Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 13 maart 2017, 19:46   #181
JelleWaltman
Vintage lid

Hilarisch dat mensen Bax hierover negatief bespreken terwijl het toch echt behringer is die hem aankondigde. Volgens Behringer is hij dus dan leverbaar.
JelleWaltman is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2017, 19:47   #182
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
als je de levenstijd weet van een component (en die staat vast in de datasheet gebasseerd of een test ,een feit dus) is het een correct tenzij je het toestel nooit aanraakt gedurende 3 jaar.
Ongetwijfeld. Het enige feit blijft dat jij en ik niet weten welke componenten daadwerkelijk gebruikt gaan worden voor de productie van dit apperaat.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2017, 22:19   #183
sKeLeTvM
.

sKeLeTvM's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Designer Bekijk bericht
JIj hebt nog 29 weken klikneigingen, heel slim van Bax.
De vraag is hoe het wettelijk zit met je aankoop. In België heb je 2 weken bedenktijd na aankoop. (is niet levering !!) Dat betekent als je nu besteld, dan 29 weken wacht, je in het beste geval wellicht een tegoedbon terugkrijgt mocht je toch om een of andere reden willen terugkomen op je aankoop. Geld terug in geen geval. Slim bekeken en dezelfde truk die MediaMarkt toepast.
De algemene voorwaarden van Bax lezen kan dus geen kwaad.
sKeLeTvM is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2017, 22:21   #184
fourier
fft

fourier's schermafbeelding

In nederland werkt het niet zo. Pas bij levering geldt de bedenktijd.

---FOURIER---

Stuff te koop
fourier is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 08:18   #185
Acidfever
There's no “I” in denial.
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Juist deze constructie heeft er in het verleden voor gezorgd dat mensen met geduld bepaalde, vroeg aangekondigde, apparaten heel erg goedkoop hebben kunnen kopen doordat de prijs later flink naar boven werd bijgesteld.
En zoals Arv al zei, je kiest er toch zelf voor iets te bestellen waar de fabrikant nog helemaal geen leverdatum voor heeft genoemd.

Ik zie het probleem niet zo. Als je een synth morgen wilt hebben moet je iets anders kopen.

"He has Van Gogh's ear for music."
Acidfever is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 09:05   #186
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door fourier Bekijk bericht
Ik heb eigenlijk geen idee wat je punt hier is.

Ik heb ±40 synths in mijn studio en een deel is digitaal...een deel is analoog en daarvan is een deel analoog met digitale sturing. Nog nooit een probleem mee gehad dat ik het idee had dat die digitale sturing invloed had op het geluid.

In 1978 werd de SCI prophet 5 uitgebracht....geheel digitale aansturing. Nog nooit iets van gemerkt en de meeste gebruikers ook niet.

Digitaal is een soort scheldwoord in de synthesizer wereld maar zonder digitale technieken zouden de meeste synths niet bestaan. Alleen wat monofone synths en extreem onstabiele polysynths.
De digitale aansturing zorgt wel voor vertraging. Er is zo'n site waar ze alle attack tijden hebben vergeleken. Kan hem alleen niet meer vinden.

Alle digitaal aangestuurde poly synths waren langzamer dan de model D.

Dat een p5 nog steeds een top synth is, is een ander verhaal.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 09:20   #187
vinnieq
Lidl

vinnieq's schermafbeelding

Er zijn ook maar weinig analoge synths die zo'n snelle attack hebben als de Minmoog.
vinnieq is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 11:03   #188
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door vinnieq Bekijk bericht
Er zijn ook maar weinig analoge synths die zo'n snelle attack hebben als de Minmoog.
Maar de vraag was: is het onzin wat bikkel zegt? En dat gezien de context waar je gaat van model d naar een model d die digitaal wordt aangestuurd.

Zeggen dat niemand klaagt over een p5 ontkracht die stelling niet.

Verder klopt het wat je zegt maar dat komt vermoedelijk omdat een model D van alle mono synths het meest discreet is in samenspel met het ontwerp van moog waarbij ze klaarblijkelijk ook onderdelen hebben gebruikt zodat ze zo snelle attack kregen.

En ik vermoed dat discreet sneller kan dan met ic's. Gewoon omdat de afgelegde weg in IC langer duurt dan discreet. Want smallere baantjes = meer weerstand bijv.

Maar ik ben geen expert

Echter een discreet circuit digitaal aansturen is volgens mij niet zo makkelijk. Drm hebben al die analoge top polysynths met digitale aansturing voor bijna alles ic's.

Ghetto Love !
Oud 14 maart 2017, 11:41   #189
clintrubber

clintrubber's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MadR Bekijk bericht
En ik vermoed dat discreet sneller kan dan met ic's. Gewoon omdat de afgelegde weg in IC langer duurt dan discreet. Want smallere baantjes = meer weerstand bijv.
Nee, dat hoeft in principe (als het goed designed is) niets uit te maken. Helemaal niet.

Maar je kunt een auto natuurlijk zo ontwerpen dat 'ie niet sneller kan dan een kar met trekpaard.

Citaat:
Echter een discreet circuit digitaal aansturen is volgens mij niet zo makkelijk. Drm hebben al die analoge top polysynths met digitale aansturing voor bijna alles ic's.
Nee, dat is niet de reden. Technisch is dat prima mogelijk. Alleen hoeft het niet de meest economische manier te zijn.

Groeten!
clintrubber is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 11:43   #190
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Daarom denk ik niet dat je voor $500 iets krijgt wat als een MiniMoog klinkt en tegelijkertijd ook nog parameter MIDI en patches heeft. Des te minder extra fratsen des te minder kans op afwijkingen van het origineel. Het is blijkbaar al moeilijk als Moog zélf er eentje bouwt voor > $2500.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 11:50   #191
clintrubber

Oorspronkelijk geplaatst door bikkel Bekijk bericht
Daarom denk ik niet dat je voor $500 iets krijgt wat als een MiniMoog klinkt en tegelijkertijd ook nog parameter MIDI en patches heeft.
Het Behringer schema van hun versie lijkt alleen MIDI to MODWHEEL_CV, BEND & PITCH te laten zien, dus geen patches.
Oud 14 maart 2017, 11:59   #192
bikkel
Everything is on the One

Oorspronkelijk geplaatst door clintrubber Bekijk bericht
Het Behringer schema van hun versie lijkt alleen MIDI to MODWHEEL_CV, BEND & PITCH te laten zien, dus geen patches.
Dat moet ook wel anders is hij überhaupt niet te bespelen als module via MIDI.

Maar dat zijn ook geen parameters waar geluid doorheen gaat. Je moet wel een enorme purist zijn als je gaat praten over het feit dat de CV die door pitch en mod wheels verstuurd worden net een andere curve hebben dan die digitale

Ik begin steeds meer een Luddiet te worden, zo min mogelijk techniek als mogelijk gebruiken om iets voor elkaar te krijgen. Ik moet binnenkort een nieuwe TV kopen en ik ben echt naarstig op zoek naar een DumbTV zonder kitscherige Android menu's en andere rotzooi die over twee jaar geen updates meer krijgt en vroeger of later mijn TV verandert in een tool waarmee mijn SmartFridge geDDOS't wordt door mijn SmartMagnetron omdat hij kunstmatige intelligentie heeft gekregen en nu jaloers is. Wat er niet op zit kan niet kapot, heeft geen bugs en heeft ook geen updates nodig.

Dank u voor het aanbieden van deze ruimte.
Oud 14 maart 2017, 12:10   #193
clintrubber

Dat moet ook wel anders is hij überhaupt niet te bespelen als module via MIDI.
Ja precies, uiteraard die drie, maar zo te zien ook niet meer dan dat.

Ze zouden eigenlijk ook wel gek zijn: voor patch-recall de nodige componenten extra EN je geeft een deel van de mensen de twijfel dat zo het geluid wordt aangetast. Dus de rest vh schema toont gewoon pots waar het origineel die ook heeft.

(Vrij land: als iemand iets zeggen wilt over het ongetwijfelde kwaliteitsverschil tussen de echte & de clone pots dan is hieronder daar wat ruimte voor opengelaten )

Klaar.

Citaat:
Maar dat zijn ook geen parameters waar geluid doorheen gaat. Je moet wel een enorme purist zijn als je gaat praten over het feit dat de CV die door pitch en mod wheels verstuurd worden net een andere curve hebben dan die digitale
'k Zie zo even niet of er directe CV inputs zijn. Zoniet dan is hieronder nog wat ruimte open voor klachten over de delays vanuit 5pin-MIDI en/of USB-MIDI naar de CV's:

Alweer klaar
Oud 14 maart 2017, 12:29   #194
bikkel
Everything is on the One

'k Zie zo even niet of er directe CV inputs zijn.
Volgens het plaatje op pagina 1 wel.
Oud 14 maart 2017, 12:38   #195
clintrubber

Volgens het plaatje op pagina 1 wel.
Aha, OSC IN & MOD IN.
Oud 14 maart 2017, 14:16   #196
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

De digitale aansturing zorgt wel voor vertraging.
Alleen als je software envelopes hebt die door een Z80 worden gegenereerd (en die Z80 is dan nog wat cycles bezig met het updaten van het display, het scannen van een keyboard, het uitlezen van de sliders en genereren van een LFO of zo).

De vorm van de envelope heeft invloed op het resultaat, en die van de Mini is bijzonder. De Mini is snel, maar het kan nog sneller. Snelheid in het analoge domein heeft zelfs bepaalde limieten - niet voor niks dat je envelopes hebt die tussen slow/fast schakelbaar zijn.

Hier is een mooie post daarover:

https://www.gearslutz.com/board/elec...ml#post8607743

Een 96kHz DAC kun je in feite gebruiken als een generator voor stuurspanningen - MOTU Volta, Expert Sleepers. M.a.w. als digitale aansturing voor vertraging zou zorgen had je 't wel eerder gemerkt, anders zou digitale audio uberhaupt niet correct werken

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)

Te koop: Yamaha TX81Z
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 14:56   #197
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Yoozer Bekijk bericht
Alleen als je software envelopes hebt die door een Z80 worden gegenereerd (en die Z80 is dan nog wat cycles bezig met het updaten van het display, het scannen van een keyboard, het uitlezen van de sliders en genereren van een LFO of zo).

De vorm van de envelope heeft invloed op het resultaat, en die van de Mini is bijzonder. De Mini is snel, maar het kan nog sneller. Snelheid in het analoge domein heeft zelfs bepaalde limieten - niet voor niks dat je envelopes hebt die tussen slow/fast schakelbaar zijn.

Hier is een mooie post daarover:

https://www.gearslutz.com/board/elec...ml#post8607743

Een 96kHz DAC kun je in feite gebruiken als een generator voor stuurspanningen - MOTU Volta, Expert Sleepers. M.a.w. als digitale aansturing voor vertraging zou zorgen had je 't wel eerder gemerkt, anders zou digitale audio uberhaupt niet correct werken
Zeker! Curve is absoluut ook van invloed. En software env. kan ook modulair zijn. Volgens mij doet de source dit zo. Dus extra chip los van de cpu die o.a. Env doet. Dan hoeft ie minder te wachten.

En digitale audio zorgt zeker voor vertraging. Drm wordt er zoveel gebufferd en wordt er gesproken over latency. Drm is een daw alleen: erg strak. Maar breng hem in een realtime omgeving en alles zakt in elkaar. Stuur maar midi uit een mpc naar een daw met MOTU volta die weer een cv/gate synth aanstuurt. Vertraging van hier tot Tokio

Drm ook dat veel arppeggio's van al die jaren 90 VA synths nooit echt strak syncen met een midiclock.

Maar ik ga weer helemaal off topic.

Ghetto Love !
Oud 14 maart 2017, 14:59   #198
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Nee, dat hoeft in principe (als het goed designed is) niets uit te maken. Helemaal niet.

Maar je kunt een auto natuurlijk zo ontwerpen dat 'ie niet sneller kan dan een kar met trekpaard.

Nee, dat is niet de reden. Technisch is dat prima mogelijk. Alleen hoeft het niet de meest economische manier te zijn.

Groeten!
Maar er is geen snellere synth qua attack dan een mini. Wrm is er niks er na wat sneller is met ic? Omdat ze een auto zo snel als een huifkar willen laten rijden? Lijkt mij niet.

Maar ik weet niks van IC's ontwerpen verder. Dus ik moet je op je woord geloven. Maar ik zou graag zien dat het kan

Ghetto Love !
Oud 14 maart 2017, 15:52   #199
bikkel
Everything is on the One

Maar nu wordt er gepraat over de snelheid van de envelopes terwijl ik het heb over het signaalpad. Het is lastig om het zelfde signaalpad te houden en tegelijk alles te digitaliseren.
Oud 14 maart 2017, 16:30   #200
clintrubber

Maar er is geen snellere synth qua attack dan een mini. Wrm is er niks er na wat sneller is met ic? Omdat ze een auto zo snel als een huifkar willen laten rijden? Lijkt mij niet.
Ik weet even niet hoe snel een Mini is (de synth, niet het autootje), maar kan me voorstellen dat het op een gegeven moment ook niet nog sneller hoeft. D'r staat me iets bij van de oude Waldorf Pulse, dat voor supersnelle attacktijden je ongewenste clicks kreeg, dus dat heb je liever niet. Maar da's een vage herinnering, dus disclaimer IIRC erbij.
(Kleine wereld dan weer, was de Pulse niet een soort Teutoonse take op de MiniMoog ?)

Citaat:
Maar ik weet niks van IC's ontwerpen verder. Dus ik moet je op je woord geloven. Maar ik zou graag zien dat het kan
Dankjewel ;-) As it happens, 't is m'n werk. Maar wat is discreet ? Peuter een transistor open en je komt ook een 'integrated circuit' (IC) tegen, met echter slechts 1 transistor, ipv tientallen, honderden, duizenden). D'r is ook een stukje halfgeleider-materiaal, en kleine aansluitdraadjes. Wil je naar de volgende transistor in je schema, dan moet je 'naar buiten', minimaal een paar mm over de print (PCB), weer het volgende transistorhuisje binnen (sorry voor de Jip&Janneke-taal), via aansluitdraadje kom je dan pas weer terecht bij de volgende 'discrete' transistor. In een 'IC' (as we know them, 'chips') kunnen al die transistoren veel closere buren zijn, dus kunnen signalen veel sneller van hot naar her zonder eerst de voordeur uit te hoeven, stukkie over straat, bij de buren het voortuinpaadje weer op, etc.

We hebben het hier over audio, wat relatief supersloom is voor rondrazende electronen. 't Moet wel goed gedaan worden, maar 't hoeft bij goed ontwerp niet kritisch te zijn.

En dan nog dit (deels wel, deels niet van relevant als we het over snelle respons hebben):
voor iedere ~34cm die je je oren verder van de speaker afhoudt - terwijl je nog net bij je keyboard kunt - heb je al 1ms aan vertraging/latency te pakken. Om zo'n vertraging electrisch te realiseren heb je, als je dat via langere draadjes wilt doen al een hele berg koperdraad en/of parasitaire weerstand&capaciteit nodig.
Reageren

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten