Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 18 september 2012, 17:07   #1
Boutrosbrother

Boutrosbrother's schermafbeelding

Analoge versus digitale sequencer
Ik vraag me af wat specifiek beter is aan een analoge sequencer (bijvoorbeeld de Doepfer Dark Time) dan aan een sequencer uit pakweg de Korg Microstation.

Ik snap dat een analoge geluidsweg het geluid anders vormt zodat de klank bij analoge geluidsbronnen anders is dan digitaal (het is dan natuurlijk smaak welke je verkiest). Maar bij een sequencer zet hij gewoon de geluidsbron in gang. dus een digitale sequencer die een analoge synth aanstuurt klinkt dan toch hetzelfde als een analoge sequencer die diezelfde synth aanstuurt???

please enlighten me
Boutrosbrother is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 17:13   #2
audiocollage
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door Boutrosbrother Bekijk bericht
...dus een digitale sequencer die een analoge synth aanstuurt klinkt dan toch hetzelfde als een analoge sequencer die diezelfde synth aanstuurt???
Inderdaad.
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 17:26   #3
Mark-T
Budget lid

Mark-T's schermafbeelding

Het verschil zit hem meer in de werkwijze. Een digitale sequencer werkt meestal als een soort taperecorder en bij een analoge sequencer heb je draaiknoppen op een grid waarmee je de tonen instelt.

Zou zomaar kunnen...
Mark-T is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 17:32   #4
Patat Met
TB or not TB

Patat Met's schermafbeelding

Het verschil is de interface.

Bij een analoge sequencer heb je een zeer beperkt aantal stappen, maar je hebt op elk moment in tijd toegang tot elke stap.
Bij een digitale sequencer heb je een bijna oneindig aantal stappen, maar als je wat wilt veranderen dan moet je meerdere dingen doen zoals bv de sequencer stop zetten, de stap selecteren enz...

Het is een beetje zoals het verschil tussen zelf gitaar spelen en via midi en een DAW een gitaar stukje maken.
Patat Met is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 17:35   #5
r2o
0906 d's een lekker synth

r2o's schermafbeelding

hij zet een geluidsbron in gang de analoge stroompjes zijn niet allemaal gelijk daardoor klinkt het een stuk organischer. snelheid hardheid toon hoogte zijn steeds anders. EN als je ergens aan draait bijvoorbeeld de 1 tune knop veranderd ook de snelheid en de andere tune van ander stappen het is allemaal gerelateerd aan mekaar. je moet het leuk vinden.

Gear: equipe vst

Your track sounds great, This could really work as elevator music.

I'd love to listen to that.
r2o is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 18:06   #6
Kneelz
Reuzebonk

Kneelz's schermafbeelding

...en is de sequencer die onder de motorkap van de Darktime schuilt zo'n beetje in zijn geheel digitaal toch? Dat verklaart dan meteen wat het verschil maakt; de mogelijkheden en de manier van bediening.

Torrent compleet...
Kneelz is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 18:24   #7
Patat Met
TB or not TB

Oorspronkelijk geplaatst door r2o Bekijk bericht
hij zet een geluidsbron in gang de analoge stroompjes zijn niet allemaal gelijk daardoor klinkt het een stuk organischer. snelheid hardheid toon hoogte zijn steeds anders. EN als je ergens aan draait bijvoorbeeld de 1 tune knop veranderd ook de snelheid en de andere tune van ander stappen het is allemaal gerelateerd aan mekaar. je moet het leuk vinden.
Gebruik je een analoge synth en digitale sequencer, dan moet je ooit 1 keer naar een analoog cv signaal. Met dezelfde variatie in de analoge stroompjes.
Wil je tonaal spelen met analoge sequencers dan heb je quantisizers nodig, dingen die helemaal digitaal zijn.
Draai ik bij mij aan 1 knop, bv een die de toon hoogte veranderd, dan veranderen de andere instellingen niet. Het kan wel natuurlijk als je 1 cv rij op pitch zet en tempo, maar dat werkt niet echt lekker in de praktijk.
Geen van de argumenten die je noemt snijd dus veel hout. Heb je wel eens met een analoge sequencer gewerkt?
Oud 18 september 2012, 18:35   #8
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

6 trak's schermafbeelding

een beperkt aantal stappen is een beperking (logisch nutuulk) maar voor de rest geen verschil...
een digi sequencer heeft eigenlijk alleen maar voordelen en doet verder niets af aan de sound van een analoge synth idd...

je kan jezelf nutuulk ook voor de gek houden en denken dat het inregelen van een handjevol unquantized knopjes op een rijtje helemaal te waus is
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 19:17   #9
Patat Met
TB or not TB

Oorspronkelijk geplaatst door 6 trak Bekijk bericht
een beperkt aantal stappen is een beperking (logisch nutuulk) maar voor de rest geen verschil...
een digi sequencer heeft eigenlijk alleen maar voordelen en doet verder niets af aan de sound van een analoge synth idd...
De geluidskwaliteit zal geen verschil geven.

Maar je componeert andere muziek met een gitaar dan dat je doet met een piano. Dat komt door het verschil in interface tussen gitaar en piano. Het zelfde geld voor analoge sequencers vs digitale sequencers. Met analoge sequencers componeer je andere muziek dan dat je doet met digitale sequencers. Doordat je bv maar een beperkt aantal stappen hebt bij een analoge maak je al snel hypnotiserende muziek wat goed werkt op de dansvloer.

Voorbeeldjes:
-Je hebt een deuntje in je hoofd wat je wil afspelen. Dan is een digitale sequencer best makkelijk, want je voert de noten in en klaar.
Ga je hetzelfde deuntje maken met een analoge sequencer dan moet je maar hopen dat je sequencer genoeg stappen heeft om de noten in te voeren. Het invoeren van de juiste noten is een stuk lastiger dan met een digitale sequencer. Kort om hier is de analoge sequencer niet zo handig.
-Je wilt gewoon wat leuks maken dan werkt een analoge sequencer erg makkelijk omdat je alles meteen kan veranderen. Ze zijn daardoor ook erg geschikt voor improviseren iets wat met digitale sequencers veel moeilijker is.
Oud 18 september 2012, 19:19   #10
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Ik vraag me af wat specifiek beter is aan een analoge sequencer (bijvoorbeeld de Doepfer Dark Time) dan aan een sequencer uit pakweg de Korg Microstation.
Appels en peren.

Citaat:
Ik snap dat een analoge geluidsweg het geluid anders vormt
Nee, dat is al een misvatting.

Citaat:
dus een digitale sequencer die een analoge synth aanstuurt klinkt dan toch hetzelfde als een analoge sequencer die diezelfde synth aanstuurt?
Naja, je kunt het hetzelfde laten klinken, maar dat hoeft niet.

Een analoge sequencer heeft vaak een beperkt aantal stappen - 8 of 16. Een beetje workstation zit makkelijk boven de 20.000 noten of zo. Het tempo van een analoge sequencer wordt geregeld door een klokpuls; daar zit bijna geen boven- of ondergrens aan. Bij een digitaal exemplaar zit de limiet vaak tussen de 40 en 240 bpm.

Het zijn verschillende dingen voor verschillende toepassingen en door alleen maar verschillen op te noemen kom je er niet.

6: Die unquantized knopjes zijn ook waus, je moet gewoon eens met een Analog Systems of een Make Noise Rene gaan spelen.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 19:21   #11
Kneelz
Reuzebonk

Different tools = different results

Torrent compleet...
Oud 18 september 2012, 19:35   #12
Boutrosbrother

Ok thx allemaal voor de antwoorden, ik begin er een lijn in te zien. Omdat ik zelf vooral toch harmonisch werk binnen akkoordenschema's lijkt een digitale sequencer beter aan mij besteed. Mijn oude DSI Mono Evolver Keyboard had 4 lijnen van 16 stappen waar ik elke stap een noot kon kiezen, en dat is zo ongeveer wat ik zoek, maar dan gewoon voor mijn doepfer dark energy (monofoon). De DarkTime leek me leuk inderdaad door de vlotte interface, maar zonder vast notenwaarden lijkt het me te omslachtig om echt melodieus te gaan werken..

voorbeelden van digitale midi sequencers die ik vlot met de Dark Energy zou kunnen inbouwen in een diy synth?
Oud 18 september 2012, 19:38   #13
Boutrosbrother

alhoewel... lees dit eens?? quantizer staat er wel bij..

http://www.doepfer.de/Dark_Time_e.htm
Oud 18 september 2012, 19:38   #14
Patat Met
TB or not TB

Ok thx allemaal voor de antwoorden, ik begin er een lijn in te zien. Omdat ik zelf vooral toch harmonisch werk binnen akkoordenschema's lijkt een digitale sequencer beter aan mij besteed. Mijn oude DSI Mono Evolver Keyboard had 4 lijnen van 16 stappen waar ik elke stap een noot kon kiezen, en dat is zo ongeveer wat ik zoek, maar dan gewoon voor mijn doepfer dark energy (monofoon). De DarkTime leek me leuk inderdaad door de vlotte interface, maar zonder vast notenwaarden lijkt het me te omslachtig om echt melodieus te gaan werken..

voorbeelden van digitale midi sequencers die ik vlot met de Dark Energy zou kunnen inbouwen in een diy synth?
De Darktime heeft gequantiseerde uitgangen dus prima geschikt om snel een kort melodietje mee te maken. Een perfecte partner voor de Dark energy. Maar akkoorden gaat niet lukken.
Oud 18 september 2012, 20:01   #15
manvsmachine
Electribe junk

manvsmachine's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Patat Met Bekijk bericht
De Darktime heeft gequantiseerde uitgangen dus prima geschikt om snel een kort melodietje mee te maken. Een perfecte partner voor de Dark energy. Maar akkoorden gaat niet lukken.
2 tonen tegelijk is de limiet (lees 2 CV outputs). Maar akkoorden vormen is niet echt datgene waar een stepsequencer als de darktime sterk in is, zowieso moet je dan per noot een CV output gebruiken om een akkoord te kunnen maken, en een synth met een CV input per voice, of een modulaire synth met tenmminstte 3 VCO's.
Met een midi sequencer , en een polyfone synthesizer met midi ondersteuning is dit natuurlijk veel simpeler te realiseren.

Electribe EA-1, Xenyx 502, Akai S900, Oakley TM3030, Oakley LFO, Polyvoks filter clone , gyraf SSL compressor, Ridrum TK09, Midibox Sequencer V4L , alesis m1 active, motu midi express xt, NewTone MuzzFuzz, M-audio firewire solo
manvsmachine is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 21:26   #16
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Koop gewoon http://www.sequentix.com/cirklon.htm - dan ben je overal van af.

Alternatief, ook gaaf: http://www.analoguesolutions.org.uk/...sor/europa.htm

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2012, 22:45   #17
r2o

r2o's schermafbeelding

@ patatmet

heb je wel eens aan een tr-808 tune en andere knoppen gedraaid. De snelheid veranderd en de toon veranderd ook een klein beetje dat komt denk ik omdat de spanning veranderd in het hele instrument, maar het is heel licht maar toch. dat maakt dat het instrument heel organische klinkt. vooral als je aan knoppen draait. zo zou het ook met ander analoge seq. werken.

Oud 19 september 2012, 00:21   #18
audiocollage
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door r2o Bekijk bericht
heb je wel eens aan een tr-808 tune en andere knoppen gedraaid. De snelheid veranderd en de toon veranderd ook een klein beetje dat komt denk ik omdat de spanning veranderd in het hele instrument, maar het is heel licht maar toch. dat maakt dat het instrument heel organische klinkt. vooral als je aan knoppen draait. zo zou het ook met ander analoge seq. werken.
Die organische eigenschappen van jou TR808 neigen eerder naar een komposteren, niet ?
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 19 september 2012, 00:29   #19
r2o

r2o's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door audiocollage Bekijk bericht
Die organische eigenschappen van jou TR808 neigen eerder naar een komposteren, niet ?
ja.

Oud 19 september 2012, 06:59   #20
Kneelz
Reuzebonk

Bij lange envelopes op de synt kan een de pitch van een gemute step wel invloed hebben bij de Darktime. Die mute namelijk alleen de gate en niet de CV... Dus dan heb je eigenlijk wel invloed met een andere knob op de voorgaande step. Wel grappig maar niet erg handig... met een (digitale!) firmware update is het verholpen

Torrent compleet...
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten