Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 15 oktober 2002, 16:13   #1
paol

kontakt een sampler?
is Kontakt nu een soft-sampler, dus kun je ermee samplen of kan het alleen samples bewerken? Ik vind alleen info over bewerken??

Ik woon op een knoppen-eiland
paol is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 16:18   #2
Almeros
Moet dat... een titel?

Almeros's schermafbeelding

Bewerken zou ik sowieso met een stuk software als Soundforge doen... Kontakt is niet bedoeld om vanaf je soundcards input te samplen, noch om eigenlijk samples te bewerken. Het is meer bedoeld als een ERG flexibele sampleplayer (multilayer etc. ect.). Check voor de rest de specs toch maar gewoon even op de site van Native Instruments... En hoor wat demo's ervan... Dan weet je meteen of het een tool voor jou is!

Soundcloud:soundcloud.com/almeros | Website: almeros.com | Twitter: twitter.com/almeros
Almeros is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 16:19   #3
Nolet
verkeerd in goede staat

Nolet's schermafbeelding

Met Kontakt kan je geen samples opnemen. Het is alleen afspelen, maar dat is logisch. De meeste mensen gebruiken al een audio editor als Soundforge of WaveLab om audio op te nemen. In de handleiding van Kontakt staat ook expliciet dat NI heeft gekozen deze functionaliteit weg te laten. Het zou onnodig zijn. Die mening deel ik met ze (als Kontakt bezitter). Sampelen op een computer is zo compleet anders dan sampelen op een sampler dat het aan zijn doel voorbij zou schieten om die mogelijkheid op te nemen in Kontakt.
Nolet is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 16:40   #4
Sycorax
Vintage lid

Heb zelf een demootje van Kontakt gedownload en moet zeggen dat dit stukje software echt wel niet meer normaal is... de filters zijn gewoonweg af en de modulatiemogelijkheden zijn een echte inspiratiebron! Van de meest belachelijke samples maak je in no-time bruikbare, goed-klinkende sounds...
Sycorax is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 16:41   #5
Kevin
Tis niet te gleuven

Kevin's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Nolet
Met Kontakt kan je geen samples opnemen. Het is alleen afspelen, maar dat is logisch. De meeste mensen gebruiken al een audio editor als Soundforge of WaveLab om audio op te nemen. In de handleiding van Kontakt staat ook expliciet dat NI heeft gekozen deze functionaliteit weg te laten. Het zou onnodig zijn. Die mening deel ik met ze (als Kontakt bezitter). Sampelen op een computer is zo compleet anders dan sampelen op een sampler dat het aan zijn doel voorbij zou schieten om die mogelijkheid op te nemen in Kontakt.

Dat klopt maar de specs liegen er niet om want Kontakt bezit een paar aardige filters en effecten.
Ik heb hem ook in bestelling staan en kan niet wachten tot ik hem binnen heb 8P

De mogelijkheden vind ik persoonlijk ook stukken beter als een Hardware Sampler hoewel je natuurlijk ook wel een aardig systeem moet hebben om hem goed te kunnen gebruiken want ik heb gehoord dat hij wel veel van je CPU vraagt maar ja.......
Kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 16:47   #6
Sycorax
Vintage lid

Citaat:
Origineel geplaatst door Kevin

De mogelijkheden vind ik persoonlijk ook stukken beter als een Hardware Sampler hoewel je natuurlijk ook wel een aardig systeem moet hebben om hem goed te kunnen gebruiken want ik heb gehoord dat hij wel veel van je CPU vraagt maar ja.......
Zolang je die tone-machines niet gebruikt valt het heel goed mee qua verbruik vind ik...
Sycorax is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 16:58   #7
Nolet
verkeerd in goede staat

Nolet's schermafbeelding

Aan Kevin: Wel meteen ff de nieuwe update downloaden. Deze fixed een ontzettende kutbug die in de eerste versie zat. Als je bijvoorbeeld een filtersweep op channel 3 opnam dan kon het zijn dat de filter op channel 4 ook mee ging doen!!!! Ik geloofde het eerst niet maar het was een bekende bug volgens NI!!!
Ik zat dan het volume van channel 2 te bewerken via Midi CC 7 en plots hoorde ik kanaal 5 en 6 niet meer!!! AAARGG!!!
De laatste update fixed dit "meeluisteren" van kanalen naar controllers.
Oud 15 oktober 2002, 16:59   #8
Almeros
Moet dat... een titel?

De timemachine is ook erg leuk om te gebruiken met vocal samples... check maar m'n LibertyX remix in deze thread.

http://www.synthforum.nl/forums/show...0&pagenumber=2

Soundcloud:soundcloud.com/almeros | Website: almeros.com | Twitter: twitter.com/almeros
Oud 15 oktober 2002, 19:02   #9
paol

Citaat:
Origineel geplaatst door Nolet
Sampelen op een computer is zo compleet anders dan sampelen op een sampler dat het aan zijn doel voorbij zou schieten om die mogelijkheid op te nemen in Kontakt.

Hoe is dat compleet anders? bedoel je de kwaliteit van de hardware, dat een echte sampler beter kwaliteit levert dan een computer sampler?

Dan vind ik de naam wel een beetje misleidend, kontakt-sampler.....(maar dat is persoonlijk)

Ik woon op een knoppen-eiland
paol is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 19:21   #10
cyan_circle
_beware of perverts_

cyan_circle's schermafbeelding

men van NI gaat er [terecht] van uit dat je je samples op een andere manier verkrijgt, namelijk samplen/recorden in soundforge, of samples van het internet af plukken.
vervolgens gooi je ze in Kontakt, die vervolgens een typische [hardware]samplerstruktuur heeft en zelfs meer opties biedt, zoals effecten, multiple outputs en veel meer...
dus nee, de "echte" sampler is niet beter.
ik zou zelfs zo ver willen gaan om te zeggen dat hardware sampler stervende zijn, kijk maar naar de 'prijsstunts' [oftewel impopulariteit] van de Akai Z-series.

elk goed forum heeft een chagrijnige, sarcastische zeikerd nodig

gear: aimee alexa alley alyssa amber ambra angel april aria avy azlea brianna brittney carmen cassidey chasey cherokee cheyenne chloe chrissy daisy daniella devon erica gina hannah inari jaden jasmine jelena jenna jesse jill kate katrin kaylee kelli kendra krystal kyla kylie lisa luna lynn mason melissa monica monique nakita natasha nikita nikki paizley penny raylene sky sondra stacy sunny suzette sweet taylor teanna tera terri tess veronika zdenka zoe
cyan_circle is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 20:15   #11
Kevin
Tis niet te gleuven

Kevin's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door cyan_circle
men van NI gaat er [terecht] van uit dat je je samples op een andere manier verkrijgt, namelijk samplen/recorden in soundforge, of samples van het internet af plukken.
vervolgens gooi je ze in Kontakt, die vervolgens een typische [hardware]samplerstruktuur heeft en zelfs meer opties biedt, zoals effecten, multiple outputs en veel meer...
dus nee, de "echte" sampler is niet beter.
ik zou zelfs zo ver willen gaan om te zeggen dat hardware sampler stervende zijn, kijk maar naar de 'prijsstunts' [oftewel impopulariteit] van de Akai Z-series.
Je haalt de woorden uit mijn mond maar ik durfde het niet te zeggen!!
Oud 15 oktober 2002, 20:19   #12
donbrasco
qlickt

donbrasco's schermafbeelding

behalve de s1000 na de q&a sessie van Olav

mnml ? /macbookpro/machinedrum
donbrasco is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 20:21   #13
Kevin
Tis niet te gleuven

Kevin's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door krz
behalve de s1000 na de q&a sessie van Olav

Ach ja ieder zijn ding maar aangezien ik helemaal op Software ben overgegaan is Kontakt voor mij DE SamplePlayer
Hij heeft gewoon iets..........
Flexibele Envelope & Lfo's en niet te vergeten dat mooie 36 Db Filter

Oud 15 oktober 2002, 20:28   #14
nick nova
Brighter now!

nick nova's schermafbeelding

Ik weet niet hoe lang het nog duurt (1-3 jaar), maar hardwaresamplers gaan denk ik terug gewaardeerd worden.
Zelfde reden als analoge synths: meerwaarde/authenticiteit/weg van de computer-syndroom. Er zijn gewoon ook een aantal toepassingen waarbij de hardware bak gewoon beter/betrouwbaarder/leuker is.

PS: Als dat niet zo is, is dat zoveel te beter voor mij . Laat maar zakken die prijzen!

Eindelijk eruit.
nick nova is offline   Met citaat reageren
Oud 15 oktober 2002, 20:58   #15
Kevin
Tis niet te gleuven

Kevin's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door nick nova
Ik weet niet hoe lang het nog duurt (1-3 jaar), maar hardwaresamplers gaan denk ik terug gewaardeerd worden.
Zelfde reden als analoge synths: meerwaarde/authenticiteit/weg van de computer-syndroom. Er zijn gewoon ook een aantal toepassingen waarbij de hardware bak gewoon beter/betrouwbaarder/leuker is.

PS: Als dat niet zo is, is dat zoveel te beter voor mij . Laat maar zakken die prijzen!

Ja en nee want SoftSamplers hebben toch nog functies die een Hardware Sampler niet heeft + daar komt nog eens bij dat ik denk dat er mensen zijn die hun buik er onderhand vol van hebben om steeds weer nieuwe Boards aan te schaffen (aangezien de meeste Samplers ''kaal'' geleverd worden)
Dus dat wil zeggen Outputjes extra Effectboard extra en dan heb ik het Geheugen nog niet eens aangekaart.
Maar dat sluit ook weer aan wat ik al eerder zei :Ieder zijn ding en mijn ding is Soft ik vind het gewoon Flexibeler en ik denk dat we over 1-3 jaar ook wel Live kunnen optreden met een stapeltje VSTi's en een Handvol MIDI Controllers

Oud 15 oktober 2002, 21:01   #16
Nolet
verkeerd in goede staat

Nolet's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door paol

Hoe is dat compleet anders? bedoel je de kwaliteit van de hardware, dat een echte sampler beter kwaliteit levert dan een computer sampler?
Het is anders omdat de echte daad van het samplen "het nemen der sample" niet in Kontakt verloopt. Kontakt doet alleen bewerkingen op reeds opgenomen bestandjes.

De kwaliteit van de uiteindelijke sample ligt aan de AD-DA op je soundcard.
Oud 16 oktober 2002, 03:51   #17
Almeros
Moet dat... een titel?

Het klinkt denk ik heel suf... maar uiteindelijk denk ik dat de hardware sowieso uitstreft (as we know it)... Kijk als het in software kan heb je altijd het voordeel van het direct terug krijgen van je oude instellingen. Tegenwoordig heb je er ook nog de goede kwaliteit bij...

Hiernaast hou je altijd puristen over (gelukkig) die het leuker vinden om met hardware en echte knoppen te werken...maar dat is dan puur om het PC-Ohnee-syndroom... lekker aan draaiknopjes zitten maar als je puur voor goede muziek gaat kan je net zo goed of zelfs beter software gebruiken...

Denk ik...

Oud 16 oktober 2002, 06:23   #18
Cornerman
Vintage lid

Citaat:

Ja en nee want SoftSamplers hebben toch nog functies die een Hardware Sampler niet heeft + daar komt nog eens bij dat ik denk dat er mensen zijn die hun buik er onderhand vol van hebben om steeds weer nieuwe Boards aan te schaffen (aangezien de meeste Samplers ''kaal'' geleverd worden)
Dus dat wil zeggen Outputjes extra Effectboard extra en dan heb ik het Geheugen nog niet eens aangekaart.
Maar dat sluit ook weer aan wat ik al eerder zei :Ieder zijn ding en mijn ding is Soft ik vind het gewoon Flexibeler en ik denk dat we over 1-3 jaar ook wel Live kunnen optreden met een stapeltje VSTi's en een Handvol MIDI Controllers

Dat live optreden wordt nu al volop op die manier gedaan.
Ik denk dat er altijd wel een hardware behoefte zal blijven, echter zal de computer steeds meer taken overnemen. Dit voornamelijk vanwege de enorme flexibiliteit.

En je bent van die kleine lcd schermen af
(al moet ik zeggen dat je daar met de laatste hardware samplers geen last meer van had door systemen als ak.sys en mesa etc.)
Cornerman is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2002, 08:43   #19
C-Code
Addicted to Breaks

C-Code's schermafbeelding

Citaat:

Ditzelfde geld voor PC's, ik denk dat het een beetje makkelijk is om te zeggen dat een sampler "vervelend" zou zijn vanwege uitbreidingen. PC's hebben als nadeel: na verloop van tijd komen er weer dure updates, die meer kracht van je processor & werkgeheugen vragen.

Ikzelf prefereer de combinatie van soundforge 6.0 recycle 2.0 & mijn Emu esi 4000 via scsi. Ik bewerk de sample (of wav'jes) met soundforge of recycle, en daarna stuur ik hem via scsi naar mijn sampler. Op het moment dat ie dan in mijn sampler zit kan ik alle vette functies van mijn sampler er op los laten.

Ik heb zelf een beroep waarbij ik de hele dag achter een pc zit, dus als ik dan muziek maak, wil ik dat niet alleen met een pc doen !!
C-Code is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2002, 08:57   #20
Nolet
verkeerd in goede staat

Nolet's schermafbeelding

Uhmm jongens, het wordt weer een software vs. hardware discussie. Laten weer on topic gaan en het over Kontakt hebben.

Ik hoorde van de mannen van NI dat ze in de volgende updates ook EMU sample import gaan ondersteunen en streaming van de harddisk. Ik denk dat software samplers als Gigasampler en Halion dan wel kunnen inpakken.
Reageren

Synthforum » Synth Software » Soft synths

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten