Oorspronkelijk geplaatst door Gnn
|
|
Wordt zo'n effectenbak veel gebruikt? Is dat handig?
|
Als je meer realtime controle wil hebben zou ik voor iets desktop-achtigs gaan; probleem is dat die vaak niet in "echte"multi-effectensmaakjes komen. Een Kaoss pad of zo draait maar 1 effect per keer - er zitten er wel een hoop in die niet alleen maar reverb zijn, maar je kunt niet reverb + chorus + distortion en dan vrij routeerbaar doen, voor zover ik weet; je bent gebonden aan specifieke presets. Er zullen vast combinatie-FX in zitten die dan de X/Y gebruiken om zowel reverbduur als chorus-modulatie omhoog te gooien, maar daar moet je de presetlijst even op naslaan.
Tja, "veel" - zoveel ervaring heb ik er niet mee. Met oudere workstations en synths is het wel vaak zuinig zijn met effect-blokken; je hebt 2 of 3 global FX, een EQ als je mazzel hebt, en dan een of meer insert-FX die je toe kunt passen. Dat hangt van het model af. Echt volledig multitimbrale effecten zijn iets recents. Heb je dus een ouder (of minder krachtig, zie ook Triton LE etc.) workstation dat wel weer meerdere outputs heeft, dan is een externe effectenbak een mooie uitkomst.
|
Citaat:
|
|
De moeite voor programmeren boeit niet zo veel: als 't maar "set and forget" is: alles maken, en dan gewoon spelen en weten dat je goeie geluid er is, als je op dat pedaal stampt.
|
Ook een goedkope optie: TC Electronic M300. Je hebt presets, maar je hoeft ze niet eens te gebruiken; heel lichtgewicht, heel compact, en je kunt effecten (chorus, flanger, phaser, delay) combineren met diverse soorten reverb. Volstrekt onafhankelijk van elkaar. Heeft ook een gewone 3-pins IEC plug in plaats van een lomp AC-adaptertje (die niet zo makkelijk te krijgen zijn).