in het muziekmaken. Ze hebben bij Ableton erg hun best gedaan om alles zo simpel mogelijk te maken en dat resulteert er bij mij in dat mijn schaarse creatieve buien niet onderbroken of gestopt worden door na hoeven te denken over hoe ik iets ga oplossen, alles is gewoon kinderlijk eenvoudig gemaakt.

Nadelen zijn er nog steeds wel ten opzichte van Cubase, zo heb je o.a. nog geen VST3 en van een midi clip kun je geen 'shared copy' maken, dat mis ik wel. Verder heeft Cubase heel veel extra mogelijkheden, die je als gemiddelde producer naar mijn mening niet zal missen. Alleen de VariAudio gebruik ik soms nog als een soort van Melodyne alternatief.
The Unholy is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2017, 10:54   #46
quifster
Vintage lid

quifster's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door The Unholy Bekijk bericht
Nadelen zijn er nog steeds wel ten opzichte van Cubase, zo heb je o.a. nog geen VST3 en van een midi clip kun je geen 'shared copy' maken, dat mis ik wel.
als shared copy / ghost clips erg belangrijk voor je zijn, dan is er een M4L device genaamd Alias Clips die dat toevoegt aan ableton, je kunt dan gewone midi clips kopieren naar alias clips die dan automatisch ook aangepast worden, dat device kost 10 dollar.

zoek maar eens op alias clips en M4L, dan vindt je de youtube demos en pagina wel wel waarop dat device wordt uitgelegd.

Ik gebruik het zelf niet omdat ik gewend ben pattern kleuren te gebruiken zodat ik heel snel bij een aanpassing dezelfde pattern kan vervangen, maar zoals het in cubase werkt is het inderdaad wel een handige feature. Dit is wat omslachtiger maar maakt het wel mogelijk in ableton live.

Een ander iets wat ik echt dom vindt dat dat niet in ableton zit is dat je niet even snel een mp3 kan exporteren, dat moet altijd via een omweg, dat is in cubase handiger.

The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
quifster is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2017, 12:09   #47
djtt
Big stupid grin

djtt's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door quifster Bekijk bericht
bijvoorbeeld het feit dat je je hardware synth kan uitbreiden met een serie van effecten, inclusief de adat routings voor een specifiek doel, en die dan kan opslaan als unieke instantie van een external instrument.

Dus bijvoorbeeld, je hebt een roland jp8080 die gemapped is op input 15 en 16 van ADAT B (bijvoorbeeld)
dan creeer je een external instrument, en je zet de volgende effecten in dezelfde strip: EQ, Distortion, Saturation, DELAY, Compressor, Reverb. Dit instrument group je vervolgens en je mapped de 8 macro knoppen aan bijvoorbeeld de amp ADSR en de Filter ADSR. Dan zet je er ook nog een midi arp plugin voor.

Dan save je deze als external instrument met de naam: JP8080 Enveloped Arped Distorted

Dan haal je de arp weg, je zet de 8 macros om naar de cutoff filter, reso filter, filter adsr en de osc volumes, de channel strip haal je alle effecten weg en daar zet je een izotope stutter edit op, een eq, een delay.

Dan save je deze strip als external instrument met de naam JP8080 Stutter set

In welk project je later dan ooit ook bezig bent, als je dan een jp8080 nodig hebt met die specifieke setup dan hoef je alleen maar die external instrument te laden en alles staat goed inclusief je automation, je effecten en ga zo maar door (en uiteraard is alles gemidi mapped volautomatisch naar je push controller als je die eventueel hebt).

Als je vervolgens ook nog patterns maakt gekoppeld aan zo'n external instrument (bijvoorbeeld je maakt 10 arped baslijnen waarvan je er 1 vaak als begin punt gebruikt, dan kun je die patterns apart saven als .als pattern in je library en vervolgens is je hele externe instrument er ook nog aan gekoppeld (zelfs in preview mode) inclusief alle effecten zoals je ze ingesteld hebt. kun je ze in realtime luisteren terwijl je met je proect bezig bent (in sync).

Dit is niet mogelijk in cubase.

En dat is maar 1 voorbeeldje, het wordt helemaal lachen als je meerdere hardware synths en effecten in je adat based setup hebt zitten, dan kun je de meest verschillende routings maken en die koppelen aan je external instrument en dan dat specifieke instrument opslaan op die manier. Dus in mijn geval bijvoorbeeld een jp8080 routen door bijvoorbeeld en overdrive en dan het resultaat routen door een eventide hardware reverb, dat kun je gewoon opslaan als external instrument, heb je dat ooit nodig, dan werkt dat instant, niks tijd verspillen in cubase connection windows het weer opzetten van midi automation mappings (naar je 8 quick controls, voor die specifieke doeleinden) en het inrichten van je eq en effecten strips.

Allemaal instant in ableton.
Dit is niet waar wat je hier schrijft. Cubase kan dit ook. Maar op een andere wijze. In cubase maak je external instruments aan. Vervolgens kan je met track presets hetzelfde bereiken. Is een iets andere weg naar rome.

http://www.soundcloud.com/djtt

GEARLIST
Hardware: KRK RP5, Novation impulse 61, Steinberg Houston, Nord Rack 2
Computers: pc Core i7 6700 32g ram, SPL Crimson
Software: Cubase 9, NI Komplete 6, Vengeance Metrum, Waves Gold, Sonnox Dynamics, Fabfilter Pro C2, RP Predator, Sylenth, Slate FG-X, LuSh-101, Audiorealism Bassline 3, Z3ta2, GS-201, ToneBoosters Trackessentials, MicroTonic, Bass Station
djtt is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2017, 12:27   #48
The Unholy
Hard lid

The Unholy's schermafbeelding

Bedankt quifster, ik ga hier naar kijken!
The Unholy is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Software » Sequencing

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten