Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 3 januari 2017, 10:49   #1
Marbles

Synth noob op zoek naar Spacy Sounds
Hey hallo,

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen.. Ik vroeg me af of jullie me met het volgende zouden kunnen helpen:

Ik ben op zoek naar een synth die het volgende een beetje zou kunnen produceren:

Alles wat een beetje neigt naar ambient en niet te grof is.

Nu heb ik gezien dat ik de toesenist in de band uit de linkjes (Camera) veel op een Juno 60 speelt. Voor iemand als ik, die niet veel meer ervaring heeft dan softsynths lijkt me dat wat te gek om mee te beginnen.

Wat zijn de usual suspects voor geluiden als dit?

Ik snap dat er heel veel goede softsynths zijn, maar om eerlijk te zijn: Het draaien aan knoppen etc met de muis, of gemapped naar midi op mijn midikeyboard werkt voor mij niet heel intuitief. Het haalt de lol er wat af.

Ik heb zelf qua delays en reverb op zich wel genoeg offboard effecten (Strymons, MXR etc).

Mijn budget is rond de 500 (is dat voldoende?).

Zelf heb ik dus weinig verstand van wat er is.. Ik was wel erg gecharmeerd van de Korg Ms2000.

Andere opties die ik heb bekeken zijn bijvoorbeeld de Roland Gaia,. Ik vond deze qua layout erg gebruiksvriendelijk en goed te begrijpen. De demo's zijn echter wat agressief/ hard klinkend op een manier die niet helemaal voor mij is. Reviews zijn ook niet overal positief.
Om synths wat meer te begrijpen zal dit erg goed zijn, maar hoe is het geluid kwalitatief? Misschien maken al mijn effecten een hoop goed door het randje eraf te halen?

Akai AX60 lijkt me ook iets te agressief? Verder is deze wat lastig 2e hands te vinden.

Mininova, Blofeld en opties als deze hebben wat nadelen qua door menu's, submenu's scrollen.. Iets dat voor mij nu niet prettig lijkt.
Het intuitieve van zo goed als alle functies voor je neus lijkt mij aantrekkelijker.

Heel (lang onsamenhangend) verhaal vol aannames van iemand die er dus weinig verstand van heeft Indien ik er gruwelijk naast zit of mensen beledig met ongefundeerde meningen: Mijn excuses!

Geprobeerd de zoekfunctie te gebruiken, maar weet helaas nog niet echt waar ik op moet zoeken haha. Hoop dat iemand een idee heeft waar ik naar zou moeten zoeken!

Thanks

Marc
Marbles is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 11:10   #2
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Ju60 is volgens mij prima voor dit soort space pads.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 12:57   #3
kwantumekanniks

@Madr Bedoel je de Ju-06 (Boutique)? Volgens mij geeft de topic starter aan dat een Juno 60 mss teveel van het goeie is namelijk. In dit geval ben ik het met je eens.
Een Blofeld met de Don Solaris Analog Voltage soundset zou ook een goeie zijn. Voor directe parameter benadering heb je voor allerlei controllers goeie templates inmiddels (Ipad inclusief)
kwantumekanniks is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 13:33   #4
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Ik denk dat hij bedoelde dat een Juno 60 boven zijn budget van 500 euro uitkomt. En ja ik bedoel die boutique versie. 2de hands moet je die wel voor een leuk bedrag kunnen vinden en is wat recenter dan een ms2000 dus je bent hem sneller kwijt als ie niet bevalt. Verder is ie op zoek naar een synth met dedicated knoppen ipv menu's.

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 13:41   #5
DungBeatle

DungBeatle's schermafbeelding

IMHO denk ik dat je je niet mag blind staren op de synth, maar wel op de effects. Ik hoor duidelijk distortion en reverb.. dus je moet deze kunnen nabootsen. En ik zou zeggen, "met vingers op de knobs".. dus synths die die effecten aanbieden moeten ze ook via fysische controles kunnen aanbieden. In mijn verzameling zit een oude Korg Z1 die zeker zulke soundscapes aankan.. maar de effecten zijn verscholen achter menus, en zijn dus zeker niet heel "real time".. if you know what I mean.

Misschien is een optie een goedkope oude synth, met enkele fysische effect units met veel knopjes..? De Yamaha AN1X is ook een super bak voor ambient.. (incl effecten, maar die weeral niet in your face toegankelijk zijn)
DungBeatle is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 14:28   #6
Marbles

Bedankt voor jullie (snelle!) reacties!

De Juno 60 lijkt me te gek hoor! Maar inderdaad, het is qua budget wat hoog om in te stappen denk ik.

Qua effecten ben ik wel goed voorzien hoor denk ik. Ik vermoed dat mijn El Capistan en Blue Sky het vaakst gebruikt gaan worden. Ook qua drives waarschijnlijk vooral gitaareffecten (als deze pedalen te combineren zijn qua signaal).

Op zich zou het 'hands on' qua effecten op die manier dan opgelost kunnen worden.

De parameters van de synth zelf zou qua voorkeur liever op de synth zelf zijn. Misschien ben ik iets te simpel voor submenu's, maar het al spelend aanpassen van parameters lijkt mij te gek. Het moeten draaien tot ik een bepaalde instelling heb is voor nu misschien iets te veel Externe controllers zouden een optie kunnen zijn, maar het gebrek aan labelling daarop lijkt me wat teveel uitzoekwerk. Een Ipad heb ik zelf niet. Kan dat uiteraard aanschaffen indien dat de beste optie is!

Ik kan iets als de AN1X altijd zonder de effecten gebruiken uiteraard en deze extern toepassen.

De Ju-06 ziet er zeker goed uit, ik zal even onderzoek gaan doen. Wat zijn de grote verschillen met de MS2000? Op ťťn of andere manier blijft deze Korg mij aanspreken.. Misschien het feit dat ik goede demo's heb gehoord en veel op de synth zelf te regelen lijkt? Arpeggiator is ook wel te gek, maar niet noodzakelijk.

Bedankt!
Oud 3 januari 2017, 14:50   #7
willem1958

willem1958's schermafbeelding

Een Blofeld is wel met een menu maar als je er een paar dagen op speelt werkt het allemaal vlot over het algemeen, de indeling is logisch wat dat betreft, maar veel knoppen is natuurlijk lekkerder.
Voor je het weet zit je heerlijk te spacen met dat ding want qua geluidssynthese zit je goed..
En voor dat geld vindt je geen gelijke als het om ambiŽnt gaat, dan blijf je ruim binnen budget, desktop versie dan als het nieuw moet zijn, een keyboard versie vindt je tweedehands ook prima binnen budget.

Ik heb zelf geen Gaia en hier en daar hoor je soms minder positieve berichten maar ik wel lekkere ambiŽnt gehoord op dat ding.
Hier bijv en niet aggressief;

willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 15:09   #8
SB-SIX
Vintage lid

SB-SIX's schermafbeelding

Ik zou lekker voor de ms2000 gaan. De ju-06 of de echte juno 60 zijn zeer beperkt qua synthese mogelijkheden. Als je alles door je genoemde fx heen haalt maakt het kleine verschil in analoog/digitaal niet veel meer uit imho. Ms2000 is lekker hands-on en een hoop mogelijkheden.
SB-SIX is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 20:10   #9
chielos
...

chielos's schermafbeelding

studiologic sledge?

klik
klikkerdeklik
chielos is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 20:39   #10
Marbles

Thanks allemaal. Man, uit bovenstaande zou de Blofeld toch afvallen ben ik bang. Zou het toch nice vinden om in zo goed als 1 oogopslag te kunnen zien hoe iets is ingesteld.
Mocht ik ooit goed in de vingers/oren hebben waarom iets klinkt, en direct weten waar ik het zou moeten zoeken, zou dat zeker een optie zijn/worden.

De Ju-06 ziet er zeker interessant uit. Zie wel dat hij zo goed als niet meer te krijgen is nieuw.. Of dat een goed teken of een slecht teken is weet ik niet..

Gaia klinkt zeker te gek met deze patches. Begrijp wel dat die je eventueel zelf aangemaakte overschrijven. Hoewel de simpliciteit(?) van de layout me zeker aanspreekt, blijft iets me tegenstaan. Misschien me teveel laten beinvloeden door gemixte reviews?

Zal zeker alle opties nog uitgebreid onderzoek naar doen. Maar leek toch vrijwel overtuigd van de ms2000/r .

Helaas gaan deze toch vaak voor rond de 700, dus misschien even doorsparen.

Nu ik die Sledge bekijk klinkt dat toch ook wel te gek (dat ik de kleur vergeet) en lijkt best hands on.. Ik zal daar ook wat meer over opzoeken. Weet niet of die 4 tone van de ms2000 me uiteindelijk zal tegenstaan (kan het me niet voorstellen)

Hoe doen jullie dit? haha, gewoon heel veel synths kopen?
Oud 3 januari 2017, 21:41   #11
synthiaks
Pay attention!

synthiaks's schermafbeelding

Omdat je al een midikeyboard hebt zou ik voor een werkpaard als de Nord Rack 2x of Supernova gaan. Heb je genoeg stemmen, kun je layers maken en heb je individuele outputs om door verschillende effecten te sturen.

De Nord vind ik wat directer klinken en is erg makkelijk te programmeren.

De Supernova klinkt wat meer "plastic" maar heeft genoeg synthesemogelijkheden en ingebouwde effecten om er o.a. vette ambient geluiden mee te kunnen maken.

De ms2000r heb ik even gehad maar was niet mijn ding en had voor mij echt te weinig stemmen.
synthiaks is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 21:47   #12
aMMu

Ik heb met een System-1m veel geluiden gemaakt die toch wel in deze richting gaan.

Maar ik hoor vooral een elektrische gitaar met veel distortion en reverb/delay
aMMu is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2017, 22:12   #13
Klaas
Vintage lid

Ik zou voor de Korg MS2000 gaan als je alle belangrijke parameters onder een grote knop wilt hebben.
Deze heeft genoeg modulatie mogelijkheden en vier virtual patch slots voor eigen modulatie routings.

Ik zelf heb de Korg MicroKorg mk 1 (de mini MS2000 met dezelfde sound engine en modulatie mogelijkheden).
De prijs hiervan is tegenwoordig zeer gunstig en hij bied dezelfde klanken als de MS2000.

Samen met de arpeggiator en een Strymon BigSky zou je toch voldoende ambient geluiden moeten kunnen maken.
Maar het is net wat Mima zegt; ik hoor ook bijna alleen maar gitaar geluiden.

De Yamaha AN1x is een super synth zeker voor de huidige tweedehands prijs, alleen is deze iets minder overzichtelijk vanwege 8 groepen met 8 potmeters en de parameter matrix.
Klaas is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2017, 07:23   #14
Marbles

Ah crap, zie ook dat ik een verkeerde link heb geplaatst. Het nummer waar het me voornamelijk om ging, stom:

Er zit inderdaad veel gitaar in, maar wat mij vooral aantrekt zijn de 3 sounds in het intro. De (en nu ga ik als niet synth expert proberen synth sounds te omschrijven, so bear with me ;D )
De drone, pad, onderliggende laag.
De 'holle' hoge echo sounds. Bijna druppels
De wat buzzy hoge tonen

Die laatste 2 vanaf 2:00 - 2:30 wat duidelijker

Deze band heeft eigenlijk best wel wat sounds die ik te gek vind, maar zal jullie niet lastigvallen met 100 linkjes waar een sound van 3 sec in zit.

Als de Supernova wat plastic klinkt in basis, zou die afvallen.. Effecten zijn te gek natuurlijk, maar ik denk dat de externe effecten die ik heb wellicht voldoende zijn. Ik weet niet of ze beter zijn, maar kan me voorstellen dat ingebouwde effecten meer 'bijzaak' zijn bij het bouwen van een synth dan de prio voor een standalone effect. Kan daar natuurlijk naast zitten, misschien een gitaristen trekje

De System1, Yamaha en Nord zal ik ook bekijken! Heb Nord synths veel gezien, maar nooit de link gelegd met spacey, ambient dingen.
Oud 4 januari 2017, 07:55   #15
SB-SIX
Vintage lid

Koel... de pad is een akkoord met saw oscillators, gefilterd. De druppels is noise met een self-oscillating filter en tremolo mocht je ze zelf willen maken. Kan met iedere polysynth denk ik, dus ik zou gaan voor diegene met de meeste knopjes. De negatieve reviews van de gaia snap ik nog steeds niet helemaal. Ik zie m in veel studio's van bekende artiesten staan (disclosure, aluna george, garrix) maar idd slechte reviews. Op een beurs een keer mee gespeeld en vond m super klinken. Ook bij een paar live acts gezien klonk hij ook niet verkeerd. Maar idd vanwege de reviews heb ik m ook nooit gekocht. Misschien is het een complot van de bekende artiesten zodat we niet achter hun secret weapon komen
Oud 4 januari 2017, 08:11   #16
Marbles

Haha, dat zou zo maar eens kunnen.. En betalen mensen er over 10 jaar het drievoudige voor
De nieuwprijs ligt ongeveer bij een 2e hands ms2000. Zouden deze sounds op een ms2000 mogelijk zijn?

En thanks voor de mini tutorial! Zou het inderdaad zelf willen maken.
Oud 4 januari 2017, 10:12   #17
SB-SIX
Vintage lid

Ja op zich mogelijk op beide, ze hebben beide saw oscs en noise. Alleen twijfel ik een beetje of je het haalt met de 4 voices van de ms2000. Het mooie van de gaia is dat je veel meer gelijktijdige toetsen kan aanslaan en daarbij ook nog eens 3 patches gemakkelijk kan layeren. Op papier is de gaia veel geschikter voor dikke pads en akkoorden. Misschien kan je m uitproberen in een winkel oid? Verder youttube filmpjes natuurlijk, en als je het leuke muziek vind, disclosure gebruikt 'm op nagenoeg elke track.
Oud 4 januari 2017, 11:49   #18
willem1958

willem1958's schermafbeelding

De sounds uit de laatste clip zijn voor de Blofeld een fluitje van een cent maar die wil je niet.
Een Sledge heb je ook in het zwart trouwens, iets minder uitgebreid dan een Blofeld maar wel veel knoppen.
Maar maak een iijstje en ga gewoon naar een winkel(s) toe waar ze de synthesizers die nu nog nieuw te koop zijn hebben staan en dan gewoon even wat uitproberen.
Dan kan je goed vergelijken en dan valt de ene misschien meteen af of komt een andere synth waar je nog niet aan dacht opeens tevoorschijn als een aangename verassing.
Een synthesizer en sounds is een heel persoonlijk iets tenslotte.
willem1958 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2017, 12:56   #19
Timecop
Preset Manager

Timecop's schermafbeelding

Kijk anders ook eens naar een Korg Radias. Dat is de opvolger van de MS2000 en klinkt erg lekker! Heeft naast een gewone sequencer een motion sequencer waarmee je bewegingen van de knoppen kan opnemen, heeft heel veel modulatie mogelijkheden en bijna alle parameters zijn via het paneel te benaderen. Heeft daarnaast ook nog eens wat drumgeluiden en een vocoder aan boord.

Erg veelzijdige en vaak onderschatte synth!

Analog resistance is futile!

Gearlist: Casio SA-65, Fashion Key Board, Xin Anda Guitar en My First Sony voor recording
Timecop is nu online   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2017, 13:01   #20
Marbles

Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk bericht
De sounds uit de laatste clip zijn voor de Blofeld een fluitje van een cent maar die wil je niet.
Een Sledge heb je ook in het zwart trouwens, iets minder uitgebreid dan een Blofeld maar wel veel knoppen.
Maar maak een iijstje en ga gewoon naar een winkel(s) toe waar ze de synthesizers die nu nog nieuw te koop zijn hebben staan en dan gewoon even wat uitproberen.
Dan kan je goed vergelijken en dan valt de ene misschien meteen af of komt een andere synth waar je nog niet aan dacht opeens tevoorschijn als een aangename verassing.
Een synthesizer en sounds is een heel persoonlijk iets tenslotte.
De Blofeld lijkt me ook te gek klinken hoor. Alles wat ik heb gehoord ben ik enthousiast over. Misschien moet ik het gewoon gaan testen. Omdat ik echter nog een hoop moet leren, lijkt het mij persoonlijk handiger als ik kan zien welke parameters hoe staan ingesteld. Ik verdwaal dan wat minder snel omdat ik niet ook nog eens na moet denken hoe ik nou ook alweer precies bij dat submenu kwam die dit effect op het geluid heeft.

Leer ik uiteindelijk ook wel natuurlijk, de curve is gewoon wat steiler (denk ik, maar jullie hebben daar meer verstand van).

Mocht er een synth zijn die het makkelijk aankan, maar waar er toch meer extern zou worden geregeld zou dat mooi zijn. Ik lees dat die Sledge veel overeenkomsten heeft, dat zou dan een totaalplaatje zijn waar ik vermoedelijk naar op zoek ben.

Ik snap dat jullie vergelijkbare vragen krijgen, en dat je met een budget als deze misschien niet kan verwachten om Bowie'Low of een soundtrack voor Stranger Things in te spelen Maar zou als eerste uitgave het liefst wel iets hebben waar ik niet te snel tegen het plafond zit qua geluidskwaliteit.

Dat kan ik helaas nu niet inschatten. Ik vind het als totale noob dus ook lastig om een winkel in te lopen, omdat ik nu niet de skills heb om een machine echt aan het werk te zetten. Aan de ene kant: Als ik die skills niet heb, hoef ik ook niet iets beters./ben ik het (nog) niet waard.
Aan de andere kant: Die mogelijkheid tot groei zou ik wel graag wat op voorbereid zijn.

Probeer dus ook echt niet koppig te zijn hoor

Misschien hang ik er te veel waarde aan, maar wil een weloverwogen keuze (proberen te) maken
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten