Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 3 mei 2017, 21:31   #81
Bob1991
Vintage lid

Bob1991's schermafbeelding

Achja, uiteindelijk heb je wel een zo goed als lijkende Oberheim OB-X sound voor een nette prijs.. (voor mijn 4 voice OB-X heb ik dik €4000 neergelegd.. evenals twee volle benzinetanks, tel uit je winst =D ).

Synthesizer of ander geluidsapparaat kapot? Ik repareer op professionele basis, stuur gerust een PM!
Bob1991 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2017, 22:32   #82
jvq

Als je jezelf geen uurloon uitbetaalt blijft het inderdaad min of meer redelijk.

Stom dat ik niet ook even bij Banzai gekeken had, daar wilde ik toch al mijn jack sockets gaan bestellen. Spul van EOO zal ook wel OK zijn.

Slot adapter 4 is inmiddels volledig afgebouwd. Hier een foto waar je wat onhandig weggewerkte elco's ziet:

Close-up elco's;

Ik ben er nu ook achter dat je de 'waar passen de elco's' puzzel ook op kunt lossen met slechts 1 afgebouwde slot adapter. Het ruimtegebrek komt van de slotadapter boven de voice, dus voor voice 4 komt het probleem van slot adapter 3. Maar dat kun je 'simuleren' door slot adapter 4 bovenop voice 4 te leggen; je kunt goed uitlijnen met de onderkant van de male molex headers. Wanneer je de slot adapter van bovenaf tot op de witte molex adapters drukt heb je het worst-case scenario van hoe weinig ruimte er kan zijn.

Je ziet hier dat mijn mini 10uF elco's (Nichicon UMV1H100MFD) passen zonder problemen.

Ook geen probleem van opzij gezien.

Met deze truc heb ik er ook vertrouwen in om de elco's op voice board 4 te zetten; de 100uF moeten raar plat en uit de weg voor de trimmer van slot adapter 3.
jvq is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2017, 07:50   #83
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Jeetje jvq, je zet er wel vaart achter..

EOO is prima voor kleinere bestellingen. Ze bestellen zelf ook gewoon bij TME en waarschijnlijk andere grote. Kreeg een zakje schakelaars van EOO in een TME zakje..
PWM is nu online   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2017, 08:50   #84
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Overigens is het een klein beetje opletten met Banzai, laatste twee orders was een beetje een gezeur (dingen out of stock die ten tijde van bestelling wel gewoon op voorraad aangemerkt stonden, waar dan vervolgens niet achteraan gezeten wordt om uit te leveren). Destijds (laatste kwartaal vorig jaar), werd verteld dat het kwam door de verhuizing van een warehouse, maar YMMV, misschien hebben ze het inmiddels wel op orde. Communicatie met die luitjes was overigens wel prima, en ze deden uiteindelijk niet moeilijk over een refund.

Mooi werk trouwens jvq! Inderdaad mooi tempo
SRPP is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2017, 13:20   #85
jvq

Dank je PWM, SRPP. Ik ben er druk mee bezig inderdaad maar het voelt niet alsof het snel gaat. Ik zit daar niet mee hoor want het knutselen is leuk.

Wat betreft Banzai, ik heb vrijwel exact dezelfde ervaringen. Geklooi met een bestelling vorig najaar, waar ik maanden later achteraan moest om ze te vragen of dat ene knopje ooit nog kwam, en de smoes was hun verhuizing. Oh en die grap dat ze me KSC945 in plaats van 2SC945 transistors opstuurden. Verder OK.

Niet mijn eerste keus als leverancier maar wel handig af en toe.
Oud 5 mei 2017, 07:51   #86
jvq

Alle weerstanden en condensatoren zitten nu op voice 4.

Elco's van de voeding uit de weg gewerkt:

De 330p mica-condensatoren die ik gekocht heb gaan tot 1000V. Ik had daar niet goed opgelet; de pootjes zijn zo dik dat ze maar nauwelijks door de gaatjes in de PCB passen. Ik weet niet of ik er wel goed aan gedaan heb om deze erop te zetten. Ik heb ook mijn twijfels of de soldeer überhaupt door de gaatjes kan vloeien, zo weinig ruimte is er.

Misschien ga ik toch maar zoeken naar andere mica's met een lager voltage, misschien dat ze dan dunnere pootjes hebben.
Oud 5 mei 2017, 09:34   #87
jvq

Je zou ook kunnen zeggen: die mica pootjes passen precies. Is dat OK, vraag ik me dus af.
Oud 5 mei 2017, 09:43   #88
GentleG
Virtueel lid

GentleG's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door jvq Bekijk bericht
Ik heb ook mijn twijfels of de soldeer überhaupt door de gaatjes kan vloeien, zo weinig ruimte is er.
Van boven en onder solderen,
en meten is weten (in dit geval)
GentleG is nu online   Met citaat reageren
Oud 5 mei 2017, 09:57   #89
Bob1991
Vintage lid

Ik heb precies diezelfde mica condensators eropzitten. Gaan er inderdaad stroef door heen maar het past net. Soldeer vloeit er niet helemaal lekker doorheen, maar de soldeerbusjes zijn van binnen ook geleidend van de ene naar de andere zijde. En anders evt aan beide kanten solderen.

Synthesizer of ander geluidsapparaat kapot? Ik repareer op professionele basis, stuur gerust een PM!
Oud 5 mei 2017, 11:29   #90
jvq

GentleG, Bob1991: bedankt! Ik ga door met deze joekels, inderdaad maar even meten en ook van boven solderen. Als ze alleen maar droog contact maken aan 1 kant is er misschien meer risico op corrosie die in de weg gaat zitten.
Oud 5 mei 2017, 15:52   #91
jvq

Aardige ervaring met EOO: ik had een bestelling geplaatst, dingen vergeten, er er meteen nog wat achteraan besteld dezelfde dag. Dat hebben ze toen samengevoegd (en 1x verzendkosten terugbetaald) zonder dat ik erom gevraagd had. Vind ik heel netjes van ze.
Oud 5 mei 2017, 20:23   #92
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Da's netjes inderdaad.

Betreffende die elco's die je plat hebt gelegd, om een en ander wat robuuster te maken zou je nog kunnen overwegen ze vast te lijmen (hotglue).
SRPP is offline   Met citaat reageren
Oud 5 mei 2017, 23:21   #93
jvq

SRPP bedankt voor de tip. Voor die 100uF elco's zou dat nu al kunnen; die 10uF liggen over twee weerstanden heen. Ik zou liever wat meer zekerheid hebben dat die er niet af hoeven voordat ik er lijm op ga spuiten. Ik heb ook nog nooit met van die hot glue gewerkt, ik weet niet hoe goed je het eraf kan krijgen.

Trimmers van EOO is een grabbelton maar het ziet er OK uit. Heb ze voor de zekerheid allemaal even gemeten (tussen de buitenste pootjes) voor ze erop te zetten.

Inmiddels zitten de sockets en trimmers op voice 4. Kort even aangesloten, voeding op dit voice board lijkt OK.

Nu ook meteen maar de dubbele diode clamp erop gezet:

Dit schijnt nodig te zijn omdat de 2N3906 die overal gebruikt worden een hogere versterkingsfactor hebben dan de originele NPN's en daardoor oversturing van de VCF kunnen veroorzaken. De clamps zitten over de inputs van TL072 'A11' in de nummering van Old Crow.

Laatst gewijzigd door jvq; 5 mei 2017 om 23:22 Reden: spelvout
Oud 6 mei 2017, 11:33   #94
jvq

Het moment dat ik voice 4 kan gaan afregelen komt dichtbij. Ik denk dat ik ermee wacht tot ik mijn jacks binnen heb, dan kan ik gewoon 1/4" stekkers gebruiken om CV/Gate het geheel in te krijgen, en geluid eruit.

Ik zit me nu te verdiepen in hoe dat stemmen eraan toe gaat. En hoe een OBX überhaupt werkt. Zoals ik het nu begrijp heb je op de CrowBX de volgende knopjes, die min of meer met het origineel overeenkomen:
  • OSC 1 FREQUENCY: osc 1 register (CrowBX glijdend ipv stappen van een octaaf)
  • OSC 2 FREQUENCY: osc 2 interval boven osc 1 (CrowBX glijdend ipv semitoon stappen)
  • TUNE: Master tune (glijdend)
  • DETUNE OSC2 (glijdend)

In het origineel zijn die eerste twee controls stapsgewijs. Op het host board van de CrowBX niet. Dat maakt het geheel een beetje dubbel.

Dat 'Osc 1 register' en 'Osc 2 interval' glijdend zijn betekend dat je die altijd op 0 moet zetten om betrouwbaar te kunnen stemmen. OK.

Dat 'Master tune' glijdend is is waarschijnlijk ook het beste, omdat je dan de vrijheid hebt om in dagelijks gebruik bijvoorbeeld voor/na opwarmen te stemmen. Maakt het afregelen wel wat lastiger omdat je die pot dan absoluut niet aan wilt raken. Voor het afregelen van de voices zou het fijner zijn als master tune een 'center detent' had, maar voor dagelijks gebruik wil je dat waarschijnlijk toch niet.

Rest nog 'Osc 2 detune'. Ik heb toevallig nog een potmeter van dezelfde maat / weerstand / curve liggen als wat nu op mijn hostboard zit, maar dan met center detent. Misschien is het handig om die op DETUNE OSC2 te zetten. Dan zou ik een manier hebben om alles behalve TUNE vast te zetten (OSC1, OSC2 FREQUENCY allebei op nul, DETUNE OSC2 op zijn middenstand).

Het wordt hoe dan ook een aardige klus om alles afgeregeld te krijgen. Ook omdat elke keer dat ik een voice card erbij prik of eruit haal, de load op de voeding verandert en ik daar weer de boel op +/- 19V moet zetten. (Of is dat overdreven?)
Oud 6 mei 2017, 12:12   #95
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Het elke keer afregelen van de PSU ik lijkt me wat overdreven. Moet je per voice board calibreren?
Idialiter steek je alle voice boards erin, regel je dan de PSU en dan de voices.

Center detents zijn in theorie erg handig. In de praktijk heb ik er meer gezeik mee gehad dan er baat van. Er leek elke keer een stukje uit de curve te missen. In mijn ervaring werd het ultra fine tunen onmogelijk.

[EDIT] Ik hang nog wel eens een pot uit mijn synth met draadjes. Zo kan je een modificatie een tijdje in de praktijk testen.
PWM is nu online   Met citaat reageren
Oud 6 mei 2017, 13:00   #96
jvq

PWM ja het moet per voice. Zodra voice 3 erin zit kan je niet meer bij de trimmers van voice 4, voice 2 blokkeert voice 3, etc.

Er valt ook wel wat voor te zeggen om het te laten zoals het is. Het is toch geklooi met afregelen. Elke keer dat een nieuwe voice erin komt:
  • boel op laten warmen
  • ? 19V lijn opnieuw regelen
  • Osc 1 van reeds afgeregelde voices stemmen met TUNE
  • Osc 2 van reeds afgeregelde voices stemmen met DETUNE OSC2
  • nieuwe voice afregelen

En dan hopen dat aan het eind de voices dicht genoeg bij elkaar zitten. Een center detent op DETUNE zou één handeling schelen.

Hangt er ook van af wat je als referentie gebruikt. Ik zou natuurlijk latere voices tegen reeds afgeregelde voices aan kunnen stemmen; dan maakt het minder uit hoe TUNE en DETUNE staan.
Oud 7 mei 2017, 16:03   #97
Bob1991
Vintage lid

De originele service manual spreekt van +-19V met een marge van 0,2V, dus zolang de spanning tussen de 18,8 en 19,2 blijft zit je conform fabrieksspecificaties.

Het grootste gedeelte van de voicecard merkt overigens niks van die fluctuaties, daar zorgen de 7815/7915 regulators voor. Alleen de drain van de J112 (Q7/Q8 ) net na de sawtooth-opwekking hangt direct aan de +19V, maar het lijkt me sterk dat die daar invloed heeft op de tuning van de voices.

Overigens wel behoorlijk naar dat de voices na insteken van de volgende voicecard niet meer af te regelen zijn.. In de praktijk willen de voicecards na zo´n kwartiertje nog wel eens een klein beetje afwijken van de waardes die je meet als het net aangezet wordt.
Wat tunen betreft: op de OB-X heeft de OSC 2 detune knop een lampje dat oplicht wanneer oscillator 2 iets gedetuned zouden moeten zijn. Ik weet niet of de CrowBX dat ook heeft, zo ja, dan moet je zorgen dat dit lampje gedooft is, en dan pas OSC 2 gelijk stemmen aan OSC 1. Anders ben je je afstelling weer kwijt als je dei detune knop verdraait ;-)

Oud 7 mei 2017, 17:40   #98
jvq

Dank je Bob1991, ik weet (nog) te weinig van electronica, laat staan VCO's, om te kunnen lezen waar in het schema de toonhoogte bepaald wordt.

De crowbx heeft geen enkele indicatie of osc 2 detune op nul staat of niet. Vandaar mijn ballonnetje of ik er een center detent pot op zou willen zetten.

Als alle voice cards erin zitten kun je alleen nog maar bij de 'SCALE1' en 'SCALE2' trimmers (T4, T, die wijzen opzij vanaf de PCB. Van wat ik zo lees in de service manual heb je daar niet veel aan zonder de andere trimmers.
Oud 7 mei 2017, 19:08   #99
jvq

Ik heb een proefsetje besteld van dit spul: https://www.makerbeam.com/ om te zien of ik daar een behuizing mee wil bouwen. Een systeem van alu balkjes die je met boutjes, moertjes en T-stukken aan elkaar koppelt.

In eerste instantie zou dat alleen maar een rek zijn. Een soort ondiepe kubus van 30x30, met een diepte van 20. In dat 30x30 vierkant zou ik dan twee rails kunnen hangen waarop het frontpaneel (en daarmee de rest van het gewicht) zou hangen. Je houdt dan wat kieren over maar dat kan geen kwaad voor de ventilatie. Ik zou later dan de onder-/boven-/zij-/achterkant dicht kunnen maken met plexiglas. Je krijgt zo geen traditionele synth-look maar het voordeel lijkt me dat alles kan schuiven en mooi loodrecht gemaakt kan worden.

Ik heb een beetje zitten tekenen hoe het met hout zou kunnen maar dat werd zoveel millimeterwerk. Ik ben zelf niet handig genoeg met hout. Ik heb wel iemand die ik kan vragen, maar met de toleranties van die frontplaat weet ik niet hoe leuk dat wordt.
Oud 7 mei 2017, 20:59   #100
jvq

Nou zegt mijn kastenbouwer dat het toch moet lukken ondanks het millimeterwerk. Toch zijn die alu balkjes wel interessant; ik zou er een open rek van kunnen maken voor tijdens het afregelen...
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten