Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 27 mei 2008, 15:32   #1
bart1986

nieuwe microfoon gezocht,, hulp ook gezocht
Ik wil binnenkort een nieuwe microfoon erbij gaan kopen. Neem nu op met een shure beta 58A en zoek nu naar een condensator microfoon of gewoon een nog betere dynamische. Ik gebruik hem alleen voor zang, binnenshuis in mijn studio. Studio is niet erg groot maar daarom wel een heel fijne akoestiek waardoor een zang-boot eigelijk niet eens meer nodig is aangezien mijn pc muisstil is. Maar wellicht zal een groot membraam microfoon dan toch teveel oppakken van de omgeving waardoor je enorm veel geld betaald voor iets wat niet 100% zijn werk doet. Daarom gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de Neumann KMS105. Is in principe een stage microfoon (net als de shure) en dus ga ik er vanuit dat ie in mijn studio een heel goed geluid kan afleveren. Wellicht beter dan een nog veel duurdere condensator. Wat kunnen jullie aanraden? Prijs moet ergens tussen 500/1000 euro liggen.

bart1986 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2008, 15:37   #2
sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)

sunny pedaal's schermafbeelding

akg414, allrounder
sunny pedaal is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2008, 16:03   #3
bart1986

oh en is een 48v phantom op mijn mixer genoeg om deze mic's te gebruiken? of heb ik dan nog andere preamps nodig bijv
Oud 27 mei 2008, 16:22   #4
elektrovolt
compuphonic

elektrovolt's schermafbeelding

de 414 is inderdaad een hele goede allrounder, werkt inderdaad op standaard fantoomvoeding. voor vocals zou ik wel een popscreen gebruiken, zeker om je mic te sparen.

een aparte voorversterker heeft enkel nut als je mixer mic ingang niet goed genoeg is (slechte klank/veel ruis/te weinig gain etc.) wat voor mixer heb je ?

----------------------
//
elektrovolt is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2008, 16:37   #5
Fles
THEMATIC

Fles's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door bart1986 Bekijk bericht
Ik gebruik hem alleen voor zang, binnenshuis in mijn studio. Studio is niet erg groot maar daarom wel een heel fijne akoestiek waardoor een zang-boot eigelijk niet eens meer nodig is aangezien mijn pc muisstil is. Maar wellicht zal een groot membraam microfoon dan toch teveel oppakken van de omgeving waardoor je enorm veel geld betaald voor iets wat niet 100% zijn werk doet.

Wat voor geluid zou die dan op moeten pikken als je PC stil is dan? Geluid van buiten je studio? Straatgeluiden etc. kunnen idd erg vervelend zijn enzo maar dat is met een dynamische mic net zo als je echt cleane opnames wil maken.

Ik heb eigelijk nog bijna nooit zang opgenomen zonder achtergrondvervuiling. Van voorbijrazende scooters tot bandleden die flessen bier open poppen tijdens recorden tot lekkende headphones. Zolang dit binnen de perken blijft zal je productie er echt niet onder lijden.

IIIone love

SNDCLD
Fles is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2008, 17:00   #6
bart1986

Oorspronkelijk geplaatst door elektrovolt Bekijk bericht
de 414 is inderdaad een hele goede allrounder, werkt inderdaad op standaard fantoomvoeding. voor vocals zou ik wel een popscreen gebruiken, zeker om je mic te sparen.

een aparte voorversterker heeft enkel nut als je mixer mic ingang niet goed genoeg is (slechte klank/veel ruis/te weinig gain etc.) wat voor mixer heb je ?
Mixer stelt niet heel veel voor maar heb er nog geen ruis of slechte klank van ondervonden. Behringer eurorack ub802.
Oud 27 mei 2008, 17:02   #7
bart1986

Oorspronkelijk geplaatst door Fles Bekijk bericht
Wat voor geluid zou die dan op moeten pikken als je PC stil is dan? Geluid van buiten je studio? Straatgeluiden etc. kunnen idd erg vervelend zijn enzo maar dat is met een dynamische mic net zo als je echt cleane opnames wil maken.

Ik heb eigelijk nog bijna nooit zang opgenomen zonder achtergrondvervuiling. Van voorbijrazende scooters tot bandleden die flessen bier open poppen tijdens recorden tot lekkende headphones. Zolang dit binnen de perken blijft zal je productie er echt niet onder lijden.
je geeft zelf al antwoord op je vraag erg handig lol maar inderdaad dat dus. Maar ik wist niet of het bij duurdere microfooons belangrijker is om het echt ruisdicht te hebben. Maar is dus niet zo.
Oud 27 mei 2008, 17:39   #8
elektrovolt
compuphonic

elektrovolt's schermafbeelding

die behringer voorversterkers zijn niet super, IMO.
ook goedkope losse pre's zoals de behringers, presonus e.d. stellen niet heel veel voor.

een paar goede en niet al te dure:
FMR RNP, Art mpa gold/prochannel, Spl goldmike - om maar wat te noemen.

je hoeft natuurlijk niet gelijk een betere pre te kopen, maar het is wel aan te raden - je wil natuurlijk zoveel mogelijk uit je mooie microfoon kunnen halen

----------------------
//
elektrovolt is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2008, 17:48   #9
bart1986

Oorspronkelijk geplaatst door elektrovolt Bekijk bericht
die behringer voorversterkers zijn niet super, IMO.
ook goedkope losse pre's zoals de behringers, presonus e.d. stellen niet heel veel voor.

een paar goede en niet al te dure:
FMR RNP, Art mpa gold/prochannel, Spl goldmike - om maar wat te noemen.

je hoeft natuurlijk niet gelijk een betere pre te kopen, maar het is wel aan te raden - je wil natuurlijk zoveel mogelijk uit je mooie microfoon kunnen halen
thnx zal eens naar kijken (maar eerst eens kijken hoe ie klinkt met de behringer) Aangezien je met preamps in goedkope categorie meestal niet echt super enorme resultaten hebt.

Laatst gewijzigd door bart1986; 27 mei 2008 om 18:51
Oud 27 mei 2008, 19:07   #10
Fles
THEMATIC

Fles's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door bart1986 Bekijk bericht
je geeft zelf al antwoord op je vraag erg handig lol maar inderdaad dat dus. Maar ik wist niet of het bij duurdere microfooons belangrijker is om het echt ruisdicht te hebben. Maar is dus niet zo.

Nou, het is wel een beetje zo. Om het simpele feit dat een condensator wel degelijk gevoeliger is voor achtergrond vervuiling dan een dynamische mic. Maar dat betekend dus niet dat daarom je vocals beter zullen klinken als je een goede dynamische mic gaat gebruiken. Juist niet!

En inderdaad, met ook een betere pre amp dan je Behringer kan je ook veel winst boeken. Als je budget tot 1000 euro gaat dan zou ik gaan voor een mooi setje ipv alleen een mic. Dan heb je zeker nog geen top materiaal maar toch wel iets waar je echt wel mooie opnames mee kan maken. Bijvoorbeeld een Audio Technica AT4050 mic met iets van Joemeek of SPL als micpre... maar er is zoveel keuze... en ik ken ook niet alles he...

En als alternatief voor een mic pre zou je ook nog kunnen kijken naar een audio interface uit het hogere segment waar een mic pre ingebouwd zit, zoals bvb. een RME fireface 400 of een Motu 828 mk2 of 3. Ik heb zo'n Motu en daar heb ik veeeel verschillende mics op gehad, klinkt goed hoor, zeker beter dan de gemiddelde budget mixer mic pre. En als bonus heb ja dan ook degelijke ADA conversie. Ook niet onbelangrijk voor een mooie mic opname...kuch..

IIIone love

SNDCLD
Fles is offline   Met citaat reageren
Oud 27 mei 2008, 19:42   #11
Yost
Your tea is served...

Yost's schermafbeelding

Eeeuuhh...

Ik vind de overgang van een Beta 58A naar een condensator mic van 500-1000 euro wel een hele grote stap. Ik heb onlangs met een vriend een aantal condensator mic's uitgeprobeerd die allemaal onder de 200 euro geprijsd zijn, en in onze oren prima voldeden. Dan heb ik 't over de Rode NT1A, de AKG Perception 200 (ondertussen vervangen door de 220) en de kleinmembraam Rode M3.

De M3 had iets minder "body", wat deels te compenseren is door dichter bij de mic te zingen. Voordeel is wel dat je er (bijna) mee kunt gooien, zoals met een Beta 58. En hij werkt ook op een 9 volt batterij.

De NT1A en Perception 200 waren vergelijkbaar. In onze oren dan, de reviews zeggen dat de NT1A iets opener zou moeten zijn en een vlakkere response heeft, terwijl de Perception meer "eigen karakter" en iets meer body zou moeten hebben. Hebben we met onze stemmen niet kunnen horen. Met vrouwenstemmen zou het overigens weer helemaal anders kunnen zijn.

Alle drie genoemde microfoons hebben een cardioide patroon. Ik heb begrepen dat je met een omni patroon "opener" opnames kunt maken (niet geprobeerd, overigens). Maar dan moet het wel stil zijn, dus. Je zou een AKG Perception 400 (440?) kunnen proberen (heeft een schakelbare karakteristiek).

De pre-amps (via mijn Spirit Notepad, of direct via de Focusrites in mijn Novation X-Station) hadden geen hoorbare invloed op het geluid.

Wat ik heb gemerkt is dat de plek waar je opneemt, de positie van de mic en de afstand tot de bron enorm uitmaakt in hoe de opname klinkt. Ik zou dus ook zeker een aantal microfoon van je short list in je eigen studio(otje) uitproberen, voordat je tot aanschaf overgaat. En zeker een duurdere mic even met één van de bovenstaande "goedkope" mics vergelijken, om te zien of meer geld ook mooier geluid oplevert.

My 5 cents. Succes!

Yost.

Hoezo, er is ook nog goede elektronische muziek gemaakt naast Equinoxe?

Laatst gewijzigd door Yost; 27 mei 2008 om 19:44 Reden: Typvautje
Yost is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » De Studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten