17 april 2012, 22:51
|
|
|
Dr. Teeth
|
hammond met leslie en overdrive
Ik ben in het bezit van een Hammond XK1 en ga hier ook mee on stage in een rock cover band. Momenteel gebruik ik de on-board rotary simulatie en overdrive. Ik sluit de xk1 stereo aan op een mackie 803 VLZ3 vanwaar ik hem doorstuur naar de PA en daarnaast met een mackie srm350 monitor op het podium uit versterk.
Op zich prima geluid, maar hier en daar vind ik de overdrive wat iel en zou ik gevoelsmatig toch liever een echte rotary speaker op de XK1 willen aansluiten.
Nu lees ik ook een heleboel op internet over rotary simulators zoals de neo instruments ventilator icm met tube preamps. Liefst wil ik een leslie 2101 (die is nog enigzins betaalbaar en redelijk te vervoeren)
Zou ik ook een leslie 2101 icm met een tube preamp op mijn xk1 kunnen aanlsuiten? Kun je dit dan doen met de 8 pin din stekker, zodat je de leslie nog steeds kunt bedienen met knopjes op de XK1. Heeft iemand hier ervaring mee?
ik zit nu dus met een aantal vragen:
vraag 1: hoe sluit ik een leslie speaker aan op mijn XK1 icm met een tube preamp voor een lekkere vette (John Lord achtige) overdrive? (of is die buizen versterker niet echt nodig en kan het ook anders?)
vraag 2: Als ik de leslie eerst nog even uitstel (ivm kosten), maar wel de overdrive wil aanpakken met een tube preamp, hoe sluit ik dit dan aan op zo'n manier dat ik toch de rotary sim. in stereo behoud?
vraag 3: Wat is een goede en betaalbare tube preamp hiervoor?
vraag 4: is de 2101 wel geschikte keuze of kan ik beter doorsparen voor een motion-sound pro-145, of zelfs leslie 3300?
Ik weet het, het zijn veel vragen, waar misschien ook nog naar smaak op geantwoord kan worden, maar ik hoop op een discussie waarmee ik uiteindelijk een goeie keuze kan maken voor hoe ik verder wil.
Alvast bedankt
|
|
|
|
18 april 2012, 00:02
|
|
|
Vintage lid
|
Ik zou eerst een de interne Leslie uitzetten en die Neo Instruments Ventilator erop zetten en uitproberen. Daar zit een drive-knop op die je blij zal maken denk ik.
Vergeet de oplossing van investeren in een tubepreamp. Als je dat wil ga dan all the way en ga voor een Leslie preamp met een echte buizen Leslie eraan waarvan je de amp open kan trekken.
Oversturing en Hammonds is en blijft een apart verhaal.
Begin altijd met zo min mogelijk schakels in je signaal tussen de bron (jouw XK) en waar het naartoe moet (de PA)...en die volgende stap is echt een Ventilator.
|
|
|
|
18 april 2012, 21:10
|
|
|
Dr. Teeth
|
Hé Manu,
thanks voor het advies. Lijkt me inderdaad een goede en ook redelijk betaalbare start en is ook makkelijker uit te versterken. Als ik op termijn toch per sé over wil naar een echte leslie, kan dat altijd nog.
Zorgt die drive dan voor het vette overdrive geluid, wat ik kan gebruiken voor bijvoorbeeld "black night"?
of kun je die drive ook combineren met de overdrive van de XK1 om het nog extra aan te dikken?
Is de neo ook met de knoppen van de XK1 te bedienen o.e.o.a manier? of moet ik er dan een remote (liefst een half moon switch) bij aanschaffen?
|
|
|
|
6 juli 2012, 15:18
|
|
|
42
|
Check dit filmpje hier maar is  .
http://www.keyboardmag.com/article/n...mpbox-yet/2066
Daar werd ik wel blij van ^__^
Synths: Yamaha MO6, Prophet 08, Prophet 600, Korg PolySIX, Oberheim OB-Xa, Nord Electro 2
Modules: Roland JP8080, Yamaha TX-7, Kawai K1r, Oberheim Matrix-1000, EMU Morpheus, Kurzweil ME-1, Evolution EVS-1, Roland D110, Roland S330, Korg ER-1, Korg EA-1
Randaparatuur: Studiologic SL-990 X, Lexicon MX200, Alesis Quadraverb,Kaoss Pad Mini-KP, Emagic AMT8, Behringer MX8000, Focusrite Saffire 6 USB, ESI Julli@, Cakewalk Sonar
|
|
|
|
6 juli 2012, 19:19
|
|
|
ufo's zijn gestoord!!!
|
Kep net mijn Leslie verkocht, niks boven een echte leslie box kan ik je zeggen. Maar voor opname zou ik Manu zijn advies opvolgen, misschien een loze reactie maar toch je was er al achter zag ik.
Jezus is geboren
|
|
|
|
8 juli 2012, 17:40
|
|
|
Dr. Teeth
|
jullie zijn allemaal helden!
super bedankt,
toch ben ook nog benieuwd hoe John Lord zijn Hammond aansluit; zodat hij die overdrive krijgt.
Doet ie dat met of zonder de leslie erbij? Ik heb namelijk pas ontdekt dat als ik op de XK1 de leslie uit zet en de overdrive aan; dat ik dan meer dat ouderwetse vette overdrive geluid krijg. Dus de leslie moet uit.
Maar als ik hem dan aanzet wordt ie ineens een stuk minder fel.
|
|
|
|
8 juli 2012, 18:17
|
|
|
SyBorg
|
|
|
|
|
8 juli 2012, 20:54
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door koweblomke
|
Zorgt die drive dan voor het vette overdrive geluid, wat ik kan gebruiken voor bijvoorbeeld "black night"?
of kun je die drive ook combineren met de overdrive van de XK1 om het nog extra aan te dikken?
|
Je kan er inderdaad nog wat extra overdrive voor zetten, de drive knop op de ventilator simuleerd exact de tube overdrive van een leslie speaker .. die klinkt geweldig overigens, zou zelf niet zeggen dat het digitaal is, maar voor nog heftigere rock-drive mag je ervoor nog wel iets proppen. Misschien iets van een sansamp analoog drive pedaaltje gaat het ook wel doen.
Zelf gebruik ik een nord stage met het orgel door een ventilator heen, daar gooi ik op de nord ook nog welleens wat extra overdrive op het orgel voor een extra randje.
Gearlist: Wat werkt en klinkt voor de klus die je wilt klaren.
|
|
|
|
8 juli 2012, 21:36
|
|
|
elektromechanisch lid
|
een ander ding is ook, dat als je met een band speelt, een Neo Ventilator gewoon direct in de mengtafel perfekt klinkt, en een echte leslie altijd mics nodig heeft, wat ingewikkeld is en niet perse direct een fijne sound oplevert. Datr Neo ding klnkt echt heel goed.
|
|
|
|
26 juli 2012, 23:31
|
|
|
Dr. Teeth
|
Ik heb inmiddels de ventilator binnen; in één woord SUPER!
dat ding maakt mijn Hammond levend. Hij gorgelt, gromt en blaast, wat een geluid!
Ik heb het kabeltje gesoldeerd en kan hem nu bedienen met de knopjes op de XK1;
dat is erg gemakkelijk, omdat ik soms ook prefixes gebruik en dan gaat de leslie gewoon mee.
N.B. ik ontving hem op de sterfdag van John Lord; dat is wel heel toevallig. Dat zal ik niet snel vergeten.
"A legend never dies" zeggen ze wel eens; elke keer als ik het geluid van mijn Hammond door die ventilator hoor, hoor ik een stukje Lord.
heel spijtig dat hij is overleden :-(
|
|
|
|
5 augustus 2012, 22:51
|
|
|
Hoi,
Iemand wellicht ook bekend met de Roto Choir van Tech21, en hoe hij zich verhoudt tot de Neo Ventilator? Ik zag deze demo op YouTube:
en geluids-demo's op Thomann:
http://www.thomann.de/nl/tech_21_rotochior.htm
Ik vind hem goed klinken, in elk geval niet raar (zoals sommige van dit soort effecten), te 'braaf' (zoals sommige oudere clonehweels). Maar... ik heb geen ervaring met echte Leslies en ook te weinig gespeeld met allerlei van dit soort effecten om de finesses te horen die andere forumleden waarschijnlijk wel horen! Ben benieuwd!
e-piano's Roland RD700-GX, Hohner Pianet T, Korg PS-60
synths Moog Little Phatty, Vermona Mono Lancet, Korg MIDItribe, v-machine
effecten Tech21 RotoChoir, H&K Tubeman mk I en meer...
overig Korg microKONTROL en een Suzuki melodica
amps QSC K10, Bugera V5
|
|
|
|
6 augustus 2012, 10:38
|
|
|
42
|
Hm ja de Tech 21 is er voor mij ook wel 1 waar ik naar zat te kijken :\.
Hijs wat goedkoper dan de Ventilator en lijkt ook goed te functioneren.
Synths: Yamaha MO6, Prophet 08, Prophet 600, Korg PolySIX, Oberheim OB-Xa, Nord Electro 2
Modules: Roland JP8080, Yamaha TX-7, Kawai K1r, Oberheim Matrix-1000, EMU Morpheus, Kurzweil ME-1, Evolution EVS-1, Roland D110, Roland S330, Korg ER-1, Korg EA-1
Randaparatuur: Studiologic SL-990 X, Lexicon MX200, Alesis Quadraverb,Kaoss Pad Mini-KP, Emagic AMT8, Behringer MX8000, Focusrite Saffire 6 USB, ESI Julli@, Cakewalk Sonar
|
|
|
|
6 augustus 2012, 18:17
|
|
|
Ja inderdaad, de prijs in VS is zelfs nog wat lager en ongeveer de helft van de Ventilator (ga ik binnenkort heen op reis). Maar clips met Hammondgeluiden zijn dungezaaid... Aangezien Tech 21 de Sansamps maakt, zal de amp-simulatie wel in orde zijn. Het lijkt erop dat de nieuwe Lesliepedaaltjes van Tech 21 en Strymon ook stuk beter zijn dan die van Line6, Boss en dergelijke. Het enthousiasme over de Ventilator is overal echter dermate groot, dat het moeilijk te negeren is!
amps QSC K10, Bugera V5
|
|
|
|
6 augustus 2012, 21:35
|
|
|
42
|
hm net t filmpje ff gekeken. T effect is erg mooi, maar de overdrive valt met toch weer erg tegen :\...
Heel erg een gitaar effect. Das wel weer jammer en dat doet de Ventilator toch zeker beter.
Heb tot nu toe nog geen andere Leslie simulatie gezien waarbij de overdrive zo goed is.
Mijn mening is dat de leslie simulatie in deze Tech21 beter is dan bij menig ander pedaal, maar de Overdrive gaat mijn voorkeur niet naar uit. Daar is de ventilator toch wel een stuk beter in.
|
|
|
|
6 augustus 2012, 21:43
|
|
|
Hoi Pianoman, daar heb je op zich wel gelijk in, maar ik ging ervan uit dat die distortion niet helemaal juist was, want degene die het filmpje uploadde zei al "Now that I've had some time to work with the Roto Choir, I should probably do another vid. I've started running it through a PA instead of the guitar amp and it sounds allot better. The distortion didn't sound too great through the guitar amp but it sounds legit through the PA " in zijn commentaar... Blijkbaar ging de amp simluatie nogmaals door een (tube) amp heen, want het voorbeeld niet ten goede komt.
Omdat die Sansamp dingen - in elk geval voor gitaar! - vrij goed aangeschreven staan valt het misschien toch erg mee!
Alternatief is om gewoon een Ventilator te nemen om van alle twijfels af te zijn ;-)
amps QSC K10, Bugera V5
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten