Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 12 januari 2017, 23:27   #21
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door technomauriesje Bekijk bericht
Zo ook de velo sensitive sync sound op de JX. Hoe sample je dat natuurgetrouw?
Niet, dat modelleer je: http://bedroomproducersblog.com/2015...free-download/

Oorspronkelijk geplaatst door MeneerJansen Bekijk bericht
Maar goed, de geluiden waar de topic starter het over heeft heb ik nog nooit gehoord (helaas). Kent iemand een popmuziek nummer waar een v/d presets in voor komt?

Sync-geluidje van de JX8P hoor je op 0:41

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)

Te koop: Yamaha TX81Z
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2017, 00:09   #22
specimanx

Presets doen vaak de synths geen eer aan. Als je presets wilt, kun je beter sosynths nemen imho.

Dynaudio BM12aIII | UA Apollo Quad/DSP Quad | Cubase Artist 8.5 | Win10(32GB,Xeon E3V2) | Steinberg CMC | Motu Midi express 128 | Roland A800Pro | Roland V-Piano | Roland JV1080 + Techno exp | Roland JP8080 | Waldorf Blofeld | DSI Tetra4 | Kawai K1 MK2 | Radial Engineering J48 | Rode NT-5 pair | Superlux CM-H8C | Hurdy gurdy | Farida FH-69 TFB | Challenger Tele | UAD API Vision, ATR-102, OWS, Lex 224, AMS RX16, Teletronix, Pulteq, UA610 | Waldorf Edition2 LE | Korg Wavestation | VSL SE 1 & 4
specimanx is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2017, 00:13   #23
specimanx

Enneh: DX7:

Hele kleine greep ;-)

Dynaudio BM12aIII | UA Apollo Quad/DSP Quad | Cubase Artist 8.5 | Win10(32GB,Xeon E3V2) | Steinberg CMC | Motu Midi express 128 | Roland A800Pro | Roland V-Piano | Roland JV1080 + Techno exp | Roland JP8080 | Waldorf Blofeld | DSI Tetra4 | Kawai K1 MK2 | Radial Engineering J48 | Rode NT-5 pair | Superlux CM-H8C | Hurdy gurdy | Farida FH-69 TFB | Challenger Tele | UAD API Vision, ATR-102, OWS, Lex 224, AMS RX16, Teletronix, Pulteq, UA610 | Waldorf Edition2 LE | Korg Wavestation | VSL SE 1 & 4
specimanx is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2017, 01:01   #24
MacGyverGear
Frequently kind

MacGyverGear's schermafbeelding

Als alternatief voor de D50 is er ook nog een kaart voor in de V-synth module of de Varios..
Ik heb die zelf ook en klinkt gewoon zoals een D50 ook. Kan weleens kijken of ik die patch er ook in kan laden.
http://www.soundonsound.com/reviews/roland-vc1-v-card

Qua sampelen van analoge synths moet je de EMU ultra reeks hebben. Die kunnen dat statische van samples laten verdwijnen. Een loop van een PWM opname of 2 zaagtanden gedetuned, kun je dan een random startpunt geven of een LFO aan het startpunt toewijzen..
MacGyverGear is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2017, 05:40   #25
hermax
*

Oorspronkelijk geplaatst door devzero Bekijk bericht
Mijn eerste gedachte was ook een JV-1080/2080 of XV-3080/5080 (eventueel met een expansion). Kun je alle kanten mee op en bevat zeer bruikbare sounds.
Ih heb ineens de Integra-7 genomen. Als je daar geen klank uit kan kiezen die voldoet dan weet ik het ook niet meer. Dat JX8P sync geluidje bijvoorbeeld zit er gegarandeerd in. Kan gewoon niet anders.
En daarbij dan nog de FCB1010 waar ik dan mijn 100 favoriete patches in heb geprogrammeerd en nu kan ik dan eindelijk snel aan opnames beginnen in plaats van zoals vroeger eindeloos op miniknopjes te moeten duwen op zoek naar een klankje dat past.
hermax is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2017, 08:18   #26
VasC
Dat smurfen we...

VasC's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door peterdh Bekijk bericht
SampleRobot. Sampled ook meerdere controllerinstellingen. Je kan bijvoorbeeld alle 128 velocitylagen samplen. Allemaal automatisch Ik weet niet of het eindresultaat hetzelfde is op je sampler.

Ben aan het twijfelen of ik deze software zal aanschaffen. Kostte mij wel een tijdje om de handleiding door te nemen.
Ik zat ook aan deze optie te denken als het i.d.d. maar om een paar presets gaat.

Hier staat een test uit Interface:

http://media.mediaformusic.nl/news/2...2016081220.pdf

VasC TI - Total Inspiration
VasC is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2017, 11:56   #27
MeneerJansen
y = sin (x)

MeneerJansen's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Yoozer Bekijk bericht
The Shamen - Boss Drum HD - YouTube

Superbedankt voor de link en de info! Dat is een typisch FM (frequency modulation) geluidje. Helaas is het niet makkelijk uit te pluizen hoe de instellingen waren. Van een substractieve synth is nog redelijk uit te puzzelen hoe de patch/instellingen geweest moeten zijn geweest van een bepaald geluidje.

Een Korg Volca FM is relatief goedkoop en heeft behalve een grote hoeveelheid presets (uiteraard) ook de mogelijkheid om zelf instellingen te veranderen en op te slaan. Uit deze twee video's van tezamen 2 uur (!) (de één over de über moeilijke FM/PM synthese zelf, de andere over de Volca FM) begrijp ik dat de Volca FM compatibel is met de Yamaha DX7. Dat wil zeggen dat je patches (instellingen) van die synth in de Volca FM kunt laden!

Als je echt geen soft synth/VST (of samples) wilt ter vervanging dan wordt het puzzelen of patches zoeken die er op lijken voor een FM synth die je ter vervanging van de hele bubs bewaart, dan wel nieuw koopt.

P.S. Bespelen v/e Korg Volca FM? Dat doe je niet met het ribbon keyboard maar met een Midi keyboard met DIN plug (geen USB).

Noem 1 goed nummer waar geen Minimoog in voorkomt.
MeneerJansen is nu online   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2017, 23:34   #28
sKeLeTvM
.

sKeLeTvM's schermafbeelding

Ik heb destijds voor ik al m'n analoge rommel verkocht heel wat van de sounds die ik toen tof vond gesampeld. Een erg tijdrovende bezigheid.
Om 25 jaar later tot de vaststelling te komen dat ik die sounds daarna nagenoeg niet meer heb gebruikt.
Maar ik heb ze nog wel...
sKeLeTvM is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2017, 12:13   #29
MacGyverGear
Frequently kind

MacGyverGear's schermafbeelding

Niet, dat modelleer je: http://bedroomproducersblog.com/2015...free-download/

The Shamen - Boss Drum HD - YouTube

Geinig.. nooit geweten dat dit uit een JX8p kwam.

Die VST was destijds ook wel een verassing voor me. klonk redelijk identiek.. was ook freeware, maar weet niet of het nog draait in hedendaags OS
Hieronder zit die Sync preset aan het eind

MacGyverGear is offline   Met citaat reageren
Oud 14 januari 2017, 12:57   #30
technomauriesje
Studiobalans

technomauriesje's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MacGyverGear Bekijk bericht
Geinig.. nooit geweten dat dit uit een JX8p kwam.

Die VST was destijds ook wel een verassing voor me. klonk redelijk identiek.. was ook freeware, maar weet niet of het nog draait in hedendaags OS
Hieronder zit die Sync preset aan het eind
Free Roland JX-8P Synthesizer VST Emulation - YouTube
Yup, dat is 'm!
technomauriesje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2017, 01:40   #31
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Superbedankt voor de link en de info! Dat is een typisch FM (frequency modulation) geluidje.
Nou, ik zou juist geen FM synth pakken voor sync-geluidjes zoals deze.

Maar hoe kom je bij die conclusie? Want dat was een directe preset uit een JX8P, en da's een 2 DCO bak die heel graag qua uiterlijk op een DX7 wil lijken.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)

Te koop: Yamaha TX81Z
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 15 januari 2017, 11:53   #32
technomauriesje
Studiobalans

Nou, ik zou juist geen FM synth pakken voor sync-geluidjes zoals deze.

Maar hoe kom je bij die conclusie? Want dat was een directe preset uit een JX8P, en da's een 2 DCO bak die heel graag qua uiterlijk op een DX7 wil lijken.
Is geen FM sound, maar een sync sound idd. Met een beetje fantasie heeft het in de verte wel wat weg van een FM geluid met een envelope op de modulator.
Oud 15 januari 2017, 14:12   #33
MeneerJansen
y = sin (x)

Is geen FM sound, maar een sync sound idd. Met een beetje fantasie heeft het in de verte wel wat weg van een FM geluid met een envelope op de modulator.
I stand corrected. De Roland JX-8P is inderdaad niet FM. Maar zo klonk het geluidje in het genoemde nummer van The Shamen vreemd genoeg wel. Ik lees op Wikipedia dat:

Citaat:
[...] several new modulation parameters and redesigned hardware enabled it to produce certain types of sounds associated with FM synthesis, such as metallic percussive sounds.
Vandaar waarschijnlijk dat ik 'm zo op een FM synth vind lijken. Is dat wat jullie bedoelen met "sync sound"?

Oud 15 januari 2017, 15:24   #34
technomauriesje
Studiobalans

I stand corrected. De Roland JX-8P is inderdaad niet FM. Maar zo klonk het geluidje in het genoemde nummer van The Shamen vreemd genoeg wel. Ik lees op Wikipedia dat:

Vandaar waarschijnlijk dat ik 'm zo op een FM synth vind lijken. Is dat wat jullie bedoelen met "sync sound"?
Watch this:

Oud 15 januari 2017, 17:01   #35
MeneerJansen
y = sin (x)

Watch this:
Hartstikke bedankt. Pfff. Behoorlijk moeilijk te volgen materie voor een amateur als ik. Op Wikipedia wordt het Natuurkundig uitgelegd: dat kan ik beter volgen. En er staat de quote: "[...] oscillator sync is the least understood feature for many users of a synthesizer.". Dus ik ben niet de enige die hier moeite mee heeft.

Aangezien ik een soort flanger/phaser effect hoor in het youtube filmpje denk ik dat die synth zg. 'soft sync' gebruikt. Dan wordt de slave oscillator gemanipuleerd om master en slave in fase te krijgen (de slave heeft dan een veelvoud van de frequentie/toonhoogte v/d (basis frequentie v/d) master). Of de slave gemanipuleerd wordt om de fase te verschuiven of alleen de frequentie ge-fine tuned wordt weet ik niet. Na een aantal cycli lopen ze dan weer gelijk (in fase).

Hard sync zal 't denk ik niet zijn: dat zal naar mijn mening resulteren in een toon (of: golfvorm) die zeer "raar" of "onregelmatig" is. Dat wil zeggen: niet harmonisch. En het klinkt behoorlijk harmonisch in mijn oren (al zij het met een phaser effect).

Interessant effect dat "synchen"! Ik hou namelijk van flangers.

[off topic] Welke (bekende) synths hebben dit aan boord (behalve de hier genoemde Roland JX-8P)?

Oud 16 januari 2017, 10:14   #36
kwantumekanniks

Sample Robot is top. Ik ben er zelf de laatste tijd mee bezig precies om presets te vangen en in mijn Yamaha A3000 te stoppen.
Maar zeker niet voor de luien onder ons...tenminste als je ook gebukt gaat onder perfectionisme.
Ja autosamplen werkt goed maar je moet alsnog je samples checken op start en eindpunten.
Hij doet er (heel) veel perfekt maar er zijn er altijd een paar die om onverklaarbare reden veel te vroeg starten of eindigen.
kwantumekanniks is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2017, 10:47   #37
synthiaks
Pay attention!

synthiaks's schermafbeelding

Hard sync zal 't denk ik niet zijn: dat zal naar mijn mening resulteren in een toon (of: golfvorm) die zeer "raar" of "onregelmatig" is. Dat wil zeggen: niet harmonisch. En het klinkt behoorlijk harmonisch in mijn oren (al zij het met een phaser effect).

Interessant effect dat "synchen"! Ik hou namelijk van flangers.

[off topic] Welke (bekende) synths hebben dit aan boord (behalve de hier genoemde Roland JX-8P)?

Dat is hardsync en is de meest voorkomende "sync" op synths. Soft sync heb ik alleen nog maar op de Syrinx gehad maar er zijn zat modulaire vco's die het als optie hebben. De Odyssey, Prodigy en Cat (SRM 1) hebben een heerlijke "sync" sound. Het is vooral herkenbaar bij het gebruik van 2 squarewaves.

hier een filmpje met soft sync

synthiaks is nu online   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2017, 12:35   #38
felshout

felshout's schermafbeelding

Het is een duivels drie hoektussen : Alles in synths, Alles in de computer, of alles in een workstation. Genoeg geld maakt alles makkelijk, maar het gaat uiteindelijk om workflow.

Ik zou voor een Kronos gaan en als je dan nog wat mist gebruik je samples. en de rest verkopen.
Als het goedkoper moet, een tweedehands MOXF 6 met 1G flash voor samples (voor ca1000€ ) en de rest verkopen.

Of Cubase kopen. Daar zit al veel synths in. En verder wat gratis vst's er bij. jd 800 houden de rest verkopen
of, een mooi wandrek maken en alles boven elkaar zetten.

Als je een synth weg moet doen, dan maar de D50
felshout is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2017, 13:37   #39
CME
virtual environment eng.

presets........zucht.....
Laat Rick Wakeman het maar niet horen ...;-)
CME is offline   Met citaat reageren
Oud 16 januari 2017, 18:57   #40
MeneerJansen
y = sin (x)

Oorspronkelijk geplaatst door synthiaks Bekijk bericht
Dat is hardsync en is de meest voorkomende "sync" op synths. Soft sync heb ik alleen nog maar op de Syrinx gehad maar er zijn zat modulaire vco's die het als optie hebben. De Odyssey, Prodigy en Cat (SRM 1) hebben een heerlijke "sync" sound. Het is vooral herkenbaar bij het gebruik van 2 squarewaves.

hier een filmpje met soft sync

Q141 Soft Sync demonstration - dotcom analog modular synthesizer - YouTube
[off topic] Interessante video's van die Stephen Mendes. Wel even wennen aan z'n accent zeg. Schots of Welsh ofzo. Ik begin nu een beetje te snappen wat hard en soft sync zijn.

Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten