Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 29 juni 2009, 12:34   #1
boeklanoei
Vintage lid

Reverb verwijderen?
Is het mogelijk om een reverb effect van een sample te verwijderen?
Ik vroeg dat mezelf af omdat ik regelmatig gave dingen hoor, waar teveel verb overheen zit, maar toch zeer bruikbaar is.
Zo ja hoe is het mogelijk? Heb je bepaalde vst daarvoor?
boeklanoei is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 12:36   #2
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Je kunt in Vengeance of Nexus gewoon de reverb uitzetten van al die geluiden die jij leuk vindt.

---

Nee dat is te flauw, sorry

Je kunt misschien met een gate een hoop reverb weghalen?
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 12:44   #3
manipulator

nocilex DeVerbaliZer

Alle pro-producers werken er mee, volgens velen de het geheim achter een echte top hit
manipulator is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 12:51   #4
Niel
OPEN DIE GAIN & EQ !!!

Niel's schermafbeelding

ik krijg daar geen google hits op ? erg flauw.

Een gate is de meest voor de hand liggende optie, gebruik ik zelf ook.
Niel is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 13:04   #5
Akikaze
Japans voor Herfstwind

Akikaze's schermafbeelding

Dat doen die muzikanten natuurlijk met opzet om piraterij te voorkomen

De sample inkorten (truncate) is met de huidige beschikbare technologie de eenvoudigste bewerking. Ik heb er goede ervaringen mee. De bewuste sample haal ik daarna door een "eigen" galm. Maar ik zie niet in waarom een galmverwijderaar niet mogelijk zou zijn. Er zijn ook ruisverwijderaars die eerst een stukje ruis samplen, herkennen en dan de ruis uit de gekozen passage verwijderen. Galm is ook een vorm van ruis. Ik ben alleen bang dat het te veel ten koste gaat van de klank.

www.akikaze.nl Instrumenten: analoge en digitale synthesizers, modulaire synthesizers en systemen, keyboards, samplers, digitale en analoge sequencers, digitale en analoge effecten, akoestische en elektronische percussie, elektroakoestische en elektrische gitaar, elektrische sitar, santoor. Stijlen: Berlijnse school, klassiek, progrock, Aziatisch, Italo. Album nummer 11 Solstice verschijnt in 2017.
Akikaze is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 13:04   #6
sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)

sunny pedaal's schermafbeelding

het antwoord is dus niet echt. weet dat er in waves en vroeger sonic works zo'n functie zat. maar die werkte eigenlijk niet zo goed. gaten helpt misschien wat.

"FILTER MAINTENANCE- After every 100 hours of operation apply a sine wave to the output of the FILTER to back flush the trapped overtones to unclog your filter." - (EML 101 Manual)
sunny pedaal is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 13:15   #7
Johndoe11
Gedeactiveerd account

wat grof geschut:

2x destructief EQén (highpass lowpass) omdat daar vaak de meeste verb zit
daarna nogmaals EQen met smiley curve, evt met vitalizer/transient designer/ big bottom.
Johndoe11 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 13:15   #8
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Net zoals je reverb kunt maken met convolutie zou je in principe die reverb ook moeten kunnen verwijderen met deconvolutie - maar dat gaat niet veel helpen als je de oorspronkelijke impuls niet hebt.

http://forum.cakewalk.com/tm.asp?m=514162 heeft ook nog wel een interessante tip die je zou kunnen proberen:

Citaat:
One trick that works when you applied the reverb to the track (destructive editing): Use a stereo widener fx and set the "wide" control to a low value (mono). You will note that the more "mono" the signal, the less reverb is perceived.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 13:18   #9
sidamosae.be
IG: this_is__rogue85

sidamosae.be's schermafbeelding

Deze vraag is zo dikwijls al langsgekomen...

Gebruik een Transient Designer. Hiermee kan je omgevingsgeluid elimineren, dus ook galm.
sidamosae.be is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 13:20   #10
AD-omzetter
Prophet_5.wav

AD-omzetter's schermafbeelding

Ik heb wat gegoogled maar overal zeggen ze dat het bijna onmogelijk is...

Citaat:
You may experiment, but it makes no sense, because reverb is not something uncorrelated that simply adds to the signal. Reverb is an effect of convolution and you cannot take it out by subtracting. At best, denoiser will damp high frequencies from both the vocal and the reverb, but the result will be as much reverberant as the input is.

That said, there is some research towards so called blind deconvolution and I know few scientific papers that address the problem of reverb suppression, using cepstral techniques and LMS approach. Still, it's hardly scientific and imperfect for now. Come back in 20 years.
Ik vraag me dus ook af of er echt iemand een programmatje voor heeft gemaakt...

Ik zou gewoon een andere sample gebruiken, of nog beter gewoon je eigen sound...

RYK aan gear:
Roland Alpha Juno-2
Yamaha PSR-E423
Korg DS-10

Mijn YouTube kanaal:
http://www.youtube.com/stefanmakesnoise
AD-omzetter is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 19:37   #11
mdv
Just Intonation

mdv's schermafbeelding

Als de reverb stereo is en het oorspronkelijke geluid mono dan is er vast wel een manier.
Sterker nog ik heb hem volgens mij

Stel je doet het linker kanaal fase omkeren en mono combineren met het rechter kanaal.
Dan heb je alleen de reverb want het oorspronkelijke mono geluid is dan opgeheven.
Alleen heb je nu de reverb met het linker kanaal fase omgekeerd en rechter kanaal normale fase in een mono filetje.
Dit mono filteje dan weer fase omkeren en je hebt een mono filetje met alleen reverb met rechter kanaal fase omgekeerd en linker kanaal normale fase.
Nu het oorspronkelijke stereo filetje nemen en mono maken (door beide kanalen te mixen naar 1 kanaal).
Deze file mixen met het mono filetje met linker kanaal fase omgekeerd en rechter kanaal normaal. Nu heb je een mono filetje met geen linker kanaal reverb en rechter kanaal reverb 2 keer zo hard als normaal en het oorspronkelijke geluid.
Ditzelfde herhalen maar nu met het andere filetje-> mono oorspronkelijke file + mono file van reverb alleen met rechter kanaal omgekeerde fase en linker kanaal normale fase.
Nu heb je nog een mono filetje alleen dit keer met geen rechter kanaal reverb maar linker kanaal 2 keer zo hard.
Neem nu deze mono 2 filetjes en mix ze naar stereo: stop het filetje met alleen linker kanaal reverb 2x zo hard ten opzichte van oorspronkelijke geluid in het linker kanaal, stop het filetje met alleen rechter reverb 2x zo hard ten opzichte van het oorspronkelijke geluid in het rechter kanaal.
Je hebt nu een stereo file gemaakt van het oorspronkelijke geluid met precies exact het omgekeerde van wat je wou, namelijk de reverb is niet weg maar 2 keer zo hard
Maaar nu komt het.
Draai de fase van dit stereo filetje om, en mix het met 50% volume met het oorspronkelijke stereo filetje op volume 100%, en alle stereo geluiden zijn weg (in dit geval dus al het stereo onderdeel van de reverb) en je mono geluid is er gewoon nog (alleen 50% zachter).
Damn vind dit toch best knap van mezelf hehe
echt nu net ter plekke bedacht en uitgerekend
mdv is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2009, 19:44   #12
mdv
Just Intonation

mdv's schermafbeelding

uhhmmmm
of maak ik nu toch een denkfout...
is het mono filetje met bijv de rechter reverb 2 keer zo hard ten opzichte het oorspronkelijke mono geluidje zonder reverb, is dat dan 2 keer zo hard als het oorspronkelijke mono geluidje in de stereo mix, of 2 keer zo hard als uhh kweenie hoe ik het uitleg lol
maar misschien werkt het niet en eindig je eerst met gewoon het oorspronkelijke stereo mix, en na omdraaien eindig je met stilte haha
uhh nog even nadenken over dat cruciale puntje
Oud 29 juni 2009, 19:51   #13
mdv
Just Intonation

mdv's schermafbeelding

ja werkt toch niet helemaal zoals bedoelt hehe

Als je het stereo filetje mixt naar mono met linker kanaal omgekeerd in fase.
Dan heb je alleen het stereo gedeelte met linker kanaal omgekeerde fase en rechter kanaal normale fase.
Als je dit mixt met bijv het linker kanaal van het oorspronkelijke stereo filetje, dan heb je gewoon weer een rechter kanaal! niet met reverb harder tenopzichte van het mono geluid.
Foutje

Maaaar, je kunt wel aparte processing doen op dat mono filetje met alleen de reverbs/stereo gedeelte. EQ en compressie bijv.
Als je dan de boel weer combineert kom je zeker niet weer bij het origineel uit, maar waar dan wel ik weet het niet
Oud 29 juni 2009, 19:54   #14
mdv
Just Intonation

mdv's schermafbeelding

Ok laatste berichtje hierover voordat ik synthforum crash met al mijn berichtjes :p

Het moet wel mogelijk zijn om alleen het mono geluid eruit te krijgen.
Misschien niet door simpele fase omkeringen en mixen, maar een computer moet het kunnen met het juiste algoritme.
Weet alleen niet hoe dit heet maar is vast al wel geschreven.
Oud 29 juni 2009, 20:31   #15
mdv
Just Intonation

mdv's schermafbeelding

Ok echt allerallerlaatste berichtje hierover.
Ik heb bedacht hoe dat algoritme moet werken.
Je hebt in het oorspronkelijke filetje een linker en rechter kanaal.
Dat algoritme moet kijken bij elke sample van bijv 44100 samples per second, bij elke sample kijken dat als ie bijv van zowel linker als rechter kanaal x aantal bits verschuift naar de - of naar de + of het gecombineerde volume van links en rechts dan zachter is.
De envelope over de gehele tijd van het totale stereo geluid die dit geeft (dus telkens +x -x) is het mono gedeelte van de file zonder het stereo gedeelte!
Want alleen het mono gedeelte van het geluid geeft het grootste gedeelte reductie in totale volume als je het fase omgekeerd mixt met het stereo geluid

Dus als je dit algoritme toepast op je drumgeluid wat je zonder reverb wilt dan haalt hij alle stereo reverb ervanaf.
En dan heb je een stuk minder reverb. is het nogsteeds teveel dan die andere technieken zoals transient designer / envelopes etc ook nog gebruiken.

Als je drumgeluid mono is om mee te beginnen dan uhh heb je iets heel anders nodig.
Oud 29 juni 2009, 20:38   #16
mdv
Just Intonation

mdv's schermafbeelding

Dit is eigenlijk best interessant.
Je hersenen zouden iets vergelijkbaars moeten doen als wat mijn berichtje hierboven beschrijft.
En je kunt hiermee dus een plugin maken die een draaiknop heeft waarmee je het mono geluid helemaal uithaalt (dus alleen stereo geluid) totaan al het stereo geluid weg en alleen het mono geluid (en alles ertussenin)
Bestaat dit al? lijkt me zo simpel te schrijven.
Oud 29 juni 2009, 20:50   #17
sidamosae.be

M/S processing?
Dit kan je met iedere M/S Matrix (Waves heeft er eentje, Algorithmix, Brainworx, ...).

Oud 29 juni 2009, 20:55   #18
mdv
Just Intonation

mdv's schermafbeelding

ff opgezocht.
M/S is dan dat voorbeeld met fase omkeren en compressie / eq alleen toepassen op kanaal waarvan er 1 fase is omgekeerd zoals beschreven paar berichten terug.
Maar dit is niet wat ik daarna beschrijf met dat algoritme
Oud 29 juni 2009, 20:59   #19
sidamosae.be

Oorspronkelijk geplaatst door mdv Bekijk bericht
ff opgezocht.
M/S is dan dat voorbeeld met fase omkeren en compressie / eq alleen toepassen op kanaal waarvan er 1 fase is omgekeerd zoals beschreven paar berichten terug.
Maar dit is niet wat ik daarna beschrijf met dat algoritme

Citaat:
En je kunt hiermee dus een plugin maken die een draaiknop heeft waarmee je het mono geluid helemaal uithaalt (dus alleen stereo geluid) totaan al het stereo geluid weg en alleen het mono geluid (en alles ertussenin)
Bestaat dit al? lijkt me zo simpel te schrijven.
Bovenstaande tool is exact wat je hier beschrijft, vandaar mijn post .
Oud 29 juni 2009, 21:09   #20
teluur
Te|

teluur's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door mdv Bekijk bericht
Als je dan de boel weer combineert kom je zeker niet weer bij het origineel uit, maar waar dan wel ik weet het niet
[FONT=Century Gothic]Soort van audio backpacken zonder lonely planet
Meer on topic: ik kon je gedachtegang (bijna) helemaal volgen, maar ik ben bang dat stereoreverb ook voor een groot % uit mono signalen bestaat...[/FONT]

Te|

teluur is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » De Studio » Effecten & dynamics

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten