Oorspronkelijk geplaatst door Marca
|
Ik heb een Hammond XB-1 maar die is tijdens het spelen niet eenvoudig te transponeren, zoals moderne synthesizers en keyboards.
Voor een minder ervaren organist is dat lastig, dus ik overweeg hem in te ruilen voor een moderner type portable Hammond, waar dat wel op zit.
Vanaf welk model bij Hammond is die (eenvoudig te bedienen) transpose-functie ingevoerd?
|
?! Hoe kom je daar nou bij? Vroeger zaten er dedicated knoppen boven op een keyboard of synth voor transpose, bij de meeste moderne juist niet...daar zitten ze in een menu, net als bij je Hammond.
Wat is er ingewikkeld aan:
1x EDIT
1x SYSTEM
2x PAGE naar rechts
en dan met je 'VALUE' knop de mate van transpose instellen?
Dat is toch appeltje eitje als je dat 1 of 2x hebt gedaan.
En een tip van toetsenist naar toetsenist; ga jezelf trainen om die knop zo min mogelijk te gebruiken, alleen in noodgevallen of als je een nummer nog niet goed kent of kan spelen. Maar zodra je hem op die manier gedaan hebt ga dan oefenen om het in de toonsoort te spelen waar hij in hoort zonder de transpoe functie te gebruiken. Daar word je beter van, krijg je meer inzicht in je instrument en word je flexibeler van als muzikant.
Bij een Nord C1/C2, XK-3c of VK serie heb je evenveel knoppen te drukken, misschien 1 minder dus er echt iets mee opschieten doe je niet hoor. En is een beetje overkill voor je als toetsenist denk ik