Oorspronkelijk geplaatst door cemonvicta
|
Zal ik dan ook maar wat zeggen dan? hahaha, hoi, maar wat is nu wat reason zo sterk maakt in jullie ogen?
En werken jullie alleen maar met reason?
|
- Overzicht van alles. 3 schermen waar alles in staat, mix, rack en sequencer.
- De hardware manier van denken, kabeltjes patchen, bijna geen grenzen. Overzicht op al die patches. De workflow is bruut snel.
- De combinator, dat is een module waarin je presets kan laden of maken die bestaan uit de modules die beschikbaar zijn in Reason. Grenzeloze mogelijkheden hiermee, en gehele schakelingen zijn makkelijk terug te halen in een ander project.
- Opsla mogelijkheden. Alles zit in één selfcontained file, zoals vroeger met trackers. Je raakt niks kwijt als je alles contained. Geen extra map met samples erbij te houden. En alle presets van alle modules werken hetzelfde qua laden en opslaan. Dat is bij vst wel eens anders ....
- Undo op alles met standaard ctrl z.
De gehele workflow is gewoon perfect voor mij. Je raakt niet verdwaald in menuutjes, hoeft geen 10 verschillende manieren van file management te onthouden en je hebt overal direct toegang tot. De geluidskwaliteit is altijd een beetje achtergebleven geweest maar met de juiste skills lukte dat ook wel. Er zijn hits mee gemaakt (firefly en allor un dance als bekendste). En er komt een 30 track dubbel album van Omkara Techichi aan wat geheel met Reason 6 is gemaakt.
Nu we RE's hebben wordt het geluidskwaliteitsverschil met vst's ook gedicht (en de cpu krijgt het ook zwaarder te verduren in verhouding tot eerst

)
Wat ook koel is, en ik niet gebruik, is de mogelijkheid om te samplen met de samplers. Normaal toch zou je zeggen, maar de meeste softsamplers kunnen niet eens samplen, die kunnen alleen samples laden.
Ik werk het meeste in Reason en gebruik cubase via rewire voor mastering en om af en toe met vst's te spelen voor bepaalde geluiden. Maar dat zal steeds minder worden, met nieuwe instrumenten en efecten die nog gaan komen.
Spectrum analyzer kan nu nog niet omdat de software developers kit (SDK) van rack extensions het nog niet toelaat om ingewikkeldere grafische dingen te doen. Dat is wel de planning dus in de toekomst zullen dat soort dingen wel mogelijk zijn.
En als je reason wil testen, de demo die op hun website staat is de volledig werkende versie die oneindig doorwerkt. Je kan hetgene wat je doet zelfs opslaan voor later. Enige restrictie is dat je geen projecten kan openen als je nog geen licentie hebt.