Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 22 maart 2012, 07:57   #1
frankje

frankje's schermafbeelding

Newbee vraagje i.v.m. een modular
Hoi,

Ik heb enkele vraagjes over een zelfbouw modular, de Yusynth.

- Kan ik hier een Midi to CV van Paia op aansluiten ?
- Moet je die CV dan niet doorlussen op een of andere manier naar diverse modules ?
- Hoe doe je dat ( met een kabel met veschillende jacks ) ?

Is er iemand in de omgeving van Gent met een modular die me wat wegwijs zou willen maken in deze materie ?
Zou me heel wat kopbrekens besparen

Groetjes
frankje is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2012, 08:09   #2
Boelie035
IamPortable

Boelie035's schermafbeelding

Begin met lezen @ http://www.muffwiggler.com/forum/index.php

Betreden op eigen risico..
Boelie035 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2012, 09:24   #3
lie3vie3

lie3vie3's schermafbeelding

Wat je nodig hebt zijn zogenaamde 'multiples'. De simpelste uitvoering is de passieve multiple, je soldeert gewoon een aantal jack bussen aaneen. Nadeel is dat je niet te veel modules mag aansturen van dezelfde bron op deze manier want anders zakt je stuursignaal in. Om dit te voorkomen kun je gebufferde of actieve multiples gebruiken.

Zelf gebruik ik ook de Paia Midi2Cv samen met passieve multiples, en ik heb geen problemen om 3 VCOs aan te sturen. De ingansimpedantie van de meeste modules is 100kOhm (zo ook bv die van de yusynth VCO), de uitgansimpedantie meestal 1kOhm (ik zie niet direct hoe het met de Paia Midi2Cv zit.) Je kunt dus uitrekenen dat je via een passieve multiple met twee modules een afwijking van 1% zult hebben, met drie modules een afwijking van 2% en met vier modules een afwijking van 3%.

Als je jack kabels gebruikt in je modular zul je sowieso meerdere multiples nodig hebben, een paneeltje met enkele aan mekaar gesoldeerde jack bussen behoort dus tot de basismodules.
lie3vie3 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2012, 09:45   #4
lie3vie3

Voor de volledigheid, als je wilt uitrekenen hoeveel cents verschil bovenstaande afwijkingen met zich meebrengen: afwijking = 1200*octaaf*afw

Dus met mijn drie oscillators zou ik een afwijking van een halve toon hebben op vier octaven, wat niet klopt. Ik vermoed dat de uitgansimpedantie van de Midi2Cv dus nog een stuk lager ligt en meen met te herinneren ergens gelezen te hebben dat de uitgansimpedantie van Midi2Cv modules slechts 100Ohm is. Dat zou een afwijking van 10 cents per 4 octaven betekenen, wat al een stuk beter is.

Als je dan nog eens je Midi2CV kalibreert terwijl hij twee VCOs aanstuurt, kun je je maximale fout nog verminderen.
Oud 22 maart 2012, 10:01   #5
etaoin
Mystic Loges

etaoin's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door lie3vie3 Bekijk bericht
De ingansimpedantie van de meeste modules is 100kOhm (zo ook bv die van de yusynth VCO)
Die van de Yusynth VCO is hoger. Er zit inderdaad een weerstand van 100k op de CV input, maar die staat niet direct tussen de input en de 0V. Dus daar moet je de impedantie van de rest van de componenten bij optellen.
etaoin is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2012, 12:56   #6
frankje

frankje's schermafbeelding

Bedankt voor de info
Ik heb in de modular in opbouw ook 2 mixer paneeltjes ( yusynth ) voorzien.
Eentje om de oscilatoren te mixen en een ander om de CV's te mixen.
Reuze bedankt voor de tip i.v.m. passieve jack bussen. Ik zal er eentje inbouwen.
Nu kan ik weer verder ...
Groetjes
frankje is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2012, 14:01   #7
lie3vie3

Oorspronkelijk geplaatst door etaoin Bekijk bericht
Die van de Yusynth VCO is hoger. Er zit inderdaad een weerstand van 100k op de CV input, maar die staat niet direct tussen de input en de 0V. Dus daar moet je de impedantie van de rest van de componenten bij optellen.
Juist ja, volgende keer wat verder kijken dan mijn neus lang is ...

Bottom line, de beste oplossing is waarschijnlijk gewoon een passieve multiple bouwen. Geeft hij niet het gewenste resultaat voor je VCOs, dan kun je nog altijd een actieve maken en de passieve voor andere, minder kritische signalen gebruiken.
Oud 22 maart 2012, 14:02   #8
etaoin
Mystic Loges

etaoin's schermafbeelding

+1

En als je voor Yusynth gaat zou ik gewoon zijn 'standaards' module gaan gebruiken. Dat is in de neutrale stand ook een actieve multple, maar kan ook de VCO's nog verstemmen.
etaoin is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2012, 21:08   #9
SRPP

Die Paia module is prima, heb hem zelf ook, wel heel jammer dat die kit is voorzien van enorm cheapo onderdelen. Zelf heb ik alle weerstanden en de meeste condensatoren in de bak gemieterd en overal 1% metaalfilm gebruikt (ipv van de koolweerstanden die er standaard bij zitten.
Voor 1V/Oct CV hoor je trouwens ook wel eens verhalen dat die Paia wat gedateerd is ivm met de oude DAC die erin gebruikt wordt. D'r is ook een kerel die hele kleine Midi 2 CV modules maakt met 12 of 16 bits DACs, weet effe niet meer hoe die heten. Is alleen geen 8 kanaals.
SRPP is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten