Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 mei 2012, 14:50   #5041
Phye
Wreeeeep!

Phye's schermafbeelding

Zoals ik hier dus al uitleg:

Oorspronkelijk geplaatst door Phye
... check dan eerst de toon voordat je gaat bewerken.

Je kunt achteraf ook de kick wel pitchen naar de juiste toon. Maar je hebt al zolang naar die sound geluisterd tijdens het bewerken dat het heel vreemd kan klinken als hij echt te ver van je beoogde root note of basis toon zit.
Pitch eerst naar een F, als je die toon al basis wilt.
Phye is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2012, 14:50   #5042
Eurynom3
Vintage lid

Eurynom3's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Gorillaz Bekijk bericht
Ok, en wat Phye dus ook zegt, hou er een tuner bij zodat je dus continu weet in welke toonhoogte hij staat. Maar stel, ik wil een kick hebben in F. ga ik die dan pitchen voor al het distort/EQ werk of pas erna? Wat is slimmer?
Ik pitch de kick vaak eerst op de juiste hoogte en ga vanuit daar werken. Van die kick ga je de bass in hoogte laten verschillen (oftewel pitchen). Luister maar eens een paar hardstyle tracks. De kick die je als eerste hoort is de root key. En daarna gaat de bass omhoog of omlaag.

[QUOTE=Gorillaz;1504786]Ok, en wat Phye dus ook zegt, hou er een tuner bij zodat je dus continu weet in welke toonhoogte hij staat. Maar stel, ik wil een kick hebben in F. ga ik die dan pitchen voor al het distort/EQ werk of pas erna? Wat is slimmer? /QUOTE]

Een tuner kan. Ook is het mogelijk om een eq te pakken en tussen de 40 en 70 hz te boosten (+15 tot 20 decibel, smalle piek). Als je een gigantische "WOMMM" hoort dan heb je de juiste frequentie te pakken en dus weet je de toonhoogte. Zie voor de frequenties de volgende tabel:

http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html
Eurynom3 is nu online   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2012, 14:54   #5043
Phye
Wreeeeep!

Phye's schermafbeelding

Haha, maak het lekker makkelijk
Oud 8 mei 2012, 16:00   #5044
erol
Vintage lid

erol's schermafbeelding

Je kan ook de Synapse Audio Software EKS-9 vsti gebruiken (ook een 909 clone). Deze staat automatisch op G.

erol is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2012, 19:40   #5045
NessPJ

NessPJ's schermafbeelding

Nou... na al die talloze comments over mijn 'te holle tocksound' heb ik vandaag nog even lopen sleutelen.
Ik hoop dat dit wat beter is. De tailsound ben ik nog niet helemaal tevreden over, maar dat komt nog wel als ik weer meer tijd heb.
Ik ben nu met name bezig geweest met de time machine functie in Kontakt 4 (om eindelijk eens samples goed te pitchen).

Ook heb ik nu een kopie van mijn tail onder de kick zitten, waarbij ik een lowpass filter heb toegepast. Deze is zo geEQ'ed dat het laag op alle noten goed aanwezig is. Tot slot heb ik een phaser gebruikt om te zorgen dat dit laag niet conflicteerd met het laag wat al in de kick zit. Dit bleek vrij goed te werken.

(Het lijkt nu trouwens toch weer alsof ik eigenlijk 2 samples nodig heb... 1 voor de hele lage noten en 1 voor de rest).
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: mp3 shock.mp3‎ (2,97 MB, 83x gelezen)

NessPJ is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2012, 20:54   #5046
ikbenroy

@ NessPJ ik vind de kick in de 'basis' noot beter dan in de hogere variant. En dat is nou precies wat mij niet lukt

hier 1 van de honderden voorbeelden op het moment dat de kick tijdens de lead van nooit veranderd krijg je die bepaalde resonantie in de tail die meesterlijk klinkt. Is dat dan als ik het goed begrijp gewoon het eq'en van de juiste frequenties of heeft het te maken met de standaard noot waarin de kick gemaakt wordt??

Hier een nieuwe kick gemaakt met de 909 van Eurynom3. Persoonlijk vind ik hem niet slecht klinken maar als ik hem ge pitchen of in een andere nooit zet met behoud van de zelfde sample lengte klinkt hij gewoon niet...

project 400 hertz 1.wav

project 400 hertz 2.wav
ikbenroy is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2012, 21:09   #5047
NessPJ

NessPJ's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door ikbenroy Bekijk bericht
@ NessPJ ik vind de kick in de 'basis' noot beter dan in de hogere variant. En dat is nou precies wat mij niet lukt.
Dat heeft te maken met de manier waarop de kick zich gedraagd bij een bepaalde frequentie (toonhoogte).
Dit krijg je inderdaad door op de juiste manier te EQ'en. Je zorgt dan vrij vroeg in de 'chain' van je kick kanaal dat je al de juiste frequenties weg filtert of juist gaat boosten.
Vaak is het ergens rond de 150-200 Hz weg filteren en boosten rond de 80 Hz en rond de 300 Hz.
Die gebieden daar moet je gewoon wat mee spelen, maar je moet dit vaak al doen voordat je het signaal de distortion in stuurt.
Pak gewoon een van je laatste uitgewerkte kicks, speel dezelfde (hogere) noten als bijvoorbeeld in de track die je net post (anxiety) en ga dan met de EQ's spelen totdat je hoort dat je dit effect een beetje krijgt.
Als je dan tot slot (achteraan de chain) het (sub)laag weer gaat boosten ga je horen dat het laag in de kick op die hogere noten harder uitslaat. Je moet zelf een beetje spelen met de exacte frequentie gebieden totdat het naar wens klinkt uiteraard...
NessPJ is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2012, 00:09   #5048
Phye
Wreeeeep!

Phye's schermafbeelding

@NessPJ
Je doet echt veel te moeilijk. Probeer geen kunstjes uit te voeren met de hoop op een magisch resultaat. Luister gewoon goed en probeer met iedere bewerking die je doet het liefst in zo klein mogelijke stappen, steeds iets dichter bij de sound te komen die je wilt.

Om jezelf niet te bedriegen leg er een kick naast die je mooi vindt. Gewoon knippen uit een track waar deze min of meer solo te horen is. Gaat enkel om referentie.

Wat ik hoor in je tail zijn twee distortion phase die door elkaar lopen, hierdoor wordt je crunch meer een brom dan een.... ehm... crunch. Kan natuurlijk zijn dat dit is wat je wilt maar ik denk het niet. Als je niet weet wat ik bedoel met phase dan moet je gewoon meer met audio werken zodat je kunt zien hoe de phase loopt in je wave.

------------
Even algemeen:

Los daarvan zit zeker 70% van het karakter van een kick in de punch.

@ikbenroy
Ik zal je een geheimpje vertellen... Die resonantie die je denkt te horen is enkel het gevolg van het contrast tussen de punch en de toonhoogte van de tail bij hoge pitches. Niets meer.

Als je dit bedoelt tenminste (zie snip)

Even een snel kickje, punch is het niet helemaal maar het gaat even om deze progressie.

Dit is een veel voorkomende progressie waarbij dat effect naar voren komt. Probleem is echter dat je hier zover pitched dat vorm van de kick heel recht wordt. Zoals je hier ook wel hoort. Dit heb ik redelijk snel inelkaar geflanst maar moest toch die hoge D# pitch wel al een beetje bijwerken anders klinkt het niet.

Zou ik dit zelf in een track gebruiken dan zou ik waarschijnlijk een kick in B of C maken en die omhoog pitchen dat is een iets kleinere stap.
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: mp3 Kick progression.mp3‎ (1.002,3 KB, 120x gelezen)

Oud 9 mei 2012, 09:52   #5049
ikbenroy

@phye.. dat is dus exact wat ik bedoel..damn dat ik daar zelf niet op ben gekomen..anyway big thanx!
Oud 9 mei 2012, 14:04   #5050
ikbenroy

Na het toepassen van bovengenoemde tips kom ik hier op uit

K heb iig genoeg weer stof om aan te werken, Tnx mensen!!
Oud 9 mei 2012, 14:23   #5051
Phye
Wreeeeep!

Phye's schermafbeelding

Oef! Mijn hemel...

Succes!
Oud 9 mei 2012, 14:32   #5052
ikbenroy

Oorspronkelijk geplaatst door Phye Bekijk bericht
Oef! Mijn hemel...

Succes!
Is dat positief of negatief?
Oud 9 mei 2012, 14:47   #5053
Phye
Wreeeeep!

Phye's schermafbeelding

Focus je eerst op de kick naar wens krijgen in een toonhoogte.

Als je er een synth lead naast zet zorg dan dat ze in dezelfde of harmonische toon staan.
(Tip: Als je een synth detuned voor een vet geluid, kan het zijn dat hij niet meer in dezelfde toon staat als de midi die je invoert). Goed luisteren dus.

Ga daarna aan de slag met pitchen van je kick. Het pitchen is lang niet het moeilijkste. Maar kan je vooruitgang wel behoorlijk in de weg staan als je alles tegelijk wilt doen.
Oud 10 mei 2012, 10:02   #5054
Freqmaniak

Maar jullie beginnen dus met een C4 noot om de kick te maken? Of de G noot?
Freqmaniak is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2012, 10:34   #5055
Eurynom3
Vintage lid

Eurynom3's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Freqmaniak Bekijk bericht
Maar jullie beginnen dus met een C4 noot om de kick te maken? Of de G noot?
Als je bovenstaande berichten leest dan weet je het antwoord.
Eurynom3 is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 mei 2012, 11:21   #5056
JRD
Energyzed

JRD's schermafbeelding

Oke mensen ik ben bezig met een hele track wou graag mening hebben voor deze preview

https://www.facebook.com/EnergyzedMusic
!!
Like It, Share it !!
Energyzed
JRD is offline   Met citaat reageren
Oud 14 mei 2012, 13:47   #5057
Phye
Wreeeeep!

Phye's schermafbeelding

Ik dacht eerst dat het de eerdere snip was die ik al had gehoord.

Maar deze is aanzienlijk uitgevuld. De kick pitched ook mooi! Hoewel ik de punch tail combinatie het mooist vind in de root note. Maar het blijft een echt eigen sound van die kick.

De melodie heb je wat minder gedefinieerd gemaakt, hierdoor blijft hij minder goed in mijn hoofd hangen als dat hij daarvoor deed.

Ik ben heel benieuwd naar je volle arrangement, midintro break climax midintro verloop zeg maar. Ben daar nu zelf ook zwaar mee aan het knutselen maar heb maar fragmenten van een uur tijd om daar mee te experimenteren dus het schiet bij mij niet op. Ben er inmiddels wel achter dat ik vooral niet te moeilijk moet denken.

Ben erg benieuwd en blijf van mening: dat het echt goed klinkt! en nieuwsgierig naar je bron van die kick. Ergens twijfel ik of het wel een 909 (emulatie is) maar misschien heb ik het mis.
Oud 14 mei 2012, 14:20   #5058
ikbenroy

Ja de kick heeft indd een eigen sound maar daarnaast vind ik, en dat wordt vaak vergeten, de breaks tussen het eindigen van de lead en het beginnen van de lead ook erg lekker, dit laat de track in een bepaald opzicht net iets meer 'rollen'. kortom: zeer aangenaam om naar te luisteren!
Oud 14 mei 2012, 17:04   #5059
iNSANiTi

2 JRD :

Geheel klinkt heel lekker! Alleen ik hoor wat storend geruis/geratel vooral rond 1:11.
Heb het op een closed hoofdtelefoon beluisterd.... of deze moet stuk zijn

Je kick vindt ik er goed uitkomen en het klinkt verder ook pr0.

HW: .EMU 1616 .Neumann KH120A .DT990PRO .Beats Studio .Novation 61SL MkII .
SYNTH: .TI2 .NL4
DAW: .Ableton .Cubase 7.5
PC: .i5 2500k @ 4Ghz 1,2V .8GB 1600Mhz .12TB RAID
iNSANiTi is offline   Met citaat reageren
Oud 15 mei 2012, 14:49   #5060
JRD
Energyzed

JRD's schermafbeelding

oke bedankt voor de feed ga ff kijken wat ik er mee kan doen

https://www.facebook.com/EnergyzedMusic
!!
Like It, Share it !!