Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 juli 2017, 13:41   #101
Von Naphoven
Der Klang Philosoph
Moderator

Von Naphoven's schermafbeelding

Ik heb wel een beetje het idee dat Elektron niet veel fout kon doen de laatste tijd en dat ze nu misschien een stapje te ver zijn gegaan met melken ... Ben benieuwd of de backlash iets gaat doen, want er wordt toch wel behoorlijk negatief gereageerd her en der - vooral de forse prijs van Overbridge en de licentie per individueel apparaat.
Von Naphoven is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2017, 13:57   #102
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

Ze hebben zich vooral altijd heel erg op hun kernklanten gericht, de betatesters en early adopters. Er werd altijd veel vertrouwen gevraagd maar dan was er ook een goede communicatie wederzijds. Dat was ook erg nodig gezien de scope van veel dingen, van Octa tot Overbridge, de beta groepen waren gigantisch. Alleen het zijn nu precies die personen die nu allemaal de volle mep moeten betalen voor de vruchten van die communicatie en het testen, terwijl door de mk2's ze geen fuck meer van hun investering terug krijgen uit het verleden. Jammer bedankt. Dat steekt, en zal denk ik niet veel overlaten van hun eerste uur klanten. Maar die hebben ze denk ik toch niet meer nodig, het is schijnbaar tijd om te cashen, en de machines zullen nu hun werk doen.

prairie doggin'
154 is nu online   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2017, 16:05   #103
Marc
Guru Meditation

Marc's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
inderdaad, als je regelmatig de marktplaats afstruint, kom je heel veel elektron tegen.
Nu ook voor leuke prijsjes dus voor de mensen die het nooit hebben kunnen betalen is het topspul nu wellicht bereikbaar/betaalbaar wat ook wel weer leuk is. Deze top-machines gun je iedereen!

Oorspronkelijk geplaatst door Cornerman Bekijk bericht
Wat mij betreft mag het dumpen beginnen.
Van mij ook!! Als ze volgende week nou even een Heat MKII aankondigen kan ik die ook voor een paar tientjes scoren.. Ik wil ook nog wel een 2e Octatrack voor aan de muur ofzo.. binnenkort even langs de antiquair

Ik vind het jammer dat ze geen trade-in program hebben en wacht wel even op echt vernieuwende Elektron machines, want mijn huidige vintage set bevalt nog prima.
Marc is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2017, 16:33   #104
MSDOS
Vintage lid

MSDOS's schermafbeelding

Ik ben het volkomen eens met 154.

Maar gezien dat A4/AR wel de machines zijn waar ik het meeste plezier van heb, ga ik hoogstwaarschijnlijk wel upgraden. Zal het niet direct doen en kijk de kat eerst uit de boom.
MSDOS is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2017, 16:54   #105
vinnieq
Lidl

vinnieq's schermafbeelding

Als je jezelf nou belooft dat je zo'm mkII mag kopen van de opbrengst van je releases die je met de mkI hebt gemaakt dan is het probleem opgelost.
vinnieq is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2017, 17:59   #106
Synthor

Synthor's schermafbeelding

Heb nooit overbridge gebruikt, maar als je bijv. 2 a4's hebt en dan 2 x dat kutprogramma moet betalen is m.i. echt achterlijk.
Synthor is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2017, 18:09   #107
MSDOS
Vintage lid

MSDOS's schermafbeelding

Wat ik jammer vind aan het huidige Elektron is het gebrek aan focus. Het is een klein team dat nu tegelijkertijd werkt aan DT, OT/A4/AR MKII en ook nog Overbridge. Daarbij komt Apple nog met macOS 10.13 High Sierra rond herfst.

Gaat er misschien nog meer gebeuren betreft Analog Heat en Analog Keys...
MSDOS is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2017, 20:25   #108
KatieMusic

Oorspronkelijk geplaatst door 154 Bekijk bericht
Ik vind deze mk2 eigenlijk de machine die ze hadden moeten verkopen, het is een beetje toegeven dat ze fouten hebben gemaakt met de hardware van de mk1 serie die ze simpelweg niet op kunnen lossen. Voor mij is dat een dure grap.
Dat is inherent aan de ontwikkeling van een product! Ik weet niet of er fouten in de hardware zitten, maar daarvan is wel vervelend dat die vaak niet (goed) te verhelpen zijn. Maar Elektron mk1 is een forse investering gebleken voor een relatief korte tijd. Ik kan me de teleurstelling in Elektron van mk1'ers wel begrijpen die hun bezit nu drastisch in waarde zien dalen, maar dit is - er zijn weliswaar uitzonderingen - nog nooit anders geweest. En hoe meer je investeert, hoe hoger het risico is dat je t.z.t. veel zal moeten afschrijven. Het zal voor iedereen anders zijn of dit het waard geweest is.

Overigens weten we nog niet of de mk2 problemen heeft - ga er maar vanuit van wel. Dat zou ik alvorens een mk2 te kopen altijd eerst willen weten. En een Analog Rytm met 30ms latency zou ik bijv. dan nooit kopen.
KatieMusic is offline   Met citaat reageren
Oud 8 juli 2017, 23:12   #109
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

Nee hoor, meeste synths zijn gewoon af, niks mk1 of 2 of 3, laat staan binnen 2 jaar een nieuw design en de features die versie 1 zou moeten hebben maar dan gewoon voor de volle mep pas in dezelfde synth maar dan in het grijs. Studio staat hier(gelukkig) vol met 30 jaar oude troep die gewoon nog net zo goed is als de eerste dag dat ze uitkwam. Dat geeft me een hoop meer rust dan deze koopziek consumenten-dans om maar je produktieproces te kunnen blijven betalen. Onrust.

OB voor mk1 is 30ms minimaal. Voor de Heat zelfs 70ms. Ik ken geen geluidskaart die zo traag is.

prairie doggin'
Oud 8 juli 2017, 23:17   #110
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

sterker nog, bij sommige synths is het vooral mk1 die onbetaalbaar is. In dit geval echter lijkt mk1 vooral de versie waarin dingen nog niet goed werken. En waarbij ook de fabrikant het vertrouwen op hardware niveau opzegt.

prairie doggin'
Oud 9 juli 2017, 04:00   #111
KatieMusic

Het is waar dat bij sommige synth's het vooral mk1 is die onbetaalbaar is, maar ik denk dan meer om reden dat die vaak een sound hebben met een warmer, vintage gevoel, dat gear van nu niet heeft. Modern gear heeft daarentegen veel innovatieve (en soms ook overbodige) features, is meestal beter geïntegreerd in een DAW en ontstemde oscillatoren - een bekend probleem van vintage gear - heb je normaal niet. De techniek staat niet stil en vernieuwingen zullen elkaar altijd blijven opvolgen. Dit is niet altijd een verbetering, want soms is mk2 een verslechtering t.o.v. mk1. Dat een synth af kan zijn is denk niet waar. Maar deze dient wel naar behoren te werken en te voldoen aan de spec's die een fabrikant gegeven heeft. Maar aan beloofde features moet je denk ik als consument geen enkele waarde hechten. Eerst zien, dan geloven zeg ik altijd. Fabrikanten beloven vaak van alles, dit alleen maar om de concurrentie voor proberen te blijven.

Maar mk2 lijkt bij Elektron wel erg veel op mk1, dus ik kan me wel vinden in de stelling dat Elektron dit (mis)(ge)bruikt voor een koopziek consumenten-dansje. Een mk1.1 zou wellicht een betere benaming zijn, maar dat verkoopt niet. Maar zo lang het vertrouwen van de consument in Elektron niet (te veel) geschaad is kan Elektron dit doen. Ook de prijsverhoging van mk2 t.o.v. mk1 en de licentie van Overbridge per individueel apparaat. Mk2 wordt zo een nog duurder grapje, maar de geldmachine in Zweden kan zo wel overuren blijven draaien. Het is gewoon (keiharde) business, geef dat team van Elektron maar eens ongelijk. Wij zouden precies hetzelfde doen, tenzij je een fel tegenstander bent van economische groei.

De (on)tevredenheid over mk1 staat flink ter discussie in dit draadje, maar als je mk1 niets vind moet je die simpelweg niet kopen denk ik dan. Ik ben overigens geen Elektron gebruiker, voor wij was een Elektron het altijd "net niet". Misschien dat daar met mk2 verandering in gaat komen. Maar het menu-diven en koekeloeren op te kleine schermpjes zal daarmee blijven...dus misschien dat ik pas GAS zal krijgen van een mk3 met een veel groter scherm en meer hands-on / meer buttons...
KatieMusic is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2017, 11:01   #112
djazid

djazid's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door KatieMusic Bekijk bericht
dus misschien dat ik pas GAS zal krijgen van een mk3 met een veel groter scherm en meer hands-on / meer buttons...
Klinkt erg als mpc live.
djazid is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2017, 11:18   #113
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

"maar als je mk1 niets vind moet je die simpelweg niet kopen denk ik dan."

Dat is het punt juist, die hebben veel mensen gekocht met het verhaal van een enorme roadmap. En die gaat dus nu lekker naar versie 2 want de mk1 lijkt toch qua hardware niet geheel goed te functioneren. Dat steekt.

Daarnaast hoeft een synth niet vintage te zijn om goed te klinken, er is zat goed nieuw analoog. Maar het is wellicht vooral de klassieke les die mijn vader me vroeger al gaf bij het kopen van een stereo, koop geen alles-in-één midiset want als er een deel niet goed werkt is de hele boel waardeloos. Vaker na mn pa luisteren dus, en gewoon weer losse geluidskaart versus mixer versus synth gaan doen.

prairie doggin'
Oud 9 juli 2017, 12:36   #114
SB-SIX
Vintage lid

SB-SIX's schermafbeelding

Zowel de a4 als de rytm functioneren zeer goed bij mij, al jaren. en bij anderen ook. Heb nooit een crash, bug, alle features doen het zoals geadverteerd. Overbridge is zelfs later als bonus gratis erbij gegeven (ieder geval na het moment van toen ik het kocht). Is nooit gezegd dat dat een latency van 5ms zou hebben. Verder is er nooit iets officieel aangekondigd wat niet geleverd is. Alles wat op de site staat aan features heeft het gewoon en werken goed. Speculatie op forums is niet het zelfde als officieel aankondigen. Misschien werkt overbridge niet op jou systeem, wil niet zeggen dat ob dan ondeugdelijk is. Misschien is er wat mis met je eigen systeem. De mk2 versies is niets meer dan een redesign en een paar extra knoppen wat ik er nu van zie. Snap werkelijk niet wat je bedoelt met dat een mk1 iets niet doet wat wel zo geadverteerd is.

Heel wat anders als bijvoorbeeld een tempest, die regelmatig onbruikbaar was de eerste 3 jaar. Werd steeds een bug gefixed en 2 nieuwe geintroduceerd. En grove bugs ook. Later is er zelfs een hele petitie voor gekomen. en die heeft nieteens audio over usb. Nieteens volwaardige midi implementatie. pro2 heeft ook problemen, met bijvoorbeeld extern syncen, fm had ik ook iets bruikbaars verwacht en een lineare implementatie was ook genoemd in forums en nooit gemaakt. Oftewel ieder apparaat heeft wel iets, maar wat mij betreft heeft elektron altijd zeer stabiele firmware opgeleverd en ook vaak enorme feature updates met echt nuttige toevoegingen (mn a4 kreeg ineens poly update, een plusdrive, verbeterd filter, overbridge etc)
SB-SIX is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juli 2017, 12:48   #115
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

Er is geen enkele geluidskaart met 30ms latency te koop, dat wil niemand en zal niemand als werkend accepteren. Er is geen librarian. Er is geen pattern sequencer editor. Er is geen sample dump programma voor de Rytm. er is geen Overbridge voor Digitakt ook. Allemaal dingen die gewoon vanuit support zijn gecommuniceerd vanaf het begin. Bij de lancering van de A4 was er nog geen Overbridge, maar bij de AK en de AR was dat er wel inclusief alle beloftes. Zowel vanuit support, vanuit het forum door Elektron medewerkers alsmede in de betagroep. De latency is door iedereen vanuit Elektron als een probleem gedefinieerd waaraan gewerkt werd, evt door een Live mode. Daar is nu een andere oplossing voor gekozen, namelijk een Mk2 reeks. Ja ik heb de Rytm en de AK gekocht voor een groot deel wegens Overbridge en de beloftes. Ja dat heb ik ook gedaan bij Octa en dat is een beetje hoe Elektron werkt(e). Vroeg uitbrengen met een goed verhaal en het vragen van veel vertrouwen van de klanten. En die staan nu in de kou, en zij gaan vrolijk verder met reeks twee met betere usb-interface en goed werkende pads. Dit is nog maar het begin, zeker ook qua OB, de support van de mk1 serie zou ik niet al te lang verwachten. Let maar op als de Digitakt OB versie uitkomt nieuywe hardware, nieuwe protocollen...

prairie doggin'
Oud 9 juli 2017, 12:50   #116
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

En dan heb ik het nog niet eens over de pads en de (beloofde) instelbaarheid van die dingen. Nooit gekomen en nu wel duidelijk: designfout.

prairie doggin'
Oud 9 juli 2017, 13:19   #117
SB-SIX
Vintage lid

Al die zaken die je noemt staan niet op de site/doos. Sample management is bijvoorbeeld iets wat verkeerd geïnterpreteerd is, het ging om sample management binnen de ar en niet import vanuit pc/Mac. Zelfde met pattern editor. Het ging hier om je DAW te gebruiken als sequencer, wat ook gewoon werkt. Etc.

Latency van een vergelijkbaar product (virus ti) is nog hoger.
Pads zijn niet optimaal, maar vergelijkbaar met andere apparaten met die grootte van pads. Neemt niet weg dat ze prima bruikbaar zijn voor veel mensen die geen extreme eisen hebben aan velocity. Heb je dat wel kan je er grotere pads aanhangen. En kennerlijk was het geen groot probleem voor je anders kon je m binnen 60 dagen terug brengen waar je m gekocht Had. En hoezo in de kou staan? Doet de rytm ineens anders sinds de mk2? Als ze nu firnware uitbrengen die niet soepel loopt op de mk1 en wel op de mk2, dan voel ik me pas genaaid. Zoals een Apple wel eens doet. Er is tot nu toe niets wat me tegenhoudt muziek te maken met de elektrons.
Oud 9 juli 2017, 13:59   #118
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

Allemaal gecommuniceerd door elektron officials, publiek of in semi publieke betagroepen. Pattern en sample mgt, librarian, allemaal binnen overbridge en genoemd voor versie 2.0. En dan komen we inderdaad op het spannende punt, wacht die versie maar af. Leuk gaat het niet worden

prairie doggin'
Oud 9 juli 2017, 14:01   #119
SB-SIX
Vintage lid

Zoek pattern editor overbridge in Google.
Oud 9 juli 2017, 14:03   #120
154
Lid van de week

154's schermafbeelding

Elektron is koning in informele formele communicatie, en zo hebben ze mensen ook lang aan het lijntje gehouden. Denken dat er aan een oplossing voor reeks mk1 wordt gewerkt, jaja, geduld geduld, en dan blijkt dat ze helemaal niet met onze zaken bezig waren maar oplossingen voor nieuwe klanten, de mk2 mensen.

prairie doggin'
Reactie

Synthforum » Algemeen » Nieuws

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten