Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 16 oktober 2006, 08:39   #1
gekko

gekko's schermafbeelding

Gebruik DCO ENV ???
Hey allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik programmeer toch al jaren synthesizers en heb toch ook wel een aantal (ook zeer uitgebreide) synthesizers gehad. Tegenwoordig is mijn enige synth de klassieke Roland MKS-50.

Nu realiseerde ik me pas, dat ik eigenlijk nooit gebruik van de DCO ENV :confused:, of het moet voor geluidseffecten zijn. Hoe maken jullie muzikaal gebruik van de DCO ENV?

P.S. Ik programmeer het liefst bassen, housechords, stabs en fx! Misschien hebben jullie nog wel tips & tricks?

Groet,
Gekko.
gekko is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2006, 08:49   #2
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

DCO ENV kun je gebruiken om net even een beetje percussiegevoel aan het begin van een geluid te zetten door een heel kort piekende envelope te maken. Het lullige van een MKS-50 is alleen dat je dan geen ENV meer hebt voor je filter of VCA.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2006, 09:06   #3
gekko

gekko's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door bikkel
DCO ENV kun je gebruiken om net even een beetje percussiegevoel aan het begin van een geluid te zetten door een heel kort piekende envelope te maken. Het lullige van een MKS-50 is alleen dat je dan geen ENV meer hebt voor je filter of VCA.
Gebruik je dan positieve of negatieve modulatie? En hoeveel (een aantal semitonen of echt een octaaf)? Het sustainlevel staat op nul, of niet (anders wordt het toch vals?)?

Citaat:
Het lullige van een MKS-50 is alleen dat je dan geen ENV meer hebt voor je filter of VCA.
Ik kan hem samplen en verder filteren in mijn Electribe SX!
Oud 16 oktober 2006, 12:05   #4
bikkel
Everything is on the One

Citaat:
Origineel geplaatst door gekko
Gebruik je dan positieve of negatieve modulatie? En hoeveel (een aantal semitonen of echt een octaaf)? Het sustainlevel staat op nul, of niet (anders wordt het toch vals?)?

Ik kan hem samplen en verder filteren in mijn Electribe SX!
Positief, al kan negatief net zo grappig zijn. Je moet de envelope 0 - 127 - 0 laten doen en dat met hele korte T1, T2, T3 settings. Liefst meteen op 127 beginnen en dan heel snel naar 0 en daar laten. En dan even kijken met ENV DEPTH wanneer het lekker klinkt.
Oud 16 oktober 2006, 12:07   #5
Sander02
Just give me the juice...

Sander02's schermafbeelding

Ik weet niet hoeveel DCO's erin zitten, maar als je 1 DCO van de xx een subtiele lichte piek geeft |\ dan klinkt het wat meer alsof er meerdere 'blazers' in de sectie zitten (stabs dus)

maar ook, als er oscillator-sync mogelijkheden zijn op de MKS-50 dan kan je i.c.m. de DCO env hele toffe sounds maken.

En vergeet natuurlijk niet dat je zo ook kicks kan maken. (of iig de basis van een kick)

...

Laatst gewijzigd door Sander02; 16 oktober 2006 om 12:24
Sander02 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2006, 12:08   #6
bikkel
Everything is on the One

Als je in de manual kijkt zie je dat een bepaald deel van de envelope een curve heeft, als je dat stuk gebruikt voor het dalende stuk klinkt dat vaak wat natuurlijk.

Als je een iets langere maar nog steeds korte DCO ENV gebruikt krijg je ook een beetje dat jaren '80 achtige *whiejoewwwwwwwwww* effect, een beetje als dominator maar dan a la Shaka Khan
Oud 16 oktober 2006, 12:24   #7
gekko

gekko's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Sander02
Ik weet niet hoeveel DCO's erin zitten, maar als je 1 DCO van de xx een subtiele lichte piek geeft |\ dan klinkt het wat meer alsof er meerdere 'blazers' in de sectie zitten (stabs dus)

maar ook, als er oscillator-sync mogelijkheden zijn op de MKS-50 dan kan je i.c.m. de DCO env hele toffe sounds maken.
De MKS-50 heeft eigenlijk maar 1 DCO. Deze DCO kan wel meerdere golfvormen tegelijkerijd voor tbrengen.

Sync mogelijkheden heeft hij niet. En hij heeft ook maar 1 env en maar 1 lfo. De envelope is wel van het type ADDSR!! Ja, je ziet het goed 2 decay-stages!
Oud 16 oktober 2006, 12:27   #8
gekko

gekko's schermafbeelding

Citaat:
Als je in de manual kijkt zie je dat een bepaald deel van de envelope een curve heeft, als je dat stuk gebruikt voor het dalende stuk klinkt dat vaak wat natuurlijk.

Als je een iets langere maar nog steeds korte DCO ENV gebruikt krijg je ook een beetje dat jaren '80 achtige *whiejoewwwwwwwwww* effect, een beetje als dominator maar dan a la Shaka Khan
Dat is me ontgaan dan. Welk deel van de envelope heeft een curve? Is dat de eerste of de tweede decay?

Voor hoovers (Dominator) gebruik(te) ik inderdaad vaak wel de DCO ENV, maar dat is dan ook meer een geluidseffect, vind ik.
Oud 16 oktober 2006, 14:43   #9
doggo
freak

doggo's schermafbeelding

Veel natuurlijke instrumenten hebben een ontstemming aan het begin van de aanslag.
Hier kun je perfect een envelope op de pitch voor gebruiken.

Een gitaar bijvoorbeeld, klinkt iets hoger als de snaar net is aangeslagen omdat de harde trilling de snaar strakker trekt.

Of een blazer die eigenlijk onder zn normale toonhoogte begint, vervolgend er boven schiet en dan weer snel naar normaal gaat.

Met synthetische sounds kun je er voor zorgen dat de attacks wat meer personelijkheid krijgen door licht (of zwaar ) te ontstemmen aan het begin.

Sowiso brengt een beetje modulatie op de toonhoogte wat meer leven in de brouwerij.
doggo is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2006, 15:07   #10
gekko

gekko's schermafbeelding

Alvast bedankt voor de tips. Ik ga vanavond zeker ff wat proberen

FF jullie tips samengevat, een korte env met de sustainlevel op 0 en dan positieve of negatieve modulatie en spelen met de diepte. Sustainlevel op 0, zodat het niet vals wordt.

Hebben jullie wel eens dezelfde env gebruikt voor de pitch en het filter? (Ik heb maar 1 env natuurlijk!) Wel met verschillende modulatie-diepte's natuurlijk!!!
Oud 16 oktober 2006, 15:23   #11
bikkel
Everything is on the One

Citaat:
Origineel geplaatst door gekko
Dat is me ontgaan dan. Welk deel van de envelope heeft een curve? Is dat de eerste of de tweede decay?

Voor hoovers (Dominator) gebruik(te) ik inderdaad vaak wel de DCO ENV, maar dat is dan ook meer een geluidseffect, vind ik.
Ik dacht het tweede lijntje, maar check even de handleiding, daar staat het echt heel duidelijk in.
Oud 16 oktober 2006, 15:33   #12
gekko

gekko's schermafbeelding

Citaat:
Ik dacht het tweede lijntje, maar check even de handleiding, daar staat het echt heel duidelijk in.
Je hebt gelijk! Het staat duidelijk in de handleiding, snel ff gedownload

T2 is recht en T3 heeft een curve! Daar heb ik eigenlijk nooit opgelet
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  env.jpg‎
Bekeken: 62
Grootte:  20,7 KB
ID: 25689  
Reageren

Synthforum » Muziek algemeen » Klank, geluid en theorie

Discussietools Zoek in deze discussie