Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 13 juni 2010, 14:10   #1
MonoTron
Initiating Sequence..

MonoTron's schermafbeelding

Vreemd voorwerp in mijn juno60 slider
Ik irriteerde me al een tijdje dat de attack slider van mijn juno60 niet helemaal naar het nulpunt wilde, dus ik heb 'm net maar eens opengemaakt. Ik dacht in eerste instantie dat er iets in de fader was gevallen.

Nu blijkt er een vreemd los stukje metaal in te zitten. Ik dacht eerst dat het zo'n groot nietje was, maar dat blijkt het niet te zijn.
Ik zie dit voorwerp niet in de andere faders zitten, dus vraag me af wat het nu is.

Het lijkt een langwerpig metalen stukje met in het midden een open ruimte waar het schuivende gedeelte van de slider in zit. Echter is het stukje metaal minder lang dan de slider zelf en zorgt er dus voor dat de slider niet naar nulpunt kan komen.

Weet iemand wat dit kan zijn? Het lijkt niet in de fader te horen, maar dat moet eigenlijk wel want anders zou het er niet in zitten

Een foto zegt meer dan woorden: Het gaat om de VR5 A slider. Je ziet het goudkleurig stukje metaal wat nu de slider tegenhoudt om naar het nulpunt te kunnen en je ziet aan het andere einde van de slider dat het metalen stukje ook afgesloten is. Erg vreemd. Je ziet bij de andere fader ook dat het stukje metaal daar niet in zit.

Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  DSC_3024.jpg‎
Bekeken: 153
Grootte:  113,4 KB
ID: 59642  

Experimenting with sounds for the future of our Existence!

Monotron Music
H3K Music
Facebook
Bandcamp
MonoTron is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2010, 14:17   #2
RSB
Whoehahaha

RSB's schermafbeelding

Vaag, ik heb op dit moment geen Juno dus ik kan het niet vergelijken, maar ik denk niet dat het hoort.
RSB is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2010, 14:18   #3
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

6 trak's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MonoTron Bekijk bericht
Weet iemand wat dit kan zijn? Het lijkt niet in de fader te horen, maar dat moet eigenlijk wel want anders zou het er niet in zitten
waarom zou het er eigenlijk wel moeten zitten als de fader daardoor niet tot 0 gaat?[/quote]
juist doordat deze fader anders dan de rest is zou je denken dat het juist niet normaal is...

ligt het stukje metaal er los in of zit het toch wel vast ergens?

Citaat:
Een foto zegt meer dan woorden:
eigenlijk zeggen ze beide evenveel... een foto noch een woord kan niets zeggen
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2010, 14:18   #4
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Zou er niet misschien een keer een vervangende, kortere slider in gekomen zijn? (bij een vorige eigenaar)

“...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...”
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2010, 14:20   #5
Nisei
Vintage lid

Nisei's schermafbeelding

Het lijkt er op dat het er wel in hoort te zitten maar naar boven is geschoven zodat je nu je fader niet meer helemaal naar beneden kunt schuiven. Kun je het niet met een klein schroevendraaiertje oid weer naar beneden schuiven? (eventueel wat kracht gebruiken maar niet te veel.)
Nisei is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juni 2010, 14:32   #6
MonoTron
Initiating Sequence..

Ik heb nog eens goed gekeken en het lijkt er wel in te horen.

Volgens mji zit dit stukje metaal normaal gesproken vast aan binnenkant, van boven in de slider behuizing. Het lijkt er op dat dit los is geraakt en dat de kant aan het nulpunt naar binnen is gebogen, waardoor het nu korter is dan de volledige lengte van de slider.

De slider is volgens mij wel origineel. Jammer genoeg heeft de noise slider hetzelfde probleem. Het werkt trouwens wel, maar niet volledig. Met name voor de attack is de gevoeligheid tussen 0 en 1 a 2 niet optimaal.

Zo te zien moeten de sliders eruit worden gesoldeerd zodat het metalen stukje rechtsgebogen kan worden en weer tegen de behuizing aan worden geplakt.

Monotron Music
H3K Music
Facebook
Bandcamp
Oud 13 juni 2010, 14:43   #7
Nisei
Vintage lid

Nisei's schermafbeelding

Als je hem er dan toch uit haalt zou ik gelijk even kijken of je een nieuwe vervanging kan krijgen.
Oud 13 juni 2010, 14:45   #8
MonoTron
Initiating Sequence..

Nou, ik heb toevallig twee weken geleden een soldeerstation gekocht, maar ik was nog even niet van plan om die op mijn juno uit te proberen. Aangezien het zo'n 18 jaar geleden is dat ik voor het laatst heb gesoldeerd, ga ik eerst maar eens op wat anders oefenen

Monotron Music
H3K Music
Facebook
Bandcamp
Oud 13 juni 2010, 14:47   #9
Nisei
Vintage lid

Nisei's schermafbeelding

Groot gelijk. Er staat hier nog wel ergens een PolyMoog voor €650 te koop die opgeknapt moet worden.
Een leuke oefening
Oud 13 juni 2010, 15:04   #10
High deciBel
HobbyBob

High deciBel's schermafbeelding

Wat je daar ziet zitten is een helaas bekend fenomeen van de Juno-60 sliders. Inderdaad een aan 1 uiteinde opgekruld stukje koperbaan spoor waardoor de slider niet geheel naar zijn nul- of uiterste waarde kan komen.
Ik heb om dat op te lossen de twee problematische sliders van mijn eigen Juno losgesoldeerd, geheel open gemaakt, goed schoongemaakt, metaal rechtgebogen en met de juiste Kontakt spray (kontakt 60) ingesmeerd. Daarna weer dichtgemaakt, teruggesoldeerd en het spul loopt weer als een zonnetje.

Het is nogal een klus, maar best zelf te doen als je een goede soldeerbout hebt.

Geluidsvoortbrengend Knoppenlijstje:
Akai, Clavia, Creamware, E-MU, Kawai, Korg, Novation, Sequential Circuits, Yamaha, Waldorf, Dave Smith, MacBeth, Moog en heel veel Vintage Roland spul
En de rest:
Mackie, Soundcraft, M-Audio, MOTU, Roland, Boss, Edirol, Alesis, Lexicon, Zoom, Behringer, Samson, Tannoy, iPad, 2x Intel PC, bergen kabels, voedingen, stekkerdozen
High deciBel is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten