@ Druiloor vind je intro lekker ! leuke geluiden en een mooie drive. Ben het eens met Homeboy dat je climax lead nog wat werk nodig heeft.
lekker bezig iedergeval !
Ben ook even bezig geweest met het maken van een lead, bass en melodie.
Dag mensen.
Ik ben nieuw hier op het forum en heb nog veel te leren.
Nu een probleem dat ik heb is dat alles van mijn geluiden overstuurd wordt
en de bassen meestal veel te veel wegdrukken van mijn screeches en geluiden...
Ook heb ik vaak dat mijn bassen en geluiden doorklinken^^
Hoe kun je hieraan werken?
en nu kraakt in ineens heel mijn track, waar kan dit aan liggen (niet aan boxen^^)
@ Xypes:
Ik denk dat het probleem wat je beschrijft meer te maken heeft met wat globale sound design / mastering kennis dan met specifieke Hardstyle sound design.
Als je merkt dat geluiden gaan clippen (dus echt te hard staat) dan is dat normaliter ook zo. Dit zou je ook moeten kunnen zien op de VU meters van je kanalen in je DAW (bijv. FL Studio of Cubase).
Je kan maar een bepaalde hoeveelheid geluid (en frequenties) in een audio track stoppen voordat het gaat vervormen. Hier moet je goed op letten tijdens het produceren van muziek.
Daar komt dan ook nog bij dat oa. bij Hardstyle (maar eigenlijk bij iedere hedendaagse track) alles in de mix goed op elkaar afgestemt is. Veel geluiden hebben een specifieke plaats in de mix (frequentie bereik) zodat ze elkaar niet in de weg liggen en zodat het geluid harder naar voren komt.
Als ik je kicks hoor dan krijg ik daardoor ook meer een beetje een Hardcore 'gevoel' in plaats van Hardstyle. Het klinkt namelijk alsof je ze hebt gemaakt met de beweegreden "Open die GAIN!!!!!!!!111111"
Een goeie kick heeft meer eigenschappen dan enkel gruwelijk veel bass en distortion. Maar dat zijn allemaal dingen waar je gevoel voor op moet doen, wat moet leren en vervolgens weten in welke hoek je moet zoeken.
Ik zou de afgelopen pagina's van dit topic eens doorspitten. Daar staan heel wat tutorial filmpjes in van mensen die kicks maken. Vooral het nieuwste filmpje van YHimself laat wel wat basis dingen zien en horen.
Dat wil niet zeggen dat zijn manier de enige juiste methode is om kicks te maken... maar je zal oa. zien dat er heeeeel erg veel met de EQ wordt gedaan en dat niet alleen maar de distortion knop vol open gaat.
@Lennie, niet slecht. In tegendeel!
Lead is prima wat mij betreft. Kick vind ik ook wel lekker klinken, goede punch en goede tail.
Van mij ook weer een nieuwe snippet. Even clip distortion aan de kant gezet en camelcrusher gebruikt (a la Toneshifterz).
Het resultaat (niet gepitched!!)
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en alle tips/feedback is welkom!
Bedankt voor de tips, en die bas daar was ook heel erg naar hc is niet overal
Maar moet ik dan eigenlijk geluid per geluid EQ'en en dan bij elkaar brengen ofwat?
Het is vrij basic, maar het laat al voor een deel zien wat ik bedoel.
Ik kan je ook aanraden om de gratis Voxenga SPAN VST te downloaden (als je VST's kan gebruiken tenminste).
Dat is ook een spectrum analyzer. Die kan je in iedere channel van je project stoppen om te zien wat er bij een bepaald geluid met het frequentie bereik gebeurd.
(Sterker nog... je kan het ook gebruiken om een bestaande track te pakken die je goed vind, die in je DAW te gooien en kijken wat daar met de frequenties gebeurd...als je bijvoorbeeld alleen de lead of percussie hoort).
@ Xypes:
Nou er clipped in ieder geval niets meer (of zo goed als niets meer).
De kick uit het tweede deel klinkt trouwens ook wel wat meer richting hardstyle.
Ik zou zeggen, lekker blijven sleutelen dan komt het misschien helemaal goed.
(Is met meerdere mensen hier al gebeurd).
Overigens stellen anderen het vaak wel op prijs als je wat feedback geeft over hun kick voordat je iets van jezelf post.
PS. Volgens mij kan je Soundcloud links toevoegen door de [.SC] [./SC] tags te gebruiken (zonder de puntjes).
Okéj bedankt.
Meestal geef ik wel feedback (zit ook op sommige andere fora dus ken het princiepe)!
Maar er waren niet echt tracks/kicks om op te reageren hierboven
@Kevv: Je kick blijft nogal lang hangen heb ik de indruk, het heeft iets hardcore-achtigs. Hij klinkt nu nogal vlak, niet echt punch en dan tail. Nu is het 1 dikke overstuurde kick.
Ikzelf heb ook nog eens een poging gedaan, met een blije melodie zonder opbouw.
Ik heb steeds problemen in de mix, ik krijg gewoon nooit alle sounds mooi in 1 geheel zoals ik heb wil. Je kan toch maar EQen of zijn er andere manieren om alles tot zijn recht te laten komen?
Ik heb steeds problemen in de mix, ik krijg gewoon nooit alle sounds mooi in 1 geheel zoals ik heb wil. Je kan toch maar EQen of zijn er andere manieren om alles tot zijn recht te laten komen?
Eerst producen, daarna pas mixen.. Apart in een nieuw project, als de track af is exporteren als aparte wav busses (Ik kan ff nie op een andere beschrijving komen)..
Dus dan heb je de track in stukken, kick, clap, lead etc etc.. Kick mono maar dat weet ik nie of da voor hardstyle ook geldt..
Inladen en dan kan je gaan mixen.. En dan komt het.. (The art of mixing!)
Zo is het mij vertelt 2 weken geleden door een professionele audio engineer van horus dance music..
Of je laat em mixen & masteren bij een mix & master studio :-p Kost wel zo een 100 euro of 100 dollar, wat 75 euro is :-p
Ja goed, maar als het vooraf als een draaimolen klinkt komt het volgens mij niet goed bij het mixen achteraf. Volgens mij moet je daar toch rekening mee houden in de sounddesign van de track zelf, bij iedere sound die je toevoegt. Achteraf kan alles dan wel netjes in proportie geplaatst worden.
Wat ik trouwens altijd doe is het laag van mijn kick mono zetten, want stereo laag heeft toch geen nut. Spelen met de phase doe ik ook dikwijls, in de laatste noisecontrollers producties wordt dat enorm goed gedaan. De intro van E=nc2 heeft volgens mij voor iedere sound een andere phase. Maar goed, ik ben off-topic bezig.
Eerst producen, daarna pas mixen.. Apart in een nieuw project, als de track af is exporteren als aparte wav busses (Ik kan ff nie op een andere beschrijving komen)..
Dus dan heb je de track in stukken, kick, clap, lead etc etc.. Kick mono maar dat weet ik nie of da voor hardstyle ook geldt..
Inladen en dan kan je gaan mixen.. En dan komt het.. (The art of mixing!)
Zo is het mij vertelt 2 weken geleden door een professionele audio engineer van horus dance music..
Of je laat em mixen & masteren bij een mix & master studio :-p Kost wel zo een 100 euro of 100 dollar, wat 75 euro is :-p
Iedereen werkt wel weer anders natuurlijk. Als losse wav bestanden doe ik ook wel eens mixen, maar vooral omdat de computer het anders niet trekt.
@Quantum: Gebruik je panning, mid/side-eqing, frequenties cutten?
mid/side-eqing kende ik nog niet, lijkt me wel nuttig voor bepaalde sounds. De rest gebruik ik wel.
Mijn kick heeft in de analyzer van de EQ ongeveer dezelfde vorm als een prof. kick, dus ik denk dat dat wel goed zit. Hoe zit het trouwens met mijn kick, any feedback?
@ Quantum;
Opzich is je kick niet slecht. Alleen komt de tailsound een beetje huilerig over tijdens het pitchen.
(Het lijkt wel alsof de sample te veel vertraagd.... waarmee pitch je?).
Ook lijkt de tail net wat los te liggen van het sublaag (is dat een aparte VST / apart kanaal toevallig?).
Je synth klinkt ook lekker alleen mis je wel wat power lijkt het.
Wat betreft mastering/mixen: Uiteindelijk draait het allemaal om de plek van alle elementen in de track en welke frequenties ze beslaan (zie bijv. het filmpje wat ik eerder voor Xypes posten).
Je gehele mix opruimen leid meestal tot een strakkere sound die je vaak ook harder kan zetten.
Vergeet overigens niet bij synthese dat je EQ niet de enige tool is die je frequentiebereik zit te kleuren... je filters doen dat ook. Je moet daarom altijd wel overwegen wat je met de filters doet.
Ik pitch met kontakt, maar geen idee of ik dat correct doe, hier mijn methode:
Ik gooi de kick er 2 keer in, voor de ene knip ik de punch een voor de andere de tail. Dat doe ik in de wave-editor. Ik zet dan beide op time machine en de tracking enkel voor de tail.
Met time machine blijft de lengte constant dus ik veronderstel dat de punch en tail dan mooi blijven aansluiten?
Ik zal me eens verdiepen in het mixen van de sounds en later nog eens een snip posten.
Ik gebruik zelf de 'Time machine 2' functie. Dit algoritme zou iets verfijnder moeten zijn (zeker wanneer je niet te extreem gaan pitchen....ook volgens de NI forums).
Ik heb het een poosje geleden getest en bij mij klonk Time machine 2 in ieder geval beter.
Opzich pitch je bijna hetzelfde als ik nu, alleen heb ik de toch wel op een ander kanaal zitten omdat ik die soms net ietsje anders wil EQ'en (dat wordt lastig als het allemaal in 1 channel zit).
Overigens vind ik je tock sound ook niet verkeerd.