Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 24 december 2007, 11:35   #1
da goose
DaGooseMusic.nl

da goose's schermafbeelding

nieuwe wanden in nieuwe studio, hoe te doen?
hallo al te saam!

In juni 2008 krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en aan dat huis zit een grote (13 x 3,38 meter) schuur die o.a. als studio dienst gaat doen.
Nu is het nog een grote ruimte van steen met een betonnenvloer maar daar gaat verandering inkomen, ik heb van de week een afspraak met een aannemer om een en ander door te spreken.

Ik zit even met een dilemma, op verschillende forums lees ik wat volgens hun de beste manier is om een isolerende wand te plaatsen maar de een zegt een gipsblokken wand terwijl de ander een gipsplaten wand.
Nu is dus mijn vraag, wat is het beste om te doen? Ik ga zowieso voor een dubbele deur.

* Een wand met gipsblokken, eventueel 2 lagen met rockwool demping maar dan zonder een extra laag gipsplaten aan de binnenzijde?
* dubbele wand met 2 lagen gipsplaten (aan binnenzijde in ieder geval) en dan ook met 10/15cm rockwool als demping.
* andere optie, graag goed toegelicht waarom.

Verder ben ik nog aan het kijken voor deuren, zijn er speciale deuren te krijgen of volstaan 2 massieve (brand)deuren met 10cm ertussen?

Nog een vraagje dan maar, de voorwand komt dubbelglas in, nu is mijn vraag of je echt verschil gaat merken tussen 2 of 3 lagen glas?

Alle overige binnenwanden en plafond worden overigens ook onder handen genomen net als de akoestiek uiteraard.
In de bijlage (pdf) staat een tekening van de ruimte, het grootste, voorste deel van 600x338 is de studioruimte, andere deel is schuur en ontvangstruimte.
Overigens staat de maat van 6 meter lengte ook nog niet 100% vast, valt er wat voor te zeggen om deze ruimte eventueel korter of juist langer te maken IVM staande golven? (ruimte gaat ook gevuld worden met basstraps e.d.)

http://www.dagoosemusic.nl/temp/schuur.pdf

Da Goose Music Mastering: http://www.dagoosemusic.nl

Dedicated analog mastering-studio in the Rotterdam area
da goose is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2007, 12:10   #2
lcasei
Vintage lid

lcasei's schermafbeelding

Hallo,

alles wordt bepaald door het budget dat je er aan wil of kan besteden en wat je met de ruimte wil doen?

Ik koos voor gipswanden met isolatie. deze constructie liet mij toe om een kamer in een kamer te maken. Belangrijkste was dat ik rustig met (electronische)muziek kan bezig zijn zonder dat mijn buren moeten meegenieten.

1. zwevende vloer door middel van trilling absorberende materialen

2 daarop de wanden gebouwd dmv metal stud en gipsplaat (en isolatie)

3 het plafond werd tussen de wanden gehangen zodat ook deze nergens met de buitenwanden of plafond in aanraking kwam.

Raam: ik koos voor dubbel glas met verschillende dikte (verschillende trillingsfrequentie)

Een Dubbele deur was niet nodig aangezien ik een gang met s-vrom bouwde. Misshien kan jij op de plaats waar de dubbele deur zou komen een soort bergruimte bouwen ... kan je allerlei materiaal, kabels etc opbergen. Dan het je je naar je woning toe een goede isolatie.
lcasei is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2007, 12:28   #3
da goose
DaGooseMusic.nl

Vast even voor de mensen die mijn studio nu niet kennen, dit is een box in box contsructie, zwevende wanden (foam + 2x gipsplaat), zwevenede vleor (8cm foam + 2x 18mm osb)
Ik weet een en ander van constructies af dus, gaat me vnl. om het verhaal over gipsblokken of gipsplaten, budget is niet echt een issue.

Oud 24 december 2007, 12:51   #4
matt second
acid management
Beheerder

gefeliciteerd

ik ben al een tijdje uit deze materie maar wat mijn gevoel zegt :
gipsblokken zal je meer aan de akoestiek in het laag moeten doen, omdat gipsplaten flexibel zijn en dus lager freqeuenties dempen.
Ik kan zo niet vertellen welke van de twee beter is voor de isolatie, omdat een massa-veer hele andere curves heeft dan een niet flexibele muur.

Bij 2 of 3 laagjes glas moet je ook goed onderzoeken waar de frequentiedip zit. Standaard dubbel glas heeft een specifieke eigenschap om wegverkeergeluid tegen te houden. Enkel glas kan daarmee zelfs in de lage frequenties beter isoleren. Dus je zult ook hier de curves naast elkaar moeten leggen.

succes
start anders ook een onderwerp op http://www.prikpagina.nl/list.php?f=130

kijk ook op Synthwiki.nl
matt second is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2007, 12:57   #5
turtel
ELECTRIC

turtel's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door da goose Bekijk bericht
hallo al te saam!

Nog een vraagje dan maar, de voorwand komt dubbelglas in, nu is mijn vraag of je echt verschil gaat merken tussen 2 of 3 lagen glas?

[/URL]

gefeliciteerd

dubbel glas met twee verschillende diktes , dat wordt dacht ik gebruikt voor geluiddemping

United Synthesizers
-------------------------
synths , Arp Omni , Arp Pro Soloist , workstations , korg M1 , modules , Korg Wavestion A/D ,Yamaha tg33 , Eminent 310 u Theater, Casio Mt60 circuit bended ,effect , Smalstone Phase Shifter model usa 1975 , mixpaneel Boss BX 8
turtel is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2007, 13:28   #6
arnomusicman
Radiation!

arnomusicman's schermafbeelding

Ik heb gehoord van degene bij wie ik een geluidstechniek cursus gevolgd heb, dat je een muur dient te maken (gipsblokken) op rubber strips!. En dan natuurlijk zwevende vloer en zwevend plafond. Vloer zou ik van hout maken. En als je budget over hebt, je ruimte accoustisch laten inmeten als je klaar bent om probleemzones op te pakken met bv basstraps en oplossingen voor evt. ongewenste reflecties, om zo een perfecte opnameruimte te krijgen.
Hier een link naar zijn site met beschrijving van het onderwerp: http://schoondermark.com/lees.html#akoestiek

Gefeliciteerd met zo'n mooie ruimte en succes met de bouw van je studio.

Arno
Rise to yourself

Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9, WaveLab Pro 9, div. VSTi's
PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 48ch
De complete setup: www.amps-recordings.nl.

Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
Facebook
arnomusicman is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2007, 14:07   #7
radiance
Vintage lid

Ik zou die lange muur (zie plaatje) iets scheef zetten. Dan ben je gelijk van een groot deel van je staande golven af. Lijkt mischien zonde van de ruimte maar het scheelt wel in het aantal basstraps die je dan nog nodig hebt en die waarschijnlijk veel meer ruimte in beslag gaan nemen.

Gipswanden (met daarachter rockwool) lijken me het beste, die laten nog wat laag door en absorberen ook nog wat, in tegenstelling tot gipsblokken. Je hebt hier toch niet te maken met buuren die last hebben van je geluid? Zwevende vloer of een box in box constructie lijkt me daarom ook niet nodig.

Hoe hoog is je ruimte?
Een systeem plafond met akoestische platen 50 cm ( of meer zelfs) onder het echte plafond met daarop rockwool. Hoef je geen zachte vloerbedekking meer op je vloer. Is zelfs beter van niet anders demp je weer te veel hoge frequenties.
radiance is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2007, 14:12   #8
radiance
Vintage lid

of beter nog zo.....

Laatst gewijzigd door radiance; 24 december 2007 om 22:38
Oud 24 december 2007, 14:36   #9
da goose
DaGooseMusic.nl

Zoiets met die schuine wand was ik ook al van plan, hij loopt nu zowieso al schuin en weet niet 100% zeker of ie zo schuin loopt als ik heb getekend.
Op het moment dat ik ging meten kon ik niet goed erbij omdat die hele wand vol stond met spullen, heb nu dus een beetje de kadaster gecombineerd met eigen meting.
Misschien loopt die wand zelfs wel al helemaal door zodat zoals je tekende al meteen zo is zelfs, zo super zijn!
Ik denk dat ik die nieuwe wand (met dubbele deur dus) ook schuin ga laten plaatsen zelfs, heb je helemaal geen recht tegenover elkaar staande wanden.

Maar je geeft dus aan dat 2 lagen gipsplaten toch beter is dan gipsblokken in mijn geval? Moet wel enigszins rekening houden met geluid aangezien mijn vrouw in een ruimte schuin aan de onderkant (waar een bestaande deur zit) een behandelruimte gaat gebruiken, zitten dus met de dubbele deur mee wel 4 deuren tussen maar toch, hoe meer demping hoe beter, ook naar buiten.

Plafond is momenteel al verlaagd plafond, is balkenconstructie met daarop platen geschroefd, dat gaat er nu helemaal af (platen zijn ook goor) en tussen de balken komt rockwool en ik denk ook 2 lagen gipsplaat.
Op de vloer wil ik gelakte OSB platen leggen, staat lekker industrieel, hoeft in principe niet zwevend omdat het op een betonnenvloer komt zonder ruimte eronder dus demping van iets van 10.000km dik

O ja.. de ruimte meteen achter de studio, na de dubbele wand dus, word schuur/DIY ruimte

Oud 24 december 2007, 14:38   #10
da goose
DaGooseMusic.nl

Oorspronkelijk geplaatst door turtel Bekijk bericht
gefeliciteerd

dubbel glas met twee verschillende diktes , dat wordt dacht ik gebruikt voor geluiddemping
OK, 2 verschillende diktes glas makes sense

Oud 24 december 2007, 14:48   #11
da goose
DaGooseMusic.nl

even voor wat meer duidelijkheid de tekening iets aangepast

Oud 24 december 2007, 15:11   #12
radiance
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door da goose Bekijk bericht
Z

Maar je geeft dus aan dat 2 lagen gipsplaten toch beter is dan gipsblokken in mijn geval? Moet wel enigszins rekening houden met geluid aangezien mijn vrouw in een ruimte schuin aan de onderkant (waar een bestaande deur zit) een behandelruimte gaat gebruiken, zitten dus met de dubbele deur mee wel 4 deuren tussen maar toch, hoe meer demping hoe beter, ook naar buiten.
Het gaat dus om dat tussenmuurtje? Tja, als je die ook iets schuin zet dan heb je IDD geen last meer van staande golven in de lengterichting.
Het lijkt mij dat gipsblokken het geluid meer terug kaatsen je ruimte in, terwijl gipsplaten het geluid meer doorlaten en ook gaan trillen, wat je dan weer kan dempen met rockwool er achter.

Als je geen box in box constructie gaat bouwen zal je ook met gipsblokken het laag niet goed kunnen dempen voor de buren....
Oud 24 december 2007, 16:12   #13
redsky101
---+----+----+----+----+-

redsky101's schermafbeelding

Hoi,

Mag ik je nog even wijzen op een forum met veel bruikbare tips?
http://www.johnlsayers.com/phpBB2/

Ik ben zelf ook aan het bouwen/verbouwen van mijn garage tot muziekhok/studiootje.....
En het begint hier nu ergens op te lijken:-)

-----+----+----+----+-----
redsky101 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2007, 17:56   #14
radiance
Vintage lid

Hier een link naar de site van Sterling mastering studio's.

http://www.sterling-sound.com/ > select language....

Kijk vooral naar de vorm van de mastering ruimtes....
Oud 24 december 2007, 21:52   #15
sander
_

sander's schermafbeelding

Ik heb ook een huis gekocht en daar komt ook een studio in.

[size=1]Siel synthesizers http://siel.sendex.nl Teisco synthesizers http://teisco.sendex.nl
sander is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2007, 22:25   #16
Mr X

Mr X's schermafbeelding

Er bestaat speciaal geluidswerend glas dat is 3 of 4 laags glas met tussen de lagen een foam laag die de trillingen opvangen.
Dit soort glas is echter vrij kostbaar ca 140 euro p/m2.
Je kan er ook voor kiezen om twee keer standaard isolatie glas te nemen met een spouw er tussen.

Bij je wanden ,vloer en plafond is het van belang om massa te creeren daar hou je geluid mee tegen.
Ik zou dus nooit kiezen voor gips blokken.
Ik zou met platenmateriaal werken een mooie opbouw is tegen je staanders underlayment daar over twee lagen cement panel en daar over een laag gipsplaten dit aan beide zijdes en er tussen opvullen met steenwol.
Mr X is offline   Met citaat reageren
Oud 26 december 2007, 11:49   #17
da goose
DaGooseMusic.nl

OK, heb al een en ander aan antwoorden zo, thanks alvast!
Ik geloof dat het toch inderdaad een gipsplaten wand gaat worden voor de achterwand, ik heb ff een tekening bijgevoegd hoe ik het wil gaan doen.
Ik zit te twijfelen tussen 10cm 223 rockwool (het dikke spul dus wat ik ook voor mijn basstraps heb gebruikt) of een wand van 15/20 cm dik met 'standaard' rockwool.
Wat is beter? is de investering voor de 223 rockwool het waard ja of nee? er komen zowieso al 6 223 traps te hangen van 15cm dik en dan de rest nog dus wand hoeft niet perse te trappen.
Het rubber tussen balken en gipsplaten, wat voor dikte/samenstelling is het beste en waar verkopen ze dat?

Glas ga ik voor dubbelglas met 2 verschillende diktes heb ik al besloten (tenzij iemand me daar weer vanaf praat)

Oud 26 december 2007, 12:38   #18
matt second
acid management
Beheerder

verwacht niet te veel van 2x gips met 1 x gips
bereken eens wat de spouw moet worden dan ! vraag ook eens aan de profs http://www.prikpagina.nl/list.php?f=130 !!!!

ik zou daar toch zeker massa op aanbrengen, dus 2x gipsplaat op een spouw op een muur van stenen

kijk ook op Synthwiki.nl
matt second is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2007, 09:51   #19
Jellow
Met kleur en smaakstoffen

www.johnlsayers.com > forum
Jellow is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2007, 10:19   #20
da goose
DaGooseMusic.nl

Oorspronkelijk geplaatst door matt second Bekijk bericht
verwacht niet te veel van 2x gips met 1 x gips
bereken eens wat de spouw moet worden dan ! vraag ook eens aan de profs http://www.prikpagina.nl/list.php?f=130 !!!!

ik zou daar toch zeker massa op aanbrengen, dus 2x gipsplaat op een spouw op een muur van stenen
Kijk, dit bedoel ik een beetje... de wand die ik hier heb getekend is dus de nieuwe wand die geplaatst moet gaan worden, die met de dubbele deur..
De een zegt gewoon twee lagen gips met een rockwool spouw en nu krijg ik weer te horen... nee.... dat werkt niet... Ik geloof dat niemand weet hoe het echt werkt
Op die andere forums krijg je ook constant tegengestelde verhalen, de een zegt dit terwijl de ander dat weer ontkrachtigd, is geen wijs uit te worden.

Maar ik weet dat jij dus een en ander in die business doet, vandaar mijn vraag.
Jij zegt dus een stenen / gipsblokken wand metselen en DAAR dan weer de gipsplaat/rockwool spouw constructie tegenaan? (de nieuwe muur heb ik het nu over)
De overige wanden worden trouwens wel zo, dus stenen wanden met daarop rockwool en 2 lagen gips (heb ik nu ook en dat werkt weet ik uit eigen ervaring)
Het gaat mij dus vnl. om de nieuwe muur met de dubbele deur.

Reactie

Synthforum » De Studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten