Ik had vandaag een probleempje. Als ik 2 wave sequences of multisamples toewees hoorde ik alleen de eerste. Heb volumes gecheckt, velocity, KB range maar dat zag er goed uit. OS 2.02? Tips?
Als je 2 wave sequences toekent aan 1 osc dan dien je layer te gebruiken en de crossfade op 127 te zetten.
Bij 2 oscs zou het gewoon moeten werken, dan heb ik meer info nodig wat je precies doet.
The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
nog effe een praktisch vraagstuk, nu wil ik dus de nieuwste update uitvoeren en heb ik zoals je beschrijft alles uitgepakt en op een usb stick gezet die in de kronos gestopt daarna naar global gegaan dan bij basic setup heb ik update system software aangeklikt maar nu kan hij de update niet vinden.. kan ik nog iets anders proberen want ik zou toch wel graag de update willen instaleren!
Zelf heb ik inmiddels de 2.0.2 update ook zonder problemen afgerond.
Je zegt dat je alle files op een usb-stick hebt gezet.
In de bijgeleverde uitleg bij deze update wordt wel gezegd,
dat je alle files los op je stick moet zetten, dus niet geplaatst in een folder.
Ik weet niet of ze bij jou nog in een folder staan...
Maar helpt het misschien als je alle files uit de folder haalt...
nog effe een praktisch vraagstuk, nu wil ik dus de nieuwste update uitvoeren en heb ik zoals je beschrijft alles uitgepakt en op een usb stick gezet die in de kronos gestopt daarna naar global gegaan dan bij basic setup heb ik update system software aangeklikt maar nu kan hij de update niet vinden.. kan ik nog iets anders proberen want ik zou toch wel graag de update willen instaleren!
alsvast wederom weer bedankt voor je moeite!
grtz Wilbert
je moet inderdaad de zipfile uitpakken en die files op een lege usb stick zetten.
Dan is het heeeeeeeeel belangrijk dat je de kronos niet aanzet met de usb stick erin. Maar gewoon opstart, dan pas de usb stick erin en dan pas de update uitvoerd.
mocht die het dan nog niet doen, dan een andere usb stick proberen (dus wees zeker dat je geen bootable usb sticks gebruikt of zo).
The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
vandaag geexperimenteerd met het random positioneren via LFO S&H van samples in wave sequences. Wat ik gedaan heb is 8 keer een sinus geladen in aparte steps. Deze heb ik verschillend getransposed en dan via een random S&H kiest die steeds steps (dus verschillend getuned) uit die lijst met sinussen.
Daarna een 2e wavesequence erbij ingezet met een verschillende timing en gekeken of dat werkt.
Horen? Bij deze
Hoewel ik het niet geschikt vind voor de muziek, die ik speel,
vind ik er toch een heel apart sfeertje in zitten...
Mooi gedaan,
Wat mij betreft: missie geslaagd...
klopt wel,
het is ook vooral een vrij complexe tech demo. Toch ga ik deze techniek wel toepassen op een aantal patches in de magic cloud soundset, alleen zullen ze dan wat beter gaan passen voor ambient muziek.
Dezelfde techniek kan ik overigens gebruiken voor de dance sets om 'glitch' sounds te gaan maken. Vanuit wavetable synthese is dit in ieder geval behoorlijk spectaculair dat een workstation zoals de kronos dit kan. Met name omdat hij dit zelfs kan op streaming samples. Enige wens die ik nog heb op dat vlak is dat de XFade tussen wave sequence steps ook AMS beinvloedbaar wordt. Als dat kan dan heb je de ultieme wavetable synthesizer waarin tal van interpolaties geprogrammeerd kunnen worden.
Ach er blijft altijd wat te wensen over
Laatst gewijzigd door quifster; 15 augustus 2012 om 11:17
Erg mooi effect! Jij haalt wel het max uit de Kronos zeg.
Een synth die een mooie sinus niet weergeven kan, zo'n synth die is maar half.
Ik denk dat de Kronos toch niet meteen iets voor mij is, omdat het me misschien iets te veel in menuutjes pielen is. Mooie menuutjes hoor, maar de synthervaring is bij mij een andere dan dat.
Erg mooi effect! Jij haalt wel het max uit de Kronos zeg.
Ja echt een super effect, nu had ik een random SH LFO gebruikt die gebaseerd was op een square waardoor ik door de transpose op een bepaalde manier in te stellen zeker wist dat bepaalde tonen altijd juist in het akkoord vielen. Op tussen stappen had ik een 5 en 7 tuning gezet, maar die worden nu niet geraakt doordat die niet in de square SH vallen. Als ik een saw based S&H LFO had gebruikt dan wordt het effect helemal compleet random. Zeker als ik de positie in de Saw based S&H LFO ook nog via een Envelope en LFO via de AMS mixer aanpas. Dan krijg je die bubbeltjes effecten zoals ze ook vaak gebruikt werden in de K5000S.
En je hebt gelijk, ik krijg ook wel het gevoel dat ik de kronos aardig door begin te krijgen. En toch ontdek ik iedere dag weer nieuwe mogelijkheden, dus de limiet is zeker nog niet bereikt.
Citaat:
Een synth die een mooie sinus niet weergeven kan, zo'n synth die is maar half.
helemaal mee eens, ik weet niet precies wat het is, maar deze sinus sound roept wel inspiratie en een emotie kwa gevoel bij me op. Dat heb ik dus totaal niet bij een sinus op de virus TI, die gewoon als een pieptoontje zijn werk doet als ik die gebruik.
Heel apart is dat.
Citaat:
Ik denk dat de Kronos toch niet meteen iets voor mij is, omdat het me misschien iets te veel in menuutjes pielen is. Mooie menuutjes hoor, maar de synthervaring is bij mij een andere dan dat.
Ja, dat kan ik me voorstellen, zeker als je meer van handson knoppen en faders draaien houdt dan is een kronos niet echt iets voor je , aangezien praktisch alles via het touchscreen geprogrammeerd dient te worden. Is overigens ook niet zo vreemd aangezien er zoveel verschillende synthengines in 1 synth zitten, dat is ook bijna niet te doen via hardware controllers (aangezien je de engines ook nog kan combineren tot 1 sound).
Wat de kronos wel doet is als je op de onderste knop drukt genaamd Tone control, dan zijn alle hardware knoppen en faders gemapped naar de meest voorkomende synth edit parameters van die engine. Dus er is wel hands on control, maar het blijft uiteraard gelimiteerd tot die paar die daar gedefinieerd zijn (of de parameters die je zelf toegekend hebt).
Een vraagje.. wie werkt er met de kronos editor als plugin in Cubase (4)?
Hoe maak ik een 16track midi sequence?
Het lijkt er op dat ik alleen maar 16 midi kanalen , wat betreft de Kronos, in cubase onder elkaar kan zetten als ik in de “combi mode” zit…MAAR dan heb ik droge voices zonder effecten erop…
In het scherm van “combi mode” kan ik onder de voices aanklikken (zie afbeelding, het gedeelte in de rode kader) dan springt hij naar “prog” waar ik dan de effecten wel weer hoor maar als ik terug ga naar de “combi mode” dan weer niet…
Dit zou toch moeten kunnen (dat je alles vanaf de editor kunt regelen en de instellingen die je op dat moment hebt gemaakt, zo kunt opslaan, zodat je met het openen van de track in cubase, alles weer hebt zoals je het hebt achtergelaten) of zit ik er naast?
Dan een andere vraag, hoe bewerk ipv van een hele voice alleen één note of bepaalde noten? Ik wil bv van een drumset alleen de kick en de clap zwaarder laten klinken.. (dan neem ik aan dat ik bij de oscilator/pitch uitkom) hoe verander ik alleen die bepaalde noten? Zowel op de kronos zelf als op de kronos editor…
**zucht** de XS editor was veeel makkelijker wat dat betreft
Bijgevoegde miniaturen:
My Stuff♫:Roland MC 505/Roland TD12 KV BK/Röde K2/Tascam DM3200+Firewire/Korg Kronos (61)/2 x Genelec 8030a/AKG K271 Studio/Mindprint Envoice MKII/Midisport 4x4/Cubase 4/Trilogy
Ik zou trouwens best (tegen betaling) een keer met iemand mee willen kijken hoe hij of zij een beat maakt met de Kronos zowel op de Kronos zelf als met de Kronos Editor in bv Cubase...
My Stuff♫:Roland MC 505/Roland TD12 KV BK/Röde K2/Tascam DM3200+Firewire/Korg Kronos (61)/2 x Genelec 8030a/AKG K271 Studio/Mindprint Envoice MKII/Midisport 4x4/Cubase 4/Trilogy
Een vraagje.. wie werkt er met de kronos editor als plugin in Cubase (4)?
Bijna niemand gebruikt die editor. Laten we hopen dat de V2 versie die binnenkort uitkomt een stuk beter is. Doordat niemand die editor gebruikt is er ook weinig hulp of informatie over die editor te verwachten.
Citaat:
Hoe maak ik een 16track midi sequence?
Het lijkt er op dat ik alleen maar 16 midi kanalen , wat betreft de Kronos, in cubase onder elkaar kan zetten als ik in de “combi mode” zit…MAAR dan heb ik droge voices zonder effecten erop…
In het scherm van “combi mode” kan ik onder de voices aanklikken (zie afbeelding, het gedeelte in de rode kader) dan springt hij naar “prog” waar ik dan de effecten wel weer hoor maar als ik terug ga naar de “combi mode” dan weer niet…
Dit zou toch moeten kunnen (dat je alles vanaf de editor kunt regelen en de instellingen die je op dat moment hebt gemaakt, zo kunt opslaan, zodat je met het openen van de track in cubase, alles weer hebt zoals je het hebt achtergelaten) of zit ik er naast?
ja, je hebt helemaal gelijk, maar zoals ik al zei, die editor is zeker in vergelijking met editors als die van de motif of de virus ti helemaal prut. In de huidige vorm heb je er niks aan.
Komt nog bij dat die zelfs niet werkt in 64 bits, en dat in 2012. Het is een editor die gemaakt is in midiquest. Leuk hoor, in 2005, maar niet meer in 2012.
Citaat:
Dan een andere vraag, hoe bewerk ipv van een hele voice alleen één note of bepaalde noten? Ik wil bv van een drumset alleen de kick en de clap zwaarder laten klinken.. (dan neem ik aan dat ik bij de oscilator/pitch uitkom) hoe verander ik alleen die bepaalde noten? Zowel op de kronos zelf als op de kronos editor…
**zucht** de XS editor was veeel makkelijker wat dat betreft
Dit doe je op de kronos in de drum editor kit. Hierin kun je bestaande drumkits aanpassen of je eigen drumkits maken (dit doe ik altijd, zodat de factory drumkits ongewijzigd blijven.). Dan pas je een drumkit aan en die save je onder een nieuwe naam naar een user slot.
Aanpassen is simpel
- druk op de global kno
- druk op de drumkit tab
- kies de drumkit die je wilt aanpassen
- dan bovenin zie je alle noten, kies de noot die je wilt aanpassen (bijvoorbeeld C1 voor de kick
- dan zie je onderin 2 tabs, 1 tab met de sample plus de parameters en 1 tab met de finetuning instellingen waaronder EQ enzo
- pas dan de drum kit aan (eventueel met andere samples en sla hem op onder een nieuwe naam en gebruik die drumkit
Het is echt heel simpel, dus gewoon doen.
Verder staat er op korgforums inmiddels behoorlijk wat nieuwe gratis soundsets, waaronder nieuwe piano's, een superwave cloon (jp8000 sounds), een soundset met 100 programs die overgenomen is van de B4 orgel presets van NI, en nog heel veel meer. Het gaat nu erg hard nu het zo simpel is geworden om simpel synths te kloonen en nauwelijks geheugen daarvoor te gebruiken.
Ik ga ze hier niet allemaal noemen, maar als je daar de threads volgt dan kun je er behoorlijk wat vinden.
Aanpassen is simpel
- druk op de global kno
- druk op de drumkit tab
- kies de drumkit die je wilt aanpassen
- dan bovenin zie je alle noten, kies de noot die je wilt aanpassen (bijvoorbeeld C1 voor de kick
- dan zie je onderin 2 tabs, 1 tab met de sample plus de parameters en 1 tab met de finetuning instellingen waaronder EQ enzo
- pas dan de drum kit aan (eventueel met andere samples en sla hem op onder een nieuwe naam en gebruik die drumkit
Het is echt heel simpel, dus gewoon doen.
Hoi Quifster,
wat jij hebt beschreven is echt het opslaan van de aanpassingen....is dit de enige mogelijkheid?
Even weer terug van hoe ik het gewend was van de xs/xf...
In de XS editor (ik neem aan dat het op dezelfde manier werkt op de synth zelf)
Als ik bij de drums bv zoiets had van de clap klinkt te hoog of te laag, kon ik deze door de key aan te slaan bij oscilator aanpassen. Vervolgens sloeg ik hem op (in cubase) als 16 tr midisequence. De clap werden in wezen niet permanent gewijzigd, alleen met het oproepen van de betreffende track had hij de waardes die ik had ingesteld..
De reden dat ik dit vraag is dat ik de drums op de track aanpas en dat kan elke keer weer net ff anders zijn...dus ik heb niet de behoefte om die permanent op te slaan...
Kan dit bij de Kronos ook zoals bij de XS?
wat jij hebt beschreven is echt het opslaan van de aanpassingen....is dit de enige mogelijkheid?
Even weer terug van hoe ik het gewend was van de xs/xf...
In de XS editor (ik neem aan dat het op dezelfde manier werkt op de synth zelf)
Als ik bij de drums bv zoiets had van de clap klinkt te hoog of te laag, kon ik deze door de key aan te slaan bij oscilator aanpassen. Vervolgens sloeg ik hem op (in cubase) als 16 tr midisequence. De clap werden in wezen niet permanent gewijzigd, alleen met het oproepen van de betreffende track had hij de waardes die ik had ingesteld..
De reden dat ik dit vraag is dat ik de drums op de track aanpas en dat kan elke keer weer net ff anders zijn...dus ik heb niet de behoefte om die permanent op te slaan...
Kan dit bij de Kronos ook zoals bij de XS?
dit is de enige normale mogelijkheid op de kronos. Zoals het op de XS werkt is inderdaad mooier.
Wat je wel zou kunnen doen is gebruik maken van meerdere drumsets in meerdere timbres en dan de keyzone instellen op de noten die je wilt veranderen.
Dus stel je wilt de snare lager transposen of anders EQ-en dan kun je in timbre 1 en 2 en 3 de drumset laden en dan zet je de keyzone naar alleen de snare. in timbre 1 zet je dan alleen de kick en timbre 3 de rest
dan kun je de kick en snare dus afzonderlijk beinvloeden. Maar dit kost je wel veel polyfonie.
Andere truuk is om de DKIT Effect optie te gebruiken.
Dkit is een speciale routetable die bepaalde drum geluiden binnen een kit standaard stuurt naar voorbepaalde effectbussen. Dit heeft als groot voordeel dat je hiermee een veel grotere flexibiliteit krijgt voor effecten op specifieke drumsounds dan bijvoorbeeld alleen een reverb over de hele drums.
Als we de handleiding erbij pakken en je gaat naar de "Kronos Voice Naamlijst" dan zie je bijvoorbeeld bij "Tricki Kit" een "Bus" kolom waarin de voorgeprogrammeerde route van een aantal sounds gekoppeld aan de effect bussen.
Merk op dat de meeste, - zo niet alle, - van de drums worden geroute naar "IFX 1" (Insert Effect 1), dat de kick-drums (of "bass drums") gaan naar "IFX 2", de toms gaan naar "IFX 3", de Hihats en cimbalen ga naar "IFX 4" en percussie gaat naar "IFX 5".
Als je dit op deze manier gebruikt dan kun je bijvoorbeeld een volgende configuratie maken:
de basis drums gaan door een Hall Reverb op "IFX 1", de kick gaat door een grafische EQ op "IFX 2", een compressor voor de toms op "IFX 3" , etc.
Door middel van IFX kun je dan ook wel veel bereiken, zoals bijvoorbeeld pitch shifting, EQing, Grain Effecten, Bit reducers en ga zo maar door.
Uiteraard kun je die ook weer aan AMS sources hangen zodat je bijvoorbeeld een bit reducer met je joystick of Vector stick kan instellen.
Er kan dus best veel, maar niet zo mooi als in de XS. Die mogelijkheden kunnen alleen in de eerder genoemde global drumkit tab.