Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 januari 2011, 12:21   #1
Almeros
Moet dat... een titel?

Almeros's schermafbeelding

Novation Nio 2/4 pros en cons?
Hey allemaal (lang geleden dat ik wat gepost heb),

Ik wil m'n homestudiotje gaan vernieuwen met o.a. een nieuwe sound card. Ik ben van plan een Novation NIO 2/4 aan te schaffen, maar nu vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met dit apparaatje. De specs lijken mij goed (zeker voor de prijs)! Dat hij ook MIDI heeft is voor mij belangrijk en ik vind het wel netjes dat de meeste aansluitingen achterop zitten. Krijg je niet zo'n dradenbak met knopjes ergens tussenin tenminste .

Nadeeltjes lijken me de lastige routing en jammer dat er geen balanced outputs in zitten... Maar, valt er met deze nadelen goed te leven? Heb zelf geen ervaring met balanced i/o dus weet niet eens of er geluidskwaliteiverschil door ontstaat naar m'n (nog nieuw te kopen KRK monitors) monitors.

Is er nog iemand die deze sound card ooit in optie had om te kopen maar uiteindelijk voor een andere kaart is gegaan? Ben wel benieuwd welke andere kaart en waarom je die dan hebt gekozen.

Thanks alvast voor de tips en info.
Almeros is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2011, 01:01   #2
Erbee

Erbee's schermafbeelding

Ik gebruik em nog steeds voor live gigs.

Balanced plugs is wel leuk omdat het de signal/noise ratio weer een stukje naar beneden kan halen. Geen moeite gehad met de routing. De drivers onder XP zijn een beetje verouderd - je kunt alleen hardware matig het geluid zachter zetten, niet via software i.e. 'volume control' app etc doen het niet. Maar onder Vista en 7 doet dat het wel. De software en VST plugins die je er bij krijgt vereisen dat je de nio aangesloten hebt, als het ware als dongle dus.. beetje lame, ook totaal niet gebruikt. Verder is het gewoon een hele leuke, practische en ook robuuste bak voor de prijs.
Erbee is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2011, 10:06   #3
Almeros
Moet dat... een titel?

Almeros's schermafbeelding

Erbee, bedankt voor je reactie. Ik had hem ondertussen al een tijdje in huis. Kan ik zelf ook wel even aangeven wat ik ervan vind

+ Net out of the box had ik problemen met MIDI in van mijn oude Yamaha CS1-x. Er zat een probleem in de drivers wat Active Sensing betreft. Ik heb deze bug ge-report bij Novation. Heb nog een maandje m'n oude Midiman gebruikt en kon toen gebruik gaan maken van hun ge-update drivers met fix voor dit probleem. Heel netjes van Novation!

+ Onder Windows XP werken de drivers verder ook prima voor mij. Vind de mogelijkheid van enkel hardwarematig volume aanpassen geen probleem. Wel goed om te weten dat de drivers goed werken onder Vista/Windows 7 Erbee!

+ Geluid, lage latency en MIDI (na driver fix) is gewoon goed, niets meer/minder dan je ervan zou verwachten. De specs voor de AD/DA convertors zijn wel al wat achterhaald misschien (heeft ook met de snelheid van USB 2 te maken), maar die heb ik bewust voor lief genomen. Boven de 48 kHz hoor ik het verschil persoonlijk niet meer

+/- Meegeleverde software FX rack is leuk om direct je elektrische gitaar op aan te sluiten. Vind de latency via Reason bijv. laag genoeg om via die FX te spelen.

- Routing vind ik inderdaad wel overbodig lastig. Ik heb al regelmatig 5 minuten aan de knopjes zitten prutsen voor ik de juiste input te pakken had. Ik hoef het ook net niet vaak genoeg te gebruiken dat ik het goed onthoud. De interface is niet intuïtief.
Almeros is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Tips & Tricks » Hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten