Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 15 april 2012, 00:36   #1
DarkChaos
everestmusic.nl

DarkChaos's schermafbeelding

Processor advies gevraagd
Hallo allemaal,

Ik heb duidelijk een nieuwe computer nodig in mijn studio, ik werk voornamelijk in cubase 6 en maak heel veel gebruik van zware sample librarys binnen Kontakt 4. Ik ben van plan me eigen volledig te gaan storten op klassieke, trailer / cinema muziek. Ik heb hiervoor flink wat sporen cq. plugin instanties en dus CPU power nodig. Nu ben ik echt geen PC Hardware guru, kan iemand mij wat advies geven wat betreft een krachtige CPU?

Of beter nog, zijn er nieuwe type's CPU's die ik om bepaalde redenen beter niet kan kopen? Ik zit zelf te kijken naar de AMD FX-8150 (8x 3600 Mhz) (Boxed, "Zambezi"), is dat wat?

Alvast bedankt!

Bas
DarkChaos is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2012, 02:21   #2
Chielio

Belangrijker dan je cpu, een 64 bits os .. veel intern geheugen. Voor het draaien van megalibraries kontakt 4.
Liever intel en een stabiel mainboard, daar zijn al genoeg draadjes over .. de snelste CPU is voor jou doel niet noodzakelijk, liever heel veul ram en ssd snelheid voor je samples.

Gearlist: Wat werkt en klinkt voor de klus die je wilt klaren.
Chielio is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2012, 23:57   #3
arnomusicman
Radiation!

arnomusicman's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Chielio Bekijk bericht
Belangrijker dan je cpu, een 64 bits os .. veel intern geheugen. Voor het draaien van megalibraries kontakt 4.
Liever intel en een stabiel mainboard, daar zijn al genoeg draadjes over .. de snelste CPU is voor jou doel niet noodzakelijk, liever heel veul ram en ssd snelheid voor je samples.
Ik zou toch echt voor beide opteren. En een snelle CPU én veel RAM onder 64bit DAW. Plugin het beste natuurlijk ook 64bits.

Als je namelijk met veel sporen wilt werken, en niet constant alle sporen wilt freezen, dan heeft je CPU mega veel te doen. Ik zou voor een Intel 6 core gaan.

Arno
Rise to yourself

Synths: Alesis QuadraSynth, Yamaha CS1x, Roland R-70, Korg WaveStation SR + NS5R
Software: W7 64-bit, Cubase 7, WaveLab 7, div. VSTi's
PC: i7-920, 12GB RAM, 1x500GB+2x1TB HDD's
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
De complete setup met alle hardware: www.amps-recordings.nl.

Cursussen Cubase
Facebook
arnomusicman is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 april 2012, 00:06   #4
SynnyS
Groot lid

SynnyS's schermafbeelding

persoonlijk zou ik niet voor AMD gaan maar voor intel. Of je dan kiest voor i5 of i7... tja

enige opmerkbare verschil is hyperthreading, wat toch bij veel DAWs wordt afgeraden, games kunnen er ook niet mee overweg, ga je video's renderen/encoderen dan heeft het wel weer veel nut.

Dus als ik je een tip mag geven: wacht ff op de intel i5 3570K, die wordt maandag 23 april gereleased.

Een dikke pleur geheugen (kost toch geen drol) en een 64bit OS is sowieso een must. Kijk dus ook goed of je DAW 64bit is want bijv ableton is dit helaas nog steeds niet....

En een SSD is denk ik wel de best merkbare snelheidswinst wat je met wat voor hardware upgrade dan ook kunt hebben, aanrader!
SynnyS is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 april 2012, 00:12   #5
SynnyS
Groot lid

Oorspronkelijk geplaatst door arnomusicman Bekijk bericht
Ik zou voor een Intel 6 core gaan.
ik dus totaal niet. die dingen zijn onbetaalbaar, leveren weinig extra's op in dit geval tov quad cores. De moederborden zijn ook een stuk duurder, al met al veeeeel duurder, met weinig extra's.

intel 6core begint zo'n beetje bij 500 euro... moederborden rond de 200 euro..

Daar heb je voor veel minder geld een veel beter systeem voor.

Neem een Z77 chipset Mobo + een intel i5 3570K (of 100 euro extra voor een 3770K als je de i7 wilt)

Ik zou een gigabyte moederbord aanraden, dan kun je altijd nog heel stabiel OSX installeren.
Oud 19 april 2012, 00:50   #6
arnomusicman
Radiation!

arnomusicman's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door SynnyS Bekijk bericht
ik dus totaal niet. die dingen zijn onbetaalbaar, leveren weinig extra's op in dit geval tov quad cores. De moederborden zijn ook een stuk duurder, al met al veeeeel duurder, met weinig extra's.

intel 6core begint zo'n beetje bij 500 euro... moederborden rond de 200 euro..

Daar heb je voor veel minder geld een veel beter systeem voor.

Neem een Z77 chipset Mobo + een intel i5 3570K (of 100 euro extra voor een 3770K als je de i7 wilt)

Ik zou een gigabyte moederbord aanraden, dan kun je altijd nog heel stabiel OSX installeren.
Misschien heb je gelijk. Ik ben geen computer-nerd, dus ik weet het ook niet exact.
Zelf heb ik een 'oude' i7-920. Op mijn mobo kan ik upgraden naar een 960, dus van 2.66 GHz naar 3.2GHz quad. maar ik kan ook upgraden naar een 970, 6x3.2GHz. Dat is het snelste ongeveer wat in mijn mobo past, en nog te koop en tevens betaalbaar is Die i7-970 kost geen € 400 meer...... En 2 core's extra. Ik dacht altijd dat dat toch wel uitmaakt. Maar misschien niet dus......??

Arno
Rise to yourself

Synths: Alesis QuadraSynth, Yamaha CS1x, Roland R-70, Korg WaveStation SR + NS5R
Software: W7 64-bit, Cubase 7, WaveLab 7, div. VSTi's
PC: i7-920, 12GB RAM, 1x500GB+2x1TB HDD's
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
De complete setup met alle hardware: www.amps-recordings.nl.

Cursussen Cubase
Facebook
arnomusicman is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 april 2012, 13:30   #7
SynnyS
Groot lid

Oorspronkelijk geplaatst door arnomusicman Bekijk bericht
Misschien heb je gelijk. Ik ben geen computer-nerd, dus ik weet het ook niet exact.
Zelf heb ik een 'oude' i7-920. Op mijn mobo kan ik upgraden naar een 960, dus van 2.66 GHz naar 3.2GHz quad. maar ik kan ook upgraden naar een 970, 6x3.2GHz. Dat is het snelste ongeveer wat in mijn mobo past, en nog te koop en tevens betaalbaar is Die i7-970 kost geen € 400 meer...... En 2 core's extra. Ik dacht altijd dat dat toch wel uitmaakt. Maar misschien niet dus......??
beter koop je voor 40 euro een dikke cpu koeler, bijv de scythe mugen 2 of 3.

Dan klok je je 920 zo een Ghz omhoog. Die dingen kun je meesterlijk overklokken.

Ik heb zelf een i7 860 (2,8ghz) die draait op luchtkoeling met een sycthe mugen 2 al ruim 2 jaar stabiel op 3,63Ghz met waanzinnig lage temperaturen...

ik ben nu een nieuw systeem aan het bouwen (hackintosh) met een gigabyte z77 moederbord en een i5 3570k, die overclock je op luchtkoeling makkelijk tot 4,5Ghz

Das een van de voordelen van de nieuwe ivy bridge cpu's van intel. Ze zijn op een kleiner procede gebakken (22nm) en verbruiken dus minder stroom en zijn dus zuiniger. Minder stroom betekent minder warmte, dus weer meer ruimte voor overclocken!
Oud 19 april 2012, 14:23   #8
radiance
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door SynnyS Bekijk bericht

ik ben nu een nieuw systeem aan het bouwen (hackintosh) met een gigabyte z77 moederbord en een i5 3570k, die overclock je op luchtkoeling makkelijk tot 4,5Ghz
!
Zeer interessant...moet zelf binnenkort ook aan de nieuwe computer.
Tot nu toe had ik altijd een mac omdat ik Logic draaide...maar ben onlangs naar Ableton overgestapt.

Zie niet echt het nut er van in om weer een mac desktop te kopen.
Besturingssysteem merk ik weinig van aangezien ik na het opstarten gelijk een DAW open.

Maar een hackintosh is toch wel leuk...
radiance is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2012, 14:37   #9
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Als ik ooit nog een desktop PC koop wordt het zeker een Hackintosh, voor dat klein beetje meer geld en minder keuzeopties wel de kans om gewoon lekker MacOS te draaien. Je blijft toch altijd een beetje die nerd.

Trouwens, als Apple écht een systeem aan mij zou willen verkopen hadden ze allang iets wat qua prijs/kwaliteit verhouding vergelijkbaar is aan de Blue/White G3 tower op de markt gebracht. Dat was een hele interessante machine vergeleken bij al die PII 350's rond die tijd, namelijk sneller en niet zo veel duurder!

Synths: Oberheim Matrix 6, Ensoniq ESQ1, Sequential Six~Trak, Waldorf MicroWave, Roland MC-202 en JX-3P, Casio CZ-3000, Yamaha DX-27S en SHS10, Korg MonoTribe
Drums en samplers: Casio RZ-1, Roland TR-626, Vermona DRM1 MKII, Jomox MBase01
FX: Lexicon LXP-15, D&R Spring Reverb II, Dynacord DR-78, Ibanez DM-1000, Boss CE-300, RPH-10 en ROD-10, EHX Small Stone, Yamaha FL-100, Melos echo
Anders: D&R Dayner, Alesis 3610, Neutrik patchbay, KRK RP-5, Roland A880, Edirol UM-880, Yamaha QY700
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 19 april 2012, 20:05   #10
SynnyS
Groot lid

Oorspronkelijk geplaatst door bikkel Bekijk bericht
Je blijft toch altijd een beetje die nerd.
+1
Reageren

Synthforum » Midi & de studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten