Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 17 september 2008, 16:49   #1
Mark E.
Vintage lid

Mark E.'s schermafbeelding

verschil nord rack 1 & Nord rack 2X
Hallo,
Ik zou wel eens wat verschillen willen weten tussen de nord rack 1 & Nord rack 2X. Ze zien er hetzelfde uit, maar zijn ze dat ook?
en dan nog de vraag welke is beter qua prijsverhouding?
Mark E. is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2008, 17:42   #2
daan79
Reaper adept

daan79's schermafbeelding

http://www.vintagesynth.com/clavia/nord.shtml

http://www.vintagesynth.com/clavia/nord2.shtml

http://www.clavia.com/main.asp?tm=Pr...=Specification

Over het algemeen: nieuwere modellen: meer Polyfonie, betere DA converters. meer geheugen voor user en presets.

Ook verschillen in klank, waarbij de NL1 rauwer klinkt dan de rest.

Denkt te veel, doet te weinig...
daan79 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2008, 20:40   #3
Wout Blommers
-

De 2X heeft 24 Voices polyphonie en de 1 in het ergste geval slechts 4... oei!
De D/A converters zijn beslist anders; wat meer gedefiniëerd en klnken daardoor wat 'zachter en ronder'.

Verder heeft de 2X:
sinus golfvorm op Osc1 (voor de FM);
een ringmodulator (een zeer leuke trouwens, die echt interessante geluiden weet te maken);
het filter heeft een betere keyboardtracking;
een distortion op het filter;
meer golfvormen op LFO1;
betere Arpeggiator;
wat meer destinations bij de modulatoren;
4 uitgangen ipv 2;
sustain pedal ingang.

Is de NL1 in z'n eenvoudigste vorm, dus zonder expansion card, dan zijn er maar 40 geheugenplaatsen voor Programma's op te slaan, al kan de computer ook als geheugen dienen. Kan je zo'n eenvoudige kopen, dan mag het echt niet meer dan zo'n € 300 kosten. Ze zijn echter zeldzaam geworden. Clavia heeft recent nog een lading expansions gevonden en misschien zijn er nog wat over, al geven dan de geheugenkaarten weer wat moeilijkheden. Wel zijn er dan 12 voices mogelijk.

Verder zij er vanuit de fabriek alleen maar NL1 Programs in omloop, dus geen ringmodulator

Wat het geluid betreft... Er was al wat verschil tussen de 1 en de 2, zodat de nieuwe converters een heel groot verschil maken tussen de 1 en de 2X. Voor bassen vind ik de 1 nog steeds het beste.

De 2X heeft veel meer gebruikers vriendelijk geheugen aan boord.

Wout
Wout Blommers is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2008, 20:46   #4
Mark E.
Vintage lid

Mark E.'s schermafbeelding

de een heeft dus weer andere voordelen dan de ander
Hoe het daar staat gaat mijn voorkeur toch naar de 2X
waarom? Die Fm vindt ik interesant klinken en ik heb op youtube al verschilende 2X's gehoord. Terwijl ze qua kwaliteit beide wel goed zijn.

en qua midi zijn ze dus wel hetzelfde?
Mark E. is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2008, 06:32   #5
Wout Blommers
-

Nog even voor de duidelijkheid: de NordLead1 heeft ook FM, alleen gebruikt die een driehoek ipv een sinus en dat verschil hoor je haast niet. De FM is wel erg simpel, namelijk alleen de Carrier+Modulator met mix mogelijkheid tussen die twee. Je kan natuurlijk wel wat doen met het feit dat je dat weer 4 keer kunt maken (vergelijkbaar met het DX7 algorithme 5 of 6 met een extra lijntje en geen feedback), dus je hebt heus wel wat mogelijkheden. Die FM is op de 2X overigens gelijk! Alleen wat de NordLead1 betreft moet je dan wel weer een expanded model hebben als je die configuratie wilt opslaan als performance op een memory card. Hou er rekening mee dat het ontwerp zo'n 20 jaar oud is. Toch wel opmerkelijk dat een dergelijke synth nog steeds in productie is

Wat Midi betreft zijn alle gelijk en dat is een wat verwarrende zaak wat de rack versie betreft. In ieder geval heeft Clavia ten behoeven van de 'optredende' muzikant een oplossing bedacht voor het feit dat een rack gebruik moet maken van een Midi keyboard en dan vooral gericht op de layer set up. De handleiding geeft wel het een en ander aan, maar op verschillende plaatsen en niet de consequenties voor de praktijk, vooral het gebruik in de studio. Als het je opvalt dat verschillende Slots meespelen met de partij vaarvan jij beslist niet wilt dat ze meespelen, dan moet je de handleiding zo goed mogelijk doorlezen en uitpluizen wat er gebeurt. En de handleiding lezen is nu niet bepaald datgene wat een synthesizer speler graag doet, dus kom je beslist weer terug op het forum

Wout

Laatst gewijzigd door Wout Blommers; 18 september 2008 om 06:50
Wout Blommers is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2008, 12:28   #6
Digital_overdri

Digital_overdri's schermafbeelding

Is er hier ook iemand die een paar hc achtige leads kan laten horen? Of andere rauwe sounds? Ben geinteresseerd in de sythesizer (Rack 2/3) maar wil wel eens horen wat hij kan. (Heb al op youtube gezocht maar daar kreeg ik geen filmpjes die voldeden aan mijn doeleinden).
Digital_overdri is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2008, 19:27   #7
willyoss
Crank Tha Shit Up!

willyoss's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Digital_overdri Bekijk bericht
Is er hier ook iemand die een paar hc achtige leads kan laten horen? Of andere rauwe sounds? Ben geinteresseerd in de sythesizer (Rack 2/3) maar wil wel eens horen wat hij kan. (Heb al op youtube gezocht maar daar kreeg ik geen filmpjes die voldeden aan mijn doeleinden).
kunt dan net zo goed bij software blijven want alle grote mannen doen het daarmee en hebben zo veel meer controle en variatie. gaat je anders niet lukken!!

If its me, It gotta sound rocky!

"And by vibing I mean going nucking futs"
willyoss is offline   Met citaat reageren
Oud 21 september 2008, 19:36   #8
Digital_overdri

Digital_overdri's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door willyoss Bekijk bericht
kunt dan net zo goed bij software blijven want alle grote mannen doen het daarmee en hebben zo veel meer controle en variatie. gaat je anders niet lukken!!
Wat een onzin..Hele dikke krachtige leads krijg je niet uit software. Nou kun je wel weer gaan zeggen dat het mogelijk is met heel veel fx maar dan nog krijg je 'de sound' van hardware niet. Verder ga ik hier ook geen discussie voeren want dan krijg je weer een welles nietus verhaal.
Digital_overdri is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten