Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 18 oktober 2011, 16:09   #581
Exoterrestrial
Robokey Wesley

Exoterrestrial's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MarsMusica Bekijk bericht
lijkt me niet vreemd als analoge mixing iets heel anders doet met golfvormen dan digital intern.

ga dit toch even testen. en als het effect opvalt dan toch maar ook de mogelijkheid extern mixen in mijn topstudio in orde maken.
Ik vermoed wel dat het zal opvallen en als je dan nog eens een buizen comp/limiter op het einde zet merk je helemaal het verschil!

Grtz,
Exo.

See the light at www.zombo.com

What do I see when I look around me? Too many clowns and not enough circuses to put them in...
Friends help you to move. REAL friends help you to move... bodies
Exoterrestrial is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2011, 16:45   #582
MarsMusica
Vintage lid

MarsMusica's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Exoterrestrial Bekijk bericht
Ik vermoed wel dat het zal opvallen en als je dan nog eens een buizen comp/limiter op het einde zet merk je helemaal het verschil!

Grtz,
Exo.

het gaat me in eerste instantie om wat er gebeurd bij het mixen van signalen. digitaal en analoog....
misschien moet ik testen met sinussen
MarsMusica is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2011, 17:00   #583
Exoterrestrial
Robokey Wesley

Misschien ook even testen met witte, roze en bruine ruis?
Sommige verschillen zullen waarschijnlijk hoorbaar zijn, andere enkel meetbaar.

What do I see when I look around me? Too many clowns and not enough circuses to put them in...
Oud 18 oktober 2011, 17:20   #584
MarsMusica
Vintage lid

bij sinussen kan je zien wat er werkelijk gebeurd bij het optellen van audio-signalen.

dat de klank veranderd komt door de analoge mengtafel, maar dat wisten we al.

met ruis kan je niet zien wat er veranderd. alleen horen....een sinussweep of losse sinussen lijkt me beter.
Oud 18 oktober 2011, 18:41   #585
audiocollage
Vintage lid

...En toch wil men met digitaal altijd analoog bereiken.
Er moet dan toch iets van zijn dat analoog beter/warmer of aangenamer anders klinkt!
De geest van de mens kleurt alles wat die waarneemt.
En hmm, (pech maar) ... dat geld voor alle zintuigen.

Al wat ooit op CD (of in mp3) gezet werd en wordt, bewijst wat men met digitaal aankan.
Volgens mij hoort daar ook die analoge vervorming die men warm, vettig of wat ook noemt, bij.
Klinkt een Moog op vinyl nu vettiger dan op CD ?
Volgens mij niet, vinyl heeft enkel meer last van 'de vettigheid der gebruiker'.
Maar ho, daar kan die CD toch niet aan doen hé.

Klanktechniek, Synthesizertechniek, MIDI van a tot z, Logic Environments.
Gratis MIDI-tool en de An1x Matrix Control... System Exclusive data recording.

De kans dat je met een idioot te maken hebt is 1 op 2. Kijk maar eens naar de aarde : wie vernietigt er nu z'n eigen leefwereld ?
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2011, 19:28   #586
MarsMusica
Vintage lid

vinyl heeft de vreemde neiging iets toe te voegen aan het geluid.

er gebeurd iets bij de trillende naald wat warmte/ distortion of iets dergelijks toevoegd. weet het niet precies verder..

dus:

ja, vinyl is heel wat anders dan CD
Oud 18 oktober 2011, 20:10   #587
Exoterrestrial
Robokey Wesley

vinyl heeft de vreemde neiging iets toe te voegen aan het geluid.

er gebeurd iets bij de trillende naald wat warmte/ distortion of iets dergelijks toevoegd. weet het niet precies verder..

dus:

Ja, dat hoor je duidelijk bij de aanzet en het einde van de vinyl.
Dit hoor je het best wanneer je de naald op het vinyl zet maar de motor niet aan.
Draai nu manueel wat aan het vinyl waar de naald in het begin of op het einde staat.
Met een hoog genoeg volume zie je je woofers nogal bewegen. (uiteraard verkrijg je deze zichtbare beweging door traag te bewegen.)
Dit is wat men "Rumble" noemt: nevengeluid op een lage frequentie. Rumble wordt ook toegevoegd door draaitafels van lage kwaliteit. De mechanische geluiden die deze maken (schuren van de riem/snaaraandrijving, te lichte metalen draaiplaat etc...) veroorzaken trillingen, wrijvingsgeluiden e.a. die door de naald opgenomen worden en weergegeven worden.
Ook een slechte platenpersing kan de oorzaak van rumble zijn.
Het is de vinyl-rumble die wij meestal als warmte ervaren daar het om een lage frequentie gaat (hoorbare storing (lees: wat er niet in thuishoort)).
En dan zwijg ik nog over WOW en FLUTTER (= lage en hogere frequenties, typisch bij weergave met roterende geluidsdragers zoals platenspelers, cassettedecks, bandopnemers)...
Dus ja, volgens mij klinkt vinyl warmer tegenover CD omdat we zaken horen die we normaal niet hoeven te horen, eigen aan de machine die het geluid weergeeft of eigen aan de geluidsdrager.
Bij de weergave van CD hoor je dit niet aangezien er geen fysiek contact is tussen de geluidsdrager en het toestel.

Grtz,
Exo.

Oud 18 oktober 2011, 20:19   #588
audiocollage
Vintage lid

...dus:

Uiteraard... de RIAA en heel de zever (maar dat kennen we allemaal hé).

Het ging erom dat wanneer men over digitaal versus analoog begint, men duidelijk de bron dient te vernoemen en kennen : CD, mp3 versus vinyl, tape (analoog tape-gebruik wel te verstaan).
Pas dan kun je over het verschil beginnen en ... daarna over wat er mogelijk mist en ... wat er dus al of niet toegevoegd kan/moet worden.

Repeat : 'Klinkt een Moog op vinyl nu vettiger dan op CD ?'

De kans dat je met een idioot te maken hebt is 1 op 2. Kijk maar eens naar de aarde : wie vernietigt er nu z'n eigen leefwereld ?
Oud 18 oktober 2011, 21:07   #589
audiocollage
Vintage lid

@Exoterrestrial je noemt haast alles op wat niet tot de 'oorspronkelijke klankbron' hoort (bvb die Moog). Dat noemt dus vervorming.
Wel waarom zou heel jou opsomming aan bijgeluiden niet perfect op CD gezet kunnen worden ?
Een CD met vinyl recordings 'zonder enig ander signaal' (de audiobron desnoods elimineren door te inverteren)... de eerste CD met enkel analoge warmte erop... voor de wintermaanden. Eureka.

Oud 18 oktober 2011, 21:13   #590
Exoterrestrial
Robokey Wesley

Inderdaad, maar het ging om een reactie op de vinyl post van MarsMusica
De Rumble CD! Het analoge gat in de digitale markt!
Cheers!

Oud 18 oktober 2011, 21:24   #591
MarsMusica
Vintage lid

het zal dan eerder een soort CD-plugin app worden.

rumble plugin
wow & flutter
technics PH-314 Pickup simulator
plastic groove noise

enzovoort...
Oud 19 oktober 2011, 13:30   #592
Nicolas 2000
Lidl

Nicolas 2000's schermafbeelding

Vergeet in je plugin vooral ook niet vettige vingers getik, LencoClean geruis, kromme plaat gewobbel, slechte afstelling vervorming, oude snaar gejengel en "jaren als onderzettertje gebruikt" overslaande stukken. En al de andere mishandeling die de moderne mens doet geloven dat die platen vroeger voor geen meter klonken.

Maak meteen een gelijkaardige plugin voor cassettes, want daar hangt ook nog zo'n onterecht beeld van dat die altijd crappy zouden klinken, dus kan je ze net zo goed op hun bevooroordeelde wenken bedienen.

Mister Power Ballad
Nicolas 2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2011, 13:42   #593
Exoterrestrial
Robokey Wesley

Komt voor mekaar! En ook niet te vergeten, de mogelijkheid om een virtueel muntstuk bovenop de cel te leggen voor in het geval dat de rumble niet genoeg opvalt!

Oud 19 oktober 2011, 14:24   #594
sunny pedaal
ALL (Anna Loog Lid)

sunny pedaal's schermafbeelding

en toch klinkt iggy pop beter op lp dan op cd
en vind ik de bas uit m'n oude buizenradio mooier en warmer klinken dan van m'n cd speler

maar goed als mensen werkelijk geloven dat het schijfjes medium de perfectie zelf is en onovertroffen..

sunny pedaal is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2011, 14:47   #595
Exoterrestrial
Robokey Wesley

Inderdaad, maar je buizenradio geeft dan ook niet exact weer maar warmer dan normaal.
(zie m'n post #451 en #459)
Wat de schijfjes betreft heb ik echter ook een meer genuanceerde mening...

Oud 19 oktober 2011, 15:14   #596
Sander02
Electronisch opgewekt

Sander02's schermafbeelding

Ja, dat hoor je duidelijk bij de aanzet en het einde van de vinyl.
Dit hoor je het best wanneer je de naald op het vinyl zet maar de motor niet aan.
Draai nu manueel wat aan het vinyl waar de naald in het begin of op het einde staat.
Met een hoog genoeg volume zie je je woofers nogal bewegen. (uiteraard verkrijg je deze zichtbare beweging door traag te bewegen.)
Dit is wat men "Rumble" noemt: nevengeluid op een lage frequentie. Rumble wordt ook toegevoegd door draaitafels van lage kwaliteit. De mechanische geluiden die deze maken (schuren van de riem/snaaraandrijving, te lichte metalen draaiplaat etc...) veroorzaken trillingen, wrijvingsgeluiden e.a. die door de naald opgenomen worden en weergegeven worden.
Ook een slechte platenpersing kan de oorzaak van rumble zijn.
Het is de vinyl-rumble die wij meestal als warmte ervaren daar het om een lage frequentie gaat (hoorbare storing (lees: wat er niet in thuishoort)).
En dan zwijg ik nog over WOW en FLUTTER (= lage en hogere frequenties, typisch bij weergave met roterende geluidsdragers zoals platenspelers, cassettedecks, bandopnemers)...
Dus ja, volgens mij klinkt vinyl warmer tegenover CD omdat we zaken horen die we normaal niet hoeven te horen, eigen aan de machine die het geluid weergeeft of eigen aan de geluidsdrager.
Bij de weergave van CD hoor je dit niet aangezien er geen fysiek contact is tussen de geluidsdrager en het toestel.

Grtz,
Exo.
Dus kan je stellen dat analoge warmte -in dit geval ook- de mate is waarin het karakter van een persoon of apparaat in de muziek naar voren komt. Heeft het geen karakter? is de speler bijv. gloednieuw, nieuwe naald, perfect geperste plaat, geen spatje/vuiltje erop etc.. dan zal dat minder warm zijn in theorie; dan blijft over, de inhoud van de plaat zelf waar weer geluiden op kunnen staan die wel/niet warm zijn.

Ik wil niet zeggen, hoe gaarder hoe warmer.. maar als je je apparatuur kent en weet wat het karakter (of ziel, maar klinkt weer zo zweverig) ervan is en hoe je het eruit perst.. dan zal je muziek warmer klinken en heb je 'analoog' maximaal benut, voordat het de digitale wereld in gaat.

Wat heb je hieraan als je ITB werkt? geen idee.

gearlist : 2 handen, 1 paar oren

Laatst gewijzigd door Sander02; 19 oktober 2011 om 15:34
Sander02 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2011, 15:39   #597
MarsMusica
Vintage lid

dit topic lijkt wel op de discussie over of dat God nu wel of niet zou bestaan!

dat er verschil is tussen digitaal en analoog is toch wel duidelijk?
en dat heeft wat mij betreft op de eerste plaats te maken met een voller geluid. meer aanwezigheid van boventonen en deze in de juiste verhouding.
dus geen frequenties/frequentiebanden die voor ons gehoor en gevoel te prominent aanwezig zijn . zoals te veel laag of scherp hoog. of een piek op bijvoorbeeld 200, 400 Hz. of 1 KHz.

digitaal is eigenlijk perfect te noemen t.o.v. analoog, maar voegt ook juist niks toe meestal aan warmte en karakter wat analoog weer kan doen. Dus zal je wat analoge middelen in de strijd moeten gooien om aan dat karakter te sleutelen als je de warmte mist. dat kan met lo-fi en high-end apparatuur.

met een vintage compressortje van DBX of met een dure summing-amp. met een oude buizenversterker van je Opa's zolder of een Neve tapesimulator...of een tapemachine..of wat dan ook.
en niet te vergeten de bron kan ook al analoog warm zijn: Moog synth, mooie Fender gitaar...enzovoort...of laat je baspartij op vinyl persen en speel dit af op een oude pickup en neem dit weer op in je persoonlijke eigen super DAW!
Oud 19 oktober 2011, 15:41   #598
Tactic
Vintage lid

Tactic's schermafbeelding

ITB mixen geeft ook andere opties dan analoog. In een analoge studio heb je een x-aantal kanalen met een eq erop. Mocht je enige luxe hebben, dan zijn er misschien een paar externe eq's.
Digitaal worden eq's in de kanalen gesleept, een neve eq hier, een pultec daar, en verder misschien nog audiotrack of een equality eq.
Dit zal altijd anders klinken dan analoog, waar de complete som van alle eq's (kanalen) denk ik meer homogeen zal zijn, omdat op elke kanaal een eq zit met dezelfde eigenschappen.
En ik denk date Slate digital misschien wel op het goede spoor zit met hun aanpak.

Let your feeling riding over the flies (Ken Laszlo- Tonight)
Tactic is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2011, 15:53   #599
Exoterrestrial
Robokey Wesley

dit topic lijkt wel op de discussie over of dat God nu wel of niet zou bestaan!

Ik weet alvast wie het niet is!

Oud 19 oktober 2011, 16:06   #600
MarsMusica
Vintage lid

Ik weet alvast wie het niet is!

Raymond van het Groenewoud - Ik Ben God Niet (1996) LIVE - YouTube
hij doet het niet. oh ja, wel als link...

nou ja, ik weet het antwoord wel:

god is liefde -----> raymond v h Groenewoud is liefde voor muziek en meisjes ---->

meisjes zijn goddelijk..god is een meisje. lijkt me dan de conclusie

en er bestaan zowel analoge als digtale meisjes.
Reageren

Synthforum » Midi & de studio » Effecten & dynamics

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten