29 januari 2006, 23:28
|
|
|
Gebruik van midi tussen 2 nummers om alles klaar te zetten voor volgend nummer
Een drummer en ik hebben project dat buiten een akoustische drum volledig elektronisch is. Maar na ons eerste optreden (en de voorbereiding ervan) hebben we gemerkt dat we veel te veel tijd nodig hebben tussen de nummers door voor instrumenten toe te wijzen+midi kanalen in te stellen voor het volgende nummer. Vooral Nord Modular en (helaas analoog)mengpaneel vragen veel werk.
Hoe doen professionele(re) groepen het om slechts 2 seconden tussen 2 nummers te hebben (via midi veronderstel ik, maar bijvoorbeeld in de handleiding van mijn nord modular vind ik nergens iets over SysEx/CC/...)?
En een bijkomende vraag, mijn midi-interface (Edirol UM880) heeft "slechts" 2x in en 2x uit aansluitingen vanvoor en 6x6 vanachter in het rack, maar ik zou meer midi out's van voor nodig hebben omdat niet al mijn stand alone apparaten een thru hebben en ik tekort kom aan midi uitgangen vooraan (terwijl ik er achteraan nog een 4tal overheb). In de winkel zeggen ze dat ik het best een midi patcher koop maar dat lijkt mij nogal absurd aangezien er in de edirol al een patcher zit en ik zoek voor een goedkope oplossing. Bestaat er niet een 1U plaatje met voor en achteraan midi-aansluitingen (dus zonder dat er solderen aan te pas komt) of een ander goedkoop alternatief?
|
|
|
|
30 januari 2006, 09:24
|
|
|
CoNcEpT M0DuLaR
Moderator
|
Veel groepen hanteren toch het "aan elkaar lullen" principe of gewoon een DATje of een bepaald instrument die de eindjes aan elkaar speelt.
Ook zie je wel eens dat bepaalde instrumenten dubbel aanwezig zijn zodat de volgende settings al geladen kunnen worden tijdens het huidige nummer.
Waarom gebruik je niet gewoon de uitgangen aan de achterkant dan? Mocht het bereiken daarvan een probleem zijn verleng je ze toch gewoon met mannetje/vrouwtje kabels. Desnoods maak je een 19Inch plaatje voor die 4 aansluitingen die je over hebt.
Een midi patcher erbij lijkt me redelijk onzinnig inderdaad. Zit een volledige patcher functionaliteit in. Je kunt zelfs mergen dus iets nieuws kopen is echt zinloos.
"Just because you're stupid doesn't mean I'm lying."
|
|
|
|
30 januari 2006, 10:52
|
|
|
...
|
gebruik je een sequencer, of speel je alles live?
|
|
|
|
30 januari 2006, 12:01
|
|
|
Vooral live (met arranger van Yamaha PSR 9000), en gebruik verder nog een Korg EA1, Korg Microkorg, Nord Modular, en Yamaha CS1x.
|
|
|
|
30 januari 2006, 12:24
|
|
|
processing
|
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 't toewijzen van MIDIkanalen tussen de nummers.
Of bedoel je 't wisselen van programma's tussen verschillende tracks? Je zou dan een hele simpele MIDI sequencer kunnen gebruiken, die voor het begin van een nummer een aantal Program Changes verstuurt naar je MIDI apparatuur. Dan heb je binnen enkele seconden alle programma's ingeladen.
|
|
|
|
30 januari 2006, 16:52
|
|
|
je vroeg
|
Citaat:
|
|
Hoe doen professionele(re) groepen het om slechts 2 seconden tussen 2 nummers te hebben (via midi veronderstel ik, maar bijvoorbeeld in de handleiding van mijn nord modular vind ik nergens iets over SysEx/CC/...)
|
Kortom, hoe wissel je snel van sounds, midi instellingen, samples etc. zodat je niet eindeloos door banken en menu's moet scrollen tussen verschillende songs (want 't publiek houdt niet van wachten tenzij er een Sugababes-achtig achtergrondzangkoortje op het podium staat misschien, maarja dat zorgt er dan wellicht voor dat de rest van de bandleden ook langzamer bewegen/spelen dan de bedoeling is)
Nou allereerst , als je precies weet welke knoppen je moet induwen ben je al wat verder maar dan kan het nog niet snel genoeg gaan.... en hou je podium set-up simpel (minder gear hoef je minder in de gaten te houden)
Wat de "pro's" doen in 2 seconden van het ene naar het andere nummer te gaan? Nou de meesten hebben een goed/ uitgebreid synth/workstation/masterkeyboard waarmee ze alle instellingen (ookvoor ander spul dat er via midi aan hangt) kunnen opslaan en dus gewoon song na song maar op EEN knop hoeven te duwen (of op pedaal stampen indien je handen op de toetsen nodig zijn) en de volgende song staat klaar... Sommigen nemen ook hun laptop mee, ja dan kan die mbv sequencer voor de midi changes zorgen,ook vrij simpel toch.....
Maarja wat kan je doen als je allemaal spullen hebt die niet uitblinken in podiumgebruiksvriendelijkheid?
uhhhhh..........
Nou ja sprekend uit eigen ervaring: Ik heb ooit mijn Roland G800 weggedaan omdat dat niet te tillen was zonder hulp (en ja hulp om dingen klaar te zetten voor een optreden? dat is mij nog nooit gelukt, want drummers en gitaristen en weetikwie allemaal hebben ook altijd allemaal zware meuk bij zich) en toen heb ik een MOTIF6 gekocht: sampler erin, goede geluiden, past op de achterbank van een Audi en heeft utgebreide masterkeyboard functies,dus in principe kan ik (na wat programmeerklaarzetwerk) alles met een druk op de knop regelen, maar ik neem bijna nooit meer dan 2 toetsenborden mee naar een optreden, niet alleen omdat ik te lui ben om veel mee te sjouwen (en weer mee terug naar huis) maar ik heb gewoon alles wat ik nodig heb in 1 apparaat....
Dus eh, mijn idee zou zijn, kies de 2 synths uit die je het meest aanspreken en ga daarmee een repetitieruimte in, dat scheelt volgens mij al heel wat met sounds wisselen................
Hardware
Yamaha MOTIF6 / PLG150DX / PLG150AN
Clavia Nord Electro61
Roland Gaia SH-01
MOTU 828 mkII Firewire
Electro Harmonix Holy Grail
Electro Harmonix Soul Preacher
Electro Harmonix Micro Q-Tron
Morley Bad Horsie
Headphones
AKG K240 Studio
|
|
|
|
30 januari 2006, 17:15
|
|
|
Turn up the reso!
|
ff offtopic ... zie bij je gearlist staan:
Nordrack 2X
Access Virus Rack
[ja allebei ja en ach, waarom ook niet?]
deze bakkies klinken toch totaal anders .... waarom zou iemand dit vreemd moeten vinden dat je ze allebei heb :confused:
Blub
|
|
|
|
30 januari 2006, 17:51
|
|
|
Maar hoe kan ik bijvoorbeeld mijn nord modular via midi besturen? In die handleiding staat er niet echt veel. Heeft er iemand ervaring om de Modular via midi (en niet de PC I/O zelf) aan te sturen?
En als ik program changes gebruik, gaan dan niet alle instrumenten die aan die midi-out verbonden zijn (via thru->in) van patch veranderen? Ik heb ook al wat gelezen over Sys-Ex maar snap hier niet veel van, zou ik met Sys-Ex kunnen alle apparaten 1 voor 1 (met wat midi-hex-code) kunnen aansturen (via laptop)?
Minder instrumenten is geen optie aangezien mijn masterkeyboard niet echt vette synth-klanken heeft, mijn EA1 gemakkelijk is om filters toe te passen tijdens het lied en er nog warme basklanken uit te halen zijn, Nord Modular voor eindeloosheid kwa mogelijkheden (en veel zelfgeprogrammeerde klanken hieruit komen), en MicroKorg soms voor paar andere klanken die ik nog niet heb kunnen maken heb met mijn modular en basis vormen van enkele liedjes.
En weet iemand een oplossing voor meer midi-uitgangen uit mijn rack te krijgen? (Nu dus maar 2 waarvan 1 naar midi-interface van 2de laptop loopt en 1 naar PSR)
|
|
|
|
30 januari 2006, 19:15
|
|
|
processing
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door florisbogaert
Maar hoe kan ik bijvoorbeeld mijn nord modular via midi besturen? In die handleiding staat er niet echt veel. Heeft er iemand ervaring om de Modular via midi (en niet de PC I/O zelf) aan te sturen?
En als ik program changes gebruik, gaan dan niet alle instrumenten die aan die midi-out verbonden zijn (via thru->in) van patch veranderen? Ik heb ook al wat gelezen over Sys-Ex maar snap hier niet veel van, zou ik met Sys-Ex kunnen alle apparaten 1 voor 1 (met wat midi-hex-code) kunnen aansturen (via laptop)?
|
Program Changes zijn gebonden aan een midikanaal. Geef je een synth bijv. midikanaal 8, dan reageert deze alleen op program changes op kanaal 8. Als je de overige midiapparatuur die op de midi thru zit een ander midi kanaal geeft, dan verwisselen deze dus niet automatisch mee!
Wat wil je precies met MIDI besturen aan de Nord Modular? Ik heb zelf de Modular veel live gebruikt, en ook veel met MIDI. Alle parameters van een patch kun je in principe veranderen met behulp van control changes, en van programma wisselen kan uiteraard via Program Changes.
Wat SysEx betreft: daar zou ik me in eerste instantie niet al te druk over maken. Dat is het echte diepere programeerwerk en kan behoorlijk ingewikkeld worden. En als ik 't zo inschat heb je dat op dit moment niet echt nodig.
|
|
|
|
17 juni 2012, 16:02
|
|
|
Al vintage van mijzelf
|
Opcode studio 5 lx is het antwoord opmdeze oude vraag
|
|
|
|
17 juni 2012, 16:13
|
|
|
Frobnitz?
|
Wat heel belangrijk is voor live optreden is dat je zorgt voor vaste structuur.
In mijn eigen geval is een MPC2500 het hart voor timing, program changes en midi noten/data naar overige apparaten sturen.
Zorg ervoor dat elk apparaat een eigen midi kanaal heeft zodat je voor elk nummer de program changes naar de juiste apparaten stuurt vanuit je centrale sequencer (laptop met midi-interface, evt een van je machines met ingebouwde sequencer/arranger).
Je zegt dat je te weinig thru's hebt. Je zou het met een simpele thrubox kunnen regelen.
Philip rees maakt thruboxes.
http://www.philrees.co.uk/products/thruunit.htm
Zie het als een midi verdeeldoos ;-)
Het verandert niets aan de midi kanalen oid. Het is puur een splitter.
Wat mij helpt is mn setup op papier uittekenen en dan de midi kabels intekenen, eigenlijk ontwerp je dan je midi-netwerkje.
Wellicht kun je het oplossen met een thrubox en het versturen van 'snapshots' met program changes vanuit je centrale sequencer.
Welk apparaat gebruik je als timing master?
-C-
|
|
|
|
17 juni 2012, 17:42
|
|
|
wat kyk jy?
|
het nummer eindigen met een noise explosie met een dikke phaser er op ofzo van 10 sec... tijd genoeg om van presets te wisselen
Over there we have some very naughty hyenas eating rubbish...
|
|
|
|
17 juni 2012, 21:12
|
|
|
Elk instrument zijn eigen vaste midi kanaal toewijzen .. voor de simpelheid ga ik even uit van monotimbraal gebruik per synth.
1 master source gebruiken (zoals een mpc/daw/masterkeyboard) die op verschillende midi kanalen program changes uit kan sturen.
De pro's doen het op verschillende manieren, meestal vanuit digital performer waarbij met 1 toetsaanslag de hele setup met midi pg/cc en wat niet meer per song of sectie van een song alles klaargezet wordt. Of vanuit een goed masterkeyboard (nord stage, motif, kurzweil) combi's te programmeren.
Misschien nog handiger is om al je loops en secties in ableton te gooien en alleen de live dingen mee te spelen. Dat schakelt supersnel en kan ook midi uitsturen en program changes en volume changes.
Kwa analoge mixer, zelf zet ik de faders allemaal op 0 en mix de volumes via midi in zo'n setup .. dat scheelt weer een hoop schuiven tussen de songs door.
Om echt gericht advies te geven heb ik wat meer info nodig, welke hardware/software gebruik je in totaal en wat doe je er precies mee?
Gearlist: Wat werkt en klinkt voor de klus die je wilt klaren.
|
|
|
|
1 augustus 2012, 11:11
|
|
|
Gewoon om dat het kan!
|
Tony Banks van Genesis heeft altijd een klein grijs/wit kastje op zijn master keyboard liggen bij live optredens. Als een nummer is gespeeld, voert hij een code in en via mini worden alle apparaten klaargezet voor het volgende nummer. Er hoeft alleen een midisignaal naar de apparatuur met de Program switch en bankswitch. Meer gebeurt er in wezen niet.
Via een sequencer zullen sommige apparaten nog wel eens een geluidje maken, maar voor het merendeel wordt alles live bespeeld.
Ik ben niet lui, alleen heel erg ontspannen
|
|
|
|
1 augustus 2012, 13:12
|
|
|
Vintage lid
|
Met When Logic Fails gebruiken we live verschillende synths en effectenbakken (voor vocalen, gitaar en bas).
Per nummer hebben we per apparaat presets gemaakt. Elk apparaat ontvangt alleen midi op zijn eigen kanaal. Ableton stuurt aan het begin van een nummer een program change signaal, waarna alle apparaten op de juiste preset springen. Soms veranderen we midden in een track nog eens een preset, ook via program change uit ableton.
Alle effectenbakken zitten in één flightcase, waar ook een motu 828 mkii in zit. Daarin zit een midipatchbay waar het ableton signaal over de verschillende bakken wordt verspreid.
En patchbay kan voor jou ook een optie zijn, als je te weinig midi tru hebt.
|
|
|
|
27 augustus 2012, 07:33
|
|
|
Heeft iemand al een mooie app hiervoor gevonden voor de iPad?
Dit moet dan gebruikt kunnen worden voor een uitgebreide midi setup.
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|