Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 3 februari 2007, 15:03   #1
michielhemmer

michielhemmer's schermafbeelding

hoe een microcfoon het beste gebruiken voor opnames?
dag mensen vraagje:

als je met een condensator mic opnames maakt van bijv: een zangeres.........wat is nou algemeen de beste manier om je aparatuur aftestellen:

1) je kan je preamps van je geluidskaart heel ver open zetten en je volumefader in cubase bijna dicht.

2) je kan je preamps van je geluidskaart bijna niet open zetten en je volumefader in cubase vol open.

3) je kan heel dicht bij de mic zingen (met een limiter erop) of juist verder weg (als je hem harder zet)

ik probeer nu altijd maar wat maar wil nou wel eens weten wat eigenlijk de standaard is in de meeste studio's.
ik op tv vaak dat ze er 40cm vanaf zingen maar waarom? (ik snap dat als je verder van je mic afzingt de ruimte waar je instaat meer effect krijgt op de opname dus als je geen goeie droge ruimte hebt kun je dan beter dicht bij zingen?????)

alvast bedankt voor jullie antwoorden.......
michielhemmer is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2007, 17:02   #2
michielhemmer

ik wacht op een antwoord....
Oud 3 februari 2007, 19:28   #3
JimmySX
Hangend lid

JimmySX's schermafbeelding

Hangt af van veel factoren. Stel regel is meestal zo hard mogelijk je DAW in, zodat als je gaat processen na het opnemen ook je ruis mee compressed.
Vertel even iets meer over je setup. Wat voor mic en pre-amp en geluidskaart etc...

Computer | Keyboard | Vingers | Hersenen en muziek maken maar
JimmySX is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2007, 19:54   #4
michielhemmer

mijn setup:

ik heb een samson c1 (ben nog aan het nadenken welke goeie mic ik ga kopen) condensator microfoon.
ik heb een presonus inspire geluidskaart
ik werk met cubase op een p4 intel.

is het zo duidelijker?
Oud 3 februari 2007, 20:28   #5
FrankH
gelid

FrankH's schermafbeelding

Misschien de volgende topics samenvoegen:
http://www.synthforum.nl/forums/show...&postid=777624
http://www.synthforum.nl/forums/show...&postid=777619
FrankH is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2007, 20:39   #6
michielhemmer

ik heb liever dat dit topic hier gewoon blijft staan.....anders zie ik tussen de bomen het bos niet meer.....please?
Oud 3 februari 2007, 20:45   #7
MrM
Vintage lid

MrM's schermafbeelding

Re: hoe een microcfoon het beste gebruiken voor opnames?

Citaat:
Origineel geplaatst door michielhemmer
dag mensen vraagje:

als je met een condensator mic opnames maakt van bijv: een zangeres.........wat is nou algemeen de beste manier om je aparatuur aftestellen:

1) je kan je preamps van je geluidskaart heel ver open zetten en je volumefader in cubase bijna dicht.

2) je kan je preamps van je geluidskaart bijna niet open zetten en je volumefader in cubase vol open.

3) je kan heel dicht bij de mic zingen (met een limiter erop) of juist verder weg (als je hem harder zet)

ik probeer nu altijd maar wat maar wil nou wel eens weten wat eigenlijk de standaard is in de meeste studio's.
ik op tv vaak dat ze er 40cm vanaf zingen maar waarom? (ik snap dat als je verder van je mic afzingt de ruimte waar je instaat meer effect krijgt op de opname dus als je geen goeie droge ruimte hebt kun je dan beter dicht bij zingen?????)

alvast bedankt voor jullie antwoorden.......
Stap 1)
Eerst kijk je naar de SPL van de mic, en daarna meet je met een dB meter (vlak bij haar mond) wat de luidheid van je zangeres is. Als ze namelijk erg luid zingt, kan je zomaar het membraam uit je mic kwijtraken

Ervan uitgaande dat ze veel zachter zingt dan de mic aan kan, mag je stap 1 overslaan.

Stap 2)
Bepaal of je close micing wilt, met het daarbij optredende nabijheidseffect, en de karakteristieke sound van deze manier van microfoongebruik, of dat je wat 'lucht' in de opname wilt hebben: afstand houden.
Enne, de podium truuk dat de zangeres naar voren en naar achteren gaat, om het volume te be´nvloeden is uit den boze in de studio!

Stap 3)
Zorg voor zoveel mogelijk preaming, zonder clippen, en zonder dat je de ruis van de preamp hoort. En houd enkelel dB's headroom over (3 tot 10 dB is normaal).

Stap 4)
Neem het met zoveel mogelijk bits op, dus 24 ipv 16 bits.
Bij de PC moet je controleren dat het signaal nog steeds niet clipt, en wederom headroom overhouden, je hebt tenslotte 24 bits, dus je hoeft niet naar de 0 dBFS !!!
MrM is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2007, 20:48   #8
nick nova
Brighter now!

nick nova's schermafbeelding

1) kan je doen als je bijvoorbeeld de room en elk bijgeluidje wil gebruiken
2) kan je doen als je de dynamiek van de preamp niet wil gebruiken (omdat bv niet zo lekker klinkt), als je de room wilt verdoezelen...
3) dichtbij kan je de stem warmer, voller, presenter laten klinken, veraf klinkt de stem euhm... verder, dunner, met meer room.

Gewoon zien dat je goed op je geluidskaart binnenkomt. De fader per kanaal in cubase bepaalt de output, de driver (of de geluidskaart zelf) bepaalt de input.
Wat je wilt hangt af, van wat ermee wilt bereiken. Geen vaste regels.

Eindelijk eruit.
nick nova is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2007, 20:52   #9
michielhemmer

thanks man!!!

dus als ik het bergrijp....zet ik mijn preamp zo ver open dat als ze hard zingt (uithaalt en niet naar achter gaat met haar hoofd) er geen clipping ontstaat.

als de opname dan op bijv: -12db uitkomt is dat geen probleem....(er zit weinig ruis in dus als ik hem harder zet in cubase krijg je ook niet veel ruis extra)

ik gebruik een software compressor.........zet je die al aan bij het opnemen...(direct monitoring) zodat de zangeres zich zelf hoort met compressie of laat je haar juist zonder compressie/galm iets inzingen.
Oud 3 februari 2007, 21:03   #10
MrM
Vintage lid

MrM's schermafbeelding

Citaat:
thanks man!!!

dus als ik het bergrijp....zet ik mijn preamp zo ver open dat als ze hard zingt (uithaalt en niet naar achter gaat met haar hoofd) er geen clipping ontstaat.
Correct. Ik zou wel voor de zekerheid de gain iets terugdraaien, zodat je echt een stukje onder de limiet zit.

Citaat:
Origineel geplaatst door michielhemmer als de opname dan op bijv: -12db uitkomt is dat geen probleem....(er zit weinig ruis in dus als ik hem harder zet in cubase krijg je ook niet veel ruis extra)
-12 dB is een prima waarde hoor. Op momenten dat ze stil is, moet je luisteren hoeveel ruis je hoort via de preamp (je kunt even software matig een 12 dB versterken in cubase om te luisteren wat je ruis is met die 12 dB extra.

Citaat:
ik gebruik een software compressor.........zet je die al aan bij het opnemen...(direct monitoring) zodat de zangeres zich zelf hoort met compressie of laat je haar juist zonder compressie/galm iets inzingen.
Persoonlijk zou ik hem opnemen zonder compressie (dus droog) en de send via een compressor, met een beetje reverb laten horen aan de zangeres. Jezelf droog horen zingen via een hoofdtelefoon is niet fijn (is me verteld).
Opnemen met compressor zorgt ervoor dat je tijdens de opname de compressor goed moet hebben staan, ik kan je dat in dit stadium afraden, tenzij je voldoende ervaring hebt om de attack en release goed in te stellen, en de gain reduction e.d. nu al weet. Achteraf een droge opname met een software compressor behandelen is veel beter als je wilt experimenteren met de instellingen.
Bovendien kun je dan de 'New York' compressie methode toepassen
Oud 3 februari 2007, 21:08   #11
nick nova
Brighter now!

nick nova's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door MrM
Bovendien kun je dan de 'New York' compressie methode toepassen
Verklaar je nader!

Eindelijk eruit.
nick nova is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2007, 21:14   #12
MrM
Vintage lid

MrM's schermafbeelding

Wil je echt weten hoe deze techniek werkt?
Is een beetje off topic om het hier te behandelen namelijk.

Maar vooruit: http://www.mutantaudio.net/tutorials...torial_ma.html

Ik noemde deze techniek, omdat je via droog opnemen dit soort technieken kunt toepassen, en het is nogal een hippe techniek dacht ik.
In het filmpje vind ik het jammer dat de send een shelf EQ heeft, want zodra ze het droge spoor laten horen samen met de send, hoor je een vreselijke vies hoog. Ik neem aan door de EQ, of een gebrek aan PDC, waardoor er lichte phasing ontstaat...
Reactie

Synthforum » De Studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten