Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 19 mei 2017, 12:47   #1
Artificial Soul

Wat gebruiken voor analoge opnames?
Er zijn hedendaags nog steeds artiesten die zweren bij analoge studiotechnieken. Ik snap dat wel.

Ik zal mijn muziek digitaal blijven opnemen met bijv een audio-interface, want dat is nog altijd by far het makkelijkst. Toch wil ik een beetje experimenteren met wat spullen die ik thuis heb.

Dat is o.a. de oude cassette-player/recorder van mijn ouders. Deze kan alle soorten cassettes gebruiken: type I, II en IV. Ik kan met een grote draaiknop het opnamevolume regelen en op een dB meter zien of deze niet zal vervormen. Ik kan ook nog met kleinere draaiknoppen de panning en bias aanpassen. En ik kan ook bepalen of ik gebruik maak van dolby ruisonderdrukking type B of C.

Blij dat ik 'm bewaard heb. Het is trouwens de JVC TD-V521

Ik zou ook nog gebruik kunnen maken van mijn S-VHS recorder (JVC HR-S7960E). Die is nog niet eens zo oud. Ik kocht m in 2004. Je had toen al digitale videocapture, maar dat was nog blokkerig. Ik kan als audio-output gewoon RCA-kabels gebruiken en hoef daarbij geen SCART-omvormer te gebruiken.

S-VHS tapes hebben als ik dat goed had begrepen een bredere audioband dan die van audio-cassettes en klinken daarom beter.

Maar als een audio-cassette van metaalband (type IV) net zo goed is, dan is dat een betere optie.

~~~~~~

Waarom zou ik dit überhaupt willen doen.

Bijvoorbeeld om electronische percussiegeluiden een persoonlijk tintje te geven. Je hoort in de geposte voorbeelden dat de opnames niet perfect zijn, maar juist daardoor wordt het interessant. Het is dan niet zomaar een hi-hat meer.

Het vereist natuurlijk wel meer werk. Stel ik programmeer een loopje met TR-808 hi-hats en maak daar een audio-opname van op tape. Vervolgens moet ik dat weer gaan digitaliseren, wat o.a. inhoudt dat ik ruis weg moet filteren en met o.a. stretchen deze weer passend maken naar de gewenste bpm. Je bent dus wel ff bezig voor zo'n loopje, maar het kan juist iets bijzonders toevoegen aan de productie.
Artificial Soul is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2017, 13:29   #2
Chinetti
Fortune favors the bold

Chinetti's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Artificial Soul Bekijk bericht

Ik zou ook nog gebruik kunnen maken van mijn S-VHS recorder (JVC HR-S7960E). Die is nog niet eens zo oud. Ik kocht m in 2004. Je had toen al digitale videocapture, maar dat was nog blokkerig. Ik kan als audio-output gewoon RCA-kabels gebruiken en hoef daarbij geen SCART-omvormer te gebruiken.

S-VHS tapes hebben als ik dat goed had begrepen een bredere audioband dan die van audio-cassettes en klinken daarom beter.
Als je S-VHS recorder prettig klinkt is dat natuurlijk gewoon prima, maar het is anders dan analoge audio tape. VHS recorders schrijven audio anders op de band dan bandrecorders en cassette decks. De 'kleuring' en compressie die je van analoge audio tape krijgt, krijg je niet op VHS recorders en de breedte van de band maakt het niet dat het beter klinkt dan analoge tape. Bij analoge tape is de breedte wel van invloed op de kwaliteit. Vraag is ook of 'betere kwaliteit' wel is wat je zoekt, een brak cassette deck kan je zomaar muzikaler vinden klinken dan een 1" studio recorder.
Chinetti is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2017, 16:01   #3
etaoin
Mystic Loges

etaoin's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Chinetti Bekijk bericht
en de breedte van de band maakt het niet dat het beter klinkt dan analoge tape.
Nee, of ze schrijven het langs de zijkant van de band voor mono, en voor stereo zit het FM gemixt in het videosignaal meen ik.
etaoin is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2017, 19:44   #4
cream
Vintage lid

cream's schermafbeelding

Ik gebruik een Revox B77 2track Highspeed.
Als die stuk zou gaan zou ik hem direct weer repareren of een nieuwe kopen. Hele fijne sound.
cream is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2017, 19:57   #5
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Voorbeelden komt helemaal geen tape aan te pas volgens mij. Is gewoon naar DAT gerecord. Die exposure mix weet ik bijna 100% zeker. Is volgens mij ook een 909 gemixt op analoge tafel.

Heb zelf ook wat tape-decks gescoord laatste tijd. Wil wel eens test doen door naar DAT en tape tegelijk op tenemen live van analoge tafel met analoge en retro bakken. Tape vervolgens digitaliseren en luisteren naar het verschil.

Maar hoor ook dat gewoon cassette tape eigenlijk niet echt bijzonder klinkt en minder dan DAT of digitaal. Dacht ook dat Derrick May en tape een mythe is en gewoon DAT gebruikte.

Anyway zelf testen is de enige manier.

En oversturen/saturation op vhs kan geloof ik niet. Enige voordeel voor audio is dat je 240 minuten bijv in 1 keer kan recorden.

Wil op cassette tape nog wel een keer testen hoe het klinkt als je het hoog harder instuurt. Begreep dat normaal het wat doffer wordt en dat wil je niet met dikke hihats. Maar of het werkt? Geen idee.

Ghetto Love !

Laatst gewijzigd door MadR; 19 mei 2017 om 19:58 Reden: Niet toegevoegd.
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 19 mei 2017, 21:56   #6
Artificial Soul

Er is nu moeilijk aan te komen. Tenminste op internet kan ik ze moeilijk vinden Maar pas geleden vond ik voordelig een cassettebandje type IV: het beste dus. Binnenkort maar eens bestellen dan.
Oud 19 mei 2017, 22:05   #7
Artificial Soul

Oorspronkelijk geplaatst door MadR Bekijk bericht
Voorbeelden komt helemaal geen tape aan te pas volgens mij. Is gewoon naar DAT gerecord. Die exposure mix weet ik bijna 100% zeker. Is volgens mij ook een 909 gemixt op analoge tafel.

Heb zelf ook wat tape-decks gescoord laatste tijd. Wil wel eens test doen door naar DAT en tape tegelijk op tenemen live van analoge tafel met analoge en retro bakken. Tape vervolgens digitaliseren en luisteren naar het verschil.

Maar hoor ook dat gewoon cassette tape eigenlijk niet echt bijzonder klinkt en minder dan DAT of digitaal. Dacht ook dat Derrick May en tape een mythe is en gewoon DAT gebruikte.

Anyway zelf testen is de enige manier.

En oversturen/saturation op vhs kan geloof ik niet. Enige voordeel voor audio is dat je 240 minuten bijv in 1 keer kan recorden.

Wil op cassette tape nog wel een keer testen hoe het klinkt als je het hoog harder instuurt. Begreep dat normaal het wat doffer wordt en dat wil je niet met dikke hihats. Maar of het werkt? Geen idee.
Ik dacht dat een DAT-cassette vergelijkbaar is met opnames via een audio-interface naar de computer. Maar dat is dus niet helemaal waar?

Op die track van Hex hoor je gekraak wat te verklaren valt omdat het een vinylplaat is. Maar die 'gebroken hi-hats' hoor ik ook elders terug, dus dat zit echt in die opname. Als het een strakke foutloze opname zou zijn, was het een stuk saaier
Oud 19 mei 2017, 22:06   #8
Artificial Soul

Maar wat is dit dan? Dit is toch zeker een analoge opname?
Oud 20 mei 2017, 10:42   #9
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Ik dacht dat een DAT-cassette vergelijkbaar is met opnames via een audio-interface naar de computer. Maar dat is dus niet helemaal waar?

Op die track van Hex hoor je gekraak wat te verklaren valt omdat het een vinylplaat is. Maar die 'gebroken hi-hats' hoor ik ook elders terug, dus dat zit echt in die opname. Als het een strakke foutloze opname zou zijn, was het een stuk saaier
Wat bedoel je met gebroken hihats? Wat je achter de 909 hats hoort? Is volgens mij gewoon een loop. Meestal van verzamel sample cd. Welke weer vaak van platen afkwamen. Of door sample cd's studio's bewerkt zijn.

En DAT recorders uit de jaren 90 klinken volgens mij anders dan de betere audio kaarten voor computers nu. Maar dat is een gokje omdat kwaliteit converters wel wat 'beter' lees cleaner is nu.

Ghetto Love !
Oud 20 mei 2017, 10:55   #10
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

https://youtu.be/0Z4cLmbw6q0

Maar wat is dit dan? Dit is toch zeker een analoge opname?
Ja lijkt op tape hiss. Bij eerste AT post daarboven kan dat het ook zijn.

Maar kan je ook met andere apparaten doen. Sommige oude bakken geven ook standaard hiss. Zonder dat er wat door heen gaat. Als je dat plus sound van hihat door reverb met hpf filter heen jaagt kan je dit ook krijgen.

Ander apparaat kan tape echo zijn maar ook oude ruisende fx waar tijd en bouwkwaliteit samen tot zoiets komen.

Bassic Channel heeft soms ook die hiss in hun producties maar het hoeft dus volgens mij niet naar tape opgenomen te zijn.

Netzoals ze in de jaren 90 kraakjes van platen samplede en dat mixte bij verse beats om een 'oud' randje te geven.

Maar je kan ook gewoon met een mic en tape deck wat 'stilte' opnemen en daar zal ook hiss in zitten. Mooie lange naadloze loop van maken en bij rest mixen en het lijkt alsof het van tape komt.

Ghetto Love !
Oud 20 mei 2017, 11:09   #11
mcdjan007
lid zonder grenzen

mcdjan007's schermafbeelding

De type I tapes zijn niet echt geweldig, klinken redelijk dof maar.. ook dit kan gewenst zijn.
Persoonlijk zal ik de videorecorder niet gebruiken als je toch een cassettedeck tot je beschiking heb.
En als tip: neem de gewenste loop zowel clean gelijk digitaal op en op tape zodat je de de 2 signalen in de mix in je daw naar wens kan mixen/eq'en.
mcdjan007 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 mei 2017, 11:20   #12
DRe
ik heb al een tok..

DRe's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door mcdjan007 Bekijk bericht
De type I tapes zijn niet echt geweldig, klinken redelijk dof maar.. ook dit kan gewenst zijn.
Persoonlijk zal ik de videorecorder niet gebruiken als je toch een cassettedeck tot je beschiking heb.
En als tip: neem de gewenste loop zowel clean gelijk digitaal op en op tape zodat je de de 2 signalen in de mix in je daw naar wens kan mixen/eq'en.
Je kan je digi en tape signaal niet mixen. Er is altijd verschil. je kan wel van je analoge tape je daw syncen maar dat is niet echt easy.

Oorspronkelijk geplaatst door DRé
Muziek maken is het zelfde als ademhalen, het moet vanzelf gaan. Je gaat toch ook niet expres moeilijk zuchten.
DRe is offline   Met citaat reageren
Oud 20 mei 2017, 11:35   #13
tbn
ToevalBestaatNiet

tbn's schermafbeelding

Ik heb nog wel wat geexperimenteerd met m'n hele track vanuit mijn daw op tape opnemen (soortgelijke taperecorder als ts) en de track vervolgens vanaf tape weer in mijn DAW op te nemen om 'm daar af te masteren. Het tapedeck zorgt bij redelijk fors insturen dan voor een soort glue-compressie, terwijl je toch in je da daarna het hoog bv nog wat kan oppoetsen.

Nu ik een push heb zie ik ook wel mogelijkheden om iets soortgelijks met korte loopjes te doen en die dan weer te samplen, maar helaas is t tapedeck inmiddels gesneuveld...
tbn is offline   Met citaat reageren
Oud 20 mei 2017, 12:37   #14
Artificial Soul

Oorspronkelijk geplaatst door MadR Bekijk bericht
Ja lijkt op tape hiss. Bij eerste AT post daarboven kan dat het ook zijn.
Tape hiss? Ik bedoel niet de ruis, maar een beetje het effect als je je cassette een poos in de volle zon hebt laten liggen. Dat hoort je aan het begin van deze track.

Volgens mij is het daarom analoog opgenomen.

Als je per spoor eerst een analoge opname maakt en vervolgens digitaliseert, ben je erg lang bezig. En nog veel meer als dat ruwe oonames zijn waar nog effecten bovenop gegooid moeten worden. Je moet zoveel mogelijk ruis weghalen. Ik zou het dan alleen gebruiken bij geluiden van drumcomputers, ondat je dan makkelijk de stilte tussen de geluiden kan ontdoen van ruis.

Je kan idd ook de eindmix op tape zetten, weer digitaliseren en vervolgens met o.a. equalizer weer bijwerken.

Iemand nog bekend met de house party CDs van begin jaren 90?

Deze staat mij het meest bij, vanwege dat doffere karakteristieke geluid. Simpele acid-klanken en samples krijgen daardoor iets extra's. Volgens mij is deze mix eerst gemaakt met vinyl en draaitafels.
Oud 20 mei 2017, 12:52   #15
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Geen idee wat het effect is van een cassette in de zon laten liggen op het geluid. Dus snap niet wat je bedoeld.

En spoor voor spoor naar tape kan niet zonder een soort van sync. En dan nog moet je wel een proffi real to real hebben. En dan nog is het pittig.

Spoor voor spoor gaat verlopen in tijd volgens mij. Cassette decks lopen nooit echt 100% strak. Loopjes moet wel kunnen.

Ghetto Love !
Oud 20 mei 2017, 17:48   #16
mcdjan007
lid zonder grenzen

mcdjan007's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door DRe Bekijk bericht
Je kan je digi en tape signaal niet mixen. Er is altijd verschil. je kan wel van je analoge tape je daw syncen maar dat is niet echt easy.
Eens dat er een verschil is maar een kort loopje, zeker met duidelijke grafische transients zoals hihats waar het over ging is het met wat edits wel te doen toch? MIjn deck is behoorlijk steady qua snelheid iig.
mcdjan007 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 mei 2017, 22:07   #17
Mostatic
Just Dope Music Baby!

Mostatic's schermafbeelding

Het lijkt meer op een exciter ipv tape

Jazz is the teacher.
Mostatic is offline   Met citaat reageren
Oud 21 mei 2017, 12:26   #18
Artificial Soul

Oorspronkelijk geplaatst door mcdjan007 Bekijk bericht
Eens dat er een verschil is maar een kort loopje, zeker met duidelijke grafische transients zoals hihats waar het over ging is het met wat edits wel te doen toch? MIjn deck is behoorlijk steady qua snelheid iig.
Zeker weten.

Stel dat jij de loop hebt geprogrammeerd op 140 bpm Als je 'm gaat opnemen op tape en vervolgens weer gaat digitaliseren, zal de loop niet meer exact 140 bpm meer zijn maar bijvoorbeeld 138,49257642. Als je je samplerate op 96 kHz had staan, zet je deze op 94966 Hz, zodat hij weer matcht met het bedoelde tempo.

Wat ikzelf bedacht heb. Als jouw muziek een vierkwartsmaat is, maak de loop dan niet 1 of 2, 4, 8, etc lang, maar maak een loop van 7 maten of 11, 13, etc.

In zo'n analoge opname kunnen 'onvolkomendheden' zitten die jij er juist in wilt hebben vanwege het karakter en de charme. Maar aangezien het een loop is, worden die 'onvolkomendheden' ook herhaald. Als die herhalingen synchroon zijn met de beat, kan het op den duur gaan irriteren. Het valt je misschien niet in eerste instantie op, maar misschien pas als de track allang klaar is. Door de loop 7, 11, 13, etc maten lang te maken, zet je de herhalingen op een ander tijdsdeel.
Oud 21 mei 2017, 13:29   #19
Chinetti
Fortune favors the bold

Chinetti's schermafbeelding

Hangt van de specifieke 'onvolkomenheid' af, natuurlijk. Voor saturatie op de hihats of compressie op de bas en percussie kun je prima een korte loop opnemen zodat eventuele verschillen in bpm verwaarloosbaar zijn. 'Onvolkomenheden' als wow en flutter zijn inderdaad wel wat vervelender als zich dat op de maat herhaalt. Daarom lijkt het mij, als je die specifieke onvolkomenheden als effect wil, beter om met een VST tape emulator te werken. Dan heb je totale controle over wanneer en in welke mate je de 'tape' artefects mag horen. Daar wordt het toch een stuk organischer van dan met een korte loop die je hebt gebounced naar je taperecorder.

Je kunt ook volledig analoog gaan multitracken. Op een multitrack taperecorder met smpte kun je een smpte tijdcode door je DAW laten genereren en op de tape schrijven zodat je het tapedeck (mitst die iets kan met dat smpte signaal, natuurlijk) kunt syncen aan je DAW, of zelfs andersom. Hoewel het in meer of mindere mate een aardige uitdaging is, is dat afhankelijk van de recorder wel mogelijk, dus ook voor lange multitrack sessies.

Mixers als de Tascam M3700 hebben hier zelfs een controller voor ingebouwd, die kan smpte tijdcode naar een recorder schrijven, zoals een Tascam 48-OB, die je dan weer via de mixer kon aansturen. Dat was handig, vooral voor overdubs. Je kunt er ook MTC (midi timecode) mee sturen naar een MTC geschikte recorder, of naar een convertor die MTC omzet in smpte (of midi clock, voor je sequencer).

Maar goed, allemaal leuk en aardig om 'ns mee te rommelen als hobby project maar bij dagelijks gebruik m.i. vooral een hoop onnodige moeite. Als je de bijeffecten van tape als geinig muzikaal effect wil gebruiken, dan is de analoge workflow vrij zinloos omdat je niet weet wanneer die effecten opdoemen, en of je dat ook juist op die plek wil. Als ze sowieso al opdoemen, want in principe zijn het onwenselijke zaken die je bij een goede recorder met nieuwe tape in principe niet eens krijgt. Behalve voor wat saturatie en compressie heb je er, kortweg, nauwelijks controle over.

Edit: Voor wat betreft een 'old school' sound, kun je ook meer doen dan alleen analoog opnemen. Je kunt ook een vst bitcrusher gebruiken, of je drums samplen met een 12 bits sampler, gebruik een tape delay of analoge reverb of een fatsoenlijke channel strip of een goede compressor of vitalizer… Dat zijn dingen die jouw voorbeelden mede hebben gemaakt, niet alleen de taperecorder (als die al gebruikt werd). Tape is lang niet het enige wat je kunt of zelfs moet doen om die 'ouwe sound' te bereiken…

Laatst gewijzigd door Chinetti; 21 mei 2017 om 13:52
Chinetti is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2017, 12:50   #20
arnomusicman
Radiation!

arnomusicman's schermafbeelding

Ik denk dat als je meer een 'analoge sound' wilt bereiken je zeker geen heel goed cassettedeck moet kopen met hele goede (NOS) bandjes. als je wat afbreuk wilt doen aan je sound, kun je beter een (middel-) matig deck scoren en daarmee werken. Een heel goed deck heeft namelijk dito geluidskwaliteit. Maar ze voegen ook niets moois toe, in ieder geval heb ik dat niet ervaren. Misschien krijg je wel leuke effecten als je gaat oversturen door te hard op te nemen....
Met Normaal (type I) bandjes heb je een grotere garantie van 'slecht'/minder/ander geluid dan bij een chrome of metal tape. Die kunnen meer hebben qua uitsturing en dus minder snel bandverzadiging en ongewenste effecten. In ieder geval bij de vroegere goede merken bandjes (Maxell, TDK, Sony etc). Merken als Philips en BASF hebben daar een mindere reputatie. Je kunt dus zeker goed experimenteren met de verschillende soorten en merken bandjes. Je zult hoorbaar verschillen hebben. Er kan daar zelfs een relatie zijn tussen merk deck en merk/type bandje. Heeft ook met de calibratie van het deck te maken. Bandje merk A klinkt beter op deck merk B dan op deck merk C etc. Teveel combinaties om op te noemen.

Ik heb eens in het verre verleden een test gedaan en een gemiddeld deck werd een CD opname slechter, maar zeker niet mooier of apart. Op mijn Revox B-77 gebeurden heel andere dingen en klonk het echt geweldig. Mooier dan het origineel van CD zelfs. Waarschijnlijk de bandverzadiging. Met een cassettebandje is dat veel lastiger te bereiken. Omdat een cassettebandje een stuk smaller is, is het gewoon ook mindere kwaliteit. Hoe breder de tape en hoe sneller hij draait, des te hoger de kwaliteit.

Arno
Rise to yourself

Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9, WaveLab Pro 9, div. VSTi's
PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 48ch
De complete setup: www.amps-recordings.nl.

Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
Facebook
arnomusicman is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » De Studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten