Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 29 mei 2004, 12:21   #1
ProtoHuman
Vintage lid

ProtoHuman's schermafbeelding

Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?
Ik ben nu een aantal jaar met verschillende manieren van synthese bezig, en denk de fijne kneepjes zo langzamerhand wel onder de knie te krijgen. Daarbij wil ik nog wel eens gefrustreerd raken door de beperkingen van een (V)A. Ik zou graag meer rare dingen met mijn geluid uit willen halen! Een modular lijkt me daarom extreem kewl (een echte dan he, niet zo'n ding van Clavia). Het werken met verschillende soorten filters, verschillende soorten modulatie enz enz. Al die verschillende modules die op de website van Doepfer staan, hmm....

Maar aan de andere kant vraag ik me af of ik ook echt iets aan zo'n modular heb. Nix geen patches opslaan, monofoon enz. Ook vraag ik me af of een modular wel echt te integreren is in je tracks, en echt dingen toevoegt. Of is het meer een engineers tool, om lekker mee te freaken en experimenteren, zonder dat je er echt bruikbare dingen uit haalt? (en kan ik dus om tracks te maken beter iets anders zoeken?)

Dus heren met een modular:
* wat voor één heb je en wat vind je er van?
* gebruik je 't echt om tracks mee te maken?
* is het echt zo verslavend?
ProtoHuman is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 12:44   #2
CraZ
..

't is een virus..
Van de mensen-met-modular die ik ken.. zijn de meeste echt freaks. Dus ja.. het is een virus. Zelf heb ik een hele tijd de beschikking gehad over een doepfer-modular.. en ik moet zeggen, het heeft zeker wel iets!

Voor muziek-productie denk ik persoonlijk dat een modular niet het meest effectieve apparaat is. Het kost hoe dan ook een hele berg geld.. en om er echt iets cools uit te halen ben je veel tijd kwijt. Alhoewel.. kwijt is niet het juiste woord.

Het is een heel persoonlijk verhaal denk ik..
CraZ is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 13:34   #3
VL7
Al vintage van mijzelf

VL7's schermafbeelding

Ik ben net aan het bouwen...
...dus ik kan nog niet echt meepraten met de pro's.
Het is een Elektor Formant, een project uit 1977.
Eigenlijk ben ik per toeval er aan begonnen, wilde het al vanaf het eerste moment dat het in Elektuur verscheen.
Van alle kanten is het afgeraden om het anno 2004 nog te doen, aangezien een aantal componenten zo goed als onmogelijk te vinden zijn.
Vanaf dat moment wordt het pas leuk voor mij.Ik heb nu alles bij elkaar en maak af en toe een module.
Het leukste vind ik eigenlijk het feit dat hij zelf gebouwd is/wordt en ik ook helemaal vrij ben in de lay out, behuizing etc.
Overigens is dat in ieder geval al een voordeel dat een modulaire synth heeft.
Inderdaad is zo'n synth niet direct om mee op te treden etc. maar ja......wie weet vind ik wel DAT sologeluid dat ik al jaren wil....
VL7 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 13:52   #4
NiFF
troll

NiFF's schermafbeelding

Re: Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?

Citaat:
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik ben nu een aantal jaar met verschillende manieren van synthese bezig, en denk de fijne kneepjes zo langzamerhand wel onder de knie te krijgen. Daarbij wil ik nog wel eens gefrustreerd raken door de beperkingen van een (V)A. Ik zou graag meer rare dingen met mijn geluid uit willen halen! Een modular lijkt me daarom extreem kewl (een echte dan he, niet zo'n ding van Clavia). Het werken met verschillende soorten filters, verschillende soorten modulatie enz enz. Al die verschillende modules die op de website van Doepfer staan, hmm....

Maar aan de andere kant vraag ik me af of ik ook echt iets aan zo'n modular heb. Nix geen patches opslaan, monofoon enz. Ook vraag ik me af of een modular wel echt te integreren is in je tracks, en echt dingen toevoegt. Of is het meer een engineers tool, om lekker mee te freaken en experimenteren, zonder dat je er echt bruikbare dingen uit haalt? (en kan ik dus om tracks te maken beter iets anders zoeken?)

Even opsommen.

je gebruikt wel VA (volledig digitaal), maar je vindt dat te beperkt.
je wil wel polyfonie.
je wil patches op kunnen slaan.

wat is er dan mis met een nord modular?
ik weet niet hoeveel je te besteden hebt, maar ik kan je al wel vertellen dat je met een nord modular meer waar voor je geld gaat krijgen dan wanneer je een analoog modulair systeem gaat aanschaffen.

voordat je een modulair systeem bij elkaar geschraapt hebt waar je meer mee kan doen dan met een willekeurige low budget synth, dan heb je al zoveel geld uitgegeven dat je een hele stapel nord modulars had kunnen kopen.

verder, als je nieuwsgierig bent naar de kracht van modulair werken, speel dan eens een tijdje met reaktor, en probeer wat instrumenten te maken enzo.
wellicht is reaktor al een eindstation dan, want er bestaat op deze hele aardbol geen synth die krachtiger is dan reaktor, en het ziet er voorlopig niet naar uit dat er een andere synth (hardware/software) ook maar enigszins in de buurt zal gaan komen qua flexibiliteit.

persoonlijk raad ik je af om met oude shit met patchkabels enzo te gaan werken, maarja ieder zijn eigen hobby.

wouter.
NiFF is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 14:13   #5
VL7
Al vintage van mijzelf

VL7's schermafbeelding

inderdaad...
...ieder zijn eigen hobby.
Ik heb niet gezegd dat een analoge modular zaligmakend is.
Wel heb ik de Clavia gehad en kijk nu serieus naar de G2.
Echter een analoogje klinkt toch altijd net iets fijner dan een VA o.i.d.
Maar ook dat is heel persoonlijk. Wel is een Clavia Modular natuurlijk veel sneller te gebruiken dan een analoog geval,daar kan zelfs de grootste knoppendraaier niet tegen op.
Overigens kun je de Formant wel polyfoon gebuiken
VL7 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 14:28   #6
dob
Helemaal in m'n (k)nopjes

dob's schermafbeelding

Re: Re: Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?

Citaat:
Origineel geplaatst door NiFF

persoonlijk raad ik je af om met oude shit met patchkabels enzo te gaan werken, maarja ieder zijn eigen hobby.

Dan nu een andere mening; persoonlijk raad ik je van harte aan lekker met echte kabels te gaan patchen.

Maar ff first things first; als je meer rare dingen uit je gear wil halen zou je ook 's kunnen kijken naar max/msp, zo'n soort dingen, of idd. een micro modular. Heb ik me ook heel ff in verdiept... maar ivm RSI en mijn baan achter het scherm de hele dag zie ik toch af van nog meer PC werk.

Tja als ik het moet gaan beargumenteren ben ik wel bang dat we al snel in de zoveelste analoog/digitaal discussie gaan verzanden... maar allez... :

Ik heb niet echt een modular ooit gehad, maar het is wel een natte droom.
Al 1 of 2 jaar ofzo vliegen er hier analoogjes in en uit. Ik heb ook ff met analoge sequencers gewerkt etc. (sq-10 naast ms-20), en ik moet zeggen....
Ik ben opgegroeid met digitaal, maar ik ben mijn hartje aan analoog verloren. Tenminste als we het hebben over gekke effecten en de mate waarin het geluid me aanspreekt en raakt.

Ik heb op een gegeven moment besloten 1 folderrek te vullen met kwaliteits analoge FX en synths en drumcomputers enzo, mengpaneel ernaast, en dan in de PC die daar weer naast staat met de monitor boxen l/r naast de monitor de mix te doen; m'n tracks op te bouwen met de samples uit mijn rek.

Wat wil ik eigenlijk zeggen... wacht... ohja: analoog is mijn geluidsopwekking en -bewerking favoriet en als het helemaal ff kan modulair van opzet, en digitaal is mijn compositie favoriet. (sampling/track opbouw)

Ik heb nu sinds vandaag een linndrum, Moogerfooger delay en ringmodulator, Retroverb en een mengpaneel naast elkaar staan, een natte droom van een half jaar geleden en JA het is hier glibberig onder m'n rek, want ik weet niet of ik ooit zoveel lol heb gehad en zo'n organische en levende beats heb gemaakt.
Ik kan niet een digitale beat maken van 1 maat en die een half uur laten loopen tijdens het surfen; met analoog en zeker met die moogerfoogers kan ik dat wel... het klinkt gewoon elke maat net ff anders... het leeft, roggelt, vibreert, resoneert, verbaast en daarbij hebben alle apparaten een paar nuttige jack-jack audio en CV routingsmogelijkheden... het voelt al stiekem een beetje als een modular'tje met 4 modules ofzoiets, en ik denk inderdaad dat dit een virus is want ik zit ook al steeds vaker op de doepfer/analogue solutions etc. sites te neuzen...

Terwijl software die hetzelfde kan qua patchingen enzo me toch wat minder aanspreekt. Ik houd ook wel van dingen die hier staan en er zijn... wat heb ik nou aan enen en nullen. Zegt een IT'er. Ik voel me net een rokende huisarts, maar goed.
Het valt me ook op dat als ik iets compleets digitaal heb gedaan en het op de walkman terug hoor ik van alles mis... in de mix enzo... hoort zich niet lekker aan. Met analoog is het andersom, hoor je in de mix ineens van allerlei hele toffe bijkomstigheden en lekkere diepte.

'Tis ook als ik thuis kom... staat er een heel troostend rek met analoogjes me op te wachten... en als ik ze dan weer hoor.... die troost vind ik gewoon niet in digitaal, ik kan het niet helpen.

En ik vind analoge synthese gewoon.... muzikaler. Da's een klungelig argument want het is moeilijk hard te maken, maar... ik vind dat gewoon. Het is zachter en vertrouwder... geil als een vrouwenborst.
Met analoge modulars en FX kun je het geluid dat je hoort in de baarmoeder waarschijnlijk heel goed en makkelijk nabootsen.
En wat ik nou ook weer merk.... in de delay zit een FX feedback-loop in en uit. Ik heb er de ringmod doorheen gehaald (super) en ook ff de Lexicon Reflex. Maar die kan het organische helemaal niet handle'n. Hij gaat veel te snel digitaal clippen, net eigenlijk als het sonisch leuk begint te worden... het is in die fx loop nauwelijks bruikbaar...terwijl als ik eender welk analoog fx pedaal ertussen zet... no problemo!

Da's ook leuk met analoog, je kan alles op alles inpluggen en gewoon maar horen wat het doet, of voltagetikjes gebruiken als audio, etc.... en de beperking van het niet kunnen opslaan van patches ervaar ik als zeer positief. Zo blijf je geprikkeld en actief bij het proces.
Ik ben blij dat het al minstens een jaar geleden is dat ik een riedeltje had en dan door de patchbank moest gaan op zoek naar het best passende geluidje voor m'n riedeltje om uiteindelijk weer bij de eerste uit te komen die toch gewoon het beste klonk. (omdat ik er al vertrouwd mee was geraakt, meestal, in het proces van het riedeltje verzinnen) Is dat muziek maken? Je zal een Matrix 1000 hebben.... dan ben je een uur verder eer je ze allemaal heb geevalueerd... en wat schiet je ermee op? Teveel keuze is dodelijk.
Nu blijf ik gewoon maar doortweaken aan 1 orenschijnlijke simpele beat totdat ik alles uit zet en als ik weer begin m'n oren niet kan geloven... hoe vet het wel niet is geworden.

Zo en nou moet ik echt ff naar buiten!

Laatst gewijzigd door dob; 29 mei 2004 om 14:38
dob is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 16:48   #7
Yawgmoth
Vintage lid

Yawgmoth's schermafbeelding

Citaat:
(een echte dan he, niet zo'n ding van Clavia).
Als liefhebber van de NM moet ik je toch even op een aantal punten wijzen:

- De NM heeft een gunstige prijs / kwaliteit verhouding t.o.v. bijvoorbeeld een Doepfer systeem.
- Je kunt patches opslaan (toch niet onbelangrijk als je net die killer sound hebt gemaakt)
- Je kunt snel patches inladen, wat ideaal is bij "live" gebruik.
- Vrij toewijsbare cc's voor al je parameters, dus ideaal te configureren binnen je midisetup.

De enige manier waarop je imho bijvoorbeeld een Doepfer systeem effectief in tracks kunt gebruiken is wanneer je de geluiden sampeld om vervolgens steeds de gelijke klank in je track terug te horen.

En als je de NM echt zo min vindt kom je binnenkort maar weer eens bier drinken, kan je dat rode monsters eens proberen te temen.
Yawgmoth is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 17:01   #8
NiFF
troll

NiFF's schermafbeelding

laten we de proef doen.

we halen allebei 6000 euro van onze rekening.
ik koop Reaktor + 2 nord modular g2's.
van de rest koop ik pillen of vrouwen.

jij koopt een jaren 70 modulair systeem als je die ergens kunt vinden.

terwijl jij nog bezig bent te herinneren hoe je ook al weer de patchkabeltjes moest aansluiten en in welke stand de knoppen ook al weer moesten staan voor dat ene klikje of bliepje stamp ik mijn 3e complete cd er uit die helemaal fris en lekker klinkt en vol zit met geluiden die je nooit zal kunnen maken met je oude stukken ijzer.

maar zoals ik al zei.. ieder zijn eigen hobby.

tussen de synthfreaks zit het met het 'stoerheidsgehalte' van een analoog modulair systeem wel beter.
maar als je nog nooit door een vrouw aangeraakt bent, dan zal het je niet veel helpen.

succes met je beslissing ProtoHuman
Oud 29 mei 2004, 17:18   #9
JohnnyBusca
rocket scientist

JohnnyBusca's schermafbeelding

Citaat:
laten we de proef doen.

we halen allebei 6000 euro van onze rekening.
ik koop Reaktor + 2 nord modular g2's.
van de rest koop ik pillen of vrouwen.

jij koopt een jaren 70 modulair systeem als je die ergens kunt vinden.

terwijl jij nog bezig bent te herinneren hoe je ook al weer de patchkabeltjes moest aansluiten en in welke stand de knoppen ook al weer moesten staan voor dat ene klikje of bliepje stamp ik mijn 3e complete cd er uit die helemaal fris en lekker klinkt en vol zit met geluiden die je nooit zal kunnen maken met je oude stukken ijzer.

maar zoals ik al zei.. ieder zijn eigen hobby.

tussen de synthfreaks zit het met het 'stoerheidsgehalte' van een analoog modulair systeem wel beter.
maar als je nog nooit door een vrouw aangeraakt bent, dan zal het je niet veel helpen.

succes met je beslissing ProtoHuman
Zoals je al zegt: ieder zijn eigen hobby.

Jij snapt het helemaal niet! Ideaal!

Op je laatste vraag kan ik je wel een antwoord geven:

Ja! Of je vindt het leuk en raakt verslaafd, of je vindt het helemaal niets!

JohnnyBusca (TonyBlack) AKA JanVerbrugge (Piet Rutten Bowling team) AKA Jacques ClairEsprit (BonBon) AKA de Modular Pimp AKA The Chaotic Architect
http://www.tonyblack.org - Vereenigde Synthologische Compagnie der Lage Landen
Gear List: SH-101, TB-303, TR-606, TR-606 (Analogue Solutions Mod), TR-707, TR-727, TR-909, MC-303, MPC2000xl, AX-73, SIDstation, Mobius, 1402 VLZ, 1604 VLZ PRO, 3x A-100+DL+PAIA+EFM+ Voxglitch+ASo+planB, Voice Modular System, Pocketcontroller, SDS-800, SDE, DSM-200, Cyclone, MSQ-700, VL-one, Virtualizer, DR-110, MFB-synth, Maximizer, DS-1, DR-55, 2x Böhm Soundlab, Digital Drums, 2x Formant, Casio Triggersticks, Magnus Electric Air Organ, AD202, Draakdoos, computer, delta1010, x0xb0x en Scom4
Onderweg:void "Your equipment list is as pathetic as your opinion"
JohnnyBusca is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 17:42   #10
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Modulars zijn gewoon cool.

En als je zo verwend bent ga je metteen voor de topkwaliteit.
Geen doepfers of andere 'budget' modellen.

Bijv een Lassence II is een ideale manier om erin te rollen denk ik.
Of die nieuwere Modcan's of zo? En dan hoeft het niet metteen een hele muur te zijn. Maar 2 of 3 VCO's met 2 VCA's en een filter of zo. Plus wat er nog handig daarbij incluis een midi2CV.

Mijn filosofie is dat elke synth bruikbaar is voor muziek. Daar zijn die dingen nl voor gebouwd.

Enne, je kunt ook oefenen met een demoversie van Arturia's Moog Modular.
fuse is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 17:52   #11
NiFF
troll

NiFF's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Zoals je al zegt: ieder zijn eigen hobby.

Jij snapt het helemaal niet! Ideaal!
oh, welk stuk snap ik dan niet?
volgens mij weet ik aardig goed waar ik het over heb.
ik heb een mening die afwijkt van die van jou, met het verschil dat ik mijn standpunt kan onderbouwen.

uit analoge modulaire systemen heb ik nooit meer gehoord dan bliepjes of andere weinig spannende geluiden.

heb je bijvoorbeeld in reaktor wel eens gekeken hoe complex sommige instrumenten in elkaar zitten?
je kunt zeggen wat je wilt, maar een instrument als de steam pipe zul je nooit zo goed met je analoge componenten kunnen maken.
en al helemaal niet in de prijsklasse waar de originele poster waarschijnlijk in zit te denken.

Citaat:
[i]
Op je laatste vraag kan ik je wel een antwoord geven:

Ja! Of je vindt het leuk en raakt verslaafd, of je vindt het helemaal niets! [/B]
en als ja inderdaad, als je de tijd neemt en je verdiept in modulaire synthese dan is het zeker verslavend.
je moet al wel een interesse hebben in het maken van geluiden.

daarnaast moet je of een goede kennis hebben van verschillende synthesemethoden, of je moet veel experimenteren.
met alleen het eerste kom je een stuk verder dan met alleen het laatste.

maar ik blijf bij mijn standpunt:
probeer eerst eens wat met reaktor te spelen.
als het bevalt, dan kun je altijd nog besluiten om je spaarpotje om te keren en enkele van de modules uit reaktor te vervangen door analoge versies met ruis en zonder midi (mocht je daar op kicken).

wouter.
Oud 29 mei 2004, 17:56   #12
mono-poly
Cheff Noodle

mono-poly's schermafbeelding

Ik word moe van dat ruis geblaat pffff
En dat komt niet van jou alleen hoor
Maar wat een gelul dat alles wat analoog is zo erg ruist
Een van mijn favariete merken is oa blacet !
mono-poly is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 18:16   #13
JohnnyBusca
rocket scientist

JohnnyBusca's schermafbeelding

Tuurlijk is software / een nord modular veel makkelijker en veelzijdiger inzetbaar, maar daar gaat het dus net niet om bij modulars. Het is de interface en de beperkingen en juist de oneindige mogelijkheden die het geluid maken wat het maakt. En dat hoeven echt niet alleen maar bliep bliep bliep achtige geluiden te zijn.

Misschien moet ik erbij zeggen dat ik geluid als hobby heb en niet muziek / tracks.

JohnnyBusca (TonyBlack) AKA JanVerbrugge (Piet Rutten Bowling team) AKA Jacques ClairEsprit (BonBon) AKA de Modular Pimp AKA The Chaotic Architect
http://www.tonyblack.org - Vereenigde Synthologische Compagnie der Lage Landen
Gear List: SH-101, TB-303, TR-606, TR-606 (Analogue Solutions Mod), TR-707, TR-727, TR-909, MC-303, MPC2000xl, AX-73, SIDstation, Mobius, 1402 VLZ, 1604 VLZ PRO, 3x A-100+DL+PAIA+EFM+ Voxglitch+ASo+planB, Voice Modular System, Pocketcontroller, SDS-800, SDE, DSM-200, Cyclone, MSQ-700, VL-one, Virtualizer, DR-110, MFB-synth, Maximizer, DS-1, DR-55, 2x Böhm Soundlab, Digital Drums, 2x Formant, Casio Triggersticks, Magnus Electric Air Organ, AD202, Draakdoos, computer, delta1010, x0xb0x en Scom4
Onderweg:void "Your equipment list is as pathetic as your opinion"
JohnnyBusca is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 18:17   #14
n0_key
wazzaaa!

n0_key's schermafbeelding

Citaat:
oh, welk stuk snap ik dan niet?
volgens mij weet ik aardig goed waar ik het over heb.
ik heb een mening die afwijkt van die van jou, met het verschil dat ik mijn standpunt kan onderbouwen.

uit analoge modulaire systemen heb ik nooit meer gehoord dan bliepjes of andere weinig spannende geluiden.

heb je bijvoorbeeld in reaktor wel eens gekeken hoe complex sommige instrumenten in elkaar zitten?
je kunt zeggen wat je wilt, maar een instrument als de steam pipe zul je nooit zo goed met je analoge componenten kunnen maken.
en al helemaal niet in de prijsklasse waar de originele poster waarschijnlijk in zit te denken.

en als ja inderdaad, als je de tijd neemt en je verdiept in modulaire synthese dan is het zeker verslavend.
je moet al wel een interesse hebben in het maken van geluiden.

daarnaast moet je of een goede kennis hebben van verschillende synthesemethoden, of je moet veel experimenteren.
met alleen het eerste kom je een stuk verder dan met alleen het laatste.

maar ik blijf bij mijn standpunt:
probeer eerst eens wat met reaktor te spelen.
als het bevalt, dan kun je altijd nog besluiten om je spaarpotje om te keren en enkele van de modules uit reaktor te vervangen door analoge versies met ruis en zonder midi (mocht je daar op kicken).

wouter.
Dude, je lult uit je zitvlak.

Al jij nooit anders dan bliebjes of weinig spannende geluiden uit een modulaire bak hebt gehoord, dan wil dat toch niet zeggen dat modulaire bakken niet interessant zijn? Erg beperkt hoor, jouw gezichtsveld.

Analoge modulaire synthese is niet alleen een kwestie van klank, polyfonie en het al dan niet opslaan van patches. Modulaire synthese is een beleving die verder gaat dan met je muis te klikken... Spelen met Switchcraft is echt wel even wat anders dan patchkabeltjes op je scherm heen en weer slepen...

De topicstarter heeft het bepaald niet over budget gehad, dus tenzij je gedachten kan lezen is dat allemaal een beetje uit de lucht gegrepen, nietwaar?

Analoge modulaire synths zijn vanwege alles wat ik hierboven heb beschreven niet te vergelijken met welke digitale variant dan ook. Simpel.

Dat het niet allemaal halleluja is, dat is duidelijk. Vergelijk iets als een MOTM systeem met een Ferrari. Relatief duur in aanschaf, erg geil, fantastische prestaties, verslavend, maar niet erg praktisch als je op zaterdag boodschappen gaat doen, moet altijd even warmdraaien en het niet iedereen vind het leuk...

Mijn tip, ga eens bij verschillende mensen langs die modulaire dingen hebben staan. Niet alleen Doepfer, maar zoek ook eens naar wat exclusiever spul.

Als je al een leuke studiobasis hebt en je wil er eens wat anders bij, dan is een modulaire bak een mogelijkheid...

goner...
n0_key is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 18:26   #15
synthiaks
Pay attention!

synthiaks's schermafbeelding

Een modulair systeem is gewoon een ontzettend leuke bezigheid. Als je al wat kennis hebt van synthese kun je er een hoop lol aan hebben en er veel bruikbare geluiden uithalen. Stel je voor dat je een geluid nodig hebt waar je bijv. nog een oscillator voor nodig hebt. Dan hoef je niet te kijken naar een nieuwe synth maar bestel je gewoon een nieuwe vco!! je kan het zo duur maken als je zelf wilt en de meeste merken werken goed met elkaar samen. Bijna alles sytemen werken met 1V/oct dus je kan bijv. je vco's en filters van de duurdere merken halen zoals Modcan en de envelopes van analogue systems of doepfer. Ze zijn idd geschikt voor allerlei vage bliepjes maar je kan er ook perfect bestaande instrumenten mee na doen. Het subtiel gebruik van sample & hold modules bijv. kunnen een geluid ontzettend levendig en"echt"maken.

Het intergreren van een modulair in je bestaande set-up is na de aankoop van een goeie cv/midi converter al snel gedaan en veel bedrijven zijn op het moment bezig met modules om polyfone systemen te kunnen bouwen.

het enige nadeel is inderdaad dat je geen patches kan opslaan tenzij je een fotocamera gebruikt, maar als je een beetje weet hoe alles in elkaar steekt maak je bepaalde geluiden zo opnieuw.

ga eens kijken of je bij iemand uitgebreid kan spelen om te kijken of het wat voor je is Ik krijg binnen een paar weken trouwens ook een leuk systeempje.

succes
synthiaks is nu online   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 18:32   #16
ikke
Vintage lid

ikke's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door synthiaks
.......

het enige nadeel is inderdaad dat je geen patches kan opslaan tenzij je een fotocamera gebruikt, maar als je een beetje weet hoe alles in elkaar steekt maak je bepaalde geluiden zo opnieuw.

.......
succes
Goed plan! Zeker voor de vergeetachtigen onder ons. (meerbepaald, de shopgangers )
ikke is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 19:27   #17
NiFF
troll

NiFF's schermafbeelding

kom nou eens met echte argumenten in plaats van mij op een kinderachtige manier te beledigen.

wat zijn nu precies de voordelen van een analoog systeem, en wat is er zo slecht aan een digitaal systeem?

en probeer jezelf uit te drukken in iets wetenschappelijkere termen dan 'het klinkt gewoon vetter en voller en het zit beter in de mix'.

op zich biedt digitaal op zichzelf weinig voordelen, maar het is wel zo dat de ontwikkeling van analoog modulaire systemen al ruim 20 jaar nauwelijks echte ontwikkeling doorgemaakt heeft, terwijl de digitale varianten mijlen ver vooruit zijn wat technologie aangaat.
je sleept met gemak 6 realtime pitchshifters, een granular synthesis module in je patch, die ieder intern weer uit tientallen modules bestaan met misschien honderden virtuele patchkabeltjes.

een analoog systeem is leuk; daar is geen twijfel over mogelijk.
maar of het je echt helpt bij het maken van nieuwe geluiden of het maken van muziek.... daar wil ik best over in discussie gaan.

ik denk dat ik inmiddels lang genoeg met beide varianten gewerkt heb om een solide mening te kunnen vormen.

afgaande op wat de originele schrijver vroeg, raad ik een digitale variant aan, en denk ik dat hij bijvoorbeeld de nord modular te snel aan de kant schuift om onduidelijke redenen.

straks koopt die arme jongen van zijn spaarcentjes een paar modules: (vco, vcf, vca, cv module) en is hij helemaal verdrietig omdat je er geen fuck mee kunt, en het helemaal niet zo origineel klinkt als iedereen hem had doen geloven, terwijl zijn vriendje die zijn geld in een low budget computer met reaktor heeft gestoken de ene hit na de andere scoort
Oud 29 mei 2004, 19:53   #18
Yawgmoth
Vintage lid

Yawgmoth's schermafbeelding

[mod]Let er svp even op dat we van deze mooie thread geen analoog vs. digitaal discussie maken.[/mod]
Yawgmoth is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2004, 20:35   #19
NiFF
troll

NiFF's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Yawgmoth
[mod]Let er svp even op dat we van deze mooie thread geen analoog vs. digitaal discussie maken.[/mod]
in zo'n discussie ben ik ook niet geinteresseerd, omdat het een zinloze is.
ik had over de verschillen in features tussen de meeste analoge en digitale modulaire systemen.

een softwarematig systeem kan bijvoorbeeld zonder erbij te zweten binnen een seconde een patch laden met 100 modules en honderden patchkabeltjes.
dat komt niet speciaal omdat de interne signalen en output digitaal zijn, maar door de opzet van het systeem die gewoon eleganter en beter schaalbaar is in zijn software vorm.

ik probeer niet digitaal te promoten. ik heb hier allemaal analoge apparatuur staan, en ik ben een liefhebber van oude mechanische instrumenten.

het is niet zomaar dat de brede ontwikkeling van analoog modulaire systemen niet doorgezet is, maar dat de ontwikkeling van digitale versies tot vandaag de dag met grote stappen vooruit gaat.

denk er maar eens over na.

neem reaktor op een 1000 euro computer.
kijk hoeveel- en wat voor modules en mogelijkheden je hebt.
integratie met je sequencer, waarbij iedere parameter op afstand bestuurd kan worden, iedere knopbeweging opgenomen, verschillende outputs zonder kwaliteitsverlies opgenomen
je hebt de mogelijkheid uit verschillende modules een nieuwe module op te bouwen die je als geheel weer als nieuwe module kunt gebruiken. (heel krachtige functionaliteit die het overzichtelijk houdt, en die je niet zult vinden op een analoge versie)
etc.

hoeveel geld zou je kwijt zijn om een vergelijkbaar systeem in analoge vorm te bouwen (voor zover dat mogelijk is)?

ok, als je nog ergens 30.000 euro en een lege kamer hebt, dan kun je best een leuk analoog systeem in elkaar zetten. je kunt dan wel geen patches opslaan, niets automatiseren, etc, maar het is wel leuk speelgoed. ik zou er maandenlang zoet mee kunnen zijn.

ik geef toe dat het een aanname van me is, maar ik denk dat de originele schrijver niet over deze resources beschikt.

nogmaals: -probeer- eerst eens met reaktor te spelen om te kijken of je het leuk vindt.
en als je iemand kent met een analoge variant, ga daar dan eens spelen en bedenk wat het meeste zou toevoegen voor jouw muziek.

wouter.
Oud 29 mei 2004, 20:36   #20
sjeijk
®

sjeijk's schermafbeelding

Re: Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?

Citaat:
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Een modular lijkt me daarom extreem kewl (een echte dan he, niet zo'n ding van Clavia).

Zo moeilijk zijn de vragen niet.
1. geen, jammer.
2. als ik er een had zeker.
3. ik hoop t.

It's simpel
sjeijk is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken