Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 17 april 2012, 16:21   #1
LOWtense
Backdafuckup!

LOWtense's schermafbeelding

Copyright/ Rechten origineel nummer
Op dit moment heb ik een instrumentaal jaren 80 nummer gehoord wat na een persoonlijke bewerking/ remix van mezelf nog beter kan worden danwel hitpotentie kan hebben als house/dancenummer.

Als ik deze klaar heb wil ik die graag op ITunes/ Dancecore aan de man kunnen brengen.
Nou wil ik dit wel netjes doen en later geen boze mail of rechtszaken verwachten.

Wat is wijsheid? Ik had zelf in mijn hoofd om de eventuele opbrengsten via online-verkoop te verdelen tussen mezelf en de originele artiest. Moet ik de artiest via zijn persoonlijke site of via zijn platenmaatschappij benaderen? Of ALS ik überhaupt reactie krijg wat zijn (uit jullie ervaringen) reeele afspraken hierover?

Zelf beschouw ik mezelf niet als iemand die z’n geld moet verdienen en zie ik opbrengsten meer als een manier om mijn Reason-licensie terug te verdienen. (Mega-succes en gouden bergen geen bezwaar natuurlijk).
Ik hoor graag jullie ervaringen…

Weet je... Ik flikker gewoon alles de deur uit,
koop een oude bak met windows 95 en ga weer lekker fasttrackeren...
LOWtense is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 16:29   #2
Snelkookbami
Sidechain everything!

Snelkookbami's schermafbeelding

In principe heeft de licensee (label) de rechten van het nummer en dus ook als het gesampeld is volgens mij, verder geen ervaring met deze situatie.

Maar ik zou eerst is beginnen met een hit maken voor je daar over zorgen te maken.
Snelkookbami is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 17:23   #3
Dr van Lansberg
Electrocardioprogrammeur

Dr van Lansberg's schermafbeelding

Ik zou gewoon wachten tot de componist is overleden. 70 jaar daarna vervallen namelijk de auteursrechten...

Of kijk even hier: http://www.muziekcentrumnederland.nl...gers/sampling/

"Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep." - Scott Adams

Dr van Lansberg is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 17:23   #4
waz
Hobbyhoer

waz's schermafbeelding

Eigenaar moet je toestemming geven om het te mogen gebruiken. Uitbrengen zonder toestemming = risico = zonde van je geld en moeite= dus fucktup.

Praktijk voorbeelden genoeg:
Fatboy Slim verslikt zich weer in een sample Nieuwe single bevat ongeclearde sample

Rapper Skiggy Rapz krijgt geen groen licht voor gebruik sample Bill Withers

Citaat:
je hebt er geen toestemming gekregen. Wat is het grootste nadeel aan deze tegenslag?

Het feit dat de eerste druk voor niks is geweest en mensen op de release party gisteren geen cd mee naar huis konden nemen. En sowieso natuurlijk dat de EP niet verkocht mag worden op het moment dat ie uitkomt.
http://3voor12.vpro.nl/lokaal/utrech...l-withers.html
waz is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 17:32   #5
johan
They all want cake...

Moeilijke discussie...

Ik stel voor dat je eerst eens Buma/Stemra of Sabam raadpleegt.
In België heb je zoiets als het Kunstenloket of Poppunt waar je voor juridische vragen terecht kunt

"Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves. Here’s Tom with the weather..."

Bill Hicks
johan is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 17:52   #6
brz
Gedearchiveerd account

brz's schermafbeelding

Contact zoeken met de eigenaar van de rechten en daarna verder denken.....

REPORT
brz is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 17:57   #7
johan
They all want cake...

De platenfirma heeft bijna altijd de rechten bij oude nummers, bij nieuwe nummers kan dit nogal eens verschillen.
Er zijn weinig bekende artiesten die de rechten van hun nummers effectief hebben overgekocht.

Maar zoals ik zei in mijn vorige post; contacteer eens de bovengenoemde organisaties, het is ook nog eens gratis.

"Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves. Here’s Tom with the weather..."

Bill Hicks
Oud 17 april 2012, 18:02   #8
waz
Hobbyhoer

waz's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door johan Bekijk bericht
Moeilijke discussie...
Wat is er moeilijk aan als ik vragen mag.
Oud 17 april 2012, 19:58   #9
johan
They all want cake...

Citaat:
Wat is er moeilijk aan als ik vragen mag.
Omdat er nog het auteursrecht bij komt kijken en dan heb je nog alleen maar dat deel van de vraag beantwoord. Als het nog eens wordt uitgezonden heb je weer auteursrecht en naburige rechten die gegenereerd worden. Kortom je kan hier echt pagina's over vol schrijven...

Bill Hicks
Oud 17 april 2012, 20:17   #10
waz
Hobbyhoer

waz's schermafbeelding

Verandert toch weinig aan dat je toestemming nodig hebt ?

Zonder toestemming probleem.

Edit: strakke aanvulling btw, goed om over na te denken voor als je het mag gebruiken maar en dus niet 100% eigenaar word

Laatst gewijzigd door waz; 17 april 2012 om 20:50
Oud 17 april 2012, 21:06   #11
LOWtense
Backdafuckup!

LOWtense's schermafbeelding

Hmmm...
Dan ga ik maar eens een mailtje aan de platenmaatschappij wagen.
"Better safe than sorry"
Het feit dat ik alles opnieuw inspeel (enkel de melodie gebruik) en niks sample, maakt dat nog wat uit dan?

Weet je... Ik flikker gewoon alles de deur uit,
koop een oude bak met windows 95 en ga weer lekker fasttrackeren...
LOWtense is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2012, 21:11   #12
waz
Hobbyhoer

waz's schermafbeelding

Citaat:
"Better safe than sorry"
For sure

Citaat:
Dan ga ik maar eens een mailtje aan de platenmaatschappij wagen.
Ben benieuwd naar hun reactie.....laat je t ff weten?

Citaat:
Het feit dat ik alles opnieuw inspeel (enkel de melodie gebruik) en niks sample, maakt dat nog wat uit dan?
Neen, of t moet totaal iets nieuws zijn. Maar dan heb jij het gemaakt zegmaar alsof je dus een eigen nieuw liedje schrijft
Oud 17 april 2012, 22:52   #13
Unic
El Musica

Unic's schermafbeelding

Ik heb zelf een cover uitgebracht (itunes) van een nummer van Jean Michel Jarre. Dit heb ik alleen in USA gedaan gezien het daar redelijk eenvoudig is om te doen. Dit kan via www.songclearance.com Dit is een soort van Buma/Stemra maar dan voor alle staten in Amerika, je betaald er wel voor, maar dan is zit je goed.
Je kan dan aangeven wat je wil, streamen of youtube, itunes, live optredens. etc...

Ik heb hem ook op youtube staan, Daar geeft jean Michel in dit geval zo wie zo toestemming voor.

Gezien ik het nummer best redelijk ver heb aangepast maar de melodie heb gehouden zit ik in een grijs gebied eigenlijk als ik het zo allemaal lees. Het nummer is dan zover verandert dat je dat zoals ik heb begrepen eigenlijk de goedkeuring van de publisher/artiest zelf moet hebben. Dit heb ik niet gedaan.
Vaak heeft de publisher/artiest namelijk de rechten zoals duidelijk. Hier moet je dus achter komen.

Om veilig te zitten, en je hebt een "echte" hit, dan zou ik wel toestemming willen hebben van de publisher/artiest of via een BUMA in Nederland of de GEMA in Duitsland. Je zal dan voor elk land dezelfde exercitie moeten doen. Dat heb ik voor Europa etc niet gedaan, want dat is me teveel werk.

Dit is een conclusie die ik via internet heb verzameld tot zover in het kort.

Ik heb ook met Bumastemra zelf gebeld... de "idioot?!" die ik aan de telefoon kreeg deelde me mee dat ik het kon doen zonder toestemming of wat dan ook... Dat geloofde ik dus maar niet

Ik lees ook dat een tunecore (1 van de distributeurs voor itunes) als vanzelf regelt dat de originele artiest zijn geld krijgt. Maar zie dit nergens bevestigt.

Het beste wat je kan doen, schrijf een brief naar de Publisher en vraag om toestemming. Er zijn op internet formulieren te vinden waarin precies staat waar dit aan moet voldoen. Zo kom je professioneel over en heb je gelijk meer kans. Dit ga ik nog wel proberen bij dreyfuss binnenkort voor mijn geval. Ik kan alleen ff een handige link daarvan niet terugvinden. Dus ga maar weer even zoeken ook dan
Daar staat naast de toestemming in ieder geval in geregeld hoe eventuele inkomsten en afdracht worden afgehandeld etc...

Ik hoop dat je zo wat veder kan komen.

btw: ik zie een heleboel covers worden aangeboden op itunes. Wellicht kan je eens contact zoeken met iemand die jou/ons is voorgegaan. Ik heb dat nog niet gedaan, maar was een idee al van me.

Succes! en post je vorderingen zou ik zeggen.
Unic is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2012, 00:01   #14
Keybern
Gedeactiveerd account

Citaat:
Maar ik zou eerst is beginnen met een hit maken voor je daar over zorgen te maken.
Was initieel ook mijn reactie.

Maar toch zou ik de tijd ervoor proberen vinden om het uit te zoeken.
Is het niet voor dit nummer, misschien wel voor het volgende.

Zolang de TS er zijn slaap maar niet voor laat, of kostbare componeer-tijd...

Beetje research kan nooit kwaad. Zeker niet als ie het daarna deelt hier op SF

Citaat:
btw: ik zie een heleboel covers worden aangeboden op itunes. Wellicht kan je eens contact zoeken met iemand die jou/ons is voorgegaan.
dikke tip. Maar contacteer wel meerdere mensen dan. Zitten soms ook wel schurken tussen, denk ik.
Keybern is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2012, 00:25   #15
Niel
OPEN DIE GAIN & EQ !!!

Niel's schermafbeelding

Los samplegebruik zonder letterlijk melodiën gaat enkel over naburige rechten (rechten van producent/eigenaar master/producers/muzikanten), daar heeft bumastemra niks mee te maken, die gaan alleen over het auteursrecht. (dus ook melodiën in samples). Voor naburige rechten moet je bij de Sena of /en Norma zijn.

Dus als je alles hebt nagespeeld en geen samples gebruikt hebt heb je alleen maar met bumastemra/componis/uitgever te maken.

In een ver donker verleden toen er nog bandjes verkocht werden hebben we ooit een sample gebruikt van eurythmics en voor de zekerheid bij voorbaat alle auteursrechten naar hun gezet zodat ze in ieder geval al de helft van de inkomsten kregen en rustig bleven, mochten ze er ooit achterkomen. Nooit meer wat van gehoord.
Niel is offline   Met citaat reageren
Oud 18 april 2012, 01:55   #16
waz
Hobbyhoer

waz's schermafbeelding

Ff off topic, vette zoekmachine
Reageren

Synthforum » Muziek algemeen » Tracks

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken