Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 17 juli 2017, 15:38   #1
MrBoembas

Crockett's Theme Bass op de JP 8000
Beste Synth vrienden,

Welk geluid van de Roland JP 8000 komt het beste overeen met de "Originele" Crockett's Theme Synth Arpeggio's Bass ? Of welk geluid kan je het beste bewerken met welke JP 8000 instellingen ?

Iemand een voorbeeld of een idee Hoe ?

(bijv Chariots Bass te bewerken door de filters ?)

Wie o wie helpt ?

Groeten,
MrBoembas is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2017, 19:17   #2
Kwurqx
Happy synthing

Niemand?

De oorspronkelijke komt uit een Jupiter 8 (schijnt).
Maar anderen beweren: een Casio AZ1 (zo'n hippe Keytar).
Of the mother of all synths (toendertijd) een Fairlight CMI.
De Fairlight CMI zit elk geval in de track want ik hoor de "famous sounds" Fairlight ARR1 sample langskomen.

Jan Hammer had nogal wat synthesizers....

Als ik hem zo hoor is het geen ingewikkelde patch hoor.
Wel mooi....

Alleen oneven harmonischen in de eerste paar harmonische rangen.
Een 50% pulse (blokgolf/square) of triangle (een soort "voorgefilterde" square) die door een Low Pass 24 db/oct gaat.
Resonantie een beetje opdraaien.
Filter naar smaak dicht flink draaien tot de cutoff/resonance op de juiste plek zit.
Misschien een beetje filter ENV MOD (korte Attack tijd en beetje Decay) voor een beetje "aum".
En AMP iets langere Decay dan de filter ENV (wordt de nootlengte).

Moet zo op ongeveer elke substractieve synthesizer met een resonant 24 dB/oct filter te benaderen zijn. Dus ook op je JP 8000.

En ik denk dan om de zoveel noten een octaaf hoger er bovenop.

Dat octaaf gaat met filtercutoff modulatie door bijv. Velocity niet lukken omdat er geen 1e octaaf (= 2e harmonische = even) in de harmonische content van de klank zit.

Doe ik zo uit mijn hoofd. Niet getest op een synth.

Zou ook prima op een FM synthesizer gemaakt kunnen worden trouwens. Jan Hammer had (net als bijna iedereen toen) ook een DX7

Laatst gewijzigd door Kwurqx; 20 juli 2017 om 19:55
Kwurqx is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2017, 19:52   #3
MrBoembas

Thanks Kwurqx,

Heb je daar toevallig ook een voorbeeld van ?

Is het gewoon naar een Square of Triangle zoeken op de JP 8000 ?

Dus niet de "Chariots bass" want daar dacht ik eerder aan.

Groeten,
Oud 20 juli 2017, 20:05   #4
Kwurqx
Happy synthing

Net toch even een synth er bij gepakt (zo'n nerd ben ik dan wel weer.)
Is toch wel een 2 oscillator patch waarvan 1 een octaaf lager (-12 semitones) soms suboscillator genoemd.

Dan kan het ook zijn dat de hogere octaafje om de zoveel te door ontstemmen/sweving of faseren (al dan niet resonant phaser) komen. Ik heb niet op de regelmaat van die hogere octaven gelet.

Want dan kom die 2e harmonische (1 octaaf hoger) uit de oscillator die een octaaf hoger staat gestemd.
Oud 20 juli 2017, 20:06   #5
Kwurqx
Happy synthing

Ik heb geen JP 8000 als voorbeeld. Nu even de gratis VST Fuzzpillz Oatmeal gepakt.

Nog dichterbij dat 2 triangles: een sinus met een -12 semitone triangle.
Met 2 triangles moet het filter te ver dicht en wordt ie de "dof".

En nog wat vergeten. Voor een betere benadering: 2 laag unison meet een beetje spread/detune.

Dus wel een beetje ontstemde oscillators.

Ik stop er even weer mee, maar ik ben met even prutsen al dichtbij (met als referentie een Youtube videootje)

Wellicht dat een andere synth met iets andere oscillators en filters nog dichterbij komt.....

Laatst gewijzigd door Kwurqx; 20 juli 2017 om 20:21
Oud 20 juli 2017, 20:36   #6
MrBoembas

Kan je wel nog even de link sturen van de Youtube video ? ;-)
Oud 20 juli 2017, 21:11   #7
Kwurqx
Happy synthing

Hier nog het resultaat van mijn 1e poging met Oatmeal.
Een benadering van de Crockett's Theme bass als 44.1 kHz/192 kbps MP3

Die sinus is gereduceerd tot slechts enkele procenten in AMP.
Fungeert nu als een hele zachte 2e harmonische (1e octaaf up).
Het is nu bijna alleen de unison licht ontstemde Triangle(s).

Verschil zit dan waarschijnlijk vooral nog in de verschillen in de precieze vorm van de triangle (zelden een echte triangle vorm) en de filterkarakteristieken.
Elk verschil in vorm van een golfvorm levert een andere harmonische inhoud/klank.

Verder zoals ik eerder beschreef.

Na edit is MP3 bestand niet meer embedded....

20170720 Crockets bass try 1 [LUK-14].mp3

Laatst gewijzigd door Kwurqx; 20 juli 2017 om 21:24
Oud 20 juli 2017, 22:02   #8
Kwurqx
Happy synthing

Toch nog even het spul aangezet voor een poging met Synth1. Die komt er dichter bij.
Synth1 is erg clean. Oatmeal wat ruiger van klank en wat baszwaar (er zit ook een EQ in Oatmeal, die ik nu niet heb gebruikt).

De suboscillator is hier wel gewoon de -1 octaaf Triangle. De Oscillator (Osc1) de -1 octaaf sinus.

Bij Synth1 wel een beetje "vals gespeeld" door -24 (2 octaaf) semitones FM op Osc1 (de Sinus) voor dat lage growly op de grondtoon (ik noemde al eerder de Yamaha DX7als kandidaat).

Mischien moet de attack nog iets langer en filter mod ietsje minder, want hij is nu erg snel on de start en "open" van klank.

En nu ook een beetje veel ping pong delay....maar goed het is maar een experimentje.

Ook hier na een edit niet meer embedded....

20170720 Crockets bass try 1 Synth1 [LUK-14].mp3
Oud 21 juli 2017, 10:18   #9
specimanx

ik heb jp8080. De bassen zijn erg goed bruikbaar. Weet niet welke preset in de buurt komt, ik draai te snel aan de knoppen ervoor. Maar denk dat 'ie goed zn werk kan doen in ieder geval.

Dynaudio BM12aIII | UA Apollo Quad/DSP Quad | Cubase Artist 8.5 | Win10(32GB,Xeon E3V2) | Steinberg CMC | Motu Midi express 128 | Roland A800Pro | Roland V-Piano | Roland JV1080 + Techno exp | Roland JP8080 | Waldorf Blofeld | DSI Tetra4 | Kawai K1 MK2 | Radial Engineering J48 | Rode NT-5 pair | Superlux CM-H8C | Hurdy gurdy | Farida FH-69 TFB | Challenger Tele | UAD API Vision, ATR-102, OWS, Lex 224, AMS RX16, Teletronix, Pulteq, UA610 | Waldorf Edition2 LE | Korg Wavestation | VSL SE 1 & 4
specimanx is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2017, 13:00   #10
Kwurqx
Happy synthing

Oorspronkelijk geplaatst door Kwurqx Bekijk bericht
Bij Synth1 wel een beetje "vals gespeeld" door -24 (2 octaaf) semitones FM op Osc1 (de Sinus) voor dat lage growly op de grondtoon (ik noemde al eerder de Yamaha DX7als kandidaat).
Vergeten: FM gaat natuurlijk over een CARRIER (Osc1, de sinus), maar ook over een MODULATOR (Osc2). Dat was in dit geval een triangle. Synth1 heeft (helaas) geen Sinus als Osc2. Alleen Saw, Square, Triangle en Noise.
Reactie

Synthforum » Muziek algemeen » Klank, geluid en theorie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten