Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 16 mei 2006, 15:37   #1
Yoonchi
Synth Dork

Yoonchi's schermafbeelding

Oberheim Matrix 6r vs Matrix 1000
Na heel wat te hebben afgezocht hier op dit forum en op Analog Heaven's archief kom ik tot de volgende verschillen tussen een Oberheim Matrix 6r en een Matrix 1000
1. Matrix 6r heeft 2 uitgangen Matrix 1000 er 1.
2. Matrix 6r is bitimbraal, Matrix 1000 is monotimbraal
3. Matrix 6r heeft 100 patches en 50 splits, Matrix 1000 heeft er 1000 waarvan alleen 200 RAM(overschrijfbaar).

Zijn er nog andere verschillen die ik niet ontdekt heb?
En verwerken beide modules velocity?

Alvast bedankt,
Yoonchi

Citaat van Formant: liever een traporgel dan een bart smit exploitatie van roland
Yoonchi is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2006, 15:46   #2
Leo
monkey on my back

velocity: jazeker, aftertouch ook.

als er een stemmetje kapot gaat (gebeurt soms) ik dacht cem 3340 uit mijn hoofd, kan je die chips voor de m1000 redelijk makkelijk en goedkoop vinden ($15), de 6r gebruikt bredere chips wb en die zijn lastiger te vinden en duurder ($50+). maar daar zijn geloof ik wel weer een soort speciale voetjes voor, een soort verloopstukjes zodat je ook smalle chips in een brede vet kwijtkan.

zonder pc editor is er met de m1000 natuurlijk weinig te beginnen als het om editten gaat. met de 6r kan je behoorlijk uitgebreid editten, zij het spartaans.
Leo is nu online   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2006, 19:12   #3
levka
Tevreden lid

levka's schermafbeelding

Re: Oberheim Matrix 6r vs Matrix 1000

Citaat:
Origineel geplaatst door Yoonchi
.....
1. Matrix 6r heeft 2 uitgangen Matrix 1000 er 1.
....
Yoonchi
klopt allemaal,
Maar je kunt die twee uitgangen niet vrij toewijzen met een panfunctie

uitgang 1 geeft het geluid van patch 1, uitgang 2 van patch 2 (als je die gebruikt);
Valt verder niets aan te wijzigen

De 6R heb ik snel verkocht; vind m'n M1000 + access programmer de handigste optie

Voor mij een van de mooiste betaalbare poly-synths

de voice chip voor de 1000 is dacht ik de CEM3396 en daar is idd nog goed aan te komen

Een alternatief voor de m1000 is de cheetah ms6 die dezelfde voicechips gebruikt en ook te editten is vanaf het frontpanel. vind zelf het geluid net iets minder dan de m1000 maar dat kan subjectief zijn.

Als je niets te zeggen hebt, doe het dan niet hier ...
levka is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2006, 23:02   #4
Catalunya
.

Heb weleens gehoord dat ze toch anders klinken. Hoe anders weet ik niet.

Ik heb de rack en de keys. Doe ze niet weg want het klinkt echt Oberheim. Heerlijk analoog.
Zit zelfs FM modulatie op. Deze synth valt echt onder de synths met de meeste editmogelijkheden. De matrix modulatie is misschien wel de meest uitgebreide op de markt. Ik snap niet dat deze synth zo goedkoop is 2e hands. Is echt ondergewaardeerd.
Catalunya is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2006, 23:05   #5
Catalunya
.

Citaat:
Origineel geplaatst door Leo
vde 6r kan je behoorlijk uitgebreid editten, zij het spartaans.
vanaf de synth is dit lastig inderdaad aangezien er zoveel mogelijkheden zijn en weinig knoppen. Er zijn PC editors voor te krijgen wat het editten vergemakkelijkt
Catalunya is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2006, 09:41   #6
smackos

smackos's schermafbeelding

Is het mogelijk om een ding als een Behringer BCR2000 erop aan te sluiten?

Het geluid van een Matrix is inderdaad ontzettend mooi en diep, dat ding zit veel in Aphex Twin´s Selected Ambient Works 2

Citaat:
Ik snap niet dat deze synth zo goedkoop is 2e hands. Is echt ondergewaardeerd.
Dat ligt helemaal aan die spartaanse interface. Hij ziet er aan de buitenkant ook een beetje uit als een synth in die prijsklasse

Hoe zit dat eigenlijk met een Matrix 12? Is dat een dubbele Matrix 6 of zit die heel anders inelkaar, op de vele knoppen en betere interface na?
smackos is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2006, 10:06   #7
S.L.E.
verse amateur

S.L.E.'s schermafbeelding

ik dacht dat de matrix 12 een soort uitgebreide keys versie is van de xpander

Synchronous Lateral Exictation
S.L.E. is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2006, 10:36   #8
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Matrix 12 is een dubbele Expander, zeg maar.
Expander lijkt kwa synthmodel behoorlijk veel op de Matrix-1000, vooral de zeer uitgebreide modulatie-matrix.
Alleen Expander is uitgerust met betere kwaliteit componenten, de Matrix-1000 heeft een alles-in-een chip (synth-on-a-chip).

Verder slikt de Matrix alleen sysex voor het bewerken van stemmen, dus ja, daar kan je een programmeerbare controller als de BCR voor inrichten. De Matrix reageert alleen ontzettend langzaam op veranderingen, dus voor realtime-sweeps etc. is het minder geschikt.

“...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...”
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2006, 10:44   #9
ch9527
Vintage lid

matrix
matrix 1000 is echt heerlijk. 6 voices en lekkere sounds. Zelfs veel presets vind ik heerlijk. Pads, drones, maar ook bassen en leads. Editten is inderdaad een beetj "tedious". Ik heb een mac-editor maar dat is geen pretje.Tijd voor zo'n matrix programmer maar die dingen zijn vaak duurder dan nog een matrix. Jammer!
ch9527 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2006, 11:22   #10
smackos

En wat het ook is met die matrix composer, er zitten maar een beperkt aantal knoppjes op voor maar een klein gedeelte van de synth, je kan er niet echt diep mee editten. Die Microwave controller had hetzelfde probleem.
Oud 17 mei 2006, 11:30   #11
Leo
monkey on my back

voordat het nou al te gek word (en ik mezelf heel dom ga vinden, dat ik de goedkope matrix heb weggedaan en een dure analoge heb teruggekocht), wil ik nog wel even zeggen dat de matrix een zeer uitgebreide synth is (dat merk je als je de software editor gebruikt) en een lekker analoog geluid heeft, dat best alle kanten opkan, maar dat de 'kwaliteit' van het analoge geluid, voor zover dat objectief kan worden benaderd, natuurlijk niet gelijk dezelfde is als van dure analoge synths, oud of nieuw. je koopt voor 200 euro niet 6 cwejmans, voyagers of arp2600's n een kastje.
Leo is nu online   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2006, 11:43   #12
smackos

Uiteraard

Hij klinkt net iets beter en exotischer dan veel andere cheapo analoge synths
Oud 17 mei 2006, 11:47   #13
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Tja, de basiskwaliteit van de geluiden, daar valt veel over te zeggen... ligt aan de gebruikte CEM synth-on-a-chip, waarvan boze tongen wel eens beweren dat het theoretish niet eens *mogelijk* zou zijn om er 1000 verschillende geluiden uit te halen...

Voor pads enzo vind ik 'm super, voor basjes enzo wat minder; de envelopes zijn sloom (allesch aus software, jah, en het ding *was* al underpowered qua CPU).

Tip: moet je eens een expression pedal of sustain pedaal proberen bij de div. patches in de Matrix-1000.
Bij tientallen patches kan je daarmee het geluid nog eens dramatisch veranderen... er wordt dus uitgebreider gebruik gemaakt van controllers dan alleen het geeigende modwheel/aftertouch.

“...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...”
Oud 17 mei 2006, 12:38   #14
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Hanz
Tip: moet je eens een expression pedal of sustain pedaal proberen bij de div. patches in de Matrix-1000.
Bij tientallen patches kan je daarmee het geluid nog eens dramatisch veranderen... er wordt dus uitgebreider gebruik gemaakt van controllers dan alleen het geeigende modwheel/aftertouch.
Leuk leuk, maar er zitten daar geen ingangen voor op het ding. Maar gelukkig kun je die CC's gewoon aansturen vanuit je sequencer. Ook de pitch- en de modulatiewielen zijn compleet vrij toewijsbaar (dus ook niet persé pitchwiel->pitch).

Ik vind het geluid allesbehalve vet, maar wel heel mooi. Heel precies en kristalhelder. Beetje ijzig, maar met veel gevoel. Vooral bij FM net dat ene ding wat analoog mooi maakt, buiten tikkende envelopes en bulderend laag.

Strings, pads, brass, choirs, FX.

Bas en leads heb ik er nog niet echt mee geprobeerd.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2006, 13:18   #15
sander
_

sander's schermafbeelding

1000 patches vindt ik echt een ramp. Elke keer als ik de matrix gebruik wordt ik er gek van om ze allemaal door te lopen.
en soms vergeet ik een patch te noteren, of de patch verspring perongeluk door dat je iets fout doet in je sequencer, nou dan wordt je echt niet vrolijk om em weer terug te vinden. Overigens zijn veel presets hetzelfde.

[size=1]Siel synthesizers http://siel.sendex.nl Teisco synthesizers http://teisco.sendex.nl
sander is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2006, 13:33   #16
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door bikkel
Leuk leuk, maar er zitten daar geen ingangen voor op het ding. Maar gelukkig kun je die CC's gewoon aansturen vanuit je sequencer.
Da's meestal... pedaalingangen zitten vaak op je masterkeyboard, niet op de module zelf.

Citaat:
Overigens zijn veel presets hetzelfde.
Alleen de eerste 200 (de RAM presets) zijn een 'best of' van de andere 800.
Je hebt dus 800 unieke patches. En zo moeilijk is het toch niet, 3 cijfertjes onthouden?

Oud 17 mei 2006, 13:42   #17
smackos

Iemand nog wat leuke demonstratie MP3tjes van de Matrix 6 of 1000?????????

En heeft het keyboard van de Matrix 6 aftertouch?
Oud 17 mei 2006, 13:45   #18
smackos

Potverdorie die snuitige oostenrijkse boys van de workshop hebben er een mp3 van

http://www1.oegb.at/chemie/cafe/matrix6_workshop.mp3
Oud 17 mei 2006, 14:10   #19
conso
Toetser

conso's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door smackos
Iemand nog wat leuke demonstratie MP3tjes van de Matrix 6 of 1000?????????

En heeft het keyboard van de Matrix 6 aftertouch?
Matrix 6 heeft aftertouch maar die zit vrij diep, in ieder geval bij mijn exemplaar. Stevig duwen dus...

.

Ruimte voor opmerkingen

.
conso is offline   Met citaat reageren
Oud 17 mei 2006, 15:52   #20
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Hanz
Da's meestal... pedaalingangen zitten vaak op je masterkeyboard, niet op de module zelf.

Alleen de eerste 200 (de RAM presets) zijn een 'best of' van de andere 800.
Je hebt dus 800 unieke patches. En zo moeilijk is het toch niet, 3 cijfertjes onthouden?
Nee normaal niet, maar ik heb wel een of twee modules die wel ingangen hebben daarvoor.

Die eerste 200 heb ik per ongeluk gewist, eigenlijk wel beter. Ga je toch sneller zelf die lege patches invullen

Het is trouwens niet zo'n gek idee om die patch sheet die op internet ergens te vinden is te gebruiken en bij alle ROM geluiden even een kleine aantekening te maken. Ik heb zelf alles onderstreept wat ik lekker vond klinken en dan nog een korte aantekening er bij. Die drie cijfertjes op het display daar word je ook niet veel wijzer van.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Vintage

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten