Synthforum

Mededelingen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11 juni 2003, 18:25   #1
deckard

vraagje over het kopen van een nieuwe pc
ik ben van plan om binnenkort een nieuwe pc te kopen, die ik vooral ga gebruiken voor het maken van techno / house / detroit etc... met de pc die ik nu heb ervaar ik veel problemen met programma's zoals reason 2 (stottert) en cubase sx (start niet eens op (is trouwens niet mijn eigen cd, maar meer om te kijken of hij het deed, dus maak je geen zorgen dat ik 900 euro voor jan l*l heb uitgegeven...)). nou wil ik wel in de toekomst gaan werken met programma's als cubase sx en bijvoorbeeld reaktor. ook ben ik van plan om een midi controller te kopen om het wat professioneler aan te pakken allemaal.
nu is mijn vraag: wat raden jullie mij aan om te kopen wat betreft de computer? om dit wat duidelijker te stellen som ik even wat vragen op:

welke processor moet er in (kloksnelheid, merk, etc.) ?
hoeveel mb ram heb ik nodig?
moet er een grote harde schijf in?
welke geluidskaart raden jullie me aan?
op welke punten moet ik nog meer letten?

alvast bedankt voor jullie hulp!

oja, nog even als laatste: ik heb gehoord dat logic een fijner programma is dan cubase, maar ik heb ook gehoord dat dit niet op windows draait... klopt dit? en is het eventueel de moeite waard om hiervoor een apple te kopen?
deckard is offline  
Oud 11 juni 2003, 19:41   #2
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Hee hallo, misschien wel handig om even te zoeken of hier al wat over gepost is.
fuse is offline  
Oud 11 juni 2003, 19:48   #3
deckard

Citaat:
Origineel geplaatst door fuse
Hee hallo, misschien wel handig om even te zoeken of hier al wat over gepost is.
ik zie wel wat over geluidskaarten staan enzo, maar niks over systeemeisen... maar is het niet gewoon mogelijk om wat advies te geven die past bij de situatie die ik hierboven heb geschetst?
deckard is offline  
Oud 11 juni 2003, 19:57   #4
demian
Tijdelijk lid

demian's schermafbeelding

Het is toch zeker ook niet zo moeilijk om zelf uit te vinden wat je nodig hebt ?

KBAF!
demian is offline  
Oud 11 juni 2003, 19:58   #5
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Nou ja, natuurlijk dat je vragen serieus zijn. Maar ik vergelijk het even met een autodealer en aan de verkoper vragen 'ik moet een auto, welke?'.

En met zoeken bedoel ik die zoeken knop rechtsboven van dit forum. En als je jouw vraag daar opgeeft als zoekcriterium dan zul je al een onderwerp of 8 tegenkomen.
fuse is offline  
Oud 11 juni 2003, 20:23   #6
deckard

Citaat:
Nou ja, natuurlijk dat je vragen serieus zijn. Maar ik vergelijk het even met een autodealer en aan de verkoper vragen 'ik moet een auto, welke?'.

En met zoeken bedoel ik die zoeken knop rechtsboven van dit forum. En als je jouw vraag daar opgeeft als zoekcriterium dan zul je al een onderwerp of 8 tegenkomen.
ik begrjip jullie punt wel, maar ik ben echt leek wat dit onderwerp betreft. ongeveer 95% wat er op dit forum wordt geplaatst is chinees voor me... mijn vraag was eigenlijk alleen wat er er belangrijk is voor een pc die wordt gebruikt om muziek mee te maken met programma's als cubase, reaktor en een midi-controller. kan ik bijvoorbeeld gewoon een nieuwe bak bij de makro halen, of moet ik hem echt helemaal 'customizen'? termen als kloksnelheid en mb ram ken ik dan weer wel, maar de merken en veel andere termen zeggen me helemaal niks... ik vraag niet om hele lappen tekst als antwoord, maar gewoon een beetje een richtlijn van dingen waar ik rekening moet hebben. en zo'n antwoord kan ik niet of nauwelijks terugvinden op dit forum
deckard is offline  
Oud 11 juni 2003, 20:30   #7
thegreatmuffin
a new start

thegreatmuffin's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door deckard
ongeveer 95% wat er op dit forum wordt geplaatst is chinees voor me...
Tolk nodig?

Effe zonder dollen. De enige mogelijkheid die er voor je inzit is alle draadjes over pc's, nieuwe pc's en dergelijke op te zoeken. Daar staat veel info in. Voor pc's moet je nu eenmaal je huiswerk doen omdat er zo ontzettend veel verschillende componenten gecombineerd kunnen worden. Niet alles wil prettig werken met bijvoorbeeld een door jou uitgekozen geluidskaart.
Als je deze moeite niet wilt nemen, no offence, koop dan een Apple. Zelfs dan zal er een kleine kans bestaan dat het een en ander niet compatible is, maar je loopt net wat minder risico.

Succes!

De muziek stopt niet!!!
thegreatmuffin is offline  
Oud 11 juni 2003, 20:39   #8
deckard

Citaat:
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Tolk nodig?

Effe zonder dollen. De enige mogelijkheid die er voor je inzit is alle draadjes over pc's, nieuwe pc's en dergelijke op te zoeken. Daar staat veel info in. Voor pc's moet je nu eenmaal je huiswerk doen omdat er zo ontzettend veel verschillende componenten gecombineerd kunnen worden. Niet alles wil prettig werken met bijvoorbeeld een door jou uitgekozen geluidskaart.
Als je deze moeite niet wilt nemen, no offence, koop dan een Apple. Zelfs dan zal er een kleine kans bestaan dat het een en ander niet compatible is, maar je loopt net wat minder risico.

Succes!
ik krijg inderdaad echt grijze haren van al die moeilijke woorden... als je producen zou kunnen studeren, zou het zeker op universitair niveau zijn

maar jij zegt dus dat een apple wat 'integerder' is? ik heb zelf al wat onderzoek gedaan naar apple's, maar die dingen zijn wel een stuk duurder een beetje betaalbaar zijn ze pas als je ze met een 800 mhz processor neemt en 128 mb ram... zou dat nog genoeg zijn tegenwoordig?
deckard is offline  
Oud 11 juni 2003, 20:43   #9
demian
Tijdelijk lid

demian's schermafbeelding

Jeetje.. Alles staat in de threads die er al zijn, dit is echt niet nodig ... echt ... er staat meer dan je denkt.

en dit is de return op de zoek opdracht 'welke computer'.

http://www.synthforum.nl/forums/sear...der=descending

KBAF!
demian is offline  
Oud 12 juni 2003, 08:12   #10
gemmetje
de ideale schoonzoon

gemmetje's schermafbeelding

Nou vooruit: speciaal voor deckard mijn opinie. (die staat nl. nog niet in een ander draadje...)
Processorsnelheid is niet het belangrijkste, beetje up-to-date is goed zat.
Geheugen, dat moet er veel in, 512 MB is toch echt het minimum. 1024 begint erop te lijken.
Harde schijven: minimaal 2. 1 voor je progs, 1 voor je samples e.d.
(tipje -> verdeel alle wavs enzo netjes in mappen in mijn documenten en verplaats mijn doc's naar de 2e schijf)
Geluidskaart: daarover staat ZEKER genoeg op dit forum. Ik doe het met 'n terratec EWS88MT, velen zullen me voor gek verklaren, maar bij mij werkt het puik.
Het is verstandig om je nieuwe systeem ALLEEN voor muziek te gebruiken, geen ge-game of ge-internet.
Hou je systeem zo schoon mogelijk !!
Koop een videokaart met 2 uitgangen voor een 2e monitor, werkt meer dan fijn.
Bij low-budget (zoals mijn systeem), prik er een pci-videokaart bij voor de 2e monitor.
Misschien wat geklooi met irq's, maar het werkt ook !!

veel suk6
gemmetje is offline  
Oud 12 juni 2003, 09:13   #11
Musicmaker
Vastbesloten

Musicmaker's schermafbeelding

Voor de systeemeisen van Reason moet je gewoon ff op http://www.propellerheads.se kijken. Heb je niet eens zo'n heel snelle computer voor nodig volgens mij. Als je met softsynths wilt gaan werken dan is de snelheid van je processor wel belangrijk. Als je de snelste kan kopen dan zou dat wel verstandig zijn, er komt namelijk steeds meer interessante software uit die steeds meer vraagt van je cpu. Van geheugen weet ik niet zo goed hoeveel je er van nodig hebt. 512 lijkt me inderdaad wel genoeg. Een grote harde schijf is ook wel belangrijk. Een nummer van rond de 6 minuten opgenomen als .WAV neemt geloof ik al rond de 70 mb in beslag. Des te groter des te beter. Ik heb er nu een van 60 gig geloof ik, die is wel goed genoeg. De snelheid van de harde schijf is ook wel belangrijk, maar ik denk dat de nieuwste wel snel genoeg zijn. Des te sneller de harde schijf, des te sneller je ook kan werken met audio. Mischien dat je hier wat op kan besparen als je wilt.
AMD is geloof ik wel wat langzamer dan pentium geloof ik, maar wel een stuk goedkoper. Heb ik altijd al gehad, en nooit problemen mee gehad.

Op http://www.steinberg.net kun je natuurlijk ook even naar de systeemeisen voor Cubase kijken.
Musicmaker is offline  
Oud 12 juni 2003, 09:34   #12
thegreatmuffin
a new start

thegreatmuffin's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door deckard
wat 'integerder' is? ik heb zelf al wat onderzoek gedaan naar apple's, maar die dingen zijn wel een stuk duurder een beetje betaalbaar zijn ze pas als je ze met een 800 mhz processor neemt en 128 mb ram... zou dat nog genoeg zijn tegenwoordig?
Kijk Apple is de enige fabrikant die erm... Apple computers bouwt. Apple heeft zelfs de controle over het te gebruiken besturingssysteem want wie zit daar achter? Apple.
Maw, geluidskaartfabrikanten en softwarefabrikanten wordt het op deze manier makkelijker gemaakt om een producten erop aan te passen. Voorts zijn Apple computers verre van duur vandaag de dag, als je ze vergelijkt met een goede pc.
Je kunt hele goede pc's bouwen, maar als je niet de moeite wilt nemen je in de materie te verdiepen of het hele pc gebeuren ti ta tovenaar is voor je, dan haal je een Apple.

De muziek stopt niet!!!
thegreatmuffin is offline  
Oud 12 juni 2003, 09:49   #13
deckard

oke nou bedankt voor alle reacties tot nu toe!
deckard is offline  
Oud 12 juni 2003, 09:53   #14
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Als je een PC koopt koop er dan een met de snelste processor mogelijk zonder dat ie in de "je betaalt 2x zoveel voor 100 MHz meer" klasse valt. Je kunt als het ware gewoon een grafiekje uit zetten met prijs / MHz verhouding. Let ook even op de hoeveelheid cache die op een processor zit, die heb je namelijk hard nodig, dus Celeron achtige kreten kun je beter vermijden.

Ga voor minstens 512 MB RAM. Koop een Intel moederbord. Kijk of je een Silent PC voeding en processorkoeler voor kunt laten installeren, PC in 19" formaat is ook handig als je meer studio spullen gebruikt.

Koop in geen beding de 'audio'kaart die de PC boer je aanbeveelt, de PC boer heeft namelijk geen verstand van audio, anders verkocht ie die crappy boxjes ook niet bij iedere PC.

Zorg voor stille harde schijven.

Zelf overweeg ik mijn nieuwe PC als het er ooit van komt bij i4 in elkaar te laten zetten, dan heb je bij 1 bedrijf je PC gekocht ipv dat je eerst de PC koopt en dan de geluidskaart, voeding en CPU koeler nog moet gaan vervangen. Wel iets duurder dan zelfbouw maar goed ik geloof niet dat jij je aan zelfbouw wilt gaan wagen.
bikkel is offline  
Oud 12 juni 2003, 10:00   #15
omc
boem

omc's schermafbeelding

Voor 900 euro koop je tegenwoordig een dikke pentium4 met 2,4 gighz en 512 mb geheugen.
80 gig hardeschrijf erin en dan nog een geluidskaart en klaar.

Mocht je geld over hebben koop dan 2 TFT monitors. Dat werkt echt heerlijk.
omc is offline  
Oud 12 juni 2003, 10:16   #16
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

OK, misschien wat verouderd. Maar wel interessant leesvoer.
http://www.synthforum.nl/forums/show...threadid=12884

Misschien dat er in Juli weer een update van komt.
fuse is offline  
Oud 12 juni 2003, 10:50   #17
deckard

Citaat:
OK, misschien wat verouderd. Maar wel interessant leesvoer.
http://www.synthforum.nl/forums/show...threadid=12884

Misschien dat er in Juli weer een update van komt.
ja die had ik al gelezen ik zal dat is even uitprinten samen met wat replies in dit topic en aan m'n computer-man geven... bedankt voor alle info in iedergeval, ik ben al heel wat wijzer geworden!
deckard is offline  
Oud 12 juni 2003, 11:55   #18
DJ-D_Prime
Die Rakete zu den Planete

DJ-D_Prime's schermafbeelding

ik zweer bij mn Creative Audigy platinum!!! audigy 2 is beetje onnodig want enige verschil is dat audigy 1, 5.1 is en de 2, 6.1 is, en daar gebruik je em toch helemaal neit voor

owja, wat ik niemand zie opmerken, neem een hardeschijf met 8 MB cache!!! scheelt enorm veel schrijf en lees snelheid!!!

verder geloof ik heilig in Intel (meeste mensen niet maar volgens mij komt dat door de centen die AMD scheelt)

goeie brander ook altijd fijn ===> Lite-on! binnenwerk van een plextor! (plextor = bestehh) maar kost maar de helft

zorg ook voor lekker snel geheugen (is belangrijker dan veel) de nieuwe dual DDR400 is leuk

Gearlists zijn ZOOO 2004!
DJ-D_Prime is offline  
Oud 12 juni 2003, 16:35   #19
Modus Operandi
Regnat stultitia

Modus Operandi's schermafbeelding

het antwoord op deze vraag is van een verbijsterende eenvoud..
koop een G4
Modus Operandi is offline  
Oud 12 juni 2003, 17:01   #20
deckard

Citaat:
Origineel geplaatst door bounce
het antwoord op deze vraag is van een verbijsterende eenvoud..
koop een G4
tja, maar een beetje een leuke kost al gauw meer dan 2000 euro... als ik het geld had, had ik het ook wel geweten...
deckard is offline  
Discussie gesloten

Synthforum » Synth Software » Hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten