Ik heb zelf een cover uitgebracht (itunes) van een nummer van Jean Michel Jarre. Dit heb ik alleen in USA gedaan gezien het daar redelijk eenvoudig is om te doen. Dit kan via
www.songclearance.com Dit is een soort van Buma/Stemra maar dan voor alle staten in Amerika, je betaald er wel voor, maar dan is zit je goed.
Je kan dan aangeven wat je wil, streamen of youtube, itunes, live optredens. etc...
Ik heb hem ook op youtube staan, Daar geeft jean Michel in dit geval zo wie zo toestemming voor.
Gezien ik het nummer best redelijk ver heb aangepast maar de melodie heb gehouden zit ik in een grijs gebied eigenlijk als ik het zo allemaal lees. Het nummer is dan zover verandert dat je dat zoals ik heb begrepen eigenlijk de goedkeuring van de publisher/artiest zelf moet hebben. Dit heb ik niet gedaan.
Vaak heeft de publisher/artiest namelijk de rechten zoals duidelijk. Hier moet je dus achter komen.
Om veilig te zitten, en je hebt een "echte" hit, dan zou ik wel toestemming willen hebben van de publisher/artiest of via een BUMA in Nederland of de GEMA in Duitsland. Je zal dan voor elk land dezelfde exercitie moeten doen. Dat heb ik voor Europa etc niet gedaan, want dat is me teveel werk.
Dit is een conclusie die ik via internet heb verzameld tot zover in het kort.
Ik heb ook met Bumastemra zelf gebeld... de "idioot?!" die ik aan de telefoon kreeg deelde me mee dat ik het kon doen zonder toestemming of wat dan ook... Dat geloofde ik dus maar niet
Ik lees ook dat een tunecore (1 van de distributeurs voor itunes) als vanzelf regelt dat de originele artiest zijn geld krijgt. Maar zie dit nergens bevestigt.
Het beste wat je kan doen, schrijf een brief naar de Publisher en vraag om toestemming. Er zijn op internet formulieren te vinden waarin precies staat waar dit aan moet voldoen. Zo kom je professioneel over en heb je gelijk meer kans. Dit ga ik nog wel proberen bij dreyfuss binnenkort voor mijn geval. Ik kan alleen ff een handige link daarvan niet terugvinden. Dus ga maar weer even zoeken ook dan

Daar staat naast de toestemming in ieder geval in geregeld hoe eventuele inkomsten en afdracht worden afgehandeld etc...
Ik hoop dat je zo wat veder kan komen.
btw: ik zie een heleboel covers worden aangeboden op itunes. Wellicht kan je eens contact zoeken met iemand die jou/ons is voorgegaan. Ik heb dat nog niet gedaan, maar was een idee al van me.
Succes! en post je vorderingen zou ik zeggen.