Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 16 september 2003, 09:49   #1
C-Code
Addicted to Breaks

C-Code's schermafbeelding

Advies gezocht.......hardware sampler vs software
Ik zit mezelf af te vragen of het slim is mijn EMU esi 4000 turbo te verkopen, om daarna dmv de
MOTU 828 MKII en softsampler aan de gang te gaan. Zijn er dingen die ik dan ga missen in een software
sampler, die ik nu wel bij mijn emu heb (misschien de filters ?). Als ik namelijk voor die esi 4000 turbo nog wat terug kan krijgen kan ik sneller die motu interface kopen (is namelijk een duur geintje; € 950).............en dat heeft nog meer voordelen.

Iemand tips of advies ?
C-Code is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2003, 09:53   #2
nick nova
Brighter now!

nick nova's schermafbeelding

Als je niet echt een soundpurist bent (in de redelijk extreme zin) en je wil niet ooit live gaan, houdt niks je tegen om software te gaan.
Mijn ervaring is: werkt veeeeel sneller, maar verneuk de klank niet teveel, want dan wordt het waardeloos.
nick nova is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2003, 09:56   #3
shappy1010

shappy1010's schermafbeelding

Ben in de "testfase" om Kontakt samen met een Laptop live te gebruiken, aagezien ik het een superpakket vind.
Probleem blijft wel dat die krengen nogal es vastlopen, is me a twee keer overkomen. Qua functionaliteit is het wat mijn gebruik betreft allemaal wel gelijk dan wel beter als een hardwaresampler.

Gearlist on request...
shappy1010 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2003, 09:57   #4
Niel
OPEN DIE GAIN & EQ !!!

Niel's schermafbeelding

Ik werk nog steeds het liefst met n hardware sampler, aangezien dat veel stabieler en beter afgestemd op geluidopwekking is als 'n pc. Zeker als je een keer live wilt gaan in de toekomst ......

Werk hier met een P4 2.4 ghz, kan makkelijk softsamplers draaien maar ik begin er gewoon niet aan ....
M'n A4000 doet prima werk, en is een stuk overzichtelijker.
Niel is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2003, 09:58   #5
Solid_Snake
-

Solid_Snake's schermafbeelding

2 ervaringen met softsamplers:

-als ik een sample inlaadt in Kontakt, en ik edit 'm daarna nog met Wavelab dan zie je de veranderingen in de wave niet terug in Kontakt. Gelukkig speelt ie de sample wel goed af.
-ik kan een sample in mijn EMU sampler heel makkelijk vertraagd afspelen door een lagere toets op mijn klavier aan te slaan. Dit is ideaal voor het knippen van samples. In wavelab kan ik niet zo snel een sample vertraagd afspelen.

Misschien dat ik gewoon nog niet goed genoeg met de software kan omgaan. Maar ik vind dit wel 2 belangrijke nadelen van soft-samplers.
Solid_Snake is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2003, 10:05   #6
dekzster
Mad Scientist

dekzster's schermafbeelding

doe maar snel in de verkoop.....................

Legal Notice
This transmission (including any attachments) is intended solely for the use of the addressee(s) and may contain confidential information including trade secrets which are privileged, confidential, exempt from disclosure under applicable law and/or subject to copyright. If you are not an intended recipient, any use, disclosure, distribution, reproduction, review or copying (either whole or partial) is unauthorized and may be unlawful. This text is susceptible to alteration and their integrity cannot be guaranteed. Dekzster and/or any of its subsidiaries shall not be liable for this text if modified or falsified. Thank you.
dekzster is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2003, 10:06   #7
C-Code
Addicted to Breaks

Citaat:
Origineel geplaatst door dekzster
doe maar snel in de verkoop.....................
Hoezo......zoek je er 1 ?
Oud 16 september 2003, 10:20   #8
shappy1010

Dit zijn wel linke threads, aangezien ze ongetwijfeld uitmonden in soft vs. hard discussies waarvan er al tientallen zijn op synthforum.

Wat ik uit al die discussies heb geleerd is :

Dat je er per definitie niet sceptisch tegenover softsamplers hoeft te staan (dat was ik ook eerst) maar een hardsampler heeft nu eenmaal een hogere stabiliteitsfaktor, en vaak een betere sound, sommige ingewikkelde time stretching technieken zijn nog niet mogelijk met een softsampler.

Een softsampler daarintegen kan meer op sommige vlakken, zoals HDD streaming voor een enkele sample van meerdere gigabytes, ontzettend mooi voor zeer realistiche pianoklanken bv. Ook werkt een softsampler vaak gebruikersvriendelijker en makkelijker, aangezien een windows interface nu eenmaal efficient werkt voor het bewerken van samples e.d. vooral Kontakt is super daarin.

Gearlist on request...
Oud 16 september 2003, 10:34   #9
C-Code
Addicted to Breaks

Citaat:
Origineel geplaatst door shappy1010
Ook werkt een softsampler vaak gebruikersvriendelijker en makkelijker, aangezien een windows interface nu eenmaal efficient werkt voor het bewerken van samples e.d. vooral Kontakt is super daarin.
ik werk met een apple onder OS 9.1

Op dit moment:

ik bewerk een sample met peak, pak hem dan op in recycle, daarna stuur ik hem via scsi onder de toetsen van mijn masterklavier, en ga dan met cubase inspelen/opnemen/sequencen. Aan het eind van mn sessie sla ik alles op de scsi zip op.

Wat wil ik:

Hetzelfde maar dan met software.

=========================

Ik ben jarenlang zeker geen voorstander van softsamplers geweest, maar sinds ik bij redje een keer met kontakt heb mogen werken.....dacht ik.....mmmm......waarom zou ik niet overgaan op softwaresampling. Ben ik gelijk van dat omslachtige scsi gedoe af !

Plus ik heb dan gelijk een goede geluidskaart met die MOTU 828 MKII.

En qua editten is de esi 4000 turbo niks bijzonders.
Oud 16 september 2003, 13:33   #10
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

De ESI zou ik momenteel niet wegdoen. Je hebt nu een complete installatie die je goed kent, en je krijgt er 't geld niet meer voor terug (ben ik bang). Ik heb zelf helaas geen SCSI-kaart (moet ik toch eens ergens op de kop gaan tikken), wel een SCSI HD en CD-speler.

Ik gebruik zelf samples op een phrase-manier - dus is de ESI eigenlijk overkill voor me. Ook ga ik niet zelf aan 't instrumenten designen (hoe creatief dat ook mag zijn) en vind ik de ESI zelf niet echt gebruikersvriendelijk.

Het NI spul ziet er leuk uit, maar Kontakt lijkt me gewoon zo'n gefröbel met allemaal kleine knopjes. Gebruikersgemak opgeofferd voor een lekkere GUI. Ik denk dat ik al vrij ver kom door gewoon audiosporen in SX neer te zetten met one-shot samples of meerdere loops achter elkaar. En de timestretching is supersnel en vlekkeloos .

Een lekkere interface is sowieso een genot. Ik zit nu wel met een (goedkopere) Hoontech DSP-2000 maar 't ding is er niet minder om, geeft me lage latency en gaat als een trein. Als ik de softsynths daarop op 96k zet en door de mixer jaag klinken ze soms lekkerder dan wat ik uit de Q rack en de Micromodular trek; alleen is het daar weer lekkerder werken met de bediening. In dat geval moet ik dus een compromis sluiten; maar bij de ESI die niet zo supervriendelijk is qua gebruik hoef ik verder geen berouw te voelen.

De grootste voordelen voor mij zijn:

Editen met de muis, waveform display, nooit meer gebrek aan resources.

Maar op welke manier gebruik jij je ESI dan? Puur voor percussie/loops of bouw je je eigen spul ('echte' instrumenten)?

Citaat:
Dit zijn wel linke threads, aangezien ze ongetwijfeld uitmonden in soft vs. hard discussies waarvan er al tientallen zijn op synthforum.
Op een of andere manier vind ik dat bij samplers minder een probleemkwestie. In feite gaat er bij samplers alleen maar het volgende vooruit : intern geheugen (de 256k van een ouwe Emulator tegenover de 1GB die ik nu in m'n computer heb), geluidskwaliteit (16-bit 44khz ipv 8-bit 11khz), communicatie (USB ipv dat lompe SCSI), display (waveform display ipv 3 cryptische cijfertjes), en heel misschien het aantal filtertypen (al hebben velen al genoeg met enkel een goede lowpass). Verder komt het er gewoon nog steeds op neer dat je stukjes virtuele tape manipuleert en aanspreekt; en de geluidskwaliteit ligt aan de D/A converters van je interface. Het is niet zoals bij synths dat je bijvoorbeeld 'vettere' samples krijgt - je krijgt (als het goed is) terug wat je erin stopt.

Citaat:
Wat ik uit al die discussies heb geleerd is :

... sommige ingewikkelde time stretching technieken zijn nog niet mogelijk met een softsampler.
Leg eens uit? Ik kon op m'n PII-350 al real-time-timestretchen en voor de accuratere stretches was er SoundForge dat er wel wat langer over deed, maar een beter resultaat gaf. Tenzij ik natuurlijk een aantal specs van flagship-class samplers heb gemist .

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)

Laatst gewijzigd door Yoozer; 16 september 2003 om 13:52
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2003, 13:47   #11
C-Code
Addicted to Breaks

Citaat:
Origineel geplaatst door Yoozer

Maar op welke manier gebruik jij je ESI dan? Puur voor percussie/loops of bouw je je eigen spul ('echte' instrumenten)?
Ik gebruik hem voornamelijk voor percussie, stukjes geluid en eventueel gesampelde stukjes van een loop waar ik zelf weer iets uit creeer. De interface kan ik prima mee overweg, dus daar ligt geen probleem. Het editten gaat in Peak en in Recycle, dus dat hoef ik niet in de esi te doen.......ik gebruik mijn scsi voor transfer van mijn Mac G4 naar mn sampler. Ik heb vaak onder elke toets dan een sound liggen van een uit elkaar geknipte en/of bewekte loop.

Ik zal de komende tijd gewoon eens goed na moeten denken wat ik ga doen qua geluidskaart, ik wil namelijk nooit een USB geluidskaart / interface..........Ik wil of een interne kaart in mijn mac met een breakoutbox, of een firewire interfac. miscchien moet ik eens gaan kijken naar andere MOTU interface's. Maar Hoontech zie ik wel eens voorbij komen, ik ken deze kaart niet echt.....hebben zij ook een goede ondersteuning voor apple os 9.x gebruikers ?
Oud 16 september 2003, 13:50   #12
><i
Leipste Lid!

><i's schermafbeelding

Citaat:
Ben in de "testfase" om Kontakt samen met een Laptop live te gebruiken, aagezien ik het een superpakket vind.
Probleem blijft wel dat die krengen nogal es vastlopen, is me a twee keer overkomen. Qua functionaliteit is het wat mijn gebruik betreft allemaal wel gelijk dan wel beter als een hardwaresampler.

LEES DE KNOWN BUGLIST MAAR EENS VAN KONTAKT

sorry voor het geschreeuw, maar ik zit echt met smart te wachten op machfive :S

dat crashen in kontakt kan ook zomaar ineens al je samples detunen, ik sla tegen woordig mijn nki en nkm en fxp (ja alledrie inderdaad) op twee verschillende fysieke schijven op zodat ik een altijd een backup heb... eeeerrrgg lastig en onoverzichtelijk.. maar het is niet anders
><i is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2003, 13:54   #13
C-Code
Addicted to Breaks

Citaat:
Origineel geplaatst door ><i
LEES DE KNOWN BUGLIST MAAR EENS VAN KONTAKT

sorry voor het geschreeuw, maar ik zit echt met smart te wachten op machfive :S

dat crashen in kontakt kan ook zomaar ineens al je samples detunen, ik sla tegen woordig mijn nki en nkm en fxp (ja alledrie inderdaad) op twee verschillende fysieke schijven op zodat ik een altijd een backup heb... eeeerrrgg lastig en onoverzichtelijk.. maar het is niet anders
Cor die motu kaart die jij hebt hoe is die verbonden aan de breakoutbox, want als ik namelijk kijk naar de kaart die bij de breakoutbox zit, zie ik ook firewirepoorten erop zitten. Klopt dat ?
Oud 16 september 2003, 13:57   #14
><i
Leipste Lid!

><i's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Solid_Snake
2 ervaringen met softsamplers:

-als ik een sample inlaadt in Kontakt, en ik edit 'm daarna nog met Wavelab dan zie je de veranderingen in de wave niet terug in Kontakt. Gelukkig speelt ie de sample wel goed af.
-ik kan een sample in mijn EMU sampler heel makkelijk vertraagd afspelen door een lagere toets op mijn klavier aan te slaan. Dit is ideaal voor het knippen van samples. In wavelab kan ik niet zo snel een sample vertraagd afspelen.

Misschien dat ik gewoon nog niet goed genoeg met de software kan omgaan. Maar ik vind dit wel 2 belangrijke nadelen van soft-samplers.
je kan in wavelab zelfs acht presets maken met play speeds met of zonder pitch shift erbij, dat is ... errrug handig.. en stukken makkelijker dan een hardware smeppler...

daarnaast kan je als je inzoomt ook "zien" waar je zou moeten knippen...
Oud 16 september 2003, 14:00   #15
><i
Leipste Lid!

><i's schermafbeelding

Audiowire!

Citaat:
Origineel geplaatst door C-Code
Cor die motu kaart die jij hebt hoe is die verbonden aan de breakoutbox, want als ik namelijk kijk naar de kaart die bij de breakoutbox zit, zie ik ook firewirepoorten erop zitten. Klopt dat ?
Fysiek hetzelfde maar daar is alles mee gezegd. Het audio wire protocol is puur gericht op streamen van audio verkeer.. firewire wordt door software geschikt gemaakt om er audio overheen te sturen...

maar voor het oog idd, hetzelfde
Oud 16 september 2003, 14:23   #16
shappy1010

Citaat:

Het NI spul ziet er leuk uit, maar Kontakt lijkt me gewoon zo'n gefröbel met allemaal kleine knopjes. Gebruikersgemak opgeofferd voor een lekkere GUI.
Nee man, als we het nu over een softsynth hadden zou je argument wel opgaan. Maar een sampler is juist meer afhankelijk van grafische weergave van waveform, loops etc. Dan is een muis/monitor juist veel makkelijker. En je kunt gewoon midi controls assignen voor filters & effects, das juist een supercoole feature waarbij je een midi control assigned en vervolgens vraagt kontakt je de control aan te raken en dan vind ie ´m automatisch

Gearlist on request...
Oud 16 september 2003, 15:55   #17
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Citaat:
Nee man, als we het nu over een softsynth hadden zou je argument wel opgaan. Maar een sampler is juist meer afhankelijk van grafische weergave van waveform, loops etc. Dan is een muis/monitor juist veel makkelijker.
Dan zijn we 't eens maar heb ik 't misschien niet duidelijk gezegd . Die weergave e.d. is inderdaad hardstikke geweldig, maar de rest van de user-interface is wat krapjes; zelfs op een 19".

Citaat:
En je kunt gewoon midi controls assignen voor filters & effects, das juist een supercoole feature waarbij je een midi control assigned en vervolgens vraagt kontakt je de control aan te raken en dan vind ie ´m automatisch
Hm, dan toch maar eens kijken voor een legitieme knoppenbox.. de rest van de zooi die ik gebruik zit allemaal op de synths zelf. Ik heb wel ervaring met de MIDI learn zooi van Carbon Session One, en als Kontakt net zo soepel werkt - driewerf hoera .

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2003, 05:41   #18
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

6 trak's schermafbeelding

timestretching, pitch shifting etc zouden precies dezelfde qualiteit moeten hebben... in een 'hardware sampler' is dit ook een digitale process dus geen verschil mits er een goede berekening op los word gelaten natuurlijk...
enige wat nog overblijft zijn de filters en de qualiteit van de in en outs van je soundcard...
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2003, 08:42   #19
shappy1010

Citaat:

Leg eens uit? Ik kon op m'n PII-350 al real-time-timestretchen en voor de accuratere stretches was er SoundForge dat er wel wat langer over deed, maar een beter resultaat gaf. Tenzij ik natuurlijk een aantal specs van flagship-class samplers heb gemist .
Nou, ik wist dat dus ook niet, maar dat is het verhaal van Roland, een paar weken geleden gaven ze een demo van de V-synth waarbij hij iets geks deed met time stetching, of in ieder geval iets soortgelijks, waarbij hij eraan toevoegde dat dit realtime nog niet mogelijk was met software. Ik ben absoluut geen expert op het gebied van sampling, dus ik nam het opzich aan, maar ik zei wel meteen tegen een andere roland medewerker met wie ik was dat ze er op synthforum wel anders over zouden denken!

Gearlist on request...
Oud 17 september 2003, 08:44   #20
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

6 trak's schermafbeelding

verkoop praatje dus...
6 trak is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Samplers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie: