Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 4 januari 2017, 13:36   #21
willem1958

willem1958's schermafbeelding

marbles; als je niet echt een winkel in wilt omdat je twijfelt aan je skills dan zou je kunnen vragen of je wellicht bij leden in de buurt een keer mag komen kijken en proberen?
Er staat geen lokatie bij je maar als je een beetje bij mij in de buurt woont kan je een keertje een blofeld bekijken en proberen en misschien dat je bij een ander een Gaia of een Nord mag bekijken bijv?
Krijg je in ieder geval een indruk.
En als je het geluid van de Blofeld wel te gek vindt bestel voor die 347 euro bij Bax er eentje, kan je 'm 60 dagen uitproberen en kan je 'm zo weer terugsturen als je het toch niet lekker vind werken.
Weet je in ieder geval of het iets voor je is.
Ik weet niet wat voor keyboard je hebt maar hou er rekening mee dat als je een desktop uitvoering koopt van een synth dat je wel een midi aansluiting op je keyboard moet hebben want veel keyboards hebben alleen usb als ze alleen soft synths hoeven aan te sturen.
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2017, 14:15   #22
Soul C
gecalibreerde soul augurk

Soul C's schermafbeelding

als het ook 2de hands mag kan je ook eens kijken naar een kawai k5000 (s)
klinkt en speelt superdeluxe
en komt aardig in de buurt van de geluidsvoorbeelden die je gaf
Soul C is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2017, 18:32   #23
SB-SIX
Vintage lid

SB-SIX's schermafbeelding

Ik zou zelf de blofeld nog even laten liggen als je beginner bent. Het is een van de meest uitgebreide synth engines die ik ken, met maar een paar knoppen. Enorm veel mogelijkheden, daardoor ook veel scrollen door de menu's. Als je synthese wil leren heb je nog geen idee waar alles voor is en verdwaal je er enorm in. Neemt natuurlijk niet weg dat hij goed kan klinken, maar geen handige keus voor een beginner lijkt me
SB-SIX is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2017, 18:54   #24
Klaas
Vintage lid

Korg Radius is zeker ook aan te bevelen alleen staan deze niet vaak te koop en meestal ook met een prijs die boven het genoemde budget uitgaat. De polyfonie van de Radius is 24 stemmen maar wel afhankelijk van de opbouw van een klank; dus als je een geluid maakt met meerdere lagen reduceert de polyfonie.

Misschien is een Roland JP-8000 ook nog een interessant alternatief; deze zijn tweedehands wel voor rond de € 500,- te vinden.

Wat ik zelf erg fijn vind aan de MicroKorg is dat alle beschikbare parameters overzichtelijk op de synth in een matrix zijn aangegeven.
Ondanks de beperking van vier stemmen kan je er toch hele mooie klanken mee maken; zowel pads, leads & noises.

Zeker voor een beginner is dit een goede start om synthesizers en geluidssynthese te leren begrijpen.
Een tweede voordeel is dat je als onervaren koper de tweedehands synth makkelijk zelf kan testen of er gebreken zijn.

Als de toetsen en alle draai knoppen en schakelaars werken is er niet veel wat er stuk aan kan gaan.
Voor rond de € 200,- zijn ze al tweedehands te vinden.

Wanneer je de basics van synthesizers een beetje onder knie krijgt, kan je daarna veel gerichter zoeken en beoordelen welke uitgebreidere synthesizer het beste bij jou wensen voldoet.

De MicroKorg is ook als tweede synth heel bruikbaar en mocht je er op uitgekeken zijn kan je hem voor vrijwel dezelfde prijs weer verkopen; volgens mij is de prijs al een tijdje redelijk gelijk gebleven.

Laatst gewijzigd door Klaas; 4 januari 2017 om 19:18
Klaas is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2017, 10:26   #25
JordySimons
been there, done that

JordySimons's schermafbeelding

minilogue mss? lache bakje is dat, met hele toffe spacy delay...

andere optie is een nord lead a1 ofzo, meest romige bak imo.(van de niet vintage bakken dan wel)
JordySimons is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2017, 10:51   #26
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door SB-SIX Bekijk bericht
Ik zou zelf de blofeld nog even laten liggen als je beginner bent. Het is een van de meest uitgebreide synth engines die ik ken, met maar een paar knoppen. Enorm veel mogelijkheden, daardoor ook veel scrollen door de menu's. Als je synthese wil leren heb je nog geen idee waar alles voor is en verdwaal je er enorm in. Neemt natuurlijk niet weg dat hij goed kan klinken, maar geen handige keus voor een beginner lijkt me
Dit. En dan ook nog dat al die mogelijkheden vaak te moeilijk zijn voor de meeste mensen waardoor je half bakken geluidjes krijgt omdat ze niet weten wat ze aan het doen zijn.

Kijk maar naar de meeste ms2000 yt filmpjes waar ze eigen sounds 'maken' Als je dat over het hele klavier hoort dan vliegt het alle kanten uit qua filter instellingen bijv.

Daarom zijn simpele (analoge) synths ook cool. Die zorgen ervoor dat je heel snel een goed klinkend geluid kan maken dat goed klinkt over meerdere octaven.

Het is ook niet voor niets dat de proffesionele synth patch proggers vaak al jaren en jaren ervaring hebben en drm ingewikkelde patches kunnen maken die goed klinken.

Dus wil je het echt goed leren: begin met een simpele synth zodat je de basis eerst goed leert.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2017, 12:11   #27
Klaas
Vintage lid

Er staat nu een Korg Radius te koop op Marktplaats.
Voor het geval je hier interesse in hebt.

Dat er mensen zijn die niet overweg kunnen met een Korg MS2000 zegt weinig over de eenvoud van bediening en de user interface.
Wat filterinstellingen kan het niet alle kanten opgaan over meerdere octaven.
Je hebt de keuze uit filtertype (LP / BP / HP / BE) met afsnijfrequentie, resonantie en keyboard tracking.
Alleen keyboard tracking bepaalt of de klank gevoelig is voor de octaaf positie en heel misschien oscillator / ring modulatie.
De overige controllers zoals gewone modulatie, ADSR enveloppe en virtual patch zijn niet gevoelig voor de octaaf positie.

Helaas zijn simpele (analoge) synths tegenwoordig ook alle behoorlijk prijzig.

Laatst gewijzigd door Klaas; 5 januari 2017 om 12:27
Oud 5 januari 2017, 12:52   #28
willem1958

Citaat:
Helaas zijn simpele (analoge) synths tegenwoordig ook alle behoorlijk prijzig.
Wel als het om polyfonische bakken gaat en zeker als er ook nog veel knoppen op moeten zitten.
Een microbrute is misschien een mooie goedkope analoge bak om mee te beginnen maar spacy pads krijg je er niet uit.
Dan komt een tweedehands Sledge misschien nog het beste in de buurt van z'n budget zoals al eerder werd gezegd want die heeft wel de sound die hij wil.
Als je iemand een simpele bak aanraadt terwijl de sound niet te maken is dan heb je er ook niet veel aan lijkt mij.
Oud 5 januari 2017, 12:57   #29
JordySimons
been there, done that

best lekker hoor die minilogue,
en betaalbaar
Oud 5 januari 2017, 13:31   #30
quifster
Vintage lid

quifster's schermafbeelding

het is jammer dat je Soft Synths niet wil gebruiken, aangezien Spectrasonics Omnisphere de absolute top is kwa synth voor de ambient stijl, daar komt niets bij in de buurt naar mijn mening.

Als ik een hardware synth zou moeten kiezen die die sounds kan doen die jij graag wil zou ik inderdaad ook voor een Korg minilogue gaan, de blofeld is ook een enorm goede keus, maar aangezien praktisch alles daar via menus geprogrammeerd moet worden is dat denk ik niets voor jou, dan kun je net zo goed Soft Synths gebruiken.

De k5000s moet je niet nemen, dat is een additatieve synthesizer waarvan het programmeren veel te moeilijk is voor beginners. Neem gewoon een substractieve synthesizer, die zijn vele malen simpeler te begrijpen.

Wat er minimaal op een synth moet zitten om die stijlen die jij mooi vindt te kunnen doen is minimaal twee saw/pulse oscillatoren, daarnaast een noise oscillator en miminaal 1 LFO/

Eigenlijk heb je voor ambient veel meer LFO's en een uitgebreide routing matrix nodig, maar als je in de eenvoudige geluiden blijft zoals in je laatste filmpje dan voldoet 1 lfo ook wel.

Wat misschien ook nog wel een leuke overweging voor je is, is om te kijken naar een tweedehands Virus B of C. Die kan dit ook allemaal en heeft een uitgebreidere routing matrix dan de eerder genoemde opties.

Maar goed, eigenlijk zou je gewoon voor omnisphere moeten gaan met een midi controller waarbij je de knopjes mapt naar de belangrijkste features. Dan hou je het hardware gevoel maar heb je de Ferrari onder de synths wel direct te pakken waarbij je simpel kan beginnen en voor de rest van je leven voldoende mogelijkheden hebt om jezelf te kunnen blijven ontwikkelen op synthese gebied. (en de prijs is binnen je budget ook nog).

Samenvattend:
gezien je eigen eisen:
- Korg Minilogue
- Virus B
- (of Blofeld als je menu diving geen probleem vindt).

The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
quifster is nu online   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2017, 13:45   #31
Soul C
gecalibreerde soul augurk

Soul C's schermafbeelding

ik zou ook voor de miniloog gaan, zeker als je m via een ander klavier kan bespelen
heeft mooie rauwe vco sound ..
Soul C is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2017, 21:02   #32
Marbles

Ik ben toch koppig geweest ben ik bang.. Om de 1 of andere manier bleef die ms2000 in mn hoofd zitten.
Het feit dat alles goed overzichtelijk is sprak me toch aan. Hierdoor vielen wat andere synths als de Blofeld af voor nu. Goed mogelijk dat ik later op terug kom uiteraard. Voor nu lijkt het me te lastig om een hoop parameters verborgen te hebben. Maar zoals gezegd: Ik had die bij Bax kunnen bestellen en uit kunnen proberen. Misschien doe ik dat later ook inderdaad wel. Het blijft de enige manier om er achter te komen. De menu's schrokken me iets teveel af.

De Sledge leek me een goede optie, maar was net boven mn budget om de gok te wagen voor nu. Helaas weinig 2ehands opties.
Radias zou super zijn, maar de prijzen waarvoor ze gaan geldt eigenlijk hetzelfde. Vermoed dat degene op marktplaats ook niet snel rond de 500 zal gaan.

Die minilogue zag ik nadat ik een een geaccepteerd bod op de m2000r had uitgebracht helaas.

En de softsynths.. Ik geloof dat het te gek is, het is voor nu ben ik bang gewoonweg niet intuitief genoeg nog. Ik heb jaren cubase gebruikt voor opnames en met een muis overal op geklikt, maar toen ik overstapte naar ableton icm met een akai controller werd muziek maken voor mij persoonlijk toch prettiger (want makkelijker).

Ik heb softsynths geprobeerd en echt alleen oppervlakkig gezien wat ze kunnen en dat was indrukwekkend. Ik kan me voorstellen hoe diep je kunt gaan en de mogelijkheden eindeloos zijn. Het werken met een muis en op mn kleine scherm turen is als je niet weet wat je zoekt snel demotiverend. Ik kan alle knoppen mappen op een midi controller, maar welke ook alweer wat deed betekende ook zoeken, of tellen de 5e van links etc.
Als je weet wat je doet is dit natuurlijk een piece of cake, maar daar ben ik nog (lang) niet.

Ik vind het te gek dat zoveel mensen de tijd nemen om me te adviseren, en heb alle opties ook gevolgd en bekeken. Gebaseerd op filmpjes bleef de ms2000 me toch aanspreken. Omdat ik niet verwacht dat als het me echt niet bevalt ik er veel verlies op zou maken, heb ik de knoop doorgehakt en de rack versie gekozen. Net onder mn budget en een goede synth om mee te beginnen en te begrijpen snap ik.

Of dit een verstandige beslissing is valt te bezien..

Bedankt allemaal!
Marbles is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2017, 22:04   #33
Klaas
Vintage lid

@Marbles, goed dat je naar je gevoel luistert.

Als de MS2000r mechanisch en technisch in orde is denk ik niet dat je er spijt van zal krijgen.
Vooral,de Virtual Patch slots geven zoveel extra modulatie mogelijkheden net als de MicroKorg.

Mocht je er toch op uitgekeken en uitgeluisterd raken, kan je hem inderdaad zonder veel verlies weer verkopen. Toch zou ik dit niet te snel doen.

Op het moment dat je even geen inspiratie meer vind zou ik via Google eens verder zoeken naar meer theoretische kennis met betrekking tot geluidssynthese en sounddesign.

In de thread "MicroKorg Owners" heb ik een aantal sound fx gepost die gemaakt zijn met de Microkorg en dus ook met een MS2000r gemaakt kunnen worden, omdat ze exact dezelfde sound engine en parameters hebben.
Vooral het "doppler effect" ala Kraftwerk Autobahn vind ik zelf geweldig. Ik weet alleen niet meer precies hoe ik geprogrammeerd heb.

Gefeliciteerd met je aanschaf en heel veel muziek plezier toegewenst.
Oud 5 januari 2017, 22:20   #34
SB-SIX
Vintage lid

SB-SIX's schermafbeelding

Mooi goed bezig! Softsynths demotiveren mij ook enorm, snap precies wat je bedoelt. Veel knoppendraaiplezier!
SB-SIX is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2017, 10:01   #35
Marbles

Thanks! Kan niet wachten

Zal zeker die sounds opzoeken! Klinkt te gek.
Oud 6 januari 2017, 12:21   #36
JordySimons
been there, done that

Oorspronkelijk geplaatst door SB-SIX Bekijk bericht
Mooi goed bezig! Softsynths demotiveren mij ook enorm, snap precies wat je bedoelt. Veel knoppendraaiplezier!
juist dat vind ik ook!
gitaarspelen met een muis is ook niet fijn...

Oud 6 januari 2017, 17:36   #37
willem1958

Veel plezier met de Korg.
Benieuwd hoe hardware je bevalt.
Oud 8 januari 2017, 10:26   #38
sinew1958
Vintage lid

sinew1958's schermafbeelding

De Oberheim OB-12 is zowat de meest onderschatte synth die er bestaat.Ideaal voor ambient.
Mooie pads,veel real time knobs en sliders zodat je instant je sounds kan veranderen.
2dehands worden die soms aangeboden aan een spotprijs.
Zie maar naar dit YT filmpje.(Wel de vertaling opzetten).

sinew1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2017, 13:28   #39
rvz
Toetsenist

rvz's schermafbeelding

Ik weet dat veel mensen het niet met mij eens zullen zijn maar: een nord lead(2) zou een mooie starter kunnen zijn. Zeker aangezien je al hele mooie externe effecten hebt. Erg veelzijdig, gebruiksvriendelijk, intuïtief, en ook binnen je budget als je een beetje goed zoekt.

RemcoKeys.nl
rvz is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2017, 17:32   #40
Marbles

Bedankt voor jullie reacties! Die Oberheim klinkt te gek en is uitgebreid. De prijs gaat denk ik niet dicht bij de 500 in de buurt komen denk ik.. Maar misschien in gedachte voor een latere eventuele upgrade?
Nord heb ik ook zeker naar gekeken. Helaas weinig weinig filmpjes met sounds die in mijn muzikale straatje liggen. Om die reden wat links laten liggen.

Dat kan uiteraard uitproberen in een winkel veranderen (al zal deze versie daar niet meer zijn?). Helaas werd het uitproberen van wat simpele synths in een niet nader te noemen audio winkel in Haarlem de afgelopen week geen succes. De medewerker die van achter zijn bureau naar zijn personeel blafte merkte vervolgens op dat "de mensen achter in de winkel er niet uitzien of ze geholpen willen worden". Dan hoeft dat inderdaad voor mij ook niet, en loop ik naar buiten Qua aanbod waren er ook niet heel verschillende merken.

Los van die redenen, ik ben (voor nu!) voorzien! Ik heb de MS2000BR rackversie via marktplaats aangeschaft, en ben gisteren verdwaald in sounds. Heerlijk. Gevaarlijke combinatie om ook speciaalbier bij te drinken trouwens... Ga er zo in op dat ik niet door heb hoeveel ik aan het drinken ben .

Als beginner probeer ik uiteraard eerst de presets. Hoewel een hoop daarvan wat, ehm, 'enthousiaste' sounds zijn, zit er ook bruikbaar geluid tussen en kan ik wat gaan tweaken om uit te vinden wat alles precies doet. Eerste stappen ook gemaakt om vanuit scratch sounds te creeeren.. dat gaat nog wel even duren haha. Belangrijkste zal waarschijnlijk het patchen zijn, en daar ligt de grootste uitdaging vermoed ik.

Motiveert me wel en het is een tijd gelden dat ik met muziek ben bezig geweest op een frisse manier. Veel is nieuw en geeft ruimte voor positieve ongelukjes/verassingen.

Klinkt in de presets soms iets 'dunner' dan ik had verwacht en kan heel gnarly zijn, maar dat heeft wel wat. Zit heerlijk in de mix met mn gitaarspel.

Vanmorgen was het tijd om m door de bluesky en de capistan te spelen.. Ik denk dat alles goed klinkt door deze pedalen, maar dit was echt genieten.. De vraag is nu hoe ik deze pedalen zonder elke keer van mn gitaarboard te halen ga gebruiken. Keuzes, keuzes.

En ik speel nu via mn Steinberg Mr816x. Dat klinkt prima. Audio Outs naar de interface, aan de interface hangen 2 genelecs. Ik moet alleen nog even uitvinden of het mogelijk is om de synth te gebruiken zonder Ableton als tussenstap te gebruiken (waarin ik de audio route).
Het zou mooi zijn om zonder mn laptop aan te sluiten direct via de Mr816x te kunnen spelen.

In ieder geval zal ik de komende tijd opgesloten zitten en uit proberen te vogelen waarom deze knop dit doet en op het andere moment iets totaal anders
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten