Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 4 juni 2006, 14:36   #41
Nolet
verkeerd in goede staat

Nolet's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door BlackEyed
Nog even een vervolg nu ik wat langer werk met de 808.

De combinatie software/hardware lijkt aantrekkelijk, maar met een groovebox zou je verwachten dat alles kan op het apparaat zelf en dat de software het je makkelijker maakt. Helaas kun je bijvoorbeeld de details van de effecten niet editen op de 808 zelf. Je kunt ook niet rhythm edits and samples daarin toewijzen op het apparaat zelf.

Het importeren van samples is een drama. Stel je wilt van je CR78 samples een kit op de 808 maken. Eerst de 808 op USB stand zetten, daarna de samples naar een tijdelijke plek op je CF kaart kopieren, vervolgens deze stuk voor stuk(!!) importeren in de 808, daarna stuk voor stuk toewijzen naar een plaats binnen de 808 (eerst lang doorscrollen naar je kaart, dan write, dan lang doorscrollen naar je userplaats, vervolgens hetzelfde voor de volgende sample, hij onthoudt echter niet waar je de laatste keer hebt geladen en ook niet wat je eerstvolgende vrije plek op je kaart is). De editor software kan je hier niet mee helpen, dit moet je allemaal op de 808 doen. Je kunt je samples niet laten vallen op de editor, zodat deze de samples toewijst. Samples verwijderen van de CF kaart is overigens onmogelijk!

Maw op deze manier werken is compleet omslachtig en zwaaaaar frustererend. Wil je zelf dus kits samenstellen dmv meerdere samples: NIET kopen de 808.
Wat een shite methode zeg! Ik vond de RS7000 al omslachtig, maar dat blijkt in vergelijking met deze MC808 plots kinderspel....Ik ben denk ik te verwend door Kontakt...
Nolet is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juni 2006, 14:55   #42
Mozt-Hard

Citaat:

De combinatie software/hardware lijkt aantrekkelijk, maar met een groovebox zou je verwachten dat alles kan op het apparaat zelf en dat de software het je makkelijker maakt. Helaas kun je bijvoorbeeld de details van de effecten niet editen op de 808 zelf. Je kunt ook niet rhythm edits and samples daarin toewijzen op het apparaat zelf.

Het importeren van samples is een drama. Stel je wilt van je CR78 samples een kit op de 808 maken. Eerst de 808 op USB stand zetten, daarna de samples naar een tijdelijke plek op je CF kaart kopieren, vervolgens deze stuk voor stuk(!!) importeren in de 808, daarna stuk voor stuk toewijzen naar een plaats binnen de 808 (eerst lang doorscrollen naar je kaart, dan write, dan lang doorscrollen naar je userplaats, vervolgens hetzelfde voor de volgende sample, hij onthoudt echter niet waar je de laatste keer hebt geladen en ook niet wat je eerstvolgende vrije plek op je kaart is). De editor software kan je hier niet mee helpen, dit moet je allemaal op de 808 doen. Je kunt je samples niet laten vallen op de editor, zodat deze de samples toewijst. Samples verwijderen van de CF kaart is overigens onmogelijk!

Maw op deze manier werken is compleet omslachtig en zwaaaaar frustererend. Wil je zelf dus kits samenstellen dmv meerdere samples: NIET kopen de 808.
Wat is dan een goed alternatief voor een 808 die wel nagenoeg de zelfde functies heeft????

Groeten Simon die ontzettend baald van die omslachtige shit

*edit* en dan niet alleen maar een rs7000 opmoemen maar geef eens een paar goede voorbeelden???
Mozt-Hard is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juni 2006, 15:10   #43
BlackEyed
Vintage Lid

BlackEyed's schermafbeelding

En weer even verder gespeeld:

De ditor is niet aanpasbaar naar je eigen schermgrootte, dus de grootte hangt af van je gebruikte resolutie. Heb je je resolutie hoog staan, dan is schermpje dus klein en is niet aanpasbaar. Dit maakt het lezen van je patchnamen zo goed als onmogelijk. En zoals eerder vermeld heb je de editor nodig omdat daaar functies inzitten die niet in de 808 zelf zitten.

Niet handig, want ik raak 'm op het synthforum dus nooit meer kwijt, maar ik vind 't echt ongelooflijke rotzooi die die Japanners hebben gemaakt. En toch begrijp ik het niet, aangezien ik de interface van de 909 redelijk vond en stukken beter dan de 808.

De 808 is is € 500 goedkoper dan de 909, heeft motorized faders wat een beduidend hogere kostprijs heeft, dus het prijsverschil moet ergens vandaan komen. Ik denk dat de software in de 808 daardoor ernstig is tekortgeschoten.

Maw nogmaals: koop 'm niet, want ik word er alleen maar van.
BlackEyed is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2006, 09:06   #44
Alan
Fatty Fat

Alan's schermafbeelding

Ik moet zeggen dat het importeren van samples in de 909 ook niet zo flexibel gaat als je zou willen, maar je kunt wel 'mark all' (ofwel selecteer alles) gebruiken om een complete map van je memorycard in een keer te importeren naar het tijdelijke geheugen. Deze kun je dan weer met 'mark all' tegelijkertijd writen naar het vaste geheurgen.

Ik neem eigenlijk aan dat dit bij de mc808 toch ook wel mogelijk is, dat 'mark all' principe?
Als je echt alle samples stuk voor stuk moet importeren en writen, dat heb je inderdaad een probleem.

edit: ik heb de handleiding van de 808 eens doorgelezen op internet, maar het lijkt er inderdaad op dat (ook doordat het display zo klein is) je geen multiselect kan doen tijdens het importeren of writen...

Maar wellicht heb ik een oplossing hiervoor. Staat niet in de handleiding, maar is toch het proberen waard.
de samples die je wil gebruiken, zorg dat de 16 bit en 44,1 khz zijn. vervolgens sluit je de 808 (of 909) met je usb aansluiting aan zodat de memorycard zichtbaar wordt op je pc. Nu kopieer je je eigen samples (16bit 44khz) naar de map memorycard\ROLAND\SMPL\smpl0001.wav en de volgende wordt dan (indien de eerste mono is) smpl0002.wav. Is de voorgaande sample stereo, dan wordt er een nummer overgeslagen, dus smpl0003.wav.. En zo kun je alle eigen samples op de memorycard kopieren zonder te hoeven importeren.
Bij de mc909 werkt dit in ieder geval, of dit bij de 808 hetzelfde is weet ik niet, maar het zou wel eens kunnen.

...Tegenwoordig is het nieuwe Vroeger...

Laatst gewijzigd door Alan; 5 juni 2006 om 09:28
Alan is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2006, 09:08   #45
Alan
Fatty Fat

Alan's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Mozt-Hard
Wat is dan een goed alternatief voor een 808 die wel nagenoeg de zelfde functies heeft????

Groeten Simon die ontzettend baald van die omslachtige shit

*edit* en dan niet alleen maar een rs7000 opmoemen maar geef eens een paar goede voorbeelden???
een tweede hands 909 kost je tussen de 700 en 800 euri, en daar zit een mooi groot display op. Je hebt de usb aansluiting enkel nodig om samples in te laden naar je smartmedia..

Oud 5 juni 2006, 09:32   #46
Acidfever
There's no “I” in denial.
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Mozt-Hard
Beetje moeilijk als er maar weinig apparaten in doe categorie zijn! Ik denk dat je een eis stelt die niet te verwezelijken is namelijk!

Ik ben ook al erg lang rond aan het kijken en uiteindelijk hou ik toch telkens de RS7000.Tuurlijk zou ik betere interne geluiden willen hebben. Tuurlijk is de sampler in de mc909 kwa specs een stuk krachtiger....de MC909 wint op sommige specs makkelijk van de RS, maar op andere gebieden ken ik niets wat de RS ook maar kan aanraken.

Heb ook een mpc geprobeerd, vind ik een erg leuke machine, alleen ik mis realtime controle. Een MPC is perfect om samples buiten de machine helemaal te bewerken en dan intern alleen te triggeren. De sequecncer van een MPC heeft 1 ding voor op die van een RS7000/Rm1x en dat is in realtim e record gewoon lekker van play naar records en terug switchen. je kunt supernsle live patterns recorden.....en dat is erg vet.

Maar ook de mpc is weer de deur uit, want dt statische is nou net niet wat ik zoek.

Emu Command Station heb ik nog niet geprobeerd. Voornamelijk door het gebrek aan sampler. Als er een sampler in de command stations had gezeten hadden die dingen denk ik hun gewicht in goud waard geweest!

Ik was overigens best enthousiast over de specs van die MC808....maar toen ik dat demofilmpje zag werd ik al achterdochtig. Jammer dat het weer een misser is van Roland.......

"He has Van Gogh's ear for music."
Acidfever is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2006, 10:01   #47
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Zo te horen hoef ik ook geen MC808.. Mijn RS7k kan inderdaad alles en meer. Maar toch zou het leuk zijn om een aanvullend apparaat te vinden.

Zijn jullie ook niet benieuwd of er een RS9000 ofzo op de markt komt? Het zal me echt niet verbazen hoor.. Hebbe!

-----------------------------------------------------------
hierklikkenvoorsoundcloudmuziekjesvoordeliefhebber
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2006, 11:25   #48
BlackEyed
Vintage Lid

Alan, bedankt voor de tip, maar die had ik ook al geprobeerd.

Het probleem is dat alles wat je buiten de TEMP directory op je kaart doet niet wordt herkend door de 808. Dus het het slepen naar de sample directory werkt niet, omdat-ie de samples niet herkent. Het verwijderen van samples is zowel binnen de 808 als de editor onmogelijk, dus heb ik ze via de explorer verwijderd. Echter de 808 denkt nog steeds dat ze er zijn.

Het staat duidelijk beschreven in de handleiding: gebruik alleen de TEMP dir, het alleen alleen zo vreselijk knullig.

En toch is het zonde, want de motorized faders zijn perfect. Zouden ze ook moeten doen op je Virus bv. Veranderen van patch en je knopjes draaien mee. Een kleine software aanpassing binnen de editor en de 808 is een prima apparaat. Dus:

- samples slepen op de editorplaatsen, waardoor deze worden geïmporteerd
- in de editor je samples kunnen verwijderen
- als je een MIDI-verbinding met je PC hebt, werkt je MIDI in port niet meer
Oud 5 juni 2006, 12:18   #49
Acidfever
Moderator

Citaat:
Zouden ze ook moeten doen op je Virus bv. Veranderen van patch en je knopjes draaien mee.
Clavia heeft dat opgelost met endless knoppen met een ledring. Lijkt me een goedkopere en net zo goed werkende oplossing aangezien je knoppen dan ook meteen aangeven op welke setting ze staan.

Motorized knoppen is een beetje omslachtig voor dergelijke zaken. Met faders is het wel erg mooi natuulk!

Oud 5 juni 2006, 12:24   #50
Septic
ex Modular addict

Septic's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Acidfever

Ik was overigens best enthousiast over de specs van die MC808....maar toen ik dat demofilmpje zag werd ik al achterdochtig. Jammer dat het weer een misser is van Roland.......
Ik vind dat met alles van Roland eigenlijk sinds ze met die groovedozen zijn begonnen.
Het is meer hype dan kwaliteit en goed uitgedachte concepten verkopen.
Kijk maar naar het hele MCx0X gebeuren, de rare synths zoals de JunoD en de VP550 etc....

Misschien dat de VSynth er al enigste een beetje uitspringt, maar dit concept trekt mij persoonlijk ook helemaal niet. Waarom kan je niet gewoon alle synthese vormen tegelijk gebruiken? Als je VSynth alleen als D50 kan gebruiken (dmv van die kaart) is dat niet een beetje duur voor een D50, wat doen die dingen nu eenmaal 2ehands??? Zelfde geld voor die Vocal-kaart.

En om nog even terug te komen op de MC808; waarom moet een groovebox motorized faders hebben???
Gimmick, gimmick gimmick..... Geef mij maar gewoon oldskool controllers voor de cutoff, enveloppes etc etc...
Ik snap dit echt niet. Is volgens mij alleen maar om weer te kunnen zeggen, we hebben weer een nieuw product; Kopen!

Kunnen die MC505/909 etc niet gewoon geupdate worden???

Jammer van Roland, maar ik vind het tegenwoordig maar een stel (om met SmackOs zijn woorden spreken) knakenpoetsers..

Het niets is alles wat niet iets is
https://soundcloud.com/septicstudio <---Elitaire Grafmuziek
Septic is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juni 2006, 15:22   #51
Alan
Fatty Fat

Alan's schermafbeelding

Citaat:
Alan, bedankt voor de tip, maar die had ik ook al geprobeerd.

Het probleem is dat alles wat je buiten de TEMP directory op je kaart doet niet wordt herkend door de 808. Dus het het slepen naar de sample directory werkt niet, omdat-ie de samples niet herkent. Het verwijderen van samples is zowel binnen de 808 als de editor onmogelijk, dus heb ik ze via de explorer verwijderd. Echter de 808 denkt nog steeds dat ze er zijn.

Het staat duidelijk beschreven in de handleiding: gebruik alleen de TEMP dir, het alleen alleen zo vreselijk knullig.
Je moet de mc wel opnieuw opstarten, nadat je met usb die samples in de smpl dir gezet hebt, anders laadt ie ze niet in het geheugen.. Heb je dat ook geprobeerd?
Die temp dir zal die wel constant in de gaten houden, alle overige dirs van de memorycard laadt ie in on demand lijkt me.

Oud 5 juni 2006, 15:28   #52
BlackEyed
Vintage Lid

Nee, helaas. Je moet echt de importfunctie gebruiken, anders worden ze niet herkend.

Niet om lullig te doen, want je adviezen zijn goed bedoeld , maar ik heb zo'n beetje alles (gehad) van Roland: MC505, MC303, MC909, TR808, TR606, TB303, TR909, TR707. M'n opmerkingen zijn dus helaas geen vragen, maar echt opmerkingen over tekortkomingen .
Oud 5 juni 2006, 15:31   #53
Alan
Fatty Fat

Alan's schermafbeelding

Citaat:
Nee, helaas. Je moet echt de importfunctie gebruiken, anders worden ze niet herkend.
Wat een brak gedoe dan. Dit trucje werkt op de mc909 gelukkig wel, anders had ik m al het raam uitgegooid (heb er al circa 1000 eigen samples in gezet de afgelopen week).

Dan lijkt die 808 me inderdaad een uitgeklede 909 met wat gadget functies (moto faders)..

Oud 8 juni 2006, 10:35   #54
Sarrova-Q
Status: self-oscillating

Sarrova-Q's schermafbeelding

Citaat:

Nog even over die effecten...

Bedoel je nu dat je bv de reverb time, compressor of de delay NIET kunt editen op de MC-808 zelf? En dat je dus voor dergelijke zaken altijd je computer editor moet gebruiken die dan nog eens enorm klein kan zijn door een hoge resolutie?! Als dat zo is dan moet ik hem ook echt niet meer hebben.

I love the smell of synths in the morning.

http://facebook.com/aurexmusic
Sarrova-Q is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2006, 18:27   #55
BlackEyed
Vintage Lid

Klopt voor 100% wat je beschrijft.
Oud 8 juni 2006, 18:47   #56
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Damn. Dat had ik nog niet door toen ik hem ging uitproberen in de winkel.. Nah zeg, niet echt handy zal maar zeggen.....

hierklikkenvoorsoundcloudmuziekjesvoordeliefhebber
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2006, 18:52   #57
BlackEyed
Vintage Lid

Even voor de volledigheid: bij zo goed als alle effecten kies je het effect en de algemene keus daarbij (dus bv Reverb - Hall). Will je details aangeven van het effect dan doe je dit in je editor en vervolgens save je je pattern. De edits zitten dus wel in je pattern, maar zijn niet allemaal "tweakbaar" in bv een livesituatie.
Oud 9 juni 2006, 09:23   #58
Sarrova-Q
Status: self-oscillating

Sarrova-Q's schermafbeelding

En je hebt je computer dus ook altijd nodig bij het maken van patterns. Ik vond het net handig om de MC-808 ergens anders te zetten en de editor alleen te gebruiken wanneer ik wat samples wil heen en weer zetten, maar je moet de editor dus altijd gebruiken en samples wat rap heen en weer zetten gaat ook al niet...

I love the smell of synths in the morning.

http://facebook.com/aurexmusic
Sarrova-Q is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2006, 09:31   #59
Acidfever
Moderator

En wederom produceerd Roland een totale misser.....beetje naar gebruikers luisteren kan echt geen kwaad hoor!

Oud 9 juni 2006, 09:33   #60
ProtoHuman
Vintage lid

ProtoHuman's schermafbeelding

Citaat:
Klopt voor 100% wat je beschrijft.
Dat meen je niet...
In de praktijk heb je dat ding dus altijd aan je PC hangen en zit je 90% van de tijd met de muis te pielen? Nee, daar koop je hardware voor zeg.
ProtoHuman is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten