Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 30 juli 2010, 21:55   #1
tm-acid
多野

tm-acid's schermafbeelding

Zelf een tape delay maken van een oude reel to reel?
Hallo, ik heb hier een oude bandrecorder van Akai liggen. Ik had het idee om die om te bouwen tot een tape delay. Nu is mijn vraag wat de beste manier is om dat te doen? Andere goedkope oplossingen of suggesties zijn ook welkom.

Dit is een foto van de bandrecorder zonder bovenkant.
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMAG0129.jpg‎
Bekeken: 40
Grootte:  114,9 KB
ID: 60947  
tm-acid is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2010, 22:37   #2
Chinetti
Fortune favors the bold

Chinetti's schermafbeelding

Als de opname kop voor de afspeelkop zit en je hebt een monitor functie op de recorder, dan kun je al een delay maken. Je neemt iets op en speelt het mbv de monitor functie meteen weer af. Door de afstand tussen de opname kop en de weergave kop krijg je een kleine delay. Als je die afstand vergroot, door bijvoorbeeld de tape tussen de twee koppen mbv bijvoorbeeld een flessenhals te verlengen krijg je een langere delay tijd. Als je vervolgens de tape in een loop kunt laten lopen kun je de delay amount bepalen. En als je dan het monitor signaal weer mixed met het bron signaal... Nouja, dat soort experimentjes kun je allemaal doen met de meeste huis tuin en keuken recorders.
En als je twee recorders hebt, kun je ook iets doen wat Robert Frip Frippertronics heeft genoemd. Zoek maar 'ns op.
Chinetti is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2010, 22:42   #3
tm-acid
多野

Okay ja zoiets had ik al gelezen op verschillende engelstalige blogs. Naar mijn weten kun je niet tegelijkertijd opnemen en afspelen op deze bandrecorder (Akai 4000DB). Maar er zit volgens mij wel een wis, record en afspeel kop op (ook in deze volgorde achterelkaar). Ik vroeg me dus af of het dan mogelijk is dit te modden zodat het wel kan?
Oud 30 juli 2010, 22:59   #4
Chinetti
Fortune favors the bold

Hmja, geen idee of je dat kunt veranderen, maar het zal niet makkelijk zijn denk ik. Eerste probleem zal zijn om terwijl je opneemt de band strak over de weergavekop te krijgen. Dat is een mechanisch iets. En dan moet je nog hopen dat het signaal ook naar de outputs gaat, anders moet je ook daar gaan klooien.
Oud 30 juli 2010, 23:08   #5
tm-acid
多野

Misschien door de koppen allebei tegelijkertijd van stroom te voorzien en het signaal om te routen naar aparte outputs? En het is toch mogelijk om een tapeloopje te maken dat gewoon langs het normale circuit loopt... dat heb ik vandaag namelijk geprobeerd en het loopen ging zonder probleem, goed geluid etc.
Oud 30 juli 2010, 23:15   #6
Chinetti
Fortune favors the bold

Ik ben totaal niet bekend met elektronica, maar ik denk dat je toch eerst moet kijken of je de tape sowieso over tegelijkertijd de afspeel en weergavekop kunt laten lopen.
Oud 30 juli 2010, 23:39   #7
tm-acid
多野

Ah okay, ik zal eens kijken of het mogelijk is die twee koppen tegelijkertijd te laten lopen. Ik hoop dat er nog meer reacties zullen zijn op deze thread
Oud 31 juli 2010, 09:17   #8
richard2000
SyBorg

richard2000's schermafbeelding

Als de tapedeck een monitorfunctie heeft bij het opnemen moet het zo kunnen, out van deck naar 2 (stereo) mixerkanalen, input (opnemen) naar 2 groeps of FX sent.
Alles waar delay op moet naar de groep of FX en als je feedback wil, de tape ook naar de groep of FX.

richard2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 juli 2010, 09:37   #9
lie3vie3

lie3vie3's schermafbeelding

Ik heb even gekeken naar enkele afbeeldingen van de 4000db, en hij lijkt vrij goed op mijn gx-210D. Ik geef even mee hoe ik mijn bandopnemer heb ingesteld als stereo-delay.

De twee AUX uitgangen van mijn mengpaneel gaan naar de twee line ingangen van de bandopnemer, en de twee uitgangen van de bandopnemer gaan naar twee mono kanalen op mijn mengpaneel die naar wens uit elkaar gepand staan. Op de bandopnemer moet je de 'Monitor' schakelaar op tape zetten, de bandopnemer op record zetten (rode rec knop indrukken en schakelaar op rec zetten.) Nu kun je vanuit je mengpaneel met je AUX pots per kanaal regelen hoeveel van je signaal naar de bandopnemer gaat, hoeveel feedback er is (via de AUX een deel van je kanaal waarop het linker signaal van je bandopnemer binnenkomt, naar de rechter ingang van je bandopnemer sturen) ...

Je hoeft dus geen tapeloop te maken, als je sound-on-sound wilt gebruiken moet je eerst nog de erase kop voor de opname kop kunnen uitschakelen, wat weer een stuk moeilijker is.

Laat eens weten of het lukt (of niet.)
lie3vie3 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 juli 2010, 16:23   #10
tm-acid
多野

En op deze manier is het dus mogelijk welk signaal dan ook te verzorgen van een tape delay? Ik zal het eens proberen, bedankt voor de uitleg
Reageren

Synthforum » Midi & de studio » Effecten & dynamics

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten