Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 18 augustus 2012, 21:12   #1
Foetus
Vintage lid

Foetus's schermafbeelding

Mc909 vs Octatrack
Naar aanleiding van een andere topic en mijn eigen plannen:

Ik hou van mijn esx, maar ik wil meer: samples inladen en nog meer bewerken.

Mijn keuze is gevallen op een mc909 of een octatrack. Sinds enkele dagen beheerst deze keuze mijn denkvermogen.

Ik wou graag even jullie mening horen over de beide. Een rs7k komt er niet in, geprobeerd maar werden geen vrienden, een mpc is denk ik ook niet mijn ding.

Hoofddoel: .wav inladen, tweaken, squencen en gaan

Heb van beide al reviews gelezen, youtube bekeken maar het blijft moeilijk vooral omdat de octatrack filmpjes echt geil zijn, deze bak kan zoveel en klinkt zo lekker. Bij de mc909 lijkt het dan weer alsof deze een workflow heeft die me past, maar ik vind weinig terug over zijn sonische mogelijkheden...
Foetus is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2012, 22:48   #2
spriet2000

spriet2000's schermafbeelding

hoelang is die wave?
spriet2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2012, 22:58   #3
Foetus
Vintage lid

Sommige zijn single shots, andere tot wel enkele sec
Oud 18 augustus 2012, 23:24   #4
spriet2000

spriet2000's schermafbeelding

De octatrack is niet een sampler als bijvoorbeeld een MPC. Een octatrack heeft 8 sporen en ieder spoor speelt maar 1 geluid tegelijk af. Met een kick en een hihat op een track, ben je 1 spoor kwijt. Dat moet je weten voordat je hem koopt
spriet2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 02:07   #5
dreammer

dreammer's schermafbeelding

ik heb zowel een mc909 als een octatrack..

octatrack is vreselijk veel lol om je loopjes en dergelijke te verbouwen..
maar je moet het eigenlijk meer zien als een phrase/loop sampler..
je kan m wel weer gebruiken drummachine/synth..
maar dan is de polyphonie verdomt snel op.. als je meerdere fx wil. kost dat ook polyfonie
(je krijgt per track 2 fx.. wil je er meer.. dan offer je er een andere track voor op.. heb je er 4. (of 6.. of 8.. of 10)
al kost dat dan NOGMEER tracks..

mc909 kan leuke dingen doen met loopjes.. maar het is leuker om gewoon drumkits en patches te maken
heb je polyfonie van 64!! stemmen verdeeld over 16 tracks !! das HEEL VEEL meer polyfonie.
mc909 heeft veel betere handson interface dan octatrack.. (die crossfader is leuk.. maar je rotary knopjes hebben telkens andere functie, wat verschilt per modus waar je inzet.. (heb je track X met pagina Y geselecteerd is het je fx.. is het track X met pagina Z dan is het de amp van je track.)
op je mc909 selecteer je kanaal.. en dan doet elke knop gewoon wat erbij geschreven is).. oftewel.. je grijpt nooit mis...
de octatrack heeft dan weer p-locks (leuk) je hoeft nauwelijks je sequencer te stoppen (handig)
en de octatrack is veel instelbaarder om andere machines aan te sturen en
meer grotere trukendoos in de sequencer kwa looplengtes en verschillende maten door elkaar
de songmodus is leuker op een octatrack dan een mc909..

ik ben met beide zeer blij.. maar een mc909 lijkt meer op elektribe (maar is veeeeel uitgebreider) dan een octatrack
.. een mc909 is leuk als "standalone" met helemaal niets anders (zit wave-table synth in)
een octatrack is zo sterk als de samples die je erin doet (dus je heb er of een computer bij of wat andere instrumenten) de standaard sample-library (als die nog op je kaart staat) is een selectie loopjes van loopmasters
leuke loopjes.. maar geen single-cycle hits... alleen geluidjes van NU (niet leuk als je ouderwetsche techno wil maken) .. dus je octatrack gebruiken als synth.. prima te doen, maar moet je toch eerst je sampletjes hebben..
geen sterke samples = geen sterk geluid uit je octatrack
geen sterke samples = zelf geluiden maken met de samples uit de rom van je mc909 en nogsteeds je plaat maken.

_________.,,,.__________ _ _ _
________(O-O)___________ ___ __ __ _
______ooO(_)Ooo_______ __ __ __ _ _

DREAMMER WAS HERE
dreammer is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 08:50   #6
bazzie

Ik zou eerlijk gaan voor Ableton en een APC40 .. Geen beperkingen op geheugen, loopjes etc.. Instelbare FX aan de draaiknoppen etc. Maar het is maar hoe je t.o.v. software staat.. Gebruiksgemak is het allesinds.

bazzie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 09:38   #7
C738
Frobnitz?

C738's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door dreammer Bekijk bericht
geen sterke samples = geen sterk geluid uit je octatrack
geen sterke samples = zelf geluiden maken met de samples uit de rom van je mc909 en nogsteeds je plaat maken.
Dreammer, ik ben het niet eens met je 'geen sterke samples' opmerking, check dit topic maar eens op elektron-users.com http://elektron-users.com/index.php?...=170967#170967

Dit is een octatrack lab waarbij alleen een noise sample gebruikt mocht worden. Her en der staan zéér sterke tracks op basis van alleen de noise sample.

Verder lees ik dat mensen een octa benaderen als een traditionele sampler waarbij ze 1 of 2 samples op een track willen zetten (kick hihat las ik).
Je kunt prima 6 tracks gebruiken om je drums op te bouwen, vervolgens sample je je stereo output op track 7 en heb je je polyfoon klinkende drumloop. Je kunt dan je 6 tracks waarop je je beat maakte wissen en je nieuwe beat op track 1 zetten, hier een slice grid overheen gooien (slice grid lijkt sterk op het ouwe softwarepakket recycle, maar dan realtime) en alle slices van je verse drumloop middels create linear locks aan je steps toewijzen. van daar uit kun je weer helemaal los gaan door andere slices op andere steps te zetten.

Toegegeven, ik heb ook met die noise lab meegedaan (niets gepost) maar het is een andere benadering om drie tracks te gebruiken voor een meerstemmig synth loopje en deze dan te moeten samplen op een vierde track.
Het dwingt je wel, of geeft je misschien juist wel de vrijheid, om met heel veel zorg een sample te bouwen.

In mijn setup heb ik de octatrack naast een MPC2500 (beats / master timing) en monomachine staan.
Ik voer de octa met audio uit allerlei andere synths die ik heb staan.
Na anderhalf jaar octa en beta OS-en is hij nu aardig 'af' en is er goed mee te werken.

Over de mc909 kan ik verder niets zeggen, die ken ik niet ;-)

-C-
C738 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 augustus 2012, 10:18   #8
Foetus
Vintage lid

Ik heb ableton maar dat dient enkel om de songs op te nemen en dat ga ik zo houden.

Dreammer, hier ben ik wel wat mee.

Voor de mc909: deze kan toch ook samples bewerken? En hoe zijn de fx?

Ik zou de mc909/octa als master clock gebruiken, 1 kanaal wordt uitgestuurd naar de xbase09 voor de kick ( dit doe ik nu ook met een esx -> op part 1 steek ik 'no sample' maar wel een sequence, werkt echt perfect).
Oud 19 augustus 2012, 15:57   #9
dreammer

Oorspronkelijk geplaatst door C738 Bekijk bericht
Dreammer, ik ben het niet eens met je 'geen sterke samples' opmerking, check
In mijn setup heb ik de octatrack naast een MPC2500 (beats / master timing) en monomachine staan.
Ik voer de octa met audio uit allerlei andere synths die ik heb staan.
Na anderhalf jaar octa en beta OS-en is hij nu aardig 'af' en is er goed mee te werken.

Over de mc909 kan ik verder niets zeggen, die ken ik niet ;-)
-C-
Dat bedoel ik dus.. JIJ heb er zut naast staan.. dus je heb wat om te samplen..
zoals ik al in vorige post zei: je kan met een octatrack makkelijk een synth bouwen
of een drummachine.. krachtig genoeg.. alleen ga je dan verdomt snel door je polyfonie/tracks heen..
Als je een drumbeat bouwt op je mpc.. en die in je octatrack sampled.. is het feest
als je een brak keyboard van een 10euro sampled.. en er dan mee gaat freaken is het feest..

als standalone machine.. vind ik een mc909 veel leuker.. krijg je veel meer tools om vanaf 0 (dus alleen DIE MACHINE een liedje te maken) die octatrack, als je met de standaard sample-library niet leuk vind. mag je eerst dat cf-kaartje gaan vullen met leuke content (single-cycle-wavs, betere drumsamples, degelijke ouderwetsche technoloops ipv die 10-uit-blik-dubstep loopjes)
of gaan samplen (en dan kan je nog geeneens een microfoon gebruiken.. dan mag je er nog een pre-amp bij kopen)

dus als eigenaar van beide machines.. vind ik dat ik redelijk goed de verschillen aangeef..
trouwens.. als ik die noise sample van dat elektron-lab in me mc909 gooi.. en er dan rare dingen mee gaat doen.. kan ik er ook kicks/hihats/synths/bliepjes/pads en dergelijke van maken..
alleen.. en dat is dan weer verdomt goed pluspunt van octatrack...
het resamplen op een octatrack gaat veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel effectiever dan op een mc909..

op octatrack = zit tussen een loop opnemen.. en misbruiken.. een knopje of 3..
octatrack: instellingen maken..
sequencer starten
drumbeat/synths bouwen
loopje opnemen (4tal knoppies)
loopje gebruiken
en kan je doorwerken..

op een mc909 is een loopje resamplen.
start sequencer in midi record mode
loopje maken..
sequencer stoppen...
resample functie kiezen.. instellen..
sequencer starten
resamplen zelf ..
sequencer stoppen
sample bijknippen..
sample omzetten in patch..
sequencer starten in midi record mode.
patch gebruiken in pattern
sequencer stoppen..
jammen met sequence

voordeel aan octatrack.. lekker doorwerken..zonder teveel "stop momentjes"
aan het einde heb je goed loopende .wav samples voor in je daw of volgende project
voordeel aan mc909.. als je de pattern niet leuk vind.. heb je altijd nog je patches voor volgend project maar als je de wavjes wil. mag je ze exporteren (das een paar handelingen) (trouwens als je niet wil samplen. mag je de wavjes ook een keer importeren en omzetten in een patch..

DREAMMER WAS HERE
Oud 19 augustus 2012, 16:32   #10
dreammer

Oorspronkelijk geplaatst door Foetus Bekijk bericht
Ik heb ableton maar dat dient enkel om de songs op te nemen en dat ga ik zo houden.
Dreammer, hier ben ik wel wat mee.
Voor de mc909: deze kan toch ook samples bewerken? En hoe zijn de fx?
Ik zou de mc909/octa als master clock gebruiken, 1 kanaal wordt uitgestuurd naar de xbase09 voor de kick ( dit doe ik nu ook met een esx -> op part 1 steek ik 'no sample' maar wel een sequence, werkt echt perfect).
de fx op een mc909 vind ik goei (maar ben niet zo'n vergelijker).. het is in iedergeval bruikbaar genoeg om in te zetten voor allerlei verschillende stylen muziek.. de meeste tutorials die ik vond op het internet kan ik toepassen op mijn mc909, de meeste bouwblokken die je nodig heb ziten er in..
ik heb er wel een elektribe-A aanhangen als extra fx voor me bas synth-lijntjes (de elektribe-A en de mc909 delen een midikanaal.. maar de output van dat kanaal gaat dan door de elektribe)
soms is het een drumbeat en een basje door de elektribe.. en heb er een kaospad3 aanhangen voor wat extra sfeer.. (kaospad gebruik ik meestal voor delays)
die kick aansturen met een mc909 gaat ongeveer hetzelfde als op je elektribe..
elke midi-part heeft eigen midikanaal (part 1 = kanaal) .. in mijn geval heb ik kaospad op kanaal 1
elektribe A op kanaal 2.. en inderdaad op het kanaal waar jij je kick wil.. zou je dus een patch zonder voices moeten kiezen..

op een octatrack, kan je ook apparte dingen aansturen.. daar heb je dan 8 midiparts voor.. welke behoorlijk instelbaar zijn.. met wat extra trukerij die je niet heb op een mc909..

daarintegen.. je zegt nu in ableton je liedjes te maken...
stel.. je heb 10 liedjes verdeelt in elk 4 loopjes..
een intro een versje een chorus en een climax (waarom niet, tis even voorbeeld)
dan heb je dus 40 loopjes op je hd..
die 40 loopjes in je octatrack krijgen = 1 copieerslag
kan je ze direct in je octatrack gebruiken.. je moet alleen de juiste samples even in lijstje gooien
dan maak je even snel 1 pattern aan
1 track voor je loopje.. 1 track om te resamplen..
je maakt wat scenes voor de crossfader
en klaar.. je heb je liveset (in hele simpele vorm)
het enigste wat je hoef te doen.. is op track 1 goede sample te p-locken
en hier en daar een stukje te samplen voor je overgang (daar is track 2 dan voor)

wil je dit voor je mc909
40 loopjes importeren (1 copierslag.. op je smart media kaartje.. (moet het wel passen)
40 loopjes omzetten in 40 patches.. (nouja ze zou je in een drumkit kunnen doen)
dus 40 patches of 10 drumkits..
mag je nog wel je 40 patterns maken..
en voor je overgangen mag je dan een aantal RPS-phrases aanmaken
(lees extra patterns die je dan per kanaal in dat pattern vastplakt aan een knopje.. en nee dat mogen geen kanalen zijn die je gebruikt voor externe apparaten)
en klaar is liveset..

Voordeel mc909.. als je liveset klaar is.. maak je backup van je kaartje.. en tadaa je liveset is altijd voorbereid... Voordeel octatrack.. veeeeeeel sneller / minder handelingen / meer ruimte voor langere samples .. mc909 geloof ik max 128mb ram, je octatrack is zo groot als je kaartje)
Voordeel mc909 als je je liveset goed in je vingers hebt.. nouja je kaartje verandert niet als je nooit op save drukt.. de octatrack bewaart allerlei instellingen.. dus met beetje onoplettendheid sloop je
je eigen liveset.. (er zit wel een backup functie op.. maar hmm tis niet zo zwartwit als op je mc909)

nouja.. hoop leesvoer.. ik hoop dat het begrijpelijk overkomt.. ben soms beetje waaibomerig.
bij meer vragen trek maar aan me haar.. krijg je nog meer om te lezen..

DREAMMER WAS HERE
Oud 19 augustus 2012, 16:48   #11
C738
Frobnitz?

C738's schermafbeelding

Dat bedoel ik dus.. JIJ heb er zut naast staan.. dus je heb wat om te samplen..
zoals ik al in vorige post zei: je kan met een octatrack makkelijk een synth bouwen
of een drummachine.. krachtig genoeg.. alleen ga je dan verdomt snel door je polyfonie/tracks heen..
Als je een drumbeat bouwt op je mpc.. en die in je octatrack sampled.. is het feest
als je een brak keyboard van een 10euro sampled.. en er dan mee gaat freaken is het feest..
Het is niet verplicht om je 'zut' te samplen. Je kunt samplen van radio, tv, bestaande platen, youtube, noem maar op!
Check die thread op elektron-users ff, wat je allemaal kunt doen met een noise sample. Op die manier kun je zeker met de standaard sampleset die je bij je octa krijgt waanzinnige dingen doen.

Verder je als je creatief met je tracks op de octa omgaat en steeds als je wat hebt downsampled naar 1 stereo sample heb je aardige mogelijkheden :-) daar heb je echt geen 'extra' mpc oid voor nodig.
En voor de MPC geldt toch hetzelfde? Als je die aanzet is hij ook helemaal leeg, daar moet je ook samples in gooien, ze sequencen etc.

-C-

Laatst gewijzigd door C738; 19 augustus 2012 om 16:50 Reden: te warm voor flauwe opmerkingen ;)
Oud 19 augustus 2012, 16:49   #12
C738
Frobnitz?

C738's schermafbeelding

dus als eigenaar van beide machines.. vind ik dat ik redelijk goed de verschillen aangeef..
'
dat doe je zeker

-C-
Oud 19 augustus 2012, 17:02   #13
dreammer

Heb je mn hele post wel gelezen?
Verder is het niet verplicht om je 'zut' te samplen. Je kunt samplen van radio, tv, bestaande platen, youtube, noem maar op!
Check die thread op elektron-users ff, wat je allemaal kunt doen met een noise sample. Op die manier kun je zeker met de standaard sampleset die je bij je octa krijgt waanzinnige dingen doen.

Verder je als je creatief met je tracks op de octa omgaat en steeds als je wat hebt downsampled naar 1 stereo sample heb je aardige mogelijkheden :-) daar heb je echt geen 'extra' mpc oid voor nodig.
En voor de MPC geldt toch hetzelfde? Als je die aanzet is hij ook helemaal leeg, daar moet je ook samples in gooien, ze sequencen etc.
Jahoor, ik had je hele post gelezen.. die thread op elektron-users heb ik ook gevolgt.
je leest me ook niet zeggen dat ik je ongelijk geeft.. je leest me ook niet zeggen dat ik een octratrack een shit-apparaat vind.. ik vind het een ongelooflijk prachtig apparaat.
met bizarre mogelijkheden.. Alleen... Stel je pakt een mc909 nieuw uit de doos
en een octatrack nieuw uit de doos...
dan denk ik:
De uitgebreide rom met geluiden in een mc909 is bruikbaarder
dan de 2gb aan samples van loopmasters die je van elektron krijgt.
bij je mc909 krijg je standaard tr909 samples.. tr808 samples.. de singlecycles
van een hoop roland-gear.. een zut patches waar je een groot deel nooit gebruikt
maar er altijd wel iets tussen zit waar je blij van word.

daarbij de mogelijkheden waar je over spreekt en naar linkt met die noise-lab
dat kan grotendeels ook met je mc909.. alleen het resamplen werkt anders..
en het idee van patches vs rauwe samples inladen is anders..

maargoed.. ik geloof niet dat de topicstarter nou zoveel blijer word van een extra discussie over zijn
stock-samples/patches leuk/bruikbaar..

DREAMMER WAS HERE
Oud 19 augustus 2012, 17:22   #14
dreammer

'
dat doe je zeker

-C-
proost

DREAMMER WAS HERE
Oud 19 augustus 2012, 17:49   #15
Foetus
Vintage lid

Ik concludeer vooral dat de octatrack heel veel kan, maar mijzelf kennende zal ik dat zelden of nooit gebruiken.
Mijn werkwijze is ook eenvoudig: snare zoeken, wat tweaken en sequence mee maken. Vervolgens nog een paar ( hihats, rim, claps, crash,...), tb lijntje schrijven, in de revolution een gelijkaardig lijntje, synth zoeken en bewerken, kick maken en dan kijken wat er moet veranderen zodat het toch een geheel vormt.

Als ik het hier dan zo allemaal lees, en op andere fora, dan zou de mc909 nu voor mij de betere keuze zijn.
Oud 19 augustus 2012, 23:22   #16
bazzie

Als ik twijfel tussen 2 dingen moet je gewoon eens beide manuals online doornemen wat ze allemaal kunnen. Je kunt erna vast goed beslissen wat je dan wilt. Succes.

bazzie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 augustus 2012, 00:00   #17
dreammer

Oorspronkelijk geplaatst door bazzie Bekijk bericht
Als ik twijfel tussen 2 dingen moet je gewoon eens beide manuals online doornemen wat ze allemaal kunnen. Je kunt erna vast goed beslissen wat je dan wilt. Succes.

das goei plan..

DREAMMER WAS HERE
Oud 22 augustus 2012, 12:53   #18
Foetus
Vintage lid

ik ben eruit

mc909 wordt het

tenzij het te lang duurt voor ik een exemplaar vind en toch een octa aanschaf!
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten