Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 16 juni 2017, 09:24   #1
mcdjan007
Zo heet ik helemaal niet

mcdjan007's schermafbeelding

Wat is nu een beetje de Magix onder de pcb design software
vraagje aan de zelfbouwers hier. Ben van plan om voor iemand een high-end rotary mixer met isolator te bouwen (Het is dan wel geen synth maar zit niet op een dj/electro forum) .
Nu heb ik alle benodigde schema's inmiddels verzameld. Nu wil ik deze in software overtekenen en tot 1 geheel brengen voor mijn ontwerp met een BOM en een PCB design die ik zo naar een fabrikant kan mailen. . Heb al een aantal freeware progs geinstalleerd en weer verwijderd omdat bijvoorbeeld

a: de pcb oppervlakte in de freeware niet toereikend was.
B: ik me eigen de klere moet zoeken in de onderdelen database om een bv een eenvoudige opamp t vinden en veelal toch naar een website van een fabrikant moet om daar de exacte footprint te vinden
C: de learning curve zo groot is dat de lol er al snel af is
D: de autorouting zelfs bij een eenvoudig printje een drama leek

Wellicht heb ik de verkeerde gebruikt of is freeware gewoon niet werkbaar. Misschien is jullie ervaring dat het hoe dan ook een heeeele investering in tijd kost ook al heb je de ontwerpen op papier al. Graag advies
mcdjan007 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 09:39   #2
SynnyS
Groot lid
Moderator

SynnyS's schermafbeelding

ik gebruik eagle...
SynnyS is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 11:33   #3
Rvooh
Vintage Lid

Rvooh's schermafbeelding

KiCAD is heel goed, wel steile leercurve
Gratis eagle is te beperkt en betalend te duur, dus als je pas start zou ik KiCAD leren

Voor kleine hobby projectjes, check fritzing

LINKE BOEL: rv0 shop met xoxbox onderdelen (n0nx0x panels, x0xlarge cpu, switches, ..) | c0nb0x control-app voor de x0xb0x (Mac/PC) | Alles over n0nx0x 303 sequencer clone | eigen zure brouwsels op soundcloud
Rvooh is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 12:37   #4
MVMNT

Hi!!! mede rotary fanaat right here! Heel erg ge´nteresseerd om mee te werken

http://soundcloud.com/mvmnt
Tascam M-208, Roland TR-8, Roland SH-201, Roland W-30, Roland JX-8P (Kiwi 8P Upgrade installed), Roland JU-06, Casio CZ-5000, Korg Arp Odyssey, Korg Volca Beats (snare mod), Korg Volca Bass, Korg Monotron, Hillwood HR-2 Super Variation, Circuit Benders CB-55 Clone + other DIY crap, effectbakjes allerhande, tapestuff & four track, MacBookje of course
MVMNT is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 13:51   #5
barn
Detroit nerd

barn's schermafbeelding

Ik wil ook meedoen!

Rotary, met 3-bands eq per kanaal, 3 of 4 kanalen (line/phono), isolator EN crossfader
Die wil ik ooit nog zelf gaan maken...

ik denk er het mijne van...
barn is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 14:20   #6
translucent

translucent's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door mcdjan007 Bekijk bericht
a: de pcb oppervlakte in de freeware niet toereikend was.
B: ik me eigen de klere moet zoeken in de onderdelen database om een bv een eenvoudige opamp t vinden en veelal toch naar een website van een fabrikant moet om daar de exacte footprint te vinden
C: de learning curve zo groot is dat de lol er al snel af is
D: de autorouting zelfs bij een eenvoudig printje een drama leek
Kicad, waarbij B t/m D nog steeds van toepassing zijn (even doorbijten), maar met de tutorial erbij (of alternatieven hier en hier) moet je toch een aardige indruk van de mogelijkheden krijgen...
translucent is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2017, 16:58   #7
mcdjan007
Zo heet ik helemaal niet

Bedankt voor alle reacties tot dusver hier en het onverwachte enthousiasme voor het project waar de vraag eigenlijk niet eens over ging!
Ik Had de vraag voor de software omdat ik weet dat hier op het forum een aantal doorgewinterde zelfbouwers zitten al genoeg software op mijn pc geinstalleerd en verwijderd heb en mijn DAW pc het liefst zo clean mogelijk wenst ivm het microsoft artifitial polution algorithm
Anyway voor een (voorlopig) eenmalig project van deze omvang moet ik denk ik concluderen dat (waar ik al bang voor was) geen makkelijke weg is. Het wordt een dubbele tijdsinvestering van een programma doorgronden en een project maken.

Voor de mixer geinteresseerden:
het idee is een Urei/Condensa/Bozak achtige mixer met een discreet audiosignaal pad. Deze zijn natuurlijk gewoon te koop maar zelf maken kan leuk zijn zeker als de wauw factor hoog wordt. De schets nu is een 3 kanaals mixer met 3 hifi RIAA phono-preamps ( waarschijnlijk dat 1 hiervan schakelbaar wordt voor LINE-level) . 4 vu levelmeters dus 1 per kanaal en 1 op de master. Hiernaast een 3 /4 bands eq per kanaal en een zgn 3 bands isolator, schakelbaar subsonic filter en send/return per kanaal. Ben nog bezig hoe de voorbeluister functie het best uitgevoerd kan worden, en of ik de (ringkern) voeding intern wil of een externe adapter wil gebruiken. Op de headphone amplifier wordt niet op bezuinigd zodat gewoon vinyl luisteren zonder club ook een feestje kan worden. De vraag balanced/unbalanced outputs staat nog open

Dit alles is dus nog in het stadium van oriŰntatie of het een beetje te doen is wat voor mij vnl afhangt van de printontwerp Software.

Wat verder doorslaggevend kan zijn of ik huidige schets tot pcb gaat omzetten is de prijs/beschikbaarheid en DIY mogelijkheid van Bozure (zweden) . Heb onlangs contact met dhr gehad en hij heeft eerder mixers verkocht is een soortgelijk project aan het doen met een nieuwere versie. Als deze loop dit jaar op de markt komen en de pcb is betaalbaar dan...
De website Bozure.com staat al maanden onder constructie maar de facebook pagina is actief. Helaas nog geen nieuws over de mixer.

Lang verhaal maar ik zal jullie op de hoogte houden. En verder kom maar door met de PCB Design software tips
Oud 17 juni 2017, 14:26   #8
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Kijk ook eens naar Sprint layout. Niet het meest uitgebreid maar vind dit een erg fijn en intu´tief programma.
http://www.abacom-online.de/uk/html/sprint-layout.html

Vooral het zelf macro's maken gaat erg simpel.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2017, 15:40   #9
mcdjan007
Zo heet ik helemaal niet

Dank PWM ga ik ook even bekijken. Hoeft juist niet heel uitgebreid, ga niet verder dan dual layer en thru hole voorlopig. Iemand bekend met Diptrace toevallig?
Oud 17 juni 2017, 18:10   #10
PWM
User

PWM's schermafbeelding

Voor wat je wil zou ik voor sprint gaan! Vooral het zelf maken van macro's is erg simpel.
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2017, 21:05   #11
stevaux
inverter

stevaux's schermafbeelding

Lekker met de hand tekenen met van die mooie krul banen : )
PCBs per kanaal/functie. (broodjes)

Was ist ist, Was nicht ist ist moglich, Nur was nicht ist ist moglich
stevaux is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2017, 21:38   #12
SRPP
Vintage lid

SRPP's schermafbeelding

Ten aanzien van rotary mixers, op muffwiggler was ook iemand die er een zelf heeft ontworpen en gebouwd, vette rails (+/-24volt volgens mij) en discrete opamps (API/ Melcor). Volgens mij heb ik ook ergens de Eagle files, ik weet niet wat voor toonregeling ie er in had zitten.

Hrmm, ik kan de files niet vinden, hij heet "Fabric Astronaut" en heeft wel deze mixer Pathos rotary mixer Maar daar zitten geen Melcor discrete opamps in, en daar heb ik het met hem over gehad, hmmm. Afijn, misschien alsnog ter inspiratie.

Laatst gewijzigd door SRPP; 18 juni 2017 om 22:03
SRPP is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2017, 09:45   #13
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Sprint is een goeie PWM!

Net een beetje mee zitten spelen en verdomd: je kan er zonder allerleij gedoe snel mee aan de slag.

Ik heb Circad, Eagle, Kicad, ExpressPCB en PCB123. Op Circad na allemaal onnodig ingewikkeld en vaak ook nog eens onhandig.

Sprint lijkt op Circad. Helaas is Sprint vooral muisgestuurd en is er nog te weinig aandacht besteed aan allerlei handige key-strokes. Je sleept en beweegt jezelf een RSI met de muis.

Super is het kunnen editen van de verschillende onderdelen van een component zoals dat ook in Circad kan. Hiermee is het eenvoudig om van een bestaand component - bijvoorbeeld een instelpot - de footprint te wijzigen zonder naar de component (macro) editor te moeten.

Omdat Circad met Gerber export mogelijkheid nogal prijzig is, is Sprint een uitstekend alternatief.

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2017, 16:37   #14
ambi-j
synthveteraan

ambi-j's schermafbeelding

sprint is ook mijn voorkeurprogramma, erg overzichtelijk. rechtoe rechtaan en gewoon tekenen. beetje zoals mijn vroegere workflow:
pads met mecanorma velletjes en banen met de rotring tekenen, als het heel fijn moet zijn op 200 pc.
kalk erover voor de tweede layer en dan filmen maken op de reprocamera.
waar is de tijd.

still crazy after all this years
ambi-j is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2017, 17:10   #15
marcmarc
Vintage lid

marcmarc's schermafbeelding

Deze heb ik net gevonden:

http://banana-soft.com/3-best-free-p...-2?language=en

Gratis online schema en pcb.

Als je CIRCAD fijn vond, dan lijkt deze er heel veel op.
Zoals ambi-j opmerkt over sprint is deze ook erg direct

Easyeda heeft ook een directe bestel optie. Zie je gelijk hoeveel het kost en je kan direct bestellen.

Ook een preview-optie van hoe het board er uit gaat zien (tracks en silkscreen).

Een voor mij ook belangrijk voordeel: het heel veel Key-stroke mogelijkheden en je kan deze lijst zelf editien (hehe eindelijk).

Het is altijd wat!

Linndrum LM2 9xPot frequency pitch mod beschikbaar.
http://www.synthforum.nl/forums/show...light=linndrum

http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/index.html
marcmarc is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten