Oorspronkelijk geplaatst door Foetus
|
Ik heb ableton maar dat dient enkel om de songs op te nemen en dat ga ik zo houden.
Dreammer, hier ben ik wel wat mee.
Voor de mc909: deze kan toch ook samples bewerken? En hoe zijn de fx?
Ik zou de mc909/octa als master clock gebruiken, 1 kanaal wordt uitgestuurd naar de xbase09 voor de kick ( dit doe ik nu ook met een esx -> op part 1 steek ik 'no sample' maar wel een sequence, werkt echt perfect).
|
de fx op een mc909 vind ik goei (maar ben niet zo'n vergelijker).. het is in iedergeval bruikbaar genoeg om in te zetten voor allerlei verschillende stylen muziek.. de meeste tutorials die ik vond op het internet kan ik toepassen op mijn mc909, de meeste bouwblokken die je nodig heb ziten er in..
ik heb er wel een elektribe-A aanhangen als extra fx voor me bas synth-lijntjes (de elektribe-A en de mc909 delen een midikanaal.. maar de output van dat kanaal gaat dan door de elektribe)
soms is het een drumbeat en een basje door de elektribe.. en heb er een kaospad3 aanhangen voor wat extra sfeer.. (kaospad gebruik ik meestal voor delays)
die kick aansturen met een mc909 gaat ongeveer hetzelfde als op je elektribe..
elke midi-part heeft eigen midikanaal (part 1 = kanaal) .. in mijn geval heb ik kaospad op kanaal 1
elektribe A op kanaal 2.. en inderdaad op het kanaal waar jij je kick wil.. zou je dus een patch zonder voices moeten kiezen..
op een octatrack, kan je ook apparte dingen aansturen.. daar heb je dan 8 midiparts voor.. welke behoorlijk instelbaar zijn.. met wat extra trukerij die je niet heb op een mc909..
daarintegen.. je zegt nu in ableton je liedjes te maken...
stel.. je heb 10 liedjes verdeelt in elk 4 loopjes..
een intro een versje een chorus en een climax (waarom niet, tis even voorbeeld)
dan heb je dus 40 loopjes op je hd..
die 40 loopjes in je octatrack krijgen = 1 copieerslag
kan je ze direct in je octatrack gebruiken.. je moet alleen de juiste samples even in lijstje gooien
dan maak je even snel 1 pattern aan
1 track voor je loopje.. 1 track om te resamplen..
je maakt wat scenes voor de crossfader
en klaar.. je heb je liveset (in hele simpele vorm)
het enigste wat je hoef te doen.. is op track 1 goede sample te p-locken
en hier en daar een stukje te samplen voor je overgang (daar is track 2 dan voor)
wil je dit voor je mc909
40 loopjes importeren (1 copierslag.. op je smart media kaartje.. (moet het wel passen)
40 loopjes omzetten in 40 patches.. (nouja ze zou je in een drumkit kunnen doen)
dus 40 patches of 10 drumkits..
mag je nog wel je 40 patterns maken..
en voor je overgangen mag je dan een aantal RPS-phrases aanmaken
(lees extra patterns die je dan per kanaal in dat pattern vastplakt aan een knopje.. en nee dat mogen geen kanalen zijn die je gebruikt voor externe apparaten)
en klaar is liveset..
Voordeel mc909.. als je liveset klaar is.. maak je backup van je kaartje.. en tadaa je liveset is altijd voorbereid... Voordeel octatrack.. veeeeeeel sneller / minder handelingen / meer ruimte voor langere samples .. mc909 geloof ik max 128mb ram, je octatrack is zo groot als je kaartje)
Voordeel mc909 als je je liveset goed in je vingers hebt.. nouja je kaartje verandert niet als je nooit op save drukt.. de octatrack bewaart allerlei instellingen.. dus met beetje onoplettendheid sloop je
je eigen liveset.. (er zit wel een backup functie op.. maar hmm tis niet zo zwartwit als op je mc909)
nouja.. hoop leesvoer.. ik hoop dat het begrijpelijk overkomt.. ben soms beetje waaibomerig.
bij meer vragen trek maar aan me haar.. krijg je nog meer om te lezen..