Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 24 juli 2011, 21:01   #1
SirSickSik
zwaar behaard lid

SirSickSik's schermafbeelding

nieuwe mulit-FX of nieuwe midicontroller??
Na veel rotzooien met mijn ensoniq DP4 en er achter gekomen te zijn dat mijn novation remotezero SL midicontroller de sysex niet kan versturen die ik nodig heb om de parameters te besturen begon ik toch te twijfelen..
zal ik voor een andere midicontroller gaan die het wel kan of een andere effectenbak kopen die ik gewoon met midiCC kan besturen (alle FX parameters)

dus 2 vraagjes:
1. Is er hier iemand die mij kan adviseren welke midicontrollers WEL 16bit hexadecimale waarden kunnen versturen? (misschien behringer BCF 2000, maar hoor meestal niet al te veel goeds over behringer en heb ook niet al te goede ervaringen ermee )

2. Welke multi-FX processoren zijn er op de markt met stereo in-uit, die vergelijkbaar zijn met de DP4 EN die via midiCC te besturen zijn?

(mocht er iemand nog iets hebben staan voor ruil, ben ik daar misschien ook wel voor in)
sik

Deep inside, people crave for distortion
SirSickSik is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2011, 13:02   #2
nomore
Lintage Vid

nomore's schermafbeelding

De BCR2000 zou het aan moeten kunnen. Al vraag ik me af of het probleem niet de DP4 zelf is, ik edit de DP4 via sounddiver en soms heeft de DP4 problemen met het verwerken van de data.

En daarnaast, misschien werkt een midicontroller wel voor de basisdingen, maar als je alleen al de sounddiver layout ziet, merk je hoe diep de DP te editten valt.

Alternatieven, tja.. lastig.. Als je een goede multi FX unit wilt die ook nog eens redelijk te editten valt dan kun je aan de lexicons (MPX550 bijv) geen buil vallen). Deze hebben ook digi in/out.

Ook staat me er iets van bij dat de DP2 een betere midi-implementatie heeft. Zou misschien nog een optie kunnen zijn als je echt dat DP geluid wilt (wat toch vrij uniek is).

/enter/control/command/
http://soundcloud.com/neutrodyne
nomore is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2011, 18:01   #3
reddread
Muzique Plastique

reddread's schermafbeelding

Gebruik zelf een Kenton Control Freak voor alle sysexaansturingen

dit apparaat zou de job moeten kunnen doen
reddread is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2011, 18:39   #4
nomore
Lintage Vid

Oorspronkelijk geplaatst door reddread Bekijk bericht
Gebruik zelf een Kenton Control Freak voor alle sysexaansturingen

dit apparaat zou de job moeten kunnen doen
Heb je dan geen last van 'gestotter' in de dp? Althans, tijdens het live aanpassen van settings?

/enter/control/command/
Oud 31 juli 2011, 21:42   #5
SirSickSik
zwaar behaard lid

moeilijk moeilijk moeilijk..
ik had via synthedit een poging gedaan om in ieder geval de sysex werkend te krijgen, wat inderdaad lukte en verklaarde waarom die dus niet via de moderne midicontrollers te besturen valt..
Inderdaad, de sysex werkt met 16 bit en moderne midicontrollers zoals die van novation werken met 14 bit. Daarnaast kwam ook naar voren dat het veranderen van de parameters heeeeel langzaam moet gebeuren (dus liever parameter waarde eerst instellen en dan pas sturen, want anders krijg je een error code dat de string niet af was voordat de volgende gestuurd werd.)
Ik neem aan dat dit laatste probleem ook zal gelden voor de DP2. Dus achteraf gezien, een midicontroller te kopen die de sysex WEL aan kan, schiet eigenlijk niet op, omdat je dan nog steeds dit error-probleem hebt..

Het liefste zou ik natuurlijk "gewoon" een analoge stereo-effecten bak hebben met dedicated knoppen, maar dit gaat natuurlijk niet echt lukken omdat je bijvoorbeeld voor een beetje vette reverb al een hele tafel aan knoppen kwijt bent.
moeilijk, moeilijk, moeilijk...
ik zal ff zoeken op die lexicon MPX550 en kijken wat daar zoal in zit..

Oud 2 augustus 2011, 09:57   #6
Rainer
SoundCloud: Planeshifter

Rainer's schermafbeelding

Ook de Lexicon MPX-1 is middels MIDI CC aanstuurbaar en een waanzinnig apparaat; hij is dieper te programmeren dan de MPX-550, als dat je ding is.
Rainer is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 13:21   #7
SirSickSik
zwaar behaard lid

ok, in dat geval ben ik zeker nog geinteresseerd in die MPX1, maar hoe weet ik of de verkoper of die met CC te besturen is? Is het een software- of hardware-update?
Heb geen zin weer met een apparaat te zitten die niet kan wat ik verwachtte..

Oud 2 augustus 2011, 13:27   #8
SirSickSik
zwaar behaard lid

ps, het punt is trouwens wel dat ik ALLES via CC wil besturen.. niet maar 2 parameters per effect.. weet niet of de CC besturing zo ver gaat?

Oud 2 augustus 2011, 14:20   #9
Rainer

Dat kan je het beste ff zelf opsnorren in de user manual; ik laat hem gewoon lekker galmen en vertragen ^^

http://www.lexiconpro.com/legacy_pro...category=10#14

(MPX User Guid of Owners - 't zijn nogal veel docs!)
Oud 3 augustus 2011, 11:18   #10
SirSickSik
zwaar behaard lid

volgens een MPX1 eigenaar is die midiCC nog steeds enkel voor het patch-systeem (ben er niet heel erg ver ingedoken, maar kan me vanuit mijn DP-4 enigzins voorstellen dat dat gaat om effect-soort te selecteren en misschien nog 1 a 2 modulatie sources ofzo.

Mijn bedoelingen kun je vergelijken met het hebben van een favoriete vst-plugin, waar je alle knoppen apart kunt automatiseren en deze zo elke keer aanpast op wat je wilt (met behulp van dat ene effect, ipv een andere FX/preset te gebruiken). Wat betreft de DP-4 was ik van plan een paar hoofd-effecten te selecteren die ik door een liveset heen zou gebruiken en dan afhankelijk van de track de parameters af te stellen. Bij de DP-4 is de bijkomende reden dat het veranderen van patch een seconde stilte inluidt, iets wat bij mij nogal problematisch is omdat de FX niet over een send-return staat, maar direct over de blofeld en van daaruit naar mijn korg KM 402. Hierdoor zou elke overgang ingeluid worden door een seconde stilte. Iets wat welliswaar een veelgebruikte overgang is, maar een beetje saai wordt als dat dan ook de enige manier is.. Maarja, als ik dan maar 2 parameters kan veranderen, is er niet echt snel in te springen op veranderingen..

Oud 3 augustus 2011, 11:23   #11
Rainer

Maarre... heb je de manual bestudeerd? dat zal je hoe dan ook namelijk moeten doen als je zo'n ding hebt, dus kan je het net zo goed al ervoor doen om zeker te weten of dat wat jij wil kan :-)
Oud 3 augustus 2011, 15:54   #12
nomore
Lintage Vid

Ik ken niet de midi-implementatie van de MPX maar de MX200/400 is zelfs via een vst-shell te besturen en lijkt me goed te automatiseren.

Ik zou sowieso de DP4 nooit voor live gebruiken. Het blijft toch een redelijke fragiele unit waar makkelijk storingen in kunnen optreden (zeker met grote warmteverschillen!).

Een andere optie is de zoom 9010.. sort of budget DP met ook 4 in 4 out totaal configureerbaar. Alleen weet ik niet of die goed midi kan slikken (denk t niet trouwens want hij is uit '90 ofzo).

/enter/control/command/
Oud 3 augustus 2011, 22:48   #13
audiocollage
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door SirSickSik Bekijk bericht
...Inderdaad, de sysex werkt met 16 bit en moderne midicontrollers zoals die van novation werken met 14 bit. Daarnaast kwam ook naar voren dat het veranderen van de parameters heeeeel langzaam moet gebeuren (dus liever parameter waarde eerst instellen en dan pas sturen, want anders krijg je een error code dat de string niet af was voordat de volgende gestuurd werd.)...
Alle sysexstrings werken enkel met variabele waarden binnen een range van 0-127 dus 7 bit of een veelvoud daarvan (14 bit).
Je kan error-codes krijgen als je voor die variabelen, waarden gaat gebruiken buiten die range bvb. 247 (F7).
Een grondigere studie betreft opbouw van sysexstrings zal je mogelijk goedkoper uitkomen dan een ander toestel (i.p.v. je novation of ensoniq DP4).
Geef eens een voorbeeld van die 16 bit ensoniq DP4 sysexstrings.
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 7 augustus 2011, 12:50   #14
SirSickSik
zwaar behaard lid

ach, die DP-4 gaat gewoon de deur uit...het is een vet apparaat met een vet geluid, maar ook qua grootte is ie niet bepaald handig..
zover ik trouwens zie in de manual van de zoom 9010, is die wel volledig te besturen..

Reageren

Synthforum » De Studio » Effecten & dynamics

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten