Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 30 juni 2004, 20:12   #1
ZERO1985

roland mc500 sequencer
dag,

van de mc-500 wordt ergens gezegd:

"Features include 4 recording tracks-each track can store data for all 16 midi channels"...

Kan iemand mij dat uitleggen? Kan ik vier sporen opnemen of 4 * 16 of.. hoe moet ik dit zien :confused:

groet,

Daan
ZERO1985 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juni 2004, 20:21   #2
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Op alle 4 de sporen kan je alle 16 de kanalen opnemen.
Dus je hebt 16 midi kanalen en je houdt 16 midi kanalen.
Zie het als sporen in een software sequencer als Cubase, of sporen op een taperecorder.

Trouwens, de SUPER MRC software ('abandonware', dus gratis) die je ook kan gebruiken op de MC-500 geeft je 8 sporen.

“...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...”
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 1 juli 2004, 09:19   #3
Danny
Geluidshobbyist anno 1967

Danny's schermafbeelding

Je hebt inderdaad per spoor toegang tot alle 16 MIDI-kanalen. Je kan alles op één spoor opnemen en bv. door middel van een filter de data per kanaal bekijken. Je kan ook bv alles van percussiewerk op spoor één zetten (bv. gespeeld over MIDI-kanaal 1 tot 3), alles van pads op spoor 2 (gespeeld op MIDI 4 en 5), bas en sequences op spoor 3 (MIDI 6, 7, 8 en 9). Op die manier kan je je sporen logisch indelen.

Je kan achteraf ook naar believen MIDI-kanalen verplaatsen naar andere sporen of ze samenvoegen en zo meer.

Werktuigen: Alles wat ik nodig heb
Danny is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2004, 18:34   #4
ZERO1985

ik gebruik ook steeds de verkeerde benaming geloof ik. Iig; je kan dus 4 track * 16 kanalen = 64 kanalen opnemen? Ik dacht van; als ik er maar vier dingen mee over elkaar kan opnemen dan heb ik er niets aan. Maar je kan dus 16 dingen per spoor opnemen. (Ja ik noem wat ik nu dingen noem, normaal 'sporen'...) Maar je neemt dus kanalen op op een spoor..
ik denk dat ik het ongeveer snap.
nog meer verduidelijking is toch altijd welkom : >

daan
Oud 9 juli 2004, 10:45   #5
Danny

Danny's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door ZERO1985
ik gebruik ook steeds de verkeerde benaming geloof ik. Iig; je kan dus 4 track * 16 kanalen = 64 kanalen opnemen? Ik dacht van; als ik er maar vier dingen mee over elkaar kan opnemen dan heb ik er niets aan. Maar je kan dus 16 dingen per spoor opnemen. (Ja ik noem wat ik nu dingen noem, normaal 'sporen'...) Maar je neemt dus kanalen op op een spoor..
ik denk dat ik het ongeveer snap.
nog meer verduidelijking is toch altijd welkom : >

daan
Je hebt het niet 100% correct. Je kan inderdaad per track 16 MIDI-kanalen aanspreken, maar je mag niet veronderstellen dat je dan 4x16 kanalen kan sturen (je hebt immers maar 2 MIDI-OUTS, wat neer komt op maximaal 32 midikanalen; 16 per OUT).
Je moet die tracks eerder zien als een soort van organisatie binnen je song. Je kan op één track bv alle baslijnen en sequences zetten, terwijl je track 2 gebruikt om alle pads te bevatten, track 3 voor de leads en bv track 4 voor effecten.

Je kan dus net zo goed alles op track 1 zetten. Met Super MRC heb je de beschikking over 8 tracks. Wel oppassen met die software als je een 'gewone' MC500 (dus niet de MkII) of de MC300, want dan heb je het nadeel dat iedere keer als je op een menuknop (EDIT, MICRO, ...) drukt, het bijhorende programma van floppy wordt opgeladen. Je kan dan beter MRC500 software gebruiken. Voor de MKII zou ik resoluut voor de SuperMRC gaan.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker geworden is

Oud 9 juli 2004, 22:08   #6
ZERO1985

nee sorry ik snap het nog steeds niet helemaal...
Ik heb hem inmiddels ook daadwerkelijk gekocht; de roland mc500. (Geen mkII)

Ik vind het zwaar ingewikkeld om eerlijk te zijn... Ik probeer mijn mc303 te sequencen vanaf mijn mc500. Je kan alles per track opnemen, maar omdat er op mijn 303 maar één geluid tegelijkertijd is geselecteerd, spelen alle tracks met hetzelfde geluid..
Dit moet ten eerste verholpen worden natuurlijk: dat ik bijw een saw lead op track 1 heb, een bas op 2 strings op 3 en drum op 4. ik noem maar ff wat.
Maar nu heb ik begrepen dat ik ipv dit alles over verschillende tracks te verdelen, ook alles op één track kan zetten (met verschillende geluiden nog steeds dus).
Hoe speel ik dit klaar...? Volgens mij kan ik in het menuutje Receive Channel gewoon de waarde op ALL laten staan; op dit moment is de mc303 het enige apparaat dat naar de sequencer zendt.
Het begrip 'kanalen' is voor mij toch nog een beetje abstract.. Inmiddels geloof ik dat een kanaal niet per se alleen maar noten zijn, maar dat het bijv ook alleen maar velocity waarden kan opslaan. Corrigeer me als ik het fout heb..

In mijn grote midi boek ( ) las ik altijd dat je op zowel het verzendende als ontvangende apparaat het 'midi-kanaal' aan elkaar gelijk moet stellen. Maar nu is het met de mc303 geloof ik niet mogelijk om te zeggen van: part R moet op kanaal 10 verzenden, part 7 moet op kanaal 3 enzovoort..

Op een computer kreeg ik dit allemaal al niet voor elkaar, vandaar dat mij een hardware sequencer wel een oplossing zou lijken. (Als is het maar om er beter midi van te leren begrijpen en later alsnog over te stappen naar de pc).

Wie kan mij een klein beetje op weg helpen? Ik zag dat Pjeut er ook een had gekocht; maar die wilde net iets anders..

Ik hoop dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken met dit ding. Ik heb de handleiding wel maar mijn engels is niet al te best... plus dat het meer een opsomming van functies is dan een overzichtelijk naslagwerk.. (er staan niet eens pagina nummers in... :-) )

iig; bvd,

Daan
Oud 9 juli 2004, 23:12   #7
ZERO1985

ik wil niet drammerig overkomen natuurlijk maar ik wil natuurlijk ook voorkomen dat ik net zoals Pjeut lekker een heleboel dagen tegen een werkeloos apparaat aan zit te kijken...

groet,

daan
Oud 10 juli 2004, 00:40   #8
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Mag ik eerlijk zijn?
Als het je op een PC al niet lukt, dan ben ik vrij sceptisch over je kansen met Roland MRC.
Da's namelijk gewoon een ontzettend cryptisch dingetje qua user interface, en dat helpt niet zo als je de basics nog niet door hebt...

“...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...”
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juli 2004, 00:49   #9
ZERO1985

mwa.. juist omdat ik het rammen op de knopjes van mn mc303 zo relaxt vond dacht ik dat een hardware sequencer meer wat voor mij zou zijn; ik hoef niet per se een beeldscherm, als ik maar snel resultaten heb. En met de 303 heb ik dat ook altijd, zonder verzeild te raken in eindeloos geëdit omdat het op het oog niet klopt.
Ik denk dat als het me voorlopig lukt om verschillende parts van mn 303 aan te sturen vanuit één track op mn mc500, dan is het wel een bruikbaar ding.
Dus ik hoop nog steeds erg dat iemand me een paar aanwijzigen kan geven.. In het midi menu van de sequencer kan ik alleen opgeven welke kanalen 'range' naar welke midi out moet (1 of 2). Dus volgens mij is dit ook niet de functie die ik nodig heb

bvd,

daan
Oud 10 juli 2004, 12:48   #10
Danny

Danny's schermafbeelding

Hoi Daan,

Jammer dat je hem niet zo goed doorhebt, want het is een goed apparaat. Sinds vorige week heb ik zowel de MC500 als de MC500 MkII. Ik heb er nog niet zo veel ervaring mee, maar ik ben er al wel in geslaagd om een multitimbrale song mee te maken. Er zijn enkele dingen waarmee je rekening moet houden:

(hou er wel rekening mee dat dit op basis is van Super MRC i.p.v. MRC 500)

1. Zorg er inderdaad voor dat hij op alle midi-kanalen ontvangt (MIDI - 1 - Receive All)
2. Wanneer je een kanaal gaat opnemen in een phrase track (bv track 1), dan zal de MC automatisch op het midikanaal opnemen dat jij met je controller uitstuurt.
3. Ga voor een tweede opname naar track 2 en verander je controller van MIDI-kanaal en neem in phrase track 2 op.
4. Doe dit zo voor de andere 2 kanalen.
5. Als je de verschillende phrasetracks wil samenvoegen tot één track, dan gebruik je track merge (EDIT).
6. Hou ook rekening met de toekenning van de verschillende kanalen aan de MIDI-outputs. Zorg ervoor dat je MC303 gekoppeld zit aan de OUT die je gespecifieerd hebt voor de phrasetrack (MIDI - out assign)

Je kan ook in plaats van te mergen 'Mix track' opnemen. Dan plaats je het nieuw opgenomen materiaal mee in een reeds bestaande track. Je moet dan de phrase tracks filteren op midikanaal.

Belangrijk is ook te weten dat je controllerinstellingen net zo belangrijk zijn als de sequencer zelf!

Het staat allemaal netjes beschreven in de handleiding, dus toch proberen te lezen en te herlezen en veel experimenteren.

Mocht je toch nog problemen hebben, mag je me steeds contacteren

Succes

Danny

Oud 11 juli 2004, 16:53   #11
ZERO1985

bedankt voor je lange antwoord. Het lukt alleen nog steeds niet
Ik hoop dat ik het verkeerd doe..

Mijn setupje is nu zo: roland E 86 (kiebord) via OUT op IN van de sequencer (MC500 dus) en de sequencer zit via OUT op de IN van mn mc303.
Wat ik nu steeds doe is (in deze volgorde):
- de soft thru op ON zetten, zodat de noten die ik speel op mn kiebord via de sequencer de mc303 ingaan.
- het kanaal van upper 1 op mn e86 op 'on 1' zetten zodat alles wat ik speel via kanaal 1 op de sequencer binnenkomt.
- ik kies track 1 op de sequencer. (Het kanaal kan je volgens mij niet bij voorbaat instellen, alleen achteraf wijzigen of misschien op je kiebord een ander zend-kanaal instellen?).
- ik neem iets op track 1 op. Omdat ik nu denk op kanaal 1 te zitten (omdat ik dat op mn e86 heb ingesteld) doe ik ook maar 'part 1' op mn mc303 (welke volgens mijn ook midi kanaal '1' is. Weet niet waar ik dat heb gelezen maar de Rythm part is kanaal 10; part 1 tm 7 kanalen 1 tm 7).

- Ik speel het af en de sequencer bespeelt de 303 met het geluid dat ik daarop gekozen heb.

- ik stel op mn seq 'track 2' in;
- ik stel op mn e86 kanaal 2 in;
- ik stel mn mc303 op part 2 in;
- ik neem iets op met het nieuw gekozen geluid en het gaat NU al mis: tijdens het recorden speelt de eerder opgenomen track 1 met hetzelfde geluid als waarmee ik nu track 2 wilde inspelen...

Volgens mij is het ook zo dat de mc303 in realtime modus ook alleen maar op 1 midikanaal kan ontvangen.. (teminste dat dacht ik maar ik weet t niet zeker). In sound module mode zou je toegang hebben tot 16 kanalen maar dan vervalt alle functionaliteit van de knoppen op je mc303.

Is de midi-implementatie van mn mc303 gewoon niet goed???
Ik zet m eigenlijk liever niet in sound module mode want ik ben die knoppen juist zo gewend.. Ik zou dat niet met programmeren allemaal kunnen. Een draai aan een filter, het veranderen van een chorus parameter.. (dat moet dan allemaal handmatig toch?)

IIg; zo staat het er nu een beetje voor; is er een manier waarop ik wél per track een ander kanaal kan laten 'luisteren' van mn mc303?

In principe is een mc500 toch een betere en 'echtere' sequencer dan een mc303 ??
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen... (danny ) ?? )

bij voorbaat dank allen,

groet,

daan
Oud 11 juli 2004, 20:12   #12
Danny

Danny's schermafbeelding

Hoi Daan,

Ik heb eens gelezen wat je allemaal doet. 't Is natuurlijk wel wat verwarrend met kanalen en parts en phrase tracks.

Nu, zoals ik het lees lijkt er iets mis te lopen met de multitimbraliteit op je MC303. Daar kan ik je niet zo onmiddellijk mee helpen, want ik ken dat ding totaal niet. In ieder geval lijkt er me niet onmiddellijk iets mis met de werkwijze op je E86 en de MC500.

Het MIDI-kanaal wordt automatisch aan de phrasetrack toegekend op basis van het geselecteerde MIDI-kanaal op je masterkeyboard, dus dat zit normaal goed. Maar als ik je goed begrijp, dan loopt het al mis bij het opnemen van een tweede track. Laat ik even concreter worden in de situatie (correct me if I'm wrong ):

Je neemt bv een bas op op MIDI kanaal 1. Hiervoor stel je de E86 keyboard send channel op MIDI kanaal 1 in. De MC500 neemt op phrase track 1 op, op MIDI-kanaal 1 (zelfdetectie).

Daarna neem je een sequencelijn op in phrase track 2. Hiervoor zet je het MIDI send kanaal van de E86 op 2. Vanaf dat moment zou je dus de gespeelde noten op MIDI-kanaal 1 horen (dus mee en met hetzelfde geluid als de bas).

Als dit zo is en je bent er zeker van dat phrasetrack 2 op MIDI-kanaal 2 zend (kan je bv zien in microscopemode), dan kan het enkel liggen aan de ontvangstzijde van de MC303.

Heb je op de 303 geen single mode en multitimbrale mode? Het zou kunnen zijn dat je in single staat, en dan zou je zulke fenomenen kunnen krijgen.
Zit je toch multitimbraal te werken, dan zou het kunnen zijn dat 2 of meerdere multitimbrale parts op hetzelfde MIDI-kanaal ontvangen. In dat geval moet je eens opsnorren hoe je dat kan veranderen in de handleiding van de 303.

Ik ben er in ieder geval vrij zeker van dat de oorzaak niet zozeer bij de MC500 ligt, maar wel bij de 303.

Ik hoop dat je er uit geraakt ... ik heb deze namiddag nog eens vlug het één en 't ander uit de mouwen geschud en een SY99 multitimbraal aangestuurd vanuit de MC500 ... en het werkt erg vlot en eenvoudig.

Succes !!!!

Oud 11 juli 2004, 20:56   #13
ZERO1985

nee ok, dan is dat duidelijk: de mc303 kan alleen op een kanaal tegelijkertijd worden aangestuurd
(Had met mn computer ook altijd dat probleem. Of je moet hem dus idd in sound module mode zetten)

tsja.. best jammer... Wat zou ik nu kunnen doen? De mc500 slave maken van de mc303, zodat ik grote polyfone dingen zoals sting partijen en pianostukken allemaal in de mc500 kan stoppen zodat de mc303 strak blijft lopen; ook als er veel sporen worden gebuikt.
Of is het zonde om mijn mc500 op deze manier te gebuiken?

Ik zou m misschien als bulk dump apparaat kunnen gebruiken?

Een snelle opname op één spoor maken gaat wel suipermakkelijk heb ik gemerkt; bewaren voor als ik mijn digitale piano heb (waar ik dan toch weinig bewerkingen op ga uitvoeren)

Of moet ik iets anders zoeken voor mijn mc303. (Voor zowel de synth als de drum geluiden ben ik nu nog volledig hiervan afhankelijk) (Als veel mensen JA zeggen dan start ik een nieuw onderwerp: "ik ben hopeloos en kan opnieuw beginnen" :confused: )

Of zal ik juist de mc303 slaaf maken van de mc500? Ik had deze mc500 eigenlijk gekocht omdat ik liever niet de mc303 als centrum in mijn setup blijf gebruiken. (setup... het stelt nog geen reet voor, maar als ik zometeen meerdere spullen heb wil ik wel een prettige werkwijze gevonden hebben).

Wie heeft er suggesties? Het gaat dus om een e86 als master keyboard, een mc303 en een mc500.

bvd,

daan
Oud 12 juli 2004, 12:50   #14
Danny

Danny's schermafbeelding

Dag Daan,

Wat heb je er eigenlijk zo op tegen om de MC303 in sound module mode (of multitimbrale mode) te gebruiken? Ik gebruik al m'n synths op die manier :confused: Trouwens, wat jij ondervindt met de single mode bij de MC303 zal je bij andere synths net zo goed tegenkomen. Ook m'n SY99's of D20 hebben hetzelfde fenomeen als jij hebt wanneer ik ze in single mode gebruik ipv multi. Dus iets anders in de plaats van de MC303 zal niet veel helpen als je niet bereid bent om in multitimbrale mode te werken.

Wat je nu verder wil doen moet je echt voor je zelf uitmaken. Je kan de MC500 net zo goed als master als als slave gebruiken. Bij mij zijn beide MC500-en slave van enerzijds een W30 en anderzijds van één van de SY99-en.

Hem enkel als bulk dump toestel gebruiken zou ik wel ergens zonde vinden, want het is en blijft een prachtige en krachtige sequencer. Trouwens ... je weet ook nooit wat de toekomst zal brengen en wie weet welke synths ie nog allemaal zal aan kunnen sturen .

Als ik jou was zou ik gewoon effe afwegen of die dingen die zo specifiek zijn aan de single mode van de MC303 opwegen tegen het gebruik van de 500 met de 303 in multimode.

Ook nog even een vraagje van mijn kant: weet jij of je ergens de MRC500 software kan downloaden? Super MRC is goed voor de MC500 MkII, maar in een MC500 zit te weinig geheugen om er vlot mee te kunnen werken.

Succes

Oud 13 juli 2004, 18:58   #15
ZERO1985

Wat de single mode zo speciaal maakt aan de 303 is dat de knoppen het ook echt doen.... In multimode degradeert de 303 eigenlijk tot geluidenbak. De handleiding van de mc303 staat bekend om die ene pagina geloof ik. Daar staat zoiets van: voor het extern aansturen van de 303 ben je volledig aangewezen op midi... gebruik de midi implementatie kaart.. Sjaa, daar kan ik dus nix mee. Ik sequence nog liever één track waarvan ik wél het geluid kan veranderen (realtime) dan de multimode waarbij je wel 16 kanalen tegelijk kan gebruiken, maar waarvan je het geluid niet aan kan passen.. (Of op de MC500 met moeilijke midi commandoos? Lijkt mij net een beetje programmeren....ipv muziek maken)

Ik ga waarschijnlijk de ks-rack kopen. (eindelijk een ECHTE synthesizer (wat de mc303 natuurlijk niet is))
Dan komt het waarschijnlijk wel goed. (niet gaan denken dat ik een synth koop omdat ik een sequencer van 55 euro heb gekocht )

Danny hoe duur was jou mc500 eigenlijk als ik dat mag vragen??
Mail/p.b. me even je adres, dan stuur ik je een diskette. Het is niet mogelijk die disk even te iemailen want een pc herkent deze disks niet (anders geformatteerd). Pc vraagt dan ook direct of je deze 'vreemde' diskette wil formatteren.

Maar op de mc500 zit een functie om backups te maken van je systeem disk.
Die backupped al je songs (heb ik geloof ik nog niet.. staat toch ook niet in het RAM ??) en zet het OS er opnieuw op. (MRC-500 versie 1.00 heb ik trouwens.).

Ik heb zelf ook ff gezocht of dat écht niet ergens te vinden was online... maar ik heb t ook al niet gevonden. Ik vind het geen probleem je een kopietje te sturen.

Groet,

Daan
Reactie

Synthforum » Synth Software » Sequencing

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten